• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Jag är inte säker på något, men nåt är fel och måste vara rätt på lördag........
Men jag kör på vila och mys så får vi se hur veckan går.
Känns som att det kan vara riskfyllt att köra LL? Beroende på hur det känns efter någon dags vila. Kanske kan gå till naprapat som kan ge lite behandling? Annars skulle jag nog tyvärr bita i det sura äpplet och stå över LL ö ty kunna springa maran, annars finns risk för att du behöver bryta LL och gör skadan värre och inte kan starta maran heller… :(

Starkt med så där många höjdmeter på ett pass! Vet inte vad du gjorde för tider på milen innan sommaren men för min del tog det två år av löpning innan jag tog sub40. Hade nog gått fortare om jag sprungit med det just det målet. Jag har framför allt tränat inför marathon som skulle varit juni 2020 men det har vi som alla vet fått se framflyttat…
Jag behöver kapa två minuter. Minst… tveksam om det är värt det.

"Nu är det kokta fläsket stekt" Det som inte fick hända har hänt, överansträngning i vänster vad.
Värker och molar och jag kan inte ta ett löpsteg.
Jag har i ärlighetens namn inte lyssnat på kroppen och under sommar och höst tränat hårt för snabb mil
och mara.

Måste vara i form om en vecka till LL och framförallt till Stockholms-maran i oktober.
Är det någon som har tips på hur jag ska laga vaden på en vecka????
Aj, aj… jag har ju ingen relevant bakgrund när det gäller idrottsfysiologi, men mina ben mår ofta bättre av backar, trail, långsamt tempo.

Men det hjälper ju knappast på en vecka.

Lite magi från ngn vänlig trollkarl kanske?

Att springa fort sliter otroligt mycket mer än när man sänker tempot lite. Kan springa lugnt 25 km utan att känna nåt dagen efter men 10k tempo och man är stel i två dagar.
Verkligen. Slut på fort efter denna höst.
persat på milen denna höst och kört rätt mycket tuffa intervaller.
samt även börjat mixtra med skor och drop o skit.

Dagens lokala halvmarathon.
Gick för pb och under 1:28:00 men det gick ju bättre än så. Ruskigt utmattad nu.

Bilagor

• 2DCCDC85-156A-49C2-B9ED-9D7F5E321FD6.jpeg
    2DCCDC85-156A-49C2-B9ED-9D7F5E321FD6.jpeg
    35.8 KB · Visningar: 14
Behöver hjälp att komma igång med intervaller. Tänkte ett pass i veckan. Har aldrig kört ett sånt pass innan så jag skulle behöva lite input från er. Hur börjar jag på en nybörjarnivå? Tänkte mer upplägget osv.

Kör två dagar crossfit och två dagar löpning i veckan varav löpningen är enbart distanspass.

Behöver hjälp att komma igång med intervaller. Tänkte ett pass i veckan. Har aldrig kört ett sånt pass innan så jag skulle behöva lite input från er. Hur börjar jag på en nybörjarnivå? Tänkte mer upplägget osv.

Kör två dagar crossfit och två dagar löpning i veckan varav löpningen är enbart distanspass.
Beror på om du har GPS-klocka. Ett lätt sätt är att bara köra 1 km i fart som är något högre än du egentligen är bekväm med följt av 60 sekunder ståvila. Repetera så många gånger som du orkar/hinner/har lust med. Jag brukar köra 2 km uppvärmning, 4x1000 km, 2 km nedjogg. Har du bara tillgång till tid så är det bara att byta ut distans mot tex 4 minuter. Sen kan man börja trixa med olika långa intervaller osv men jag har inte känt så stort behov av det.

Beror på om du har GPS-klocka. Ett lätt sätt är att bara köra 1 km i fart som är något högre än du egentligen är bekväm med följt av 60 sekunder ståvila. Repetera så många gånger som du orkar/hinner/har lust med. Jag brukar köra 2 km uppvärmning, 4x1000 km, 2 km nedjogg. Har du bara tillgång till tid så är det bara att byta ut distans mot tex 4 minuter. Sen kan man börja trixa med olika långa intervaller osv men jag har inte känt så stort behov av det.
Tack för tipset. Har en löparklocka så det funkar fint. Får testa detta nästa vecka. Lär bli spännande om den anaerobiska biten märks av klockan. Brukar bara vara den aerobiska som ger effekt efter passen.

3.56 hade jag på min senaste 10km. Hade inte velat fortsätta i 11 till 😉
Haha, förstår det. Soffliggandes sen 13:00 är resultatet ;) Har 38:40 som pb på milen. Känns orimligt att jag nästan skulle ligga i samma fart som det i 2 mil. Men tävlingsentusiasmen och andra löpar som drog upp farten gjorde verkligen susen. Riktigt jävla skönt att få springa organiserade lopp igen. Nu är det bara att hålla i till Stockholm marathon!

"Nu är det kokta fläsket stekt" Det som inte fick hända har hänt, överansträngning i vänster vad.
Jag har i ärlighetens namn inte lyssnat på kroppen och under sommar och höst tränat hårt för snabb mil
och mara.

Måste vara i form om en vecka till LL och framförallt till Stockholms-maran i oktober.
Du är körd!!

och mara.

Surt. Gubbvad? Jag har behandlat gubbvad och fått till det på bara en behandling flertalet gånger. Hör av dig om du vill att jag ska kika på det

Är det någon annan som noterat att omslaget till lite svalare temperaturer gjort under för formen? Sprang idag 9,2 km i 4:46-tempo med 75 procent av maxpuls. För några veckor sedan hade samma sträcka och medelpuls gått i 5:30-5:45-tempo. Tre gånger de senaste två veckorna har min klocka bestämt att jag ökat mitt VO2max (från 53 till 56) och oavsett vad man tror om nivåns korrekthet är det ändå otvetydigt att jag springer samma tempo betydligt lättare nu än när det var 20 grader ute.

20210919_180013.jpg

Pilen här har legat högt blått eller touchat lila sedan i våras men nu på bara två veckor ökat till nästan mitt på lila. Ofattbart. Som sagt: någon annan som noterat denna temperatureffekt?

Är det någon annan som noterat att omslaget till lite svalare temperaturer gjort under för formen? Sprang idag 9,2 km i 4:46-tempo med 75 procent av maxpuls. För några veckor sedan hade samma sträcka och medelpuls gått i 5:30-5:45-tempo. Tre gånger de senaste två veckorna har min klocka bestämt att jag ökat mitt VO2max (från 53 till 56) och oavsett vad man tror om nivåns korrekthet är det ändå otvetydigt att jag springer samma tempo betydligt lättare nu än när det var 20 grader ute.

20210919_180013.jpg

Pilen här har legat högt blått eller touchat lila sedan i våras men nu på bara två veckor ökat till nästan mitt på lila. Ofattbart. Som sagt: någon annan som noterat denna temperatureffekt?
Du har inte fyllt år nyligen? Det ska vara en av faktorerna garmin använder för sin lustiga vo2max algoritm.

Du har inte fyllt år nyligen? Det ska vara en av faktorerna garmin använder för sin lustiga vo2max algoritm.
Så vitt jag förstått används ålder bara för positionering av ditt VO2max-värde på skalan. Inte själva VO2max-värdet. Det är finska Firstbeat (numera uppköpt av Garmin) som står för algoritmen. Finns en del info på deras sida.

Tillbaka
Topp