• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Pulsbandet stämmer - det måste man tyvärr ha - men det fungerar i alla bra! Jag pratade med en kille på Runners Store innan jag köpte och de ansåg att pulsbandet var bättre i tillförlitlighet än de nya sensorklockorna - än så länge i alla fall....

Hoppas du blir nöjd vilken du än väljer.

trevlig helg!

Första långpasset sedan juni förra året, vilket lidande...
IMG_3611-1.JPG

Skapa konto på jogg.se det är kul. Som KS ungefär fast för löparnördar ;-)

Tar för övrigt gärna ett pass inför Stockholm marathon. Vi är väl ungefär jämndåliga nu om jag förstår det rätt.
Jättegärna, sikta på nästa helg?
Jag räknade på ditt pass nu och om jag inte räknade fel är det 4:45 tempo? Det är ju riktigt bra om du är otränad.
Inte illa räknat, 4:46 säger movescount exakt.

Hur gör ni för att behålla värmen i benhinnorna? Några skydd/särskilda strumpor?

Nix. Jag har sprungit lopp i minusgrader i kortbyxor. Problem med benhinnorna brukar kunna bero på fel teknik, du ska inte trycka ifrån med foten

Det är individuellt om man har problem med benhinnor eller ej.

Låter osannolikt att det skulle vara främsta problemet eftersom jag inte märker av något när det är varmare ute. Samma typ av löpning, utrustning osv, det som skiljer är temperatur

Pass ifrån i Onsdags.
Börjar äntligen få upp farten igen efter ett långt uppehåll.
Som alla löpare känner till så är det bara en tidsfråga innan man skadar sig. Alla gör det före eller senare.. .Oavsett om det beror på felträning, överträning eller förslitningar.. För mig så var det hälen som dödade mig, alldeles för mycket asfaltslöpning i tävlingsskor..
Senaste halvåret har jag bara simmat... Har utvecklat min simning mycket istället! Stockholm Marathon nästa!

TnpM199.png

Låter osannolikt att det skulle vara främsta problemet eftersom jag inte märker av något när det är varmare ute. Samma typ av löpning, utrustning osv, det som skiljer är temperatur

Om det är temperaturen som är problemet så använd lite varmare löpartrumpor som du drar upp över vaden.

Jag har haft problem med benhinnorna. Jag vet bara att jag löste det genom att justera steget. Sen dess har jag kunnat springa 10mil nonstop utan problem. Men hoppas att strumpor löser dina problem.

Kan det inte vara så att du får problem i början på säsongen, när det är kallt, och att när benen vant till sig är det varmare ute?

Jag har också haft i princip kronisk benhinneinflammation och det enda som hjälpt är långsam tillvänjning.

Samma som mitt mål då! När siktar du på att köra nästa mara? Jag kör halvmara om 3v sen helt mara i nov. Hoppas på 1:20 på halvmaran och kring 3 på maran
Stockholm Marathon och sen 4Deserts Atacma är det som är inplanerat just nu om allt går som tänkt. Jag vill inte ropa hej än, det är bara fyra månader sedan min höftoperation... Går Sthlm bra så kommer jag nog försöka tävla en del i sommar.

Fixar du 1:20 har du bra grund för 3h på maran. Bara lägga på några lite långpass i månaden än du gör nu så ska det hålla

• Like
Reactions: Oew
Ni som sprungit Sthlm Mara innan.. Hur sköter ni vätskeintaget?
Kör ni bälte och små sips eller håller ni er till stationerna?
När jag kör halv mara (21km) så dricker jag inte alls.

Jag har bara kört stationer, sen har jag haft vänner utplacerade med gel på typ 30km och vid Västerbron

Intressant det där! Dom flesta dricker ju energigele under ett långlopp.
Men läst om flera ultra löpare som springer i ketos (Alltså helt på tom mage) och tar all energi ifrån kroppens reserver och fett helt enkelt.

• Like
Reactions: Oew
Nix. Jag har sprungit lopp i minusgrader i kortbyxor. Problem med benhinnorna brukar kunna bero på fel teknik, du ska inte trycka ifrån med foten
Halloj.. Är ingen löpare själv.. Fan vet hur jag hamnade i denna tråd?!..:)
Men jag måste fråga ändå då min fru har haft stora problem m benhinnorna i flera år.
Hur menar du? "Inte trycka ifrån med foten"? Blir man inte stilla stående då? Skämt åsido.. Min fråga är seriös även om jag själv har en tendens att inte vara det samma..;-)

Men jag måste fråga ändå då min fru har haft stora problem m benhinnorna i flera år.
Hur menar du? "Inte trycka ifrån med foten"? Blir man inte stilla stående då? Skämt åsido.. Min fråga är seriös även om jag själv har en tendens att inte vara det samma..;-)

Alltså du ska inte stampa ifrån med foten..
Ett korrekt löpsteg så landar du på trampdynan (Främre delen av foten)
Och sparkar bakåt. Nästan som om du drar foten bakåt för att slunga dig framåt

Om du sätter ner foten platt eller vinklad uppåt som mannen till höger så förlorar du dels en hel del fart och energi.
Men framförallt så får du en stöt som går igenom hela kroppen (Och på sikt kan skada bl.a knäna)

Löpskolning (Löpteknik) är en hel vetenskap.. Men kort och gott såhär:

-Landa på främre delen av foten
-Håll blicken rakt fram
-Pendla med armarna framåt och bakåt (Tummarna upp i luften) bredvid kroppen och inte höger & vänster
-Skjut fram höften, och skjut bak axlarna.

Form-Running.png

Senast ändrad:
Intressant det där! Dom flesta dricker ju energigele under ett långlopp.
Men läst om flera ultra löpare som springer i ketos (Alltså helt på tom mage) och tar all energi ifrån kroppens reserver och fett helt enkelt.
Min erfarenhet är att på lugna pass krävs inte så mycket energi även om jag springer längre pass, utan kroppen hinner gott och väl att använda sig av det insprängda fettet som finns i musklerna. (Det som gett en vacker marmorering om jag går till slakt) Vid hårdare ansträngning behöver kroppen lättillgänglig energi och då räcker det som finns i blod och lever inte så långt utan man behöver tillföra mer. Men det är en vanesak också, och det sitter nog mycket i huvudet. När jag började springa kunde jag inte springa ens en mil utan sportdryck, men det kan jag ju nu.

Är hon säker på att det är benhinnor och inte kompartementsyndrom? (svullnad och smärta i muskeln) Är det benhinnor så är det väl som Magido skriver ovan att det kan hjälpa att ändra löpsteg. Jag blev av med mina problem jag hade när jag började springa genom att korta löpsteget och landa mer under kroppen. Och @ZQT , det kan inte vara så att du spänner dig när det är kallt och därför anstränger underbenen på fel sätt och därigenom får problem med benhinnor?

Tillbaka
Topp