• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Och själv körde jag testlopp på 5 k för att känna på formen på milen. Har som mål att göra milen i 4.35 tempo som och sktade därför på 4.30 för dagens övning.
E8621277-7C80-4D96-9C30-E059110C31F5.jpeg

Efter lite uppvärmning blev det 3 k i tänkt tempo sen blev det väldigt tungt och jag tappade lite fart. Höll ihop de någorlunda men inte på tänkt tid.
Ett tag sen jag körde mera än någon km på högre puls, bra pannbensträning om inte annat.
900DCC54-C65B-42EF-9AC6-6CEDC69E210D.png

Att hålla 4.35 under 10km känns som om det kommer bli kämpigt. Men det skulle kunna gå🙂🙂

Själv har jag gnetat runt på Alpaca-banan här i Göteborg de två senaste passen, har inte koll på exakt kilometertid men runt 8 min/km och då är man/jag inte helt oberörd....
Så vill man springa fort kan jag inte rekommendera men vill man ha en utmaning, då... :)

Igår blev det att prova något nytt, testade att springa med en klubb som körde frontyard vilket var något nytt för min del.

En slinga var precis under 2 km och det var lite kuperat då delar av den gick in på ett elljusspår.
Första varvet hade man 15 minuter på sig att klara för då gick starten på nytt varv på samma slinga, dock hade man 14 minuter på sig denna gång.
Så fortsatte det ner till 10 minuter, därefter drog man bort 30 sekunder på varje varv, 9:30, 9:00 etc.
Jag kom ner till 7:30 (hade 7:14) men sedan var det inte lönt att försöka mer för min del, jag var ju dessutom uppe i 22 km då också så man var inte helt fräsch.

Blev ett jäkla grymt pass för min del då jag mest fiser runt i min komfortzon.

Känner en del värk i benen idag :D

Nu blir det att fylla på lite vätska med några kompisar på stan.

Själv har jag gnetat runt på Alpaca-banan här i Göteborg de två senaste passen, har inte koll på exakt kilometertid men runt 8 min/km och då är man/jag inte helt oberörd....
Så vill man springa fort kan jag inte rekommendera men vill man ha en utmaning, då... :)
Oj, det där såg inte ut som en promenad i parken.
Den kanske kan måste testa nästa år.....

Idag blev det ett första försök att jogga lite efter att min postcovid blivit bättre, som jag dragits med sen i januari. Blev mer lunk än jogg och var tvungen att promenera en liten stund. Ändå över förväntan, vilket iofs inte var svårt då förväntningarna var att jag skulle ge upp inom några hundra meter. Blev 3,61 km på 27:16 vilket är otroligt långsamt men i min situation helt fantastiskt, att kunna hoppas på att kroppen hittar tillbaka igen. 🙂

Blivit bra variation på passen senaste tiden, dig blev det norska intervaller:
E8EA3A16-05DC-4CDC-9C75-A111E20763EF.jpeg

Ser att pulsen är något högre den första intervallen. Så är det ofta för mig, tänker att jag spänner mig och att det därför är något högre i början när jag drar upp tempot. Däremot skulle jag ju vilja att pulsen ökar sista intervallerna, för att få ut max av passen. Någon som känner igen sig?

Ser att pulsen är något högre den första intervallen. Så är det ofta för mig, tänker att jag spänner mig och att det därför är något högre i början när jag drar upp tempot. Däremot skulle jag ju vilja att pulsen ökar sista intervallerna, för att få ut max av passen. Någon som känner igen sig?
Snyggt!
Min puls stiger nog något för varje intervall.
Såvida jag är ordentligt uppvärmd.

Riktigt bra fart i arbetsfaserna! Norska intervaller ska ju gärna utföras på så sätt att man ska ha ork kvar för en femte repetition.

Min puls brukar alltid öka för varje belastningfas. (Kolla ” Cardiovascular drift”).

Har du förresten pulsband eller optisk sensor på handleden. Den sista är inte lika tillförlitlig.

Nyfiken på om du går, eller står stilla i vilopausen? Jag brukar hålla jogg-fart.

En till grej som jag gör när jag kör norska intervaller, är att jag gärna gör dem på löpband. Då kan man kontrollera farten extremt väl och också köra med negativa splittar.

Jag brukar definitivt få högre hjärtfrekvens för varje intervall. Springer runt 5:00-5:30-tempo mellan intervallerna och håller ett tempo motsvarande kanske vad jag kan prestera på 3000 meter (3:45-3:50) på intervallerna.

Screenshot_20220428-140710_Connect.jpg

Riktigt bra fart i arbetsfaserna! Norska intervaller ska ju gärna utföras på så sätt att man ska ha ork kvar för en femte repetition.

Min puls brukar alltid öka för varje belastningfas. (Kolla ” Cardiovascular drift”).

Har du förresten pulsband eller optisk sensor på handleden. Den sista är inte lika tillförlitlig.

Nyfiken på om du går, eller står stilla i vilopausen? Jag brukar hålla jogg-fart.

En till grej som jag gör när jag kör norska intervaller, är att jag gärna gör dem på löpband. Då kan man kontrollera farten extremt väl och också köra med negativa splittar.
Ah du kör fyra intervaller du! Kör optisk mätare på handleden. Iom att jag håller hyfsat samma tempo genom de fyra intervallerna så ligger det väl nära till hands att pulsmätningen inte är helt korrekt. Känslan efter den fjärde är typ "lägga sig ner på marken" dvs jag att svårt att kräma ut mer. Kör gå-vila mellan.

Jag brukar definitivt få högre hjärtfrekvens för varje intervall. Springer runt 5:00-5:30-tempo mellan intervallerna och håller ett tempo motsvarande kanske vad jag kan prestera på 3000 meter (3:45-3:50) på intervallerna.

Screenshot_20220428-140710_Connect.jpg
Kör du pulsband? Hm det tempot jag kör på intervallerna skulle jag absolut inte kunna köra på med än 1 km. Annars kommer jag inte upp tillräckligt i puls. Men så går jag också lugnt emellan.

Kör du pulsband? Hm det tempot jag kör på intervallerna skulle jag absolut inte kunna köra på med än 1 km. Annars kommer jag inte upp tillräckligt i puls. Men så går jag också lugnt emellan.
Kör pulsband, HRM Run. Har kört efter principen att jag ska kunna springa en minut till när intervallen är klar och ytterligare en intervall efter den fjärde. Då känns ett 3 000-meterstempo lagom tänker jag.

Vad håller ni andra som kör 4x4 ungefär för hastighet? Är öppen för att jag kanske kör något för långsamt.

Kör pulsband, HRM Run. Har kört efter principen att jag ska kunna springa en minut till när intervallen är klar och ytterligare en intervall efter den fjärde. Då känns ett 3 000-meterstempo lagom tänker jag.

Vad håller ni andra som kör 4x4 ungefär för hastighet? Är öppen för att jag kanske kör något för långsamt.
Beror väl på syftet med intervallen. På de längderna ligger jag nånstans runt tröskelnivå, där kan man ju ligga och nöta ett tag.

Ah du kör fyra intervaller du! Kör optisk mätare på handleden. Iom att jag håller hyfsat samma tempo genom de fyra intervallerna så ligger det väl nära till hands att pulsmätningen inte är helt korrekt. Känslan efter den fjärde är typ "lägga sig ner på marken" dvs jag att svårt att kräma ut mer. Kör gå-vila mellan.
Ja, norska intervaller är ju fyra repetitioner av fyra minuter i arbetszon följt av tre minuter aktiv vila. Jag brukar behöva minst tio minuters uppvärmning.

Sedan har jag en massa andra intervallupplägg också, lite beroende på humör, ork och avsikt med passet. För två år sedan körde jag regelbundet 10 x 800/400 meter med negativa splittar på löpband för att träna fart. Galet jobbigt. Ett annat upplägg är 3 x (13 x 30/15) med 3 minuters aktiv vila mellan de tre seten. Dvs 13 repetitioner med 30 sekunder så nära max det går, följt av 15 sekunder vila. Och så tre upprepningar. Kör jag ofta i rodd- och stakmaskin då upplägget blir för komplicerat för löpning.

Kan verkligen rekommendera pulsband. Optisk sensor duger dessvärre inte vid intervallträning.

Tillbaka
Topp