• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Det går inte fort, när passets första kilometer bjuder på sisådär 18% lutning.

2D239825-9BD4-4F10-BDA2-D6AB84A1F095.jpeg

Men nog bjuds det på utsikt. Och bra träning (för såväl hjärta, lungor som fötter och ben).

9EF536F0-FCB8-4EAD-AAFA-E219E4FC09A1.jpeg

Fick prova greppet i nya skorna i hällregn också. Funkade fint.

1BF8E4BB-045C-4D48-9D85-3E6F249DFA15.jpeg

Snitt-farten är kanske inte så viktig trots allt…

0560574A-9592-45EF-AFC2-C074B5CAC9E3.jpeg
Vi skiter i farten…….så var det väl sagt? Säkert en grym runda mentalt……eller nöter du hellre asfalt i 4:20 tempo i Spånga?

Det går inte fort, när passets första kilometer bjuder på sisådär 18% lutning.

2D239825-9BD4-4F10-BDA2-D6AB84A1F095.jpeg

Men nog bjuds det på utsikt. Och bra träning (för såväl hjärta, lungor som fötter och ben).

9EF536F0-FCB8-4EAD-AAFA-E219E4FC09A1.jpeg

Fick prova greppet i nya skorna i hällregn också. Funkade fint.

1BF8E4BB-045C-4D48-9D85-3E6F249DFA15.jpeg

Snitt-farten är kanske inte så viktig trots allt…

0560574A-9592-45EF-AFC2-C074B5CAC9E3.jpeg
Ser härligt ut, längtar själv till om en vecka då jag åker upp till Åre för lite löpning

Ok, hade jag tagit ett varv runt tomten hade jag idag nått 100mil hittills i år, men det är nära nog.
Jan, Feb och maj, mycket lite löpning pga skada. Visserligen haft känning av hälsporre hela tiden.
Har även fått in 53 mil cykling i skog och på väg. Vi får se var året slutar.
Skärmavbild 2021-07-29 kl. 20.18.55.png

Hur mycket har ni andra fått ihop?

Ligger på 127 mil i år, med en dålig period i början av året likt dig samt covid i april. Men på totalen är jag väldigt nöjd. Snittar 6-8 mil i veckan när allt flyter på enligt plan.
Bra där, 7-8 mil är lagom!
Där vill jag också ligga men inte fått till många sådana veckor.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: wlk
55 mil ytd…..nog enligt plan då jag siktar på 100 mil på året. Har en disk som bråkar periodvis…smärta i länd, röv och häl….då blir det 3-4 dagar mellan passen…..rehabbar som en duracell…..men det är lite tröstlöst…..bara gnugga på….men asfalt går bort….så det blir mest stigar och skog…..så farten är borta….men det skiter jag i…..bara målet nås……

55 mil ytd…..nog enligt plan då jag siktar på 100 mil på året. Har en disk som bråkar periodvis…smärta i länd, röv och häl….då blir det 3-4 dagar mellan passen…..rehabbar som en duracell…..men det är lite tröstlöst…..bara gnugga på….men asfalt går bort….så det blir mest stigar och skog…..så farten är borta….men det skiter jag i…..bara målet nås……
Bra ändå, du kämpar på.

Ok, hade jag tagit ett varv runt tomten hade jag idag nått 100mil hittills i år, men det är nära nog.
Jan, Feb och maj, mycket lite löpning pga skada. Visserligen haft känning av hälsporre hela tiden.
Har även fått in 53 mil cykling i skog och på väg. Vi får se var året slutar.
Skärmavbild 2021-07-29 kl. 20.18.55.png

Hur mycket har ni andra fått ihop?
Ligger på 144 mil i år, mest asfalt, men även bana och terräng nu i sommar.

Tänkte springa tre lopp i år: Kungsholmen runt 10km i augusti, Lidingöloppet 15km i september och Söder runt 10km i oktober.

131mil hittills i år - kämpar och ligger runt 4mil i veckan… (vissa veckor mer).
Alla mil sprungna i Thailand och runt 27-28 grader när jag startar att springa på morgonen vid 5.30 tiden.
Borde klara mitt mål på 200mil i år. :)

131mil hittills i år - kämpar och ligger runt 4mil i veckan… (vissa veckor mer).
Alla mil sprungna i Thailand och runt 27-28 grader när jag startar att springa på morgonen vid 5.30 tiden.
Borde klara mitt mål på 200mil i år. :)
Vi är inga mil ifrån varandra ;) Kör också näst intill alla mina pass vid 05:30 innan jobbet eller dottern vaknar på helgen. Har också ett mål på 200 mil detta år och det bör vi klara om vi undviker större speedbumps.

På tal om lopp: Någon som springer Ängsö Trail Run i september? Jag åker dit själv vad det verkar.
Har sprungit deras 23 km tidigare men i år ger jag mig i kast med 45 km…

4 mil i veckan låter ju inte alls mycket. Jag tycker man är ute mest hela tiden och snörar på sig skorna. Men haft skadeperioder senaste åren som drar ner milen rejält.

Jag har 65 mil hittills, fördelat på 98 pass. Så har snittat 5 pass och 24 km i veckan. Vilket är i linje med förutsättningarna för mig. För långa distanser känns i kroppen, helt enkelt. :) Hade en riktigt bra vår när jag följde ett bra program. Sedan har det känts sämre och har även haft ett par veckor med avbrott pga semestrar och sjukdom. Men när jag tittar på statistiken blev det ändå 18 pass och 107 km*. Målet för året är egentligen bara ”mer än förra året”, samt förhoppningsvis köra mitt första lopp någonsin med Sthlm Halvmaraton i september.

* Edit: i juli alltså...

Senast ändrad:
Kaloriförbrukningen känns väldigt låg dessutom om du inte väger nedåt 55 kg. Så du kan nog trycka fyra kakor utan dåligt samvete ;) Snyggt!

Sprang ett tröskelpass idag. 3 km distanstempo kring 5:45 min/km, därefter 4 km tröskel kring 4:50 och sedan 5:45 igen i avslutande 3 kilometrar. Inte sprungit ett liknande upplägg förut. Egentligen precis börjat träna med en variation av distanspass, långa pass (ökar distansen lite varje gång), 4x4-intervaller och tröskelpass, ett av varje per vecka.

Med tanke på att pulsen inte sjunker nämnvärt efter tröskelfasen och dessutom stiger till ganska höga nivåer under densamma, springer jag snabbare än mitt tröskeltempo? Gjorde ett laktattest för många år sedan men har bara sprungit sporadiskt sedan dess så det värdet är nog inte mycket värt idag. Satsar nu på att bli snabb på milen.

Screenshot_20210803-174735_Connect.jpg

Tillägg: Sprang milen för en månad sedan på 46:51 och har maximal puls kring 200. Uppskattade tröskeltempot från miltempo plus 10 sekunder.

Senast ändrad:
Tråcklat runt på Österlen……hittar inte så sprang logiskt sas….

C7774456-8E2C-439A-BB61-FC1F2D9BACF9.png
Prydligt! Långt från vad jag ”målade” på kartan igår:
AD99C2B2-8EF0-4A57-B91B-97386D629F6D.png

Orienterade för första gången sedan lumpen. Bortsett från lunchsstoppet i Andersborgsstugan vid 10 km så är den där GPX-filen facit på alla kontroller i det så kallade Naturpasset i Tänndalen.

Måste vara en myt att orienterare springer i ospårad terräng. Blev mest ”lufsande” i knähög fjälljung, vidje och genom mer eller mindre tät fjällbjörk. Plus de obligatoriska våtmarkerna. Och så vaknade myggen till liv när temperaturen steg. I det stora hela en bra dag. 😄

Prydligt! Långt från vad jag ”målade” på kartan igår:
AD99C2B2-8EF0-4A57-B91B-97386D629F6D.png

Orienterade för första gången sedan lumpen. Bortsett från lunchsstoppet i Andersborgsstugan vid 10 km så är den där GPX-filen facit på alla kontroller i det så kallade Naturpasset i Tänndalen.

Måste vara en myt att orienterare springer i ospårad terräng. Blev mest ”lufsande” i knähög fjälljung, vidje och genom mer eller mindre tät fjällbjörk. Plus de obligatoriska våtmarkerna. Och så vaknade myggen till liv när temperaturen steg. I det stora hela en bra dag. 😄
Ser ut som Magica de Hex :)

I vilken butik i Stockholm provar jag bäst ut nya löparskor? Har en otroligt känslig hålfot efter en olycka för några år sedan så behöver proffshjälp.

I vilken butik i Stockholm provar jag bäst ut nya löparskor? Har en otroligt känslig hålfot efter en olycka för några år sedan så behöver proffshjälp.
Jag rekommenderar Runners Store på Regeringsgatan.
det finns även en klinik/löpsko-butik på Hornsgatan, nere vid Hornstull där dom verkar ha kunnigt folk som kanske passar ditt case bättre.

Tillbaka
Topp