• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har kört ett 12 veckors träningspass från Garmin. Efter en hård svensexa kom jag av mig helt med träningen 3-4 veckor. Målet var milen på under 44 min, då det var det snabbaste jag kunde välja. Det målet klarade jag, men skulle gärna vilja springa milen under 40 någon gång. Jag inser att det är stor skillnad på 42:20 och 40, och det kommer säkert krävas mycket träning för att nå under 40, men en bit på vägen har jag kommit i alla fall. VO2 har förbättrats en del,en jag tycker att det är svårt att lita på det där, de bästa 5% av 40-åringar borde väl klara milen på 40 min?
Folk är generellt uselt tränade och har kondis därefter……
 

zeke_varg

Omega
Jag har 150 mil senaste 3 åren och kommer förmodligen precis under 50min på milen.. jag är ingen hardcore i näringslära och träning (teoretiskt är jag bra 😀) men är förmodligen en bra bit över snittet i kondis iaf. Under 40min på milen klarar garanterat inte ens 0,1% av de 40-åringar som tränar. Jag har en gubbkompis som vann en mindre miltävling på ~38min. Dom sega jävlarna finns men är inte många. För att komma under 45min (mitt mål) krävs rätt träningsupplägg, fokus och ett jävla pannben. Tvek på den för mig 😀 Kört öl-intervaller senast 2v men fick iaf in ett löppass idag.

Sträck på dig du dr glas, du är jävligt bra tränad och har skills för det! 👌
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Köpte ett flipbelt som är riktigt bra för mobil och nycklar. Men igår kompletterade jag med vattenflaskor (testade en stor och en liten) och det skumpade något överdjävligt! Hur gör ni när ni behöver ha med er vätska?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Köpte ett flipbelt som är riktigt bra för mobil och nycklar. Men igår kompletterade jag med vattenflaskor (testade en stor och en liten) och det skumpade något överdjävligt! Hur gör ni när ni behöver ha med er vätska?
Kör denna, sitter som gjuten..1,5L….

1626369173811.jpeg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag har 150 mil senaste 3 åren och kommer förmodligen precis under 50min på milen.. jag är ingen hardcore i näringslära och träning (teoretiskt är jag bra 😀) men är förmodligen en bra bit över snittet i kondis iaf. Under 40min på milen klarar garanterat inte ens 0,1% av de 40-åringar som tränar. Jag har en gubbkompis som vann en mindre miltävling på ~38min. Dom sega jävlarna finns men är inte många. För att komma under 45min (mitt mål) krävs rätt träningsupplägg, fokus och ett jävla pannben. Tvek på den för mig 😀 Kört öl-intervaller senast 2v men fick iaf in ett löppass idag.

Sträck på dig du dr glas, du är jävligt bra tränad och har skills för det! 👌
Så sant som det är sagt.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Köpte ett flipbelt som är riktigt bra för mobil och nycklar. Men igår kompletterade jag med vattenflaskor (testade en stor och en liten) och det skumpade något överdjävligt! Hur gör ni när ni behöver ha med er vätska?
Har prova lite olika men gillar ultimate direction race belt mest. Sitter tajt mot ländryggen och skuttar inte. Får plats med 500 ml.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Köpte ett flipbelt som är riktigt bra för mobil och nycklar. Men igår kompletterade jag med vattenflaskor (testade en stor och en liten) och det skumpade något överdjävligt! Hur gör ni när ni behöver ha med er vätska?
Kör Salomon adv skin 5 när det vankas längre löppass än 1,5 mil ungefär. Riktigt nöjd, sitter bra, får ner lite extra kläder om vädret är ostabilt. Alternativt så kan man skaffa en extra blåsa på 1,5 l (tror jag det är), utöver de två 400ml mjukflaskor som kommer med. :)
 
Har kört ett 12 veckors träningspass från Garmin. Efter en hård svensexa kom jag av mig helt med träningen 3-4 veckor. Målet var milen på under 44 min, då det var det snabbaste jag kunde välja. Det målet klarade jag, men skulle gärna vilja springa milen under 40 någon gång. Jag inser att det är stor skillnad på 42:20 och 40, och det kommer säkert krävas mycket träning för att nå under 40, men en bit på vägen har jag kommit i alla fall. VO2 har förbättrats en del,en jag tycker att det är svårt att lita på det där, de bästa 5% av 40-åringar borde väl klara milen på 40 min?

Bra jobbat! Mitt mål på lång sikt är också att nå under 40 minuter. Har svårt att komma igång med fler och längre pass på grund av skadeproblem. Hoppas med lugn ökningstakt att det ska gå vägen till slut men sprang senaste milen på 46:51 så jag har en bra bit kvar.

Gällande andel av fyrtioåringar som springer under 40 minuter tror jag absolut inte att det är i närheten av 5 procent. Tror även 1 procent är för högt. Kanske att 5 procent av 40-åringar som springer 10-kilometerslopp klarar 40 minuter men tveksam även till detta.
 
Senast ändrad:

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Bra jobbat! Mitt mål på lång sikt är också att nå under 40 minuter. Har svårt att komma igång med fler och längre pass på grund av skadeproblem. Hoppas med lugn ökningstakt att det ska gå vägen till slut men sprang senaste milen på 46:51 så jag har en bra bit kvar.

Gällande andel av fyrtioåringar som springer under 40 minuter tror jag absolut inte att det är i närheten av 5 procent. Tror även 1 procent är för högt. Kanske att 5 procent av 40-åringar som springer 10-kilometerslopp klarar 40 minuter men tveksam även till detta.
Gällande sub40 måste det väl gälla dom som aktivt springer. Inte 40-åringar generellt.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Köpte ett flipbelt som är riktigt bra för mobil och nycklar. Men igår kompletterade jag med vattenflaskor (testade en stor och en liten) och det skumpade något överdjävligt! Hur gör ni när ni behöver ha med er vätska?
Jag kör både bälte och/eller ryggsäck. Båda samtidigt på längre tävlingar i bergen där stavar behövs

Bältet jag använder är jag sjukt nöjd med

https://www.compressport.com/inter/en/compression-clothing-for-men/767-trail-running-belt.html
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tack för alla bra tips! Grym tråd. Sprang drygt 9 km idag med bälte och halvfylld flaska. Gick helt okej om man har den framåt. Skumpar mer om man har den bakåt. Sprang med långsammare tempo också, vilket kan ha spelat in. Tror att det har lite med min (dåliga) löpteknik att göra också. :/
 
Gällande sub40 måste det väl gälla dom som aktivt springer. Inte 40-åringar generellt.
Antog att 5 procent kom från klockans VO2max-uppskattning där det på Garmin står hur man ligger till i förhållande till andra med samma ålder och kön (syns i bilden i det ursprungliga inlägget). De siffrorna lär väl vara för alla individer och inte bara de som aktivt springer antar jag. Annars tror jag inte att jag hade legat bland de översta 10 procenten av män kring 30 år med nästan 47 minuter på milen efter några månaders skadedrabbad träning.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Gått 22 mil och spruckit i en limmad skarv, kör visserligen bara skog och stig…men ska hålla bättre. Alltid tyckt att Saucony haft bra kvalitet. Blir en sväng till Runners imorn för reklamation….

E6E490F4-FA9A-4AD2-99ED-14AF808C5CB4.jpeg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Gått 22 mil och spruckit i en limmad skarv, kör visserligen bara skog och stig…men ska hålla bättre. Alltid tyckt att Saucony haft bra kvalitet. Blir en sväng till Runners imorn för reklamation….

E6E490F4-FA9A-4AD2-99ED-14AF808C5CB4.jpeg
Det var ingen höjdare. Jag har inte haft soucony men de skor jag springer med håller väl i alla fall 60 mil.
späänande och se hur de svarar. Lycka till.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Testade Lidingöloppets 15km runda, sprang lite fel så det blev ett par 100m för långt. Kändes förvånansvärt bra trots att jag sprang 25 varv på bana i förrgår i ett för mig högt tempo. Ska nog gå att kapa ett par minuter på Lidingöloppet i september :)

Screenshot_20210721-202717~2.png
Kul att det kändes bra och att du går för pers💪🏼 Jag funderar på att anmäla mig, Tror du det blir av? Har de sagt något om det?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag har total ångest för det känns helt tvärtom. Jag anmälde mig till sthlm halvmaraton i höst och hoppade på ett Garmin halvmara-program i våras. När det var klar i juni så tappade jag först fokus, sedan har jag varit dålig till och från i två, tre omgångar. Så nu känns benen riktigt tunga. Behöver ta mig i kragen och ladda om både mentalt och träningsmässigt om det ska bli ett kul lopp och inte bara 2h total misär.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Kul att det kändes bra och att du går för pers💪🏼 Jag funderar på att anmäla mig, Tror du det blir av? Har de sagt något om det?
Tack! Har aldrig sprungit LL15km så det blir debut, siktar på silvermedaljtid. Har däremot sprungit LL30 ett par gånger tidigare.

Ja det verkar bli av, loppen är lite mer utspridda än tidigare, under typ en vecka istället för en helg.
 
Fan! Ni är grymma här inne, måste bara posta dagens rehab-trailrun efter år av hälsporre. Mina 5 senaste rundor me Hoka one one Clifton 7 har gått galant. Bästa skon i mitt fall. Uppe i 6km trailrun nu och det ska bli längre hoppas jag. Precis som för några år sedan. Jag kutade 2 varv om någon undrar?
B982F650-BF03-418D-8CF2-B223F18A39A0.png
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det går inte fort, när passets första kilometer bjuder på sisådär 18% lutning.

2D239825-9BD4-4F10-BDA2-D6AB84A1F095.jpeg


Men nog bjuds det på utsikt. Och bra träning (för såväl hjärta, lungor som fötter och ben).

9EF536F0-FCB8-4EAD-AAFA-E219E4FC09A1.jpeg


Fick prova greppet i nya skorna i hällregn också. Funkade fint.

1BF8E4BB-045C-4D48-9D85-3E6F249DFA15.jpeg


Snitt-farten är kanske inte så viktig trots allt…

0560574A-9592-45EF-AFC2-C074B5CAC9E3.jpeg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Det går inte fort, när passets första kilometer bjuder på sisådär 18% lutning.

2D239825-9BD4-4F10-BDA2-D6AB84A1F095.jpeg


Men nog bjuds det på utsikt. Och bra träning (för såväl hjärta, lungor som fötter och ben).

9EF536F0-FCB8-4EAD-AAFA-E219E4FC09A1.jpeg


Fick prova greppet i nya skorna i hällregn också. Funkade fint.

1BF8E4BB-045C-4D48-9D85-3E6F249DFA15.jpeg


Snitt-farten är kanske inte så viktig trots allt…

0560574A-9592-45EF-AFC2-C074B5CAC9E3.jpeg
Fett Avis på en sån runda. Njut.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Det går inte fort, när passets första kilometer bjuder på sisådär 18% lutning.

2D239825-9BD4-4F10-BDA2-D6AB84A1F095.jpeg


Men nog bjuds det på utsikt. Och bra träning (för såväl hjärta, lungor som fötter och ben).

9EF536F0-FCB8-4EAD-AAFA-E219E4FC09A1.jpeg


Fick prova greppet i nya skorna i hällregn också. Funkade fint.

1BF8E4BB-045C-4D48-9D85-3E6F249DFA15.jpeg


Snitt-farten är kanske inte så viktig trots allt…

0560574A-9592-45EF-AFC2-C074B5CAC9E3.jpeg

Ser sjukt najs ut. Fy fan vad härligt.
 
Topp