• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Apropå skor, så sprang (nåja, ingen raketfart) jag den här höjdkurvan igår med ett par Salomon Speedcross 4 på fötterna. Och det var ett bra val av skor. Inte nog med höjdmetrarna. Det var både lerigt, rotmattor och stenkistor att hantera.
122BEB1F-57D0-4859-BB2D-992170BC365D.png

Men häromdagen gick det snabbare i Hoka Clifton 7, då jag på platt asfalt följde Garmins förslag på träningspass, vilket var 9 x (2+2 min) intervaller (bra puls)…

59644F16-0AD5-43AB-A327-3232DDEEB53F.jpeg

Salomon respektive Hoka är mina val just nu, alltså.

Apropå skor, så sprang (nåja, ingen raketfart) jag den här höjdkurvan igår med ett par Salomon Speedcross 4 på fötterna. Och det var ett bra val av skor. Inte nog med höjdmetrarna. Det var både lerigt, rotmattor och stenkistor att hantera.
122BEB1F-57D0-4859-BB2D-992170BC365D.png

Men häromdagen gick det snabbare i Hoka Clifton 7, då jag på platt asfalt följde Garmins förslag på träningspass, vilket var 9 x (2+2 min) intervaller (bra puls)…

59644F16-0AD5-43AB-A327-3232DDEEB53F.jpeg

Salomon respektive Hoka är mina val just nu, alltså.

Hur får du förslag på pass från Garmin? Jag har testat deras ”daily workout suggestion” men får bara förslag på korta, långsamma pass.

Hur får du förslag på pass från Garmin? Jag har testat deras ”daily workout suggestion” men får bara förslag på korta, långsamma pass.
Det var det dagliga förslaget.

Du kanske kör för ofta/för hårt och därför inte får annat än återhämtande pass. Så är det för mig de gånger jag kört flera pass med höga träningseffekter och träningsbelastning. Men efter ett par lugnare dagar kan jag få tempo-, tröskel-, och intervallpass som förslag.

2 * 17 min tröskelfart är ett sådant pass. Det känns…

Edit: Dagens förslag efter gårdagens höjdmetrar blev ”vila”… så vi vandrade 18 km och ca 750 höjdmeter som ”vila”. 😄

Det var det dagliga förslaget.

Du kanske kör för ofta/för hårt och därför inte får annat än återhämtande pass. Så är det för mig de gånger jag kört flera pass med höga träningseffekter och träningsbelastning. Men efter ett par lugnare dagar kan jag få tempo-, tröskel-, och intervallpass som förslag.

2 * 17 min tröskelfart är ett sådant pass. Det känns…

Edit: Dagens förslag efter gårdagens höjdmetrar blev ”vila”… så vi vandrade 18 km och ca 750 höjdmeter som ”vila”. 😄
Svarar mig själv, @RobertD : Dagens förslag efter gårdagens "vila" blev antingen löpning 27 minuter på tröskelfart (plus uppvärmning och nedvarvning) eller cykling intervaller 4 ggr 6 minuter på tröskeleffekt.

Samma för mig. Haft min Fenix 6 i två år och bara provat föreslaget pass två gånger, båda gångerna var det bedrövligt. Jag tror inte ens jag kan springa så långsamt som den föreslår för recovery passen utan att det skulle bli en form av gångpass.

Vad är åsikten bland KS:s löpare om skor såsom Nikes Vaporfly eller Alphafly? De verkar ju oomstridligt förbättra resultaten bland löpare världen över. Teknisk utveckling eller teknisk dopning? Någon som använder dessa och kan berätta om resultat?

1625913225260.png

På tal om förprogrammerade löppass: Diggar Garmins verktyg för att bygga egna träningspass. Testade att springa med AW men hittade ingen app med lika stor anpassningsbarhet som Garmin. Kan bygga med tid, sträcka, puls och tempo. Hatfavoriten är norska intervaller.
8F0CF46C-8358-4B85-B905-CBF103FCBC53.jpeg

Dagens blev ett långpass uppdelat på 6 km snabba, 6 km lugnt och 7 km riktigt lugna.

Vad är åsikten bland KS:s löpare om skor såsom Nikes Vaporfly eller Alphafly? De verkar ju oomstridligt förbättra resultaten bland löpare världen över. Teknisk utveckling eller teknisk dopning? Någon som använder dessa och kan berätta om resultat?

1625913225260.png
Jag gillar skon! Den är extremt skön tycker jag. Jag kör främst triathlon och att få ”hjälp” och ha piggare ben är såklart att föredra. Gällande resultat så har jag tyvärr inte så mycket att bidra med för jag har utvecklats träningsmässigt och kan inte svara på vad som är skor och vad som är kapacitet men jag sprang ett ”vanligt” millopp förra året i maj i mina vaporfly och persade, för ca 3 veckor sedan gjorde jag ett nytt PB-försök med samma skor och förbättrade perset med 39 sek. Jag har ej jämfört med annan sko men det är ganska otvetydigt att skon hjälper😁

På tal om förprogrammerade löppass: Diggar Garmins verktyg för att bygga egna träningspass. Testade att springa med AW men hittade ingen app med lika stor anpassningsbarhet som Garmin. Kan bygga med tid, sträcka, puls och tempo. Hatfavoriten är norska intervaller.
8F0CF46C-8358-4B85-B905-CBF103FCBC53.jpeg

Dagens blev ett långpass uppdelat på 6 km snabba, 6 km lugnt och 7 km riktigt lugna.
Hur bygger du passen? På dator och sen synkar med klockan?

1625913225260.png
Nike är bra på marknadsföring, det är mest troligt framsteg inom doping (och träningen till viss del) som står för nya rekorden. Med det sagt så har jag sprungit nästan uteslutande i Nike's Zoom Fly senaste åren; fantastiskt bekväma för mina breda fötter och de tjocka sulorna är sköna när man börjar bli trött.

Nike är bra på marknadsföring, det är mest troligt framsteg inom doping (och träningen till viss del) som står för nya rekorden. Med det sagt så har jag sprungit nästan uteslutande i Nike's Zoom Fly senaste åren; fantastiskt bekväma för mina breda fötter och de tjocka sulorna är sköna när man börjar bli trött.

Har samtidigt läst studier där forskare jämfört de nya skorna med kokurrenternas bästa skor på löpband och då har de sett en förbättrad löpekonomi på runt 4 procent för de första modellerna.

New York Times tittade på Strava-data för löpares marathontider. Alla skor låg i en normalfördelning kring 0 i effekt utom Vaporfly som medförde en markant förbättring i tider. Bild från artikeln nedan:

Screenshot_20210704-152936_Chrome.jpg

Slutsatsen tidningen drar (och även löpare som trots sponsorkontrakt med andra märken springer med Vaporfly/Alphafly) är således att dessa skor krävs om man ska kunna konkurrera med andra lika bra löpare.

Har samtidigt läst studier där forskare jämfört de nya skorna med kokurrenternas bästa skor på löpband och då har de sett en förbättrad löpekonomi på runt 4 procent för de första modellerna.

New York Times tittade på Strava-data för löpares marathontider. Alla skor låg i en normalfördelning kring 0 i effekt utom Vaporfly som medförde en markant förbättring i tider. Bild från artikeln nedan:

Screenshot_20210704-152936_Chrome.jpg

Slutsatsen tidningen drar (och även löpare som trots sponsorkontrakt med andra märken springer med Vaporfly/Alphafly) är således att dessa skor krävs om man ska kunna konkurrera med andra lika bra löpare.
Är detta en gammal undersökning när Nike var typ ensamma om att ha kolfiberplatta? För nog ger väl även andra märken med kolfiberplatta några procent förbättrad löpekonomi?

Är detta en gammal undersökning när Nike var typ ensamma om att ha kolfiberplatta? För nog ger väl även andra märken med kolfiberplatta några procent förbättrad löpekonomi?

Den är från december 2019 så ett och ett halvt år sedan. Finns på: https://www.nytimes.com/interactive/2019/12/13/upshot/nike-vaporfly-next-percent-shoe-estimates.html

Vet inte hur många andra skor med kolfiberplatta det fanns under studietiden. Saucony Endorphin Pro, som av många anses som den närmsta konkurrenten, bör väl inte ingått exempelvis. Kanske är det så att Nike var dominanta i några år och att övriga nu kommit ikapp? Det var dock inte så länge sedan som en norsk löpare förlorade sitt sponsorkontrakt med annat skomärke för att han valde att springa i Nike.

Den är från december 2019 så ett och ett halvt år sedan. Finns på: https://www.nytimes.com/interactive/2019/12/13/upshot/nike-vaporfly-next-percent-shoe-estimates.html

Vet inte hur många andra skor med kolfiberplatta det fanns under studietiden. Saucony Endorphin Pro, som av många anses som den närmsta konkurrenten, bör väl inte ingått exempelvis. Kanske är det så att Nike var dominanta i några år och att övriga nu kommit ikapp? Det var dock inte så länge sedan som en norsk löpare förlorade sitt sponsorkontrakt med annat skomärke för att han valde att springa i Nike.
Detta var nog i lindan av dessa skor om det var i slutet på 2019 och konkurrenter har kommit närmare med egna kolfiberskor men jag tror ändå Nikes skor ger mer med tanke på att man väljer dessa även idag om jag förstått rätt. Har dock inte belägg för detta. Sen är det inte bara själva kolfiberplattan utan Nikes foam som är patenterat och bidrar till effekten.

Måndags-intervallerna avklarade.
smyg-provade tävlingsskorna, lätt 5% bättre trück.
81301F24-F5D9-4772-8A9F-5C1452B5803C.jpeg

0736E8EC-755A-4C4C-9AC6-8D1E1213B2EF.jpeg

Vi körde springsnyggt-podden pass.
4x 600, 4x 500, 4x 400 m 1min ståvila. Kortare pass, Skoj.
@Swordthain ,Skrev detta för några veckor sedan. Har aldrig känt mig så snabb och fräsch, jämfört med de Iroman-gubbar jag springer med.
Måste nog ge dessa skor ett bra betyg ändå.
Men mina distanser och annars springer jag med Hoka mest.

Har kört ett 12 veckors träningspass från Garmin. Efter en hård svensexa kom jag av mig helt med träningen 3-4 veckor. Målet var milen på under 44 min, då det var det snabbaste jag kunde välja. Det målet klarade jag, men skulle gärna vilja springa milen under 40 någon gång. Jag inser att det är stor skillnad på 42:20 och 40, och det kommer säkert krävas mycket träning för att nå under 40, men en bit på vägen har jag kommit i alla fall. VO2 har förbättrats en del,en jag tycker att det är svårt att lita på det där, de bästa 5% av 40-åringar borde väl klara milen på 40 min?

Bilagor

• 2A0D91E9-270B-4C04-A19A-815EDB020696.png
    2A0D91E9-270B-4C04-A19A-815EDB020696.png
    121.2 KB · Visningar: 5
  • D41A31E9-38C8-4F59-9558-1810656A7487.png
    D41A31E9-38C8-4F59-9558-1810656A7487.png
    32.1 KB · Visningar: 5
Har kört ett 12 veckors träningspass från Garmin. Efter en hård svensexa kom jag av mig helt med träningen 3-4 veckor. Målet var milen på under 44 min, då det var det snabbaste jag kunde välja. Det målet klarade jag, men skulle gärna vilja springa milen under 40 någon gång. Jag inser att det är stor skillnad på 42:20 och 40, och det kommer säkert krävas mycket träning för att nå under 40, men en bit på vägen har jag kommit i alla fall. VO2 har förbättrats en del,en jag tycker att det är svårt att lita på det där, de bästa 5% av 40-åringar borde väl klara milen på 40 min?
Nu vill jag inte vara en partypooper på något sätt men jag tycker folk har en tendens att lita lite för mycket på garmins algoritmer. Ta alla siffror med en nypa salt eftersom de är just algoritmer. Jag har till exempel högre vo2max än vad klockan visar och jag vet flera andra som det också är så för, men även motsatsen har jag sett många av. Samtidigt som jag inte ligger i den topp % som Gamin anser att jag gör.

Detta gäller även återhämtningstider m.m.

grattis till att du klarade din måltid med så bra marginal och att jobba mot 40 kräver såklart uppoffring av dig men jag tror du fixar det, det är ett tufft och bra mål, och någon slags drömgräns skulle jag säga 💪🏼💪🏼

Tillbaka
Topp