• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Kört icebugs 2-3 vintrar men har nog kommit på att de är lite för små (sista paret som köpts i strl 42 och jag har nu bara 43 på alla andra löparpjuck). Tyckt de varit grymma totalt sett men har ni några tips/reks på dubbade? Någon som kört icebugs men bytt av någon anledning? Jag har ju trailskor som körs när de går men dåligt väglag ska inte hindra en tur. 685E0F82-5C39-422A-A78D-BCB66F8CCDFF.jpeg

Senast ändrad:
Kört icebugs 2-3 vintrar men har nog kommit på att de är lite för små (sista paret som köpts i strl 42 och jag har nu bara 43 på alla andra löparpjuck). Tyckt de varit grymma totalt sett men har ni några tips/reks på dubbade? Någon som kört icebugs men bytt av någon anledning? Jag har ju trailskor som körs när de går men dåligt väglag ska inte hindra en tur. 685E0F82-5C39-422A-A78D-BCB66F8CCDFF.jpeg
Körde först Icbugs Pyhton i 2-3 vintrar....men de va hårda och stumma....rätt osköna. Sen bytte jag till Icebugs DTS3......oerhörd skillnad. Som att springa i lätta mockasiner......med ett jävla grepp :) Sen har de BOA snörning vilket ger ett jämnare tryck över hela foten......tycker jag...nu tror jag de heter RB9X

Körde först Icbugs Pyhton i 2-3 vintrar....men de va hårda och stumma....rätt osköna. Sen bytte jag till Icebugs DTS3......oerhörd skillnad. Som att springa i lätta mockasiner......med ett jävla grepp :) Sen har de BOA snörning vilket ger ett jämnare tryck över hela foten......tycker jag...nu tror jag de heter RB9X
Ja, de är inte direkt sockeplast på foten. Tog ett par vändor innan fötterna accepterat styvheten. Ska kolla på lite andra modeller men det är också nice om de är lite isolerande också men det får väl gå dubbla sockor i stället.

Hoppas att ni och forumledningen ser mellan fingrarna på denna ”annons” som inte är helt korrekt. Men vill ge någon som kanske faktiskt har behov av denna ”förtur”. Skrivs ju ibland i tråden om tips på klockor etc.

Nåväl. Hittade en gammal Suunto t3c i en låda. Klockan funkar men det är inget batteri i pulsbandet. Funkade dock perfekt senast jag använde den. Detta är en ren pulsklocka, dvs ingen gps. Men springer man tex med Runkeeper eller Strava och får distansen där, men vill komplettera med puls så är ju detta perfekt. Obs dock att det inte finns någon synk mellan klocka och mobil. Men det går alldeles utmärkt att ställa in pulszoner och träna på puls, exempelvis.

Bortskänkes till någon som tänker använda den. Gärna mot frivilligt bidrag till Barncancerfonden. Antingen Corona-f2f i Stockholm eller så kommer vi överens om frakt.

Bilagor

• 8E4F6B9F-0143-435D-96AA-D245803DFEAC.jpeg
    8E4F6B9F-0143-435D-96AA-D245803DFEAC.jpeg
    628 KB · Visningar: 13
Mest slitna under framfoten? Ser ut som du hasar ner i fotonedsättningen?

Bäst är att prova ut vad som passar i en redig löpbutik.....med fördel en som har löpband med kamera så löpsteget dokumenteras.....
Instämmer, kolla löplabbet, i mitt fall hade jag kraftiga problem med pronation men löste det med icebug och en annan sko modell.

Måste sälja dessa då de är för små. Har flera blånaglar idag efter bara 10k igår.

Kör normalt 45 på löpskor för att ha lite space men dessa skulle passa någon med 43-44

image.jpg

dessa har ca 25km löpning i sig bara
Sjyst! Jag har dock 42 på mina vanliga pjuck och 43 som Max på löparskorna så kan nog bli lite stora.

Är dojtypen bra i övrigt? Läser mig till orienterarsko för denna men det kanske kvittar om man springer på snö/is att den inte är för stum om man springer på vägen?

den ser riktigt snygg ut dessutom. 👍
Jag tycker den är bra för mitt ändamål. Tunn och lätt. Inte så dämpad men jag köpte den för att kunna springa intervaller och snabba 5-10km på is. Dubbar är ju aldrig bra i snömodd eller på asfalt. Springer jag distans på vintern tar jag hellre skor med grövre mönster

Något negativt med den är måste jag säga tåboxen som är väldigt smal

Är inte snabb som lejonparten av den här gruppen, men efter att ha löpt åtminstone en del 2019 så blev 2020 i princip enbart träningen förlagd på gymmet.
Från att fått åtminstone fått ihop 50 mil 2019 så blev det ca 5 mil 2020, däremot lite över hundra pass och drygt 200 timmar på gymmet. Benstyrkan borde ha blivit bättre och också gynna löpningen såklart, men lättare har jag inte blivit.

Nåväl, 2021 har jag gett mig fan på att knåpa ihop 100 mil i löpardojorna, en rund och fin siffra som borde vara någorlunda hanterbar.

Gav mig ut för att jaga ihop några 5-10 kilometer igår, men när jag passerade gullmars så kändes det som jag hade bra studs i benen fortfarande så körde på. Det var väl där någonstans jag tänkte att det kunde vara kul att testa på halvmaran igen. Senast jag sprang 2 mil var november 2019, det var också den senaste gången jag sprang över 1 mil.

Vid 17-18 började det bli rätt tungt i vänster höft framförallt, därifrån var det bara hemlängtan jag gick på. Men slutade på personbästa för distansen iallafall.

89.7 mil kvar att avverka innan året är slut.

87CDFBF3-5337-4640-A36A-EF831D3E1A73.jpeg
7A6C2D14-1A1F-407B-98CF-363372330B36.jpeg

Är inte snabb som lejonparten av den här gruppen, men efter att ha löpt åtminstone en del 2019 så blev 2020 i princip enbart träningen förlagd på gymmet.
Från att fått åtminstone fått ihop 50 mil 2019 så blev det ca 5 mil 2020, däremot lite över hundra pass och drygt 200 timmar på gymmet. Benstyrkan borde ha blivit bättre och också gynna löpningen såklart, men lättare har jag inte blivit.

Nåväl, 2021 har jag gett mig fan på att knåpa ihop 100 mil i löpardojorna, en rund och fin siffra som borde vara någorlunda hanterbar.

Gav mig ut för att jaga ihop några 5-10 kilometer igår, men när jag passerade gullmars så kändes det som jag hade bra studs i benen fortfarande så körde på. Det var väl där någonstans jag tänkte att det kunde vara kul att testa på halvmaran igen. Senast jag sprang 2 mil var november 2019, det var också den senaste gången jag sprang över 1 mil.

Vid 17-18 började det bli rätt tungt i vänster höft framförallt, därifrån var det bara hemlängtan jag gick på. Men slutade på personbästa för distansen iallafall.

Grymt ju! Det är den individuella prestationen och känslan som är huvudsaken tycker jag.

Snyggt, bra start på året.

Grymt bra jobbat! Önskar jag hade ett knä som klarat när man får ”känsla för feeling” på rundan!

Önskar att mina knän hade klarat det med:rolleyes: min största utmaning just nu är att inte köra för hårt när knäna börjar prata
Ja du den är inte lätt att stå emot. Men jag hade en sejour för ett par år sedan där jag inte lyssnade på dem. Slutade med 1års uppehåll från löpningen. Lesson learned även om det är så vansinnigt svårt att stå emot.

Önskar att mina knän hade klarat det med:rolleyes: min största utmaning just nu är att inte köra för hårt när knäna börjar prata

Ja du den är inte lätt att stå emot. Men jag hade en sejour för ett par år sedan där jag inte lyssnade på dem. Slutade med 1års uppehåll från löpningen. Lesson learned även om det är så vansinnigt svårt att stå emot.

Haha. ”Är huvudet dumt får kroppen lida” brukar man väl säga. Känner igen det där. Slutar ofta med olika former av småskador för att man har gått ut för hårt.

Springer 90% med mina Adidas Solar Glide ST 19, gillar dem. Slitstarka och sköna. Förra paret gick i pension efter 100 mil. Nu är det snart dags att byta igen. Tränar inför GTB 1/2 och är sugen på att testa något nytt, kanske liiite snabbare men ändå något allround till de flesta passen (intervaller springer jag i Kinvara). Tips mottages tacksamt av er som kanske har testat Adidas andra skor!

Oj oj oj, körde lite riktigt avancerad terränglöpning idag. Där tuffingarna kör bla ultralopp några gånger om året.

Väldigt annorlunda men enligt klockan det tuffaste jag gjort. och då körde jag bara två varv. Ett i ljust och andra i mörker med pannlampa. Funkar bra för det sitter reflexer.
F9E3DD06-26D0-4ACC-B99C-477718995CEA.jpeg
3EF8C483-5048-43B1-B491-5AFCED308347.jpeg
D4AA393C-A357-4BC6-9796-450E4CA3C9B5.jpeg

fick 3,5 dars återhämtning av klockan. Men skit i det. I morgon börjar VT 21 med måndagsintervaller.

Oj oj oj, körde lite riktigt avancerad terränglöpning idag. Där tuffingarna kör bla ultralopp några gånger om året.

Väldigt annorlunda men enligt klockan det tuffaste jag gjort. och då körde jag bara två varv. Ett i ljust och andra i mörker med pannlampa. Funkar bra för det sitter reflexer.
F9E3DD06-26D0-4ACC-B99C-477718995CEA.jpeg
3EF8C483-5048-43B1-B491-5AFCED308347.jpeg
D4AA393C-A357-4BC6-9796-450E4CA3C9B5.jpeg

fick 3,5 dars återhämtning av klockan. Men skit i det. I morgon börjar VT 21 med måndagsintervaller.
Din kropp säger till och med FU via ”Tid i pulszoner”. Ser nästan ut så iaf... ;)

Fick en bra feeling och kryddade mina tidigare 1,7mil. Noll fokus på tiden, bara att genomföra sträckan. Sjukt nöjd!

dock så preppade jag med russin var 5:e km. Drack innan och efter med sportdryck. Kände nog av det fysiskt de sista 3km..

frugan har fixat ett bälte som det är två nedstoppade flaskor i (något hon tränade med för 15 år sen. Hur mycket smidigare är en väst? Verkar vara det folk har. Att kuta mer än två h är nog vätska bra att peta i sig. Definitivt när det blir varmare. 🤔

6D236EF4-3735-4D08-AFDA-A49C18C7C9F7.png

Fick en bra feeling och kryddade mina tidigare 1,7mil. Noll fokus på tiden, bara att genomföra sträckan. Sjukt nöjd!

dock så preppade jag med russin var 5:e km. Drack innan och efter med sportdryck. Kände nog av det fysiskt de sista 3km..

frugan har fixat ett bälte som det är två nedstoppade flaskor i (något hon tränade med för 15 år sen. Hur mycket smidigare är en väst? Verkar vara det folk har. Att kuta mer än två h är nog vätska bra att peta i sig. Definitivt när det blir varmare. 🤔
Det beror mycket på personlig preferens skulle jag säga. Väst är ofta smidigt eftersom du får saker lätt tillgängliga. Jag har själv inga problem med midjebälten och tycker att det är lättare att hitta ett som passar bra än att hitta en bra väst (letar fortfarande efter flera år!)

Tillbaka
Topp