• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Ja, norska intervaller är ju fyra repetitioner av fyra minuter i arbetszon följt av tre minuter aktiv vila. Jag brukar behöva minst tio minuters uppvärmning.

Sedan har jag en massa andra intervallupplägg också, lite beroende på humör, ork och avsikt med passet. För två år sedan körde jag regelbundet 10 x 800/400 meter med negativa splittar på löpband för att träna fart. Galet jobbigt. Ett annat upplägg är 3 x (13 x 30/15) med 3 minuters aktiv vila mellan de tre seten. Dvs 13 repetitioner med 30 sekunder så nära max det går, följt av 15 sekunder vila. Och så tre upprepningar. Kör jag ofta i rodd- och stakmaskin då upplägget blir för komplicerat för löpning.

Kan verkligen rekommendera pulsband. Optisk sensor duger dessvärre inte vid intervallträning.
Ah nu ser jag att jag nog citerat och skrivit fel. Det var någon här i tråden som körde fem repetioner på sina norska.
Intervallpass är kul, bra med lite inspiration!
Har kört en del längre intervall för att bli bekväm i snabbare tempo inför PB på milen.

Beror väl på syftet med intervallen. På de längderna ligger jag nånstans runt tröskelnivå, där kan man ju ligga och nöta ett tag.
Tänker att syftet med norska intervaller (4x4 minuter med 3 min vila) är att öka VO2 max. Det är i alla fall detta jag har sett studier på. Ett tempo en bit över tröskel bör således vara lämpligt om man vill använda sig av passet som det är tänkt.

Har du andra intervaller för VO2max?

Tänker att syftet med norska intervaller (4x4 minuter med 3 min vila) är att öka VO2 max. Det är i alla fall detta jag har sett studier på. Ett tempo en bit över tröskel bör således vara lämpligt om man vill använda sig av passet som det är tänkt.

Har du andra intervaller för VO2max?
Hajjar, har inte 100koll på norska utan svarade mer generellt. De flesta intervaller jag gör av den längden syftar till en högerförskjutning av min tröskelnivå. Då ska jag ligga nån stans runt 90% av maxpuls

Hajjar, har inte 100koll på norska utan svarade mer generellt. De flesta intervaller jag gör av den längden syftar till en högerförskjutning av min tröskelnivå. Då ska jag ligga nån stans runt 90% av maxpuls

Kör lite längre för tröskel, antingen 3x2 eller 2x3 km runt 4:10-4:20-tempo med 2 min vila. Hamnar då i mitten av första intervallen runt 80 och i slutet av sista runt 90 procent av maxpuls.

Någon mer som kör Kungsholmen runt 21k nästa lördag? Satsar sub 90 och behöver lite inspiration på de sista veckans träning :) :)

Bra tryck på lunchlöpningen, tanken var under 40min, men länge sedan jag sprang 10km sträckan och en del jobbiga uppförsbackar!

0D7F8657-11DB-4D71-B221-3D5351B69CEF.jpeg

416AD126-07E6-4B0B-A288-6059630C4987.jpeg

Blivit bra variation på passen senaste tiden, dig blev det norska intervaller:
E8EA3A16-05DC-4CDC-9C75-A111E20763EF.jpeg

Ser att pulsen är något högre den första intervallen. Så är det ofta för mig, tänker att jag spänner mig och att det därför är något högre i början när jag drar upp tempot. Däremot skulle jag ju vilja att pulsen ökar sista intervallerna, för att få ut max av passen. Någon som känner igen sig?
Intressant diskussion ditt inlägg gav upphov till! Som andra redan skrivit är nog det största problemet inte att din puls inte går upp mot slutet utan att du skulle behöva pulsband istället för optisk mätning. Nånting skulle det ändå kunna ligga i din observation då det ser ut som att du tappar lite fart under passet. Min erfarenhet, i princip oavsett typ av intervaller, är att om jag kan hålla jämn fart eller öka marginellt mot slutet är också pulsen som högst i slutet av passet (men kan vara uppe på den nivån relativt tidigt beroende på vad det är för typ av intervaller). Har man däremot gått lite för hårt och dragit på sig för mycket mjölksyra är det svårt att hålla farten uppe och då brukar också pulsen gå ner lite.

Hur stor skillnad det blir i träningseffekt vågar jag dock inte svara på :)

Jag har börjat titta lite på MAF när det gäller pulsträning.
Jag springer inte lika ofta eller seriöst som förr, kör bara 2-3 pass i veckan, 6-10 km, mest som komplement till styrketräning och lite brottning.

Är det lönt att hålla på med lågpulsträning av denna sort då, utan konkreta mål och längre lopp? Jag tycker det är stört mycket roligare att ge mig ut 2-3 dagar i veckan i ett utmanande elljusspår och låta pulsen bli vad den blir (dvs mycket zon 3-5) beroende på dagsform. Med MAF (för att hålla mig nere på zon 2) får jag springa med pyttekorta steg, varva med promenader osv. Så frustrerande och jag vet inte om det kommer ge mig så mycket då jag inte springer särskilt ofta i sammanhanget. Jag vet att man ska ge MAF tid men jag undrar bara om 2-3 pass i veckan är tillräckligt för att hålla på med det.

Vad säger löppanelen i mitt fall?

Jag har börjat titta lite på MAF när det gäller pulsträning.
Jag springer inte lika ofta eller seriöst som förr, kör bara 2-3 pass i veckan, 6-10 km, mest som komplement till styrketräning och lite brottning.

Är det lönt att hålla på med lågpulsträning av denna sort då, utan konkreta mål och längre lopp? Jag tycker det är stört mycket roligare att ge mig ut 2-3 dagar i veckan i ett utmanande elljusspår och låta pulsen bli vad den blir (dvs mycket zon 3-5) beroende på dagsform. Med MAF (för att hålla mig nere på zon 2) får jag springa med pyttekorta steg, varva med promenader osv. Så frustrerande och jag vet inte om det kommer ge mig så mycket då jag inte springer särskilt ofta i sammanhanget. Jag vet att man ska ge MAF tid men jag undrar bara om 2-3 pass i veckan är tillräckligt för att hålla på med det.

Vad säger löppanelen i mitt fall?
Har också blivit intresserad av lågintensiv träning, hittade en spännande artikel som berörde ämnet. Det är en analys av 12 av Marit Mjörgens träningssäsonger:

Där kan läsas:
"Under de 12 säsonger som analyserades kunde författarna identifiera två stora förändringar i träningsupplägget som genererade stora prestationsförbättringar. Den första förändringen skedde tidigt i Bjørgens karriär där hon la in stora block med högintensiv konditionsträning. Det ledde till en snabb prestationsförbättring på tävlingarna, en utveckling som planade ut efter några år i takt med att progressionen av träningsvolymen och variationen i träningsupplägget var begränsades.

Den andra stora prestationsförbättringen sammanföll med att volymen med högintensiv konditionsträning minskade samtidigt som volymen med lågintensiv konditionsträning ökade relativt mycket. Det här inträffade precis innan Bjørgens fem mest framgångsrika säsonger och då förbättrades både prestationen på tävlingar och hennes fysiologiska värden (syreupptagningsförmåga osv.)."

Min tolkning av detta är att mängden lågintensiv träning är har sin poäng, men ffa när man är uppe i stora träningsvolymer under längre perioder.

Tjena!
Är tyvärr dubbelbokad och kommer att missa årets Sthlm marathon. Finns det någon här som är intresserad av att ta över platsen?
Dom tar 300kr för namnbytet och sen så får man gärna skänka 250kr till BCF så landar vi ändå in på halva ordinarie kostnad 😊

Tjena!
Är tyvärr dubbelbokad och kommer att missa årets Sthlm marathon. Finns det någon här som är intresserad av att ta över platsen?
Dom tar 300kr för namnbytet och sen så får man gärna skänka 250kr till BCF så landar vi ändå in på halva ordinarie kostnad 😊
Platsen är tagen.

Jag ska springa Sthlm Maraton och det blir premiär i maraton-sammanhang. Har sprungit ett gäng halvmaror och runt 3 mil som längst. Jag tänkte mer bara få lite tips om energiintag under loppet.

Ska man försöka trycka nån gel var 5km eller liknande? Kanske rätt så individuellt men på mina längre pass har jag bara druckit och käkat några dextrosol.

Ska man köpa på sig några Enervit gels som man har med sig i shortsen som man kan fördela under loppet? Eller finns det efter banan?

Ser det här mer som en upplevelse/40-års firande än nåt race så tid är jag inte orolig över utan mer att genomföra det utan nån skada. Springer 4-5 pass i veckan normalt.

Tack på förhand.

Jag ska springa Sthlm Maraton och det blir premiär i maraton-sammanhang. Har sprungit ett gäng halvmaror och runt 3 mil som längst. Jag tänkte mer bara få lite tips om energiintag under loppet.

Ska man försöka trycka nån gel var 5km eller liknande? Kanske rätt så individuellt men på mina längre pass har jag bara druckit och käkat några dextrosol.

Ska man köpa på sig några Enervit gels som man har med sig i shortsen som man kan fördela under loppet? Eller finns det efter banan?

Ser det här mer som en upplevelse/40-års firande än nåt race så tid är jag inte orolig över utan mer att genomföra det utan nån skada. Springer 4-5 pass i veckan normalt.

Tack på förhand.
Jag tycker absolut att du ska ta med energi i form av gel eller bars.
Det går att köpa ett langningspaket på "mässan", då får du några extra doser under loppet och behöver inte bära med så mycket.

Sedan så snackas det mycket om mag-ras för folk som är känsliga, så det kanske är bra då att prova ut vilka som funkar.
Ett marathon håller ju på ett tag och jag skulle säga att allt börjar efter 3 timmar eller typ 30 km, då kan det vara svårt med
rätta beslut.

Tack på förhand.
Det finns inte gels att ta under banan om du inte köper energipaketet och har då zoner att springa in i och ta gels.

Ta med dig det ut och ta som du säger efter ca 5 km. Precis innan vätskestationerna. Men pröva först så att magen klarar av det.

Efter banan är det vatten och sportdryck som gäller. Saltgurka vid gröna lund, buljong vid lundagatan och cola efter stadshusen. Sen är det banan vid nått tillfälle och dextrosol i slutet

Det finns inte gels att ta under banan om du inte köper energipaketet och har då zoner att springa in i och ta gels.

Ta med dig det ut och ta som du säger efter ca 5 km. Precis innan vätskestationerna. Men pröva först så att magen klarar av det.

Efter banan är det vatten och sportdryck som gäller. Saltgurka vid gröna lund, buljong vid lundagatan och cola efter stadshusen. Sen är det banan vid nått tillfälle och dextrosol i slutet
JAG ÄR SÅ JÄVLA TAGGAD PÅ MARAN!!!!!
Fick tyvärr stå och titta på i höstas.....
Vad gör man inte för lite saltgurka.

Vilka springer Wings for Life på söndag?

Jag har kört det ett par gånger och gillar upplägget skarpt. Har dock aldrig kört det fysiskt med andra som de brukar göra i Hagaparken i Sthlm

Kort och gott: ett välgörenhetslopp för ryggmärgsforskning. Alla deltagare startar kl 13.00 CEST och springer tillsammans med en radiokanal som är en typ live podcast och en virtuell bil startar 13.30 och ska hämta in alla löpare. ”Bilen” ökar hastigheten varje halvtimma och loppet är slut när du är uppåkt. Pre covid var det gamla F1 stjärnan David Coulthard som körde bilen :)

Tack för tipsen, jag har testat nån gel tidigare utan problem men ska köpa nån och testa igen så man inte skiter ner sig inför familj och bekanta. 🤣

Fyller 40 i Juli så det här blev en liten morot att genomföra. Går om jag behöver, kryper om jag måste men i mål ska jag 😀

Blir kul att testa kroppen lite. Springer oftast själv 5-15km pass så blir spännande med riktig långdistans.

Tack för tipsen, jag har testat nån gel tidigare utan problem men ska köpa nån och testa igen så man inte skiter ner sig inför familj och bekanta. 🤣

Fyller 40 i Juli så det här blev en liten morot att genomföra. Går om jag behöver, kryper om jag måste men i mål ska jag 😀

Blir kul att testa kroppen lite. Springer oftast själv 5-15km pass så blir spännande med riktig långdistans.
Du vill inte bli som han på bilden :)

1651775793284.jpeg

Ja då var det dags för en ny Race Report.
Hade hoppats på att få delge en mer positiv sådan än sist men jag måste även denna gång hålla mig på de buttras kant.

Idag var det Nordens Ark Trail Run 30 km som stod på programmet.
Starten gick och det var inte så hög fart från början utan jag tassade med på en femteplats men efter en dryg kilometer så vet jag inte vad som hände jag måste snubblat på något och flög ned i backen, hade inte en chans att ta emot mig så jag landar på bröstkorgen och hör hur det knakar till och gör skitont samtidigt som jag tappar luften. Ligger och begrundar mina synder och löparen som kommer efter stannar och kollar läget, säger att det är rätt OK och sätter mig upp.
Konstaterar att huvudet sitter fast och fötterna fungerar, bryta kan man göra senare tänker jag, bryta efter en kilometer måste ju vara ett rekord som man inte vill ha.
Lufsar på i mitt tempo och konstaterar att det fungerar och gör jäkligt ont, går inte heller ta så djupa andetag då det gör extremt ont.
Lufsar ikapp killen som kollade läget och håller följe med honom i kanske 20 kilometer.
Känner att jag är lite starkare uppför så jag tassar ifrån på ett väldigt brant ställe och kommer även ikapp nästa löpare där, tyvärr så springer jag lite med huvudet under armen och missar när snitslarna svänger och jag fortsätter på leden, tyvärr tar det rätt lång tid innan jag upptäcker det och vänder.
I samma veva så knäpper det till i revbenen igen och gör ännu mer ont.
Motivationen var nu rätt låg och på vägen tillbaka till snitslarna så möter jag en löpare som också var på väg fel, så han vänder också och håller ett lite högre tempo än jag är kapabel till nu.
Kommer till sista vätskan vid 24 och tycker att nu är det inte lönt att bryta så nu går det i riktigt lugnt tempo mot målet.

Gör en liten kort felspringning till och undrar vad jag sysslar med, börja komma ikapp lite personer som springer 15 km men det var knappt det hjälpte min moral.
Kom i mål efter mycket om och men, placeringen blev OK men tempot var inget vidare.
Tog en sväng via akuten på vägen hem och konstaterade att inget är brutit och lungan på den sidan är OK, förmodligen "bara" några sprickor.
Nu lite ofrivillig vila.

Tillbaka
Topp