• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jobbar sakta men säkert upp distansen på långpassen, och har anmält mig till Sthlm halvmaraton. Kul att ha ett tydligt mål!

69263E0D-6E27-4C79-B9CF-E75FDD685F87.jpeg
 

nept

Panerai
Någon som har erfarenhet av Brooks? Klickade hem ett par Glycerine 19 GTS. Har väl lite större tåbox utan att bli så ”extrema” som Altra eller Topo. Vad tror ni? Kommer jag att bli nöjd?

Jag har haft Ghost 12 och 13 och Glycerine 19, funkar bra. Ghost 12 höll lite längre än 13 och Glycerine har jag bara haft i nån vecka så det är för tidigt att säga nåt om dem. Sambon har ett par Launch och ett par Ghost och är nöjd. Finns ju olika bredder men jag har den som är normal och sambon har de som är lite smalare. Har mig veterligen inte jättebreda fötter men jag är inte expert. :)

20210502_171646.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Sitter inne med bonnförkylningen från ett avfolkat innre Norrland…..svär och spottar när jag ser löpare swisha förbi nere på gatan……måtte de alla få akut löparmage…..
 
Har börjat löpa igen med mål att springa milen på under 40 minuter. För flera år sedan när jag sprang för att träna för vinterns längdskidåkning sprang jag som bäst på 43 minuter och hoppas att jag med lite mer regelbundenhet kan nå mitt mål.

Första milen för denna gång avbröts efter för snabb start, den andra sprangs på 50:07 och den senaste på 47:47. Springer mellan rekordförsöken två eller tre 4x4-intervaller med tempo runt 4:15 min/km.

För att känna mig motiverad att springa har jag både köpt två par nya skor: Saucony Endorphin Speed och Saucony Triumph 19 eftersom mina tidigare skor var nästan 10 år gamla. Nu idag också första löppasset med ny klocka, en Forerunner 645.

Ska pulsmätningen verkligen vara såhär kass? Första tredjedelen sprang jag med min gamla HRM från min Forerunner 605 men efter att ha haft en puls på omkring 240 hela tiden tog jag av den och förlitade mig på handledsmätaren. Vet inte om den någon gång under passet ens kom nära att mäta rätt.

Screenshot_20210506-135542_Connect.jpg


Har blött elektroderna på min HRM och tog av den när jag var rejält svettig så kontakten mot huden borde ha varit OK. Bytte till nytt batteri igår då det tidigare var dött efter att inte ha använts på många år. Att handledsmätaren också presterade så usel var extra tråkigt. Den externa mätaren kan jag ju i alla fall byta ut mot en ny.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har börjat löpa igen med mål att springa milen på under 40 minuter. För flera år sedan när jag sprang för att träna för vinterns längdskidåkning sprang jag som bäst på 43 minuter och hoppas att jag med lite mer regelbundenhet kan nå mitt mål.

Första milen för denna gång avbröts efter för snabb start, den andra sprangs på 50:07 och den senaste på 47:47. Springer mellan rekordförsöken två eller tre 4x4-intervaller med tempo runt 4:15 min/km.

För att känna mig motiverad att springa har jag både köpt två par nya skor: Saucony Endorphin Speed och Saucony Triumph 19 eftersom mina tidigare skor var nästan 10 år gamla. Nu idag också första löppasset med ny klocka, en Forerunner 645.

Ska pulsmätningen verkligen vara såhär kass? Första tredjedelen sprang jag med min gamla HRM från min Forerunner 605 men efter att ha haft en puls på omkring 240 hela tiden tog jag av den och förlitade mig på handledsmätaren. Vet inte om den någon gång under passet ens kom nära att mäta rätt.

Screenshot_20210506-135542_Connect.jpg


Har blött elektroderna på min HRM och tog av den när jag var rejält svettig så kontakten mot huden borde ha varit OK. Bytte till nytt batteri igår då det tidigare var dött efter att inte ha använts på många år. Att handledsmätaren också presterade så usel var extra tråkigt. Den externa mätaren kan jag ju i alla fall byta ut mot en ny.
Kul….kör också Triumph 19….gillar dem skarpt! Kanske dum fråga….men har du synkat ditt pulsband mot nya klockan verkligen?
 
Kul….kör också Triumph 19….gillar dem skarpt! Kanske dum fråga….men har du synkat ditt pulsband mot nya klockan verkligen?

Ja, de är sköna. Gick upp en halv storlek från tidigare skor eftersom jag förstått att jag tidigare alltid köpt för små men är inte helst säker på att det var rätt.

Bandet är synkat. 😁
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ja, de är sköna. Gick upp en halv storlek från tidigare skor eftersom jag förstått att jag tidigare alltid köpt för små men är inte helst säker på att det var rätt.

Bandet är synkat. 😁
I mina Triumph kör jag 9,5, men i mina Saucony Peregrin måste jag köra 10!

skumt med klockan och pulsen? Måste väl vara bandet som är kef? Mäta puls direkt genom klockan och handleden….känns aldrig som det flugit riktigt…..
 

zeke_varg

Omega
Har börjat löpa igen med mål att springa milen på under 40 minuter. För flera år sedan när jag sprang för att träna för vinterns längdskidåkning sprang jag som bäst på 43 minuter och hoppas att jag med lite mer regelbundenhet kan nå mitt mål.

Första milen för denna gång avbröts efter för snabb start, den andra sprangs på 50:07 och den senaste på 47:47. Springer mellan rekordförsöken två eller tre 4x4-intervaller med tempo runt 4:15 min/km.

För att känna mig motiverad att springa har jag både köpt två par nya skor: Saucony Endorphin Speed och Saucony Triumph 19 eftersom mina tidigare skor var nästan 10 år gamla. Nu idag också första löppasset med ny klocka, en Forerunner 645.

Ska pulsmätningen verkligen vara såhär kass? Första tredjedelen sprang jag med min gamla HRM från min Forerunner 605 men efter att ha haft en puls på omkring 240 hela tiden tog jag av den och förlitade mig på handledsmätaren. Vet inte om den någon gång under passet ens kom nära att mäta rätt.

Screenshot_20210506-135542_Connect.jpg


Har blött elektroderna på min HRM och tog av den när jag var rejält svettig så kontakten mot huden borde ha varit OK. Bytte till nytt batteri igår då det tidigare var dött efter att inte ha använts på många år. Att handledsmätaren också presterade så usel var extra tråkigt. Den externa mätaren kan jag ju i alla fall byta ut mot en ny.
Jag läser det som att du inte kör några långsamma pass alls? Dessa borde också få plats i ditt upplägg. Inte bara intervall och högt tempo.

klockan verkar för övrigt helkass. Jag förmodar att den hittar gpssen innan du börjar kuta? Jag skulle kontakta garmin, det där är inte ok även om man får räkna m sämre värden från handled.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har börjat löpa igen med mål att springa milen på under 40 minuter. För flera år sedan när jag sprang för att träna för vinterns längdskidåkning sprang jag som bäst på 43 minuter och hoppas att jag med lite mer regelbundenhet kan nå mitt mål.

Första milen för denna gång avbröts efter för snabb start, den andra sprangs på 50:07 och den senaste på 47:47. Springer mellan rekordförsöken två eller tre 4x4-intervaller med tempo runt 4:15 min/km.

För att känna mig motiverad att springa har jag både köpt två par nya skor: Saucony Endorphin Speed och Saucony Triumph 19 eftersom mina tidigare skor var nästan 10 år gamla. Nu idag också första löppasset med ny klocka, en Forerunner 645.

Ska pulsmätningen verkligen vara såhär kass? Första tredjedelen sprang jag med min gamla HRM från min Forerunner 605 men efter att ha haft en puls på omkring 240 hela tiden tog jag av den och förlitade mig på handledsmätaren. Vet inte om den någon gång under passet ens kom nära att mäta rätt.

Screenshot_20210506-135542_Connect.jpg


Har blött elektroderna på min HRM och tog av den när jag var rejält svettig så kontakten mot huden borde ha varit OK. Bytte till nytt batteri igår då det tidigare var dött efter att inte ha använts på många år. Att handledsmätaren också presterade så usel var extra tråkigt. Den externa mätaren kan jag ju i alla fall byta ut mot en ny.
Är pulskurvan från pulsbandet? Brukar vara dålig kontakt mot huden som orsakar att pulsen registrerar sådär högt. Ser ut som att bandet fått ok kontakt vid 28min och framåt. Dränk bandet i vatten ordentligt innan, sen ska det sitta nästan obekvämt tight. Pålitlig pulsmätning från handleden är bara att glömma. det är i alla fall min erfarenhet efter haft flera apple watches, flera suunto's och nu en garmin fenix.
 
Jag läser det som att du inte kör några långsamma pass alls? Dessa borde också få plats i ditt upplägg. Inte bara intervall och högt tempo.

klockan verkar för övrigt helkass. Jag förmodar att den hittar gpssen innan du börjar kuta? Jag skulle kontakta garmin, det där är inte ok även om man får räkna m sämre värden från handled.

Är pulskurvan från pulsbandet? Brukar vara dålig kontakt mot huden som orsakar att pulsen registrerar sådär högt. Ser ut som att bandet fått ok kontakt vid 28min och framåt. Dränk bandet i vatten ordentligt innan, sen ska det sitta nästan obekvämt tight. Pålitlig pulsmätning från handleden är bara att glömma. det är i alla fall min erfarenhet efter haft flera apple watches, flera suunto's och nu en garmin fenix.

Ska ge klockan någon mer chans utan pulsband med. Tänker att när jag tog av den externa mätaren under pågående pass kanske den fortfarande sökte efter kontakt vilket kan förklara i alla fall tiderna utan registrerad puls. Går inte detta eller rejält blött band får jag helt enkelt uppgradera till en ny modern HRM.

Ska kanske försöka få in vart fjärde pass lite längre och långsammare. Typ PB-försök på milen, 4x4, långsamt längre pass och 4x4 och rotera på detta schema.
 
Är pulskurvan från pulsbandet? Brukar vara dålig kontakt mot huden som orsakar att pulsen registrerar sådär högt. Ser ut som att bandet fått ok kontakt vid 28min och framåt. Dränk bandet i vatten ordentligt innan, sen ska det sitta nästan obekvämt tight. Pålitlig pulsmätning från handleden är bara att glömma. det är i alla fall min erfarenhet efter haft flera apple watches, flera suunto's och nu en garmin fenix.

Det ser jämnt och fint ut efter 28 minuter men stämmer inte med tempot. Vid 28 har jag två minuter kvar med 4:15-tempo och då är pulsen relativt låg för att sedan stiga när intervallen är slut vid 30. Kanske att den från 31 visar hyffsat rätt däremot. Mina pulskurvor från Forerunner 605 med samma band för flera år sedan har mycket fin korrelation med tempot.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ska ge klockan någon mer chans utan pulsband med. Tänker att när jag tog av den externa mätaren under pågående pass kanske den fortfarande sökte efter kontakt vilket kan förklara i alla fall tiderna utan registrerad puls. Går inte detta eller rejält blött band får jag helt enkelt uppgradera till en ny modern HRM.

Ska kanske försöka få in vart fjärde pass lite längre och långsammare. Typ PB-försök på milen, 4x4, långsamt längre pass och 4x4 och rotera på detta schema.
Tror inte du behöver göra det så komplicerat. Från dina intervall pass kan man se att du vet ungefär vilket tempo du behöver hålla sen, du behöver bara bygga upp kondition om jag får gissa. Spring milen 3ggr i veckan runt 50min i en månad så fixar du milen under 40 sen.

För min del har jag haft bättre marathonresultat när jag pace'at efter klockslag, kilometermarkeringar och klassikt armband i papper.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Har börjat löpa igen med mål att springa milen på under 40 minuter. För flera år sedan när jag sprang för att träna för vinterns längdskidåkning sprang jag som bäst på 43 minuter och hoppas att jag med lite mer regelbundenhet kan nå mitt mål.

Första milen för denna gång avbröts efter för snabb start, den andra sprangs på 50:07 och den senaste på 47:47. Springer mellan rekordförsöken två eller tre 4x4-intervaller med tempo runt 4:15 min/km.

För att känna mig motiverad att springa har jag både köpt två par nya skor: Saucony Endorphin Speed och Saucony Triumph 19 eftersom mina tidigare skor var nästan 10 år gamla. Nu idag också första löppasset med ny klocka, en Forerunner 645.

Ska pulsmätningen verkligen vara såhär kass? Första tredjedelen sprang jag med min gamla HRM från min Forerunner 605 men efter att ha haft en puls på omkring 240 hela tiden tog jag av den och förlitade mig på handledsmätaren. Vet inte om den någon gång under passet ens kom nära att mäta rätt.

Screenshot_20210506-135542_Connect.jpg


Har blött elektroderna på min HRM och tog av den när jag var rejält svettig så kontakten mot huden borde ha varit OK. Bytte till nytt batteri igår då det tidigare var dött efter att inte ha använts på många år. Att handledsmätaren också presterade så usel var extra tråkigt. Den externa mätaren kan jag ju i alla fall byta ut mot en ny.
Handledspulsen mäts bra när det ligger lågt men är åt helvete när man kommer upp i puls. Om det beror på högre puls eller rörelsen den för med sig vet jag inte. Detta gäller oavsett klocka man kör idag. Blir säkert bättre i framtiden
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Handledspulsen mäts bra när det ligger lågt men är åt helvete när man kommer upp i puls. Om det beror på högre puls eller rörelsen den för med sig vet jag inte. Detta gäller oavsett klocka man kör idag. Blir säkert bättre i framtiden

Tror att det hänger sjukt mycket ihop med rörelsen. Jag buffade yngsta barnet med vänsterhanden häromdagen och råkade se att klockan trodde att jag hade 164 i puls. Så den blir väldigt påverkan av rörelse, helt klart.

1620402976365.png
 
Har haft 120 i puls när jag diskat så nog verkar det påverka. Ibland stiger pulsen också helt plötsligt även när jag är stilla.

Tror pulsbandet är slut. Kopplade upp det på den gamla klockan som det tidigare fungerar bra med och då varierande pulsen från 70 till 240 slag/min.

20210507_192826.jpg


Beställer ett nytt HRM Run. Är ju kul med data.
 
Ni som har en modern löparklocka där man kan få mycket data såsom kontinuerlig hjärtfrekvens, sömnkvalitet, återhämtningstid med mera, använder ni denna under hela dygnet? I så fall kör ni dubbelpipigt och på vilken handled sitter i så fall löparklockan? Har haft klocka på båda handlederna senaste dagarna och då flyttat över min vanliga till höger handled.

Vete fan vad man signalerar med denna kombination.
 

nept

Panerai
Ni som har en modern löparklocka där man kan få mycket data såsom kontinuerlig hjärtfrekvens, sömnkvalitet, återhämtningstid med mera, använder ni denna under hela dygnet? I så fall kör ni dubbelpipigt och på vilken handled sitter i så fall löparklockan? Har haft klocka på båda handlederna senaste dagarna och då flyttat över min vanliga till höger handled.

Vete fan vad man signalerar med denna kombination.
Jag har bara gpsen på när jag springer men så använder jag inget av hälsotrackingen alls. :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ni som har en modern löparklocka där man kan få mycket data såsom kontinuerlig hjärtfrekvens, sömnkvalitet, återhämtningstid med mera, använder ni denna under hela dygnet? I så fall kör ni dubbelpipigt och på vilken handled sitter i så fall löparklockan? Har haft klocka på båda handlederna senaste dagarna och då flyttat över min vanliga till höger handled.

Vete fan vad man signalerar med denna kombination.
Har faktiskt provat att sätta löparklockan vid ankeln. Funkar finfint rent mätmässigt med puls och så, men har inte riktigt bestämt mig om det är en lösning för en galen människa eller en praktiskt lagd människa...😬😆
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Ni som har en modern löparklocka där man kan få mycket data såsom kontinuerlig hjärtfrekvens, sömnkvalitet, återhämtningstid med mera, använder ni denna under hela dygnet? I så fall kör ni dubbelpipigt och på vilken handled sitter i så fall löparklockan? Har haft klocka på båda handlederna senaste dagarna och då flyttat över min vanliga till höger handled.

Vete fan vad man signalerar med denna kombination.
Jag kör alltid dubbelpipigt. Har en Applewatch på höger för hälsotracking samt lite automatisering hemma. När jag tränar kör jag garmin 935 på vänster för aktuell löpdata

Sen har jag en Ouraring där jag ser trender i sömn, hjärvariabilitet och vilopuls.
 
Insett ytterligare en begränsning med löparklockan. Att ta en långsam promenad i skogen med barnen fixar den inte. Klockan gick tydligen runt flera hundra meter medan vi åt lunch i 20 minuter.

Screenshot_20210508-135143_Connect.jpg


Osäkerheten i position gör att man flyttar sig lite för varje notering och detta förstärks ju kraftigt av långsamt tempo och ännu mer av att stå stilla. Märkte också att när vi väntade i en korsning eller så rörde vi oss kanske 20 meter/minut ändå.
 
Senast ändrad:

CROE

Omega
2-Faktor
Insett ytterligare en begränsning med löparklockan. Att ta en långsam promenad i skogen med barnen fixar den inte. Klockan gick tydligen runt flera hundra meter medan vi åt lunch i 20 minuter.

Screenshot_20210508-135143_Connect.jpg


Osäkerheten i position gör att man flyttar sig lite för varje notering och detta förstärks ju kraftigt av långsamt tempo och ännu mer av att stå stilla. Märkte också att när vi väntade i en korsning eller så rörde vi oss kanske 20 meter/minut ändå.
Hade du en aktivitet igång? Kan ju vara en idé att pausa denna vid stillastående isåfall.

Jag har nu haft min FR745 i en vecka - supernöjd. Väldigt imponerad av GPS-precisionen och pulsmätningen. Med det sagt har jag däremot beställt en HRM-PRO för ännu mer precis mätning och för simning och rodd.
 
Hade du en aktivitet igång? Kan ju vara en idé att pausa denna vid stillastående isåfall.

Jag har nu haft min FR745 i en vecka - supernöjd. Väldigt imponerad av GPS-precisionen och pulsmätningen. Med det sagt har jag däremot beställt en HRM-PRO för ännu mer precis mätning och för simning och rodd.

Ja. Hade en aktivitet på. Efter 2,5 timme uppskattar jag att den mätt kanske 30-40 procent för långt så då stängde jag av den. Blir mycket stillastående när man går med två tvååringar även när vi inte äter. Jag har helt enkelt insett att jag bra ska använda GPS vid löpning eller promenad utan barn.

Funderade på en 745 men tyckte den skulle bli för stor. Annars bra med den förbättrade batteritiden mot 645. Nu hittade jag denna för 2 400 kronor på Wiggle och då var prisskillnaden en faktor också.
 

nept

Panerai
Jag har bara gpsen på när jag springer men så använder jag inget av hälsotrackingen alls. :)

Kan dessutom nämna att jag inte har nån fancy gps, utan rullar med en Garmin forerunner 35 som jag köpte på ebay för 70 euro för några år sen. Funkar finfint om man låter den hitta satelliterna medan man byter om, som på bilden. Har ett separat pulsband som jag använder ibland för pulsmätningen på handleden är kass :p

20210421_112318-jpg.1745054
 
Topp