• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Nummerlapp uthämtad. På lördag smäller det. Halvmaran och tillika mitt första riktiga lopp. (Dvs ej virtuellt) Hur skulle ni tänka kring mat? Min start är 15. Något särskilt ni skulle göra/inte göra?
Kul, lycka till!! Har du testat sportdryck och gels på träning? Om ja, kör efter @Klocknovis råd fast med gel/sportdryck från start. Om inte, så kör som han nämner med kolhydrater sista halvan

Nu är veckans distanspass avklarat! Lite kortare än förra veckan men högre tempo.
48A0F5C8-519E-43AC-A40F-A2931BFC9102.jpeg

Skulle inte du köra Tec50 miles? Jag trodde det var inställt men det verkar ju köras som planerat
Okej, ser det nu att det verkar ligga den helgen, tror det kan bli lite svettigt efter marathon, så siktar på det till
våren om det är möjligt, deras hemsida och info är ju tyvärr likt stenåldern så lite svårt att förstå.....

Okej, ser det nu att det verkar ligga den helgen, tror det kan bli lite svettigt efter marathon, så siktar på det till
våren om det är möjligt, deras hemsida och info är ju tyvärr likt stenåldern så lite svårt att förstå.....
Den är verkligen värdelös. Jag funderar på att köra deras backyard nästa år då den ligger så bra till med start 18.00 en fredag. Chans till många varv då, kanske tom 24 :)

Mitt mål är ju också sub 40 på milen och idag kom jag ytterligare en bit på vägen. Drygt en minut bättre än föregående rekord från för fyra veckor sedan. Inte långt ifrån all time PB nu.

Nytt PB efter 30 års ålder: 44:22 min.

Screenshot_20210912-133218_Connect.jpg

Mitt mål är ju också sub 40 på milen och idag kom jag ytterligare en bit på vägen. Drygt en minut bättre än föregående rekord från för fyra veckor sedan. Inte långt ifrån all time PB nu.

Nytt PB efter 30 års ålder: 44:22 min.

Screenshot_20210912-133218_Connect.jpg
Bara köra på så kommer tiden bli bättre och bättre! Bygg upp en solid veckodistans och kör 2 kvalitetspass i veckan så kommer förbättringen fort.

Bara köra på så kommer tiden bli bättre och bättre! Bygg upp en solid veckodistans och kör 2 kvalitetspass i veckan så kommer förbättringen fort.

Har byggt upp lite långsamt sedan maj ungefär och ligger nu på mellan 35 och 45 km per vecka fördelat på ett långpass (15 km ungefär), ett lugnt distanspass (kring 9 km), ett tröskelpass (exv 3x2 km med kort vila, totalt 10 km) och ett intervallpass (4x4, totalt kanske 9 km). Inspirerats av Daniel's running formula och lite träningsprogram på exv jogg.se.

Har förbättrat mig från runt 50 minuter till nu 44:22 på 4-5 månader. Det är skönt så länge förbättringen går så snabbt som nu men gissar att jag snart når en fas när det inte går lika lätt.

Har byggt upp lite långsamt sedan maj ungefär och ligger nu på mellan 35 och 45 km per vecka fördelat på ett långpass (15 km ungefär), ett lugnt distanspass (kring 9 km), ett tröskelpass (exv 3x2 km med kort vila, totalt 10 km) och ett intervallpass (4x4, totalt kanske 9 km). Inspirerats av Daniel's running formula och lite träningsprogram på exv jogg.se.

Har förbättrat mig från runt 50 minuter till nu 44:22 på 4-5 månader. Det är skönt så länge förbättringen går så snabbt som nu men gissar att jag snart når en fas när det inte går lika lätt.
Låter som ett bra träningsschema. Det är en ordentlig förbättring på den tiden!

Har kört en del fartpass under sommaren med ambition att se om det är lönt (finns potential) att pressa sig under 40 på milen… men inte oväntat säger kroppen ifrån. Tror jag dämpade mig själv i tid. Är ju förbannat lömskt det där med högre fart i löpning. Egentligen vill man väl mest uppleva omgivningen och hålla sig i tillräckligt god form?

Dagens pass blev ett backpass utomhus.

C67166EA-CB87-4382-BF5B-76EF84698112.png

Jo, det är den brantaste delen av en slalombacke som jag kört rundor i. Upp-ner…

Kanske inte finaste vädret idag, men likväl inspirerande omgivning (utanför backen).

A25513A7-008E-4067-BEC5-2F792EF37618.jpeg

Någon som varit med om att det knäpper i hälsenorna (mellan nederdel vad och häl) efter en runda? Kör några rundor per vecka och har märkt det på senare tid, har varken ont eller träningsvärk men det är ett tydligt knäppande ibland..🧐

Någon som varit med om att det knäpper i hälsenorna (mellan nederdel vad och häl) efter en runda? Kör några rundor per vecka och har märkt det på senare tid, har varken ont eller träningsvärk men det är ett tydligt knäppande ibland..🧐
Händer för mig ibland efter en längre runda, brukar kännas tydligast när jag går i trappan. Försvinner normalt för mig inom en dag.

Har kört en del fartpass under sommaren med ambition att se om det är lönt (finns potential) att pressa sig under 40 på milen… men inte oväntat säger kroppen ifrån. Tror jag dämpade mig själv i tid. Är ju förbannat lömskt det där med högre fart i löpning. Egentligen vill man väl mest uppleva omgivningen och hålla sig i tillräckligt god form?

Dagens pass blev ett backpass utomhus.

C67166EA-CB87-4382-BF5B-76EF84698112.png

Jo, det är den brantaste delen av en slalombacke som jag kört rundor i. Upp-ner…

Kanske inte finaste vädret idag, men likväl inspirerande omgivning (utanför backen).

A25513A7-008E-4067-BEC5-2F792EF37618.jpeg
Starkt med så där många höjdmeter på ett pass! Vet inte vad du gjorde för tider på milen innan sommaren men för min del tog det två år av löpning innan jag tog sub40. Hade nog gått fortare om jag sprungit med det just det målet. Jag har framför allt tränat inför marathon som skulle varit juni 2020 men det har vi som alla vet fått se framflyttat…

"Nu är det kokta fläsket stekt" Det som inte fick hända har hänt, överansträngning i vänster vad.
Värker och molar och jag kan inte ta ett löpsteg.
Jag har i ärlighetens namn inte lyssnat på kroppen och under sommar och höst tränat hårt för snabb mil
och mara.

Måste vara i form om en vecka till LL och framförallt till Stockholms-maran i oktober.
Är det någon som har tips på hur jag ska laga vaden på en vecka????

"Nu är det kokta fläsket stekt" Det som inte fick hända har hänt, överansträngning i vänster vad.
Värker och molar och jag kan inte ta ett löpsteg.
Jag har i ärlighetens namn inte lyssnat på kroppen och under sommar och höst tränat hårt för snabb mil
och mara.

Måste vara i form om en vecka till LL och framförallt till Stockholms-maran i oktober.
Är det någon som har tips på hur jag ska laga vaden på en vecka????
Hur säker är du på att det är en överansträngning? Är det bara en inflammation så går det lättare att fixa med typ Voltaren och lite vila och rörelse som håller igång cirkulationen. Är det en riktig överansträngning så är muskelfibrer trasiga och för det finns det ingen quickfix som jag känner till.

Hur säker är du på att det är en överansträngning? Är det bara en inflammation så går det lättare att fixa med typ Voltaren och lite vila och rörelse som håller igång cirkulationen. Är det en riktig överansträngning så är muskelfibrer trasiga och för det finns det ingen quickfix som jag känner till.
Jag är inte säker på något, men nåt är fel och måste vara rätt på lördag........
Men jag kör på vila och mys så får vi se hur veckan går.

Tillbaka
Topp