• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

falten

Cartier
fick lov att unna den alternativa löpningen😂 ska bara köpa kraftmätaren till den så kan man börja vo2max igen!
3B22AA98-34F2-4464-B266-7600DB47DF2F.jpeg
87D3B6DD-F87D-4D98-A207-BAFC8B121508.jpeg
 

Göteborgare

Cartier
Har lagt up enn annons på ett tillgodokvitto på sportshop/runningshop på K&S.

Vet inte om det är ok att göra reklam för sin egen annons här. Ber isåfall om ursäkt.
 
Vet någon hur man kan utnyttja friskvårdsbidraget för löpningsrelaterade tjänster?

Tydligen kan man inte göra löptester såsom VO2max eller tröskeltest om de kostar mer än 1 000 kronor. Lopp vet jag att jag kan registrera men skulle exempelvis Fredrik Zilléns onlinekurs för löpsteg (https://www.fredrikzillenonline.se/courses/r3c7nhrp) godkännas om jag skickade in ett kvitto för det?
 

zeke_varg

Omega
Vet någon hur man kan utnyttja friskvårdsbidraget för löpningsrelaterade tjänster?

Tydligen kan man inte göra löptester såsom VO2max eller tröskeltest om de kostar mer än 1 000 kronor. Lopp vet jag att jag kan registrera men skulle exempelvis Fredrik Zilléns onlinekurs för löpsteg (https://www.fredrikzillenonline.se/courses/r3c7nhrp) godkännas om jag skickade in ett kvitto för det?
Jag körde hos Zillén. Tre tillfällen för 2,5k tror jag det var. Iom att det kostade mindre än 1000kr/gång i snitt så blev det godkänt. Även om första var en timme o de andra 0,5h/gång. Mer än 1k i snitt per tillfälle är nog svårt. Det via länken vet jag inte hur man ska tolka om det går el inte.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Vet någon hur man kan utnyttja friskvårdsbidraget för löpningsrelaterade tjänster?

Tydligen kan man inte göra löptester såsom VO2max eller tröskeltest om de kostar mer än 1 000 kronor. Lopp vet jag att jag kan registrera men skulle exempelvis Fredrik Zilléns onlinekurs för löpsteg (https://www.fredrikzillenonline.se/courses/r3c7nhrp) godkännas om jag skickade in ett kvitto för det?
Du har helt rätt i det du skriver om tester som VO2max/tröskel, 1000kr och lopp.

Har inte läst allt, men här finns info, som jag tolkar det får man dra av för onlinekurser/appar, men jag är INTE säker:
Personalvårdsförmån, motion och friskvård | Skatteverket
Motions- och friskvårdsförmåner via internettjänster | Rättslig vägledning | Skatteverket

Här finns mer övergripande info:
Friskvårdsaktiviteter A–Ö | Skatteverket
 
Du har helt rätt i det du skriver om tester som VO2max/tröskel, 1000kr och lopp.

Har inte läst allt, men här finns info, som jag tolkar det får man dra av för onlinekurser/appar, men jag är INTE säker:
Personalvårdsförmån, motion och friskvård | Skatteverket
Motions- och friskvårdsförmåner via internettjänster | Rättslig vägledning | Skatteverket

Här finns mer övergripande info:
Friskvårdsaktiviteter A–Ö | Skatteverket

När jag tittar i Wellnet, som är vår portal för friskvårdsbidrag, finns ganska många onlinekurser där man kan betala med sin friskvårdspeng. Fredrik är dock inte ansluten (mailade och frågade och han är för fullbokad för att kunna ta emot fler och vill då inte lämna bort en del av vinsten till dessa mellanhänder). Tror att denna onlinekurs borde kunna godkännas.

Tänker att jag chansar och skickar in kvitto och ser vad som händer. Eller kan man fråga någon (arbetsgivare? Skatteverket?) och få reda på svaret på förhand?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Har kört barfotaskor (mest Vivo) ett tag nu och plötsligt känns alla löparskor för små i tåboxen. Har haft ett par Brooks ghost 13 som börjar kännas för trånga i tårna och har nu bytt upp mig till ett par Altra escalante 2.5. Kanske inviger dom ikväll?

Någon som har provat Altra? Dom är zero drop men har cirka 24 mm sula. Dessutom en generös tåbox. Känns som alla kör nike här.
31FB9F3B-0FCA-4A4D-8A2D-5284722248B6.jpeg
8176DA33-5CDE-4652-B682-AB85B2FD1A57.jpeg
1EE70E67-27A2-4360-8C4D-DF0CC723DB35.jpeg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Har kört barfotaskor (mest Vivo) ett tag nu och plötsligt känns alla löparskor för små i tåboxen. Har haft ett par Brooks ghost 13 som börjar kännas för trånga i tårna och har nu bytt upp mig till ett par Altra escalante 2.5. Kanske inviger dom ikväll?

Någon som har provat Altra? Dom är zero drop men har cirka 24 mm sula. Dessutom en generös tåbox. Känns som alla kör nike här.
31FB9F3B-0FCA-4A4D-8A2D-5284722248B6.jpeg
8176DA33-5CDE-4652-B682-AB85B2FD1A57.jpeg
1EE70E67-27A2-4360-8C4D-DF0CC723DB35.jpeg
Inte provat. Springer mest i Hoka och tidigare Asics. Nike får mest stå på hyllan tills det blir race.
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har kört barfotaskor (mest Vivo) ett tag nu och plötsligt känns alla löparskor för små i tåboxen. Har haft ett par Brooks ghost 13 som börjar kännas för trånga i tårna och har nu bytt upp mig till ett par Altra escalante 2.5. Kanske inviger dom ikväll?

Någon som har provat Altra? Dom är zero drop men har cirka 24 mm sula. Dessutom en generös tåbox. Känns som alla kör nike här.
31FB9F3B-0FCA-4A4D-8A2D-5284722248B6.jpeg
8176DA33-5CDE-4652-B682-AB85B2FD1A57.jpeg
1EE70E67-27A2-4360-8C4D-DF0CC723DB35.jpeg
Kör ett par Altra Escalante som alternativ på kortare pass - typ upp till runt milen.

Väldigt nöjd med dem och som sagt generellt generösa i tåboxen.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Kör ett par Altra Escalante som alternativ på kortare pass - typ upp till runt milen.

Väldigt nöjd med dem och som sagt generellt generösa i tåboxen.
Härligt. Vad har du på längre sträckor? Tycker du det är nån skillnad i löpstil när det kommer till zerodrop och icke zerodrop? Du kanske alltid landar midfoot ändå?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Härligt. Vad har du på längre sträckor? Tycker du det är nån skillnad i löpstil när det kommer till zerodrop och icke zerodrop? Du kanske alltid landar midfoot ändå?

Kör främst Hoka samt Salomon för riktigt stökig trail.

Upplever att det kräver lite tillvänjning med 0-dropp men har kört Hoka 4 och 5 mm ganska länge så skillnaden är inte jättestor. Det är mest att jag inte vill riskera något och fegar lite på längre distanser.

Upplever dock generellt att det är positivt att variera skor en del för att tvingas tänka lite på steget. Säkert en viss del placebo inblandat… :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har kört barfotaskor (mest Vivo) ett tag nu och plötsligt känns alla löparskor för små i tåboxen. Har haft ett par Brooks ghost 13 som börjar kännas för trånga i tårna och har nu bytt upp mig till ett par Altra escalante 2.5. Kanske inviger dom ikväll?

Någon som har provat Altra? Dom är zero drop men har cirka 24 mm sula. Dessutom en generös tåbox. Känns som alla kör nike här.
31FB9F3B-0FCA-4A4D-8A2D-5284722248B6.jpeg
8176DA33-5CDE-4652-B682-AB85B2FD1A57.jpeg
1EE70E67-27A2-4360-8C4D-DF0CC723DB35.jpeg
Altra är funky!!!
Nike? Ingen kör Nike…..Nike köper man på Stadium/Intersport…..där köper inte VI löparskor :)
 

zeke_varg

Omega
Jag körde ett maraton igår. Sen joggade jag ner med en mil idag.

Jävla sjuk dröm.

I det riktiga livet så glömde jag löparskorna när jag åkte iväg på en veckas semester… Surt när kroppen känns bra.
 
Topp