• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Min erfarenhet är att på lugna pass krävs inte så mycket energi även om jag springer längre pass, utan kroppen hinner gott och väl att använda sig av det insprängda fettet som finns i musklerna. (Det som gett en vacker marmorering om jag går till slakt) Vid hårdare ansträngning behöver kroppen lättillgänglig energi och då räcker det som finns i blod och lever inte så långt utan man behöver tillföra mer. Men det är en vanesak också, och det sitter nog mycket i huvudet. När jag började springa kunde jag inte springa ens en mil utan sportdryck, men det kan jag ju nu.

Är hon säker på att det är benhinnor och inte kompartementsyndrom? (svullnad och smärta i muskeln) Är det benhinnor så är det väl som Magido skriver ovan att det kan hjälpa att ändra löpsteg. Jag blev av med mina problem jag hade när jag började springa genom att korta löpsteget och landa mer under kroppen. Och @ZQT , det kan inte vara så att du spänner dig när det är kallt och därför anstränger underbenen på fel sätt och därigenom får problem med benhinnor?

Du har så rätt!
Jag har aldrig prövat det själv, men nu när du säger det så tänker jag tillbaka på mina pass.
Har jag ätit dåligt dagen innan och drar ut och springer på eftermiddagen så kan jag fortfarande springa lika långt som när jag fyllt på depåerna.
Men jag har inte alls samma spurttempo.. (Varken den psykiska styrkan att hålla ut, eller den fysiska energin för att klara av det)

Angående benhinnor så kan jag själv inte springa med kompressionsstrumpor. Jag får en ohygglig smärta i hela vaden efter några kilometer. Känns verkligen som den skall springas.. Så jag kör själv med ankelstrumpor.

image.jpg
Såhär ska det se ut'
(Om du pronerar som mig dvs) :D

Alltså du ska inte stampa ifrån med foten..
Ett korrekt löpsteg så landar du på trampdynan (Främre delen av foten)
Och sparkar bakåt. Nästan som om du drar foten bakåt för att slunga dig framåt

Om du sätter ner foten platt eller vinklad uppåt som mannen till höger så förlorar du dels en hel del fart och energi.
Men framförallt så får du en stöt som går igenom hela kroppen (Och på sikt kan skada bl.a knäna)

Löpskolning (Löpteknik) är en hel vetenskap.. Men kort och gott såhär:

-Landa på främre delen av foten
-Håll blicken rakt fram
-Pendla med armarna framåt och bakåt (Tummarna upp i luften) bredvid kroppen och inte höger & vänster
-Skjut fram höften, och skjut bak axlarna.

Form-Running.png

Det här med att bara köra isättning av främre delen av foten är väl inte för alla löparkategorier, eller vad tror ni?. Jag menar här tunga kroppstyper eller ovana löpare.
Det beror väl även lite på vilket tempo du håller? Högre tempo, mer benägen att gå upp på främre delen av foten som enda isättning, men i ett lägre tempo är det väl mer "naturligt" att springa med hälisättning?

Senast ändrad:
Alltså du ska inte stampa ifrån med foten..
Ett korrekt löpsteg så landar du på trampdynan (Främre delen av foten)
Och sparkar bakåt. Nästan som om du drar foten bakåt för att slunga dig framåt

Om du sätter ner foten platt eller vinklad uppåt som mannen till höger så förlorar du dels en hel del fart och energi.
Men framförallt så får du en stöt som går igenom hela kroppen (Och på sikt kan skada bl.a knäna)

Löpskolning (Löpteknik) är en hel vetenskap.. Men kort och gott såhär:

-Landa på främre delen av foten
-Håll blicken rakt fram
-Pendla med armarna framåt och bakåt (Tummarna upp i luften) bredvid kroppen och inte höger & vänster
-Skjut fram höften, och skjut bak axlarna.

Form-Running.png

Hehe.. Blev så inspirerad av detta att jag gav mig ut på årets första joggingtur.. Kontentan?.. Lika jävla jobbigt oavsett fotisättning...;-) Har garanterat mer med denna individs form än era tekniktips att göra..:)
Men tack för coachningen i alla fall!! Kommer antagligen att hata er en smula imorrn...

Det här med att bara köra isättning av främre delen av foten är väl inte för alla löparkategorier, eller vad tror ni?. Jag menar här tunga kroppstyper eller ovana löpare.
Det beror väl även lite på vilket tempo du håller? Högre tempo, mer benägen att gå upp på främre delen av foten som enda isättning, men i ett lägre tempo är det väl mer "naturligt" att springa med hälisättning?
Skulle tro att det är beroende av steglängd. Kortar du steget något känns det mer naturligt att sätta i hela foten rakt nedanför kroppen, i "lodlinjen", istället för att sätta foten med hälen före framför kroppen och bromsa upp dig i steget. Ökar man farten är det som du säger att det känns mer naturligt att gå upp på tå eller på framfoten, men löparforumen är fulla av nyfrälsta framfotalöpare med belastningsskadade fötter och underben, så skynda långsamt om du vill ändra löpsteg radikalt.

Skulle tro att det är beroende av steglängd. Kortar du steget något känns det mer naturligt att sätta i hela foten rakt nedanför kroppen, i "lodlinjen", istället för att sätta foten med hälen före framför kroppen och bromsa upp dig i steget. Ökar man farten är det som du säger att det känns mer naturligt att gå upp på tå eller på framfoten, men löparforumen är fulla av nyfrälsta framfotalöpare med belastningsskadade fötter och underben, så skynda långsamt om du vill ändra löpsteg radikalt.

Korrekt! Jag är själv nästan 190cm lång och väger 75-80 pannor någonstans.. Så jag tar per automatik långa kliv.
Men även mindre erfarna löpare borde fokusera på att ta ordentliga kliv. Blir det jobbigt så kan man ju givetvis sänka tempot.. Men man bör sträva efter en korrekt löpteknik i den mån det går.

Mitt inlägg var nog mer en kommentar till ett inlägg ovan som talade om att alla borde springa med isättning av framfoten i alla lägen. Därav ville jag lägga in mitt veto om att så skulle vara fallet för alla genom att påstå att man skall tänka över det innan man byter teknik.
Är helt enig med dig om att skaderisken ökar i många fall genom att byta teknik till framfotsisättning, och har faktisk inga planer på att byta stil radikalt, utan trivs som det är!:D

Tänkte jag skulle komma igång med löpningen nu inför sommaren :) Drog ut och skulle springa min vanliga runda som brukar ta 43-45 min...men va så härligt väder att jag sprang dubbelt så långt som vanligt :D Alltså 1 h och 30 min...det är grymt för att vara mig! :D Fast fan, varit vrålhungrig heeela jäkla dagen...går inte att äta sig mätt haha

Kan man dra ut och springa imorgon igen, eller borde man vila mer?

Har du inte sprungit på länge, och sedan gjorde en dubbelrunda som första runda, skulle jag rekommendera att du vilar minst en dag, men hellre två dagar, för att minimera risk för skada.

Tänkte jag skulle komma igång med löpningen nu inför sommaren :) Drog ut och skulle springa min vanliga runda som brukar ta 43-45 min...men va så härligt väder att jag sprang dubbelt så långt som vanligt :D Alltså 1 h och 30 min...det är grymt för att vara mig! :D Fast fan, varit vrålhungrig heeela jäkla dagen...går inte att äta sig mätt haha

Kan man dra ut och springa imorgon igen, eller borde man vila mer?
Av egen erfarenhet skulle jag föreslå att verkligen inte springa idag igen, kan vara bra att inte springa imorgon heller, speciellt om du har minsta känning i t ex knän.

Är av vad jag kan förstå från användarnamnet i mer eller mindre samma ålder och skadade mig av exakt ovanstående anledning för något år sedan. Det kan vara ett gissel att det är så lockande att ge sig ut och springa en massa så fort vädret blir fint...

Av egen erfarenhet skulle jag föreslå att verkligen inte springa idag igen, kan vara bra att inte springa imorgon heller, speciellt om du har minsta känning i t ex knän.

Är av vad jag kan förstå från användarnamnet i mer eller mindre samma ålder och skadade mig av exakt ovanstående anledning för något år sedan. Det kan vara ett gissel att det är så lockande att ge sig ut och springa en massa så fort vädret blir fint...
Är 29 år gammal. Blev 7 km löpning nu efter frukost...börjat få skoskav av mina nya skor så blev inte så långt...

Svårt det där, balans mellan träning och vila... Jag är rätt tung också, 86 kg...lätt att skada sig =/ Nu är det äta och vila som gäller!

Blir oftast 30km rundor till veckosluten nu, idag var det förbaskat skönt väder också! Pendlas med kortare sträckor och intervaller på vardagen. Längtar som fasen till Sthlm marathon nu.
Blir gelsugis och fick även tips om sugtabletter som intas ca var 5e km under loppet. Och så klart uppladdning med rödbetsjuice 7d innan och vitargo 3d innan. Börjar bli en vetenskap det här:)
Blir att ta ledigt på fredagen innan loppet så man kan lugn och ro hämta ut lapp, shoppa lite samt köra pastaladdningen

Är 29 år gammal. Blev 7 km löpning nu efter frukost...börjat få skoskav av mina nya skor så blev inte så långt...

Svårt det där, balans mellan träning och vila... Jag är rätt tung också, 86 kg...lätt att skada sig =/ Nu är det äta och vila som gäller!

Ut på packad grusväg med dig! Mycket snällare emot knän, vader och hälar (Oavsett hur bra skor man har)

Det här med recoverytime som vissa träningsklockor visar, ligger det nån sanning i det?
Bra sprunget förresten!
Jag tror att klockornas "recovery time" stämmer lika bra som brända kalorier på många gymlöpband... Suuntos senare modeller har ju dock några intressanta funktioner så som recovery tests som grundas på din vilopuls/rytm och gör en bedöming ifall du är utmattad eller ej (ens puls högre och mer oregelbunden om man inte är utvilad).

Tack, var en behaglig runda idag.

En fråga till er klocksnackare...

En god vän till mig vill börja springa... Och hon frågade mig hur hon skulle börja för att nå det bästa resultatet rent konditionsmässigt på kortast tid.
Jag förklarade för henne att hon bör till och börja med fokusera på att ta det lugnt och vänja in kroppen.. Annars skadar hon sig bara...

Men efter det vet jag faktiskt inte (?)
Jag har sprungit till och från i många år och har aldrig riktigt haft problemet med helt värdelös kondition..
Vill jag öka mitt eget flås och återsnabba återhämtningen under rundans gång så kör jag backintervaller och fartlekar.. Men detta känns spontant som en onödigt slitsam övning för någon som precis börjat med löpning?

Så hur ska någon med riktigt dålig kondition (Ej överviktig dock) göra för att springa 10km sub 60min lättast på kortast tid?

Helt rätt -börja lugnt är viktigast!

Vill hon köra hårt för kondisen så gör det på cykel elller crosstrainer annars blir hon garanterat skadad. Jag skulle säga inga intervaller alls de första...kanske halvåret eller längre egentligen...lite beroende på hur gammal hon är - i mitt fall kommer skador vid hårdare fartträning - däremot kan jag träna många lugnare och längre pass utan problem.

Lycka till!

Helt rätt -börja lugnt är viktigast!

Vill hon köra hårt för kondisen så gör det på cykel elller crosstrainer annars blir hon garanterat skadad. Jag skulle säga inga intervaller alls de första...kanske halvåret eller längre egentligen...lite beroende på hur gammal hon är - i mitt fall kommer skador vid hårdare fartträning - däremot kan jag träna många lugnare och längre pass utan problem.

Lycka till!

Samma här får jag nog säga.
Mina skador på vader och knän har kommit när jag pressat mig med spikskor på bana...
T.o.m vi som erfarna löpare behöver ju en ordentlig vila på åtminstone 24-36 timmar efter ett riktigt hårt intervallpass..

Jag inbillar mig dock att jag kan få henne att jogga 10km (oavsett tid) men utan att stanna eller gå. Inom en månad :D
Ska bli spännande att se!

En fråga till er klocksnackare...

En god vän till mig vill börja springa... Och hon frågade mig hur hon skulle börja för att nå det bästa resultatet rent konditionsmässigt på kortast tid.
Jag förklarade för henne att hon bör till och börja med fokusera på att ta det lugnt och vänja in kroppen.. Annars skadar hon sig bara...

Men efter det vet jag faktiskt inte (?)
Jag har sprungit till och från i många år och har aldrig riktigt haft problemet med helt värdelös kondition..
Vill jag öka mitt eget flås och återsnabba återhämtningen under rundans gång så kör jag backintervaller och fartlekar.. Men detta känns spontant som en onödigt slitsam övning för någon som precis börjat med löpning?

Så hur ska någon med riktigt dålig kondition (Ej överviktig dock) göra för att springa 10km sub 60min lättast på kortast tid?

Själv hade jag nog rekomenderat att springa i snacktempo. Typ 50-60% av pulsen så man inte känner sig så ansträngd, fokusera på att köra långa pass och skit i hur snabbt det går. Då får hjärtat jobba och blir bättre på att syresätta kroppen samtidigt som du som nybörjare inte blir helt less och bävar in för att gå ut och spy i spåret. Men det finns såklart olika sätt som funkar, jag tycker man ska försöka köra så trivsamt som möjligt :) fartlekar och sånt kan man köra när man är lite mer rutinerad.

Själv hade jag nog rekomenderat att springa i snacktempo. Typ 50-60% av pulsen så man inte känner sig så ansträngd, fokusera på att köra långa pass och skit i hur snabbt det går. Då får hjärtat jobba och blir bättre på att syresätta kroppen samtidigt som du som nybörjare inte blir helt less och bävar in för att gå ut och spy i spåret. Men det finns såklart olika sätt som funkar, jag tycker man ska försöka köra så trivsamt som möjligt :) fartlekar och sånt kan man köra när man är lite mer rutinerad.

Hon har dock riktigt, riktigt dålig kondition.
Vi var ute en runda igår. Och det kändes som jag gick väldigt snabbt när hon joggade bredvid mig.. Efter 1,5km var hon helt förstörd och tvungen att stanna.
Beror nog mer på psyket än fysiken dock... Det handlar ju om att fortsätta även när det blir jobbigt.

Hon har dock riktigt, riktigt dålig kondition.
Vi var ute en runda igår. Och det kändes som jag gick väldigt snabbt när hon joggade bredvid mig.. Efter 1,5km var hon helt förstörd och tvungen att stanna.
Beror nog mer på psyket än fysiken dock... Det handlar ju om att fortsätta även när det blir jobbigt.

Ah aj! Kör cykel då isåfall! Mer skonsamt för knäna och samma princip, kör på pulsen. Blir man trött efter 10 min så kör man för snabbt skulle jag säga men det kan såklart vara så i extremfall att det tar lite tid innan man ens kan hålla på i 10-15 min om man inte är van alls. Dokumentera träningen och pusha lite extra varje gång, då kommer man sakta framåt garanterat!

Tillbaka
Topp