CrocoKrokodil
Basic
Min erfarenhet är att på lugna pass krävs inte så mycket energi även om jag springer längre pass, utan kroppen hinner gott och väl att använda sig av det insprängda fettet som finns i musklerna. (Det som gett en vacker marmorering om jag går till slakt) Vid hårdare ansträngning behöver kroppen lättillgänglig energi och då räcker det som finns i blod och lever inte så långt utan man behöver tillföra mer. Men det är en vanesak också, och det sitter nog mycket i huvudet. När jag började springa kunde jag inte springa ens en mil utan sportdryck, men det kan jag ju nu.
Är hon säker på att det är benhinnor och inte kompartementsyndrom? (svullnad och smärta i muskeln) Är det benhinnor så är det väl som Magido skriver ovan att det kan hjälpa att ändra löpsteg. Jag blev av med mina problem jag hade när jag började springa genom att korta löpsteget och landa mer under kroppen. Och @ZQT , det kan inte vara så att du spänner dig när det är kallt och därför anstränger underbenen på fel sätt och därigenom får problem med benhinnor?
Du har så rätt!
Jag har aldrig prövat det själv, men nu när du säger det så tänker jag tillbaka på mina pass.
Har jag ätit dåligt dagen innan och drar ut och springer på eftermiddagen så kan jag fortfarande springa lika långt som när jag fyllt på depåerna.
Men jag har inte alls samma spurttempo.. (Varken den psykiska styrkan att hålla ut, eller den fysiska energin för att klara av det)
Angående benhinnor så kan jag själv inte springa med kompressionsstrumpor. Jag får en ohygglig smärta i hela vaden efter några kilometer. Känns verkligen som den skall springas.. Så jag kör själv med ankelstrumpor.