Oj oj oj, du verkar leva lite farligt....Ja då var det dags för en ny Race Report.
Hade hoppats på att få delge en mer positiv sådan än sist men jag måste även denna gång hålla mig på de buttras kant.
Idag var det Nordens Ark Trail Run 30 km som stod på programmet.
Starten gick och det var inte så hög fart från början utan jag tassade med på en femteplats men efter en dryg kilometer så vet jag inte vad som hände jag måste snubblat på något och flög ned i backen, hade inte en chans att ta emot mig så jag landar på bröstkorgen och hör hur det knakar till och gör skitont samtidigt som jag tappar luften. Ligger och begrundar mina synder och löparen som kommer efter stannar och kollar läget, säger att det är rätt OK och sätter mig upp.
Konstaterar att huvudet sitter fast och fötterna fungerar, bryta kan man göra senare tänker jag, bryta efter en kilometer måste ju vara ett rekord som man inte vill ha.
Lufsar på i mitt tempo och konstaterar att det fungerar och gör jäkligt ont, går inte heller ta så djupa andetag då det gör extremt ont.
Lufsar ikapp killen som kollade läget och håller följe med honom i kanske 20 kilometer.
Känner att jag är lite starkare uppför så jag tassar ifrån på ett väldigt brant ställe och kommer även ikapp nästa löpare där, tyvärr så springer jag lite med huvudet under armen och missar när snitslarna svänger och jag fortsätter på leden, tyvärr tar det rätt lång tid innan jag upptäcker det och vänder.
I samma veva så knäpper det till i revbenen igen och gör ännu mer ont.
Motivationen var nu rätt låg och på vägen tillbaka till snitslarna så möter jag en löpare som också var på väg fel, så han vänder också och håller ett lite högre tempo än jag är kapabel till nu.
Kommer till sista vätskan vid 24 och tycker att nu är det inte lönt att bryta så nu går det i riktigt lugnt tempo mot målet.
Gör en liten kort felspringning till och undrar vad jag sysslar med, börja komma ikapp lite personer som springer 15 km men det var knappt det hjälpte min moral.
Kom i mål efter mycket om och men, placeringen blev OK men tempot var inget vidare.
Tog en sväng via akuten på vägen hem och konstaterade att inget är brutit och lungan på den sidan är OK, förmodligen "bara" några sprickor.
Nu lite ofrivillig vila.
Och verkar ha bra motor när allt funker. Bra kämpat.