• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Jag gjorde min första trail-runda någonsin idag. Det blev i ett par Salomon pro 3D.

Jag ska inte recensera hela rundan, men herregud vad jobbigt det var. Jag sprang i kanske 25 minuter. Föll nästan på arslet två gånger i vätan.

Mycket rötter och sten. Jag undervärderade hur jobbigt det skulle kunna vara att springa trail. Detta kommer att bli bra!
 
Senast ändrad:

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gjorde min första trail-runda någonsin idag. Det blev i ett par Salomon på pro 3D.

Jag ska inte recensera hela rundan, men herregud vad jobbigt det var. Jag sprang i kanske 25 minuter. Föll nästan på arslet två gånger i vätan.

Mycket rötter och sten. Jag har undervärderade hur jobbigt det skulle kunna vara att springa trail. Detta kommer att bli bra!
Snyggt, man har verkligen stått på näsan några gånger.
Men min absoluta favoritform av löpning och man kan göra det hur tekniskt som helst.

Lycka till!
 

falten

Cartier
Premiär i nya Speed 3. Kändes bra, kommer nog gilla dem.
AE20383A-DD79-462C-A96A-EA2E6A2D1C5C.jpeg
Snyggt!!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Funderade lite idag när jag var ute och joggade...
Rent generellt, vilket är mest slitsamt för kroppen, dvs högre risk för skador:
Öka distansen men bibehållet tempo eller öka tempot med bibehållen distans?

Eller om man vänder på det, vad är mest effektivt om man vill prestera bättre på sikt?
Aldrig funderat så mycket på det, då jag brukar variera tempo och distans, men blev nyfiken.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Funderade lite idag när jag var ute och joggade...
Rent generellt, vilket är mest slitsamt för kroppen, dvs högre risk för skador:
Öka distansen men bibehållet tempo eller öka tempot med bibehållen distans?

Eller om man vänder på det, vad är mest effektivt om man vill prestera bättre på sikt?
Aldrig funderat så mycket på det, då jag brukar variera tempo och distans, men blev nyfiken.
Tror inte att du är ensam om dessa tankar. Vad vill du uppnå?

För egen del vill jag vara snabb (nåja, så snabb det går) och uthållig, men om jag behöver välja, så vill jag hellre hålla för ett par timmars trail/fjällöpning än att maxa 10k på asfalt.

Hittills har det inte gått att kombinera. Träning för snabba 5 eller 10 leder allt för lätt till skador, på bekostnad av de långa passen. Och träning av uteslutande långa långsamma pass leder till sänkt toppfart. Åtminstone för mig. Men långa långsamma pass ger mindre besvär. Vissa år rentav återhämtande. Det märks främst när jag får springa i fjällen. Då blir det både höjdmetrar och mycket tekniskt underlag, dvs låg fart. Men jag kan vara ute mycket längre än sisådär 40 minuter. Glädjen är så mycket högre under passet, än när man pressar tempo. (Inte för att det inte krävs flås att plocka 500-600 höjdmeter.)

Med det sagt, så är det ju tider vi jämför… 5k under 20. 10k under 40. Över 3000 på Coopers. Tusingar i farter under 4:00. Halv-maraton under 1:30. Helmaraton under 3:00. Osv. Osv.

Sånt här jämför vi inte lika ofta (även om
man ser det, om man ”spakar in” Instagram rätt):

A3151A87-A9E0-458E-83E4-EDD767ED7618.jpeg


Med det sagt så har vi ju olika mål och förutsättningar. Det korta svaret är, att för mig funkar ökning av distans (ej fart) bättre än ökning av fart.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Funderade lite idag när jag var ute och joggade...
Rent generellt, vilket är mest slitsamt för kroppen, dvs högre risk för skador:
Öka distansen men bibehållet tempo eller öka tempot med bibehållen distans?

Eller om man vänder på det, vad är mest effektivt om man vill prestera bättre på sikt?
Aldrig funderat så mycket på det, då jag brukar variera tempo och distans, men blev nyfiken.
För egen del har det varit enklare skademässigt att höja distansen än farten. Det sliter hårt att försöka slå nytt personbästa på milen men att springa längre känns i en dag eller två. Att öka distansen upplever jag som ganska enkelt. Att höja farten blir lite en blandning av volym, tempo och intervaller och ett visst mått av risktagande, går det så går det.

När man nåt en viss punkt blir distans mer en fråga om förberedelse med kost och vätska samt pannben. Fart är enligt mig svårare. Mycket enklare att springa maraton än sub40 på milen av egen erfarenhet.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kloka svar. För egen del handlar det framför allt att kunna springa när jag vill utan att få ont. Fart och distans är sekundärt. Men visst, fart är kul, medan distans är skönt.
Börjar dock tillräckligt gammal för att inse att det viktigaste är att komma ut. Löpning för mig är något som får mig att må bra. Det är gott nog 🙏
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Kloka svar. För egen del handlar det framför allt att kunna springa när jag vill utan att få ont. Fart och distans är sekundärt. Men visst, fart är kul, medan distans är skönt.
Börjar dock tillräckligt gammal för att inse att det viktigaste är att komma ut. Löpning för mig är något som får mig att må bra. Det är gott nog 🙏
Jag som arbetar med idrottsmedicin kan bara instämma med tidigare kommentarer att lägre tempo men lite längre distanser är bättre än tvärt om ur ett skadeperspektiv.

Läste någonstans en fallstudie med Mo Farrahs träningsprogram som innehöll sjukt mycket lätt distans för återhämtningens skull
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Någon som har erfarenhet att löpa med Garmin forerunner 245(m)? Funderar på att införskaffa löparklocka som jag också vill använda på gymmet. Det viktigaste för mig är någorlunda precis gps, tidtagarur och lagring för låtar. Duger 245M eller finns det bättre alternativ i någorlunda samma prisklass? Tack!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Någon som har erfarenhet att löpa med Garmin forerunner 245(m)? Funderar på att införskaffa löparklocka som jag också vill använda på gymmet. Det viktigaste för mig är någorlunda precis gps, tidtagarur och lagring för låtar. Duger 245M eller finns det bättre alternativ i någorlunda samma prisklass? Tack!

245 är superbra, hade en sån. Gick sedan upp till en 945 för jag ville ha mer nörderi, men i grunden är det samma funktioner. Nu har jag en 745 men funderar på att kliva upp på en 955. Med det sagt så skulle jag klara mig med en 245 igen… :)
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Någon som har erfarenhet att löpa med Garmin forerunner 245(m)? Funderar på att införskaffa löparklocka som jag också vill använda på gymmet. Det viktigaste för mig är någorlunda precis gps, tidtagarur och lagring för låtar. Duger 245M eller finns det bättre alternativ i någorlunda samma prisklass? Tack!
Både sambon och min morsa har precis köpt varsin sån. Dom är skitnöjda. Jag har storebror 945 och den är jag riktigt nöjd med också.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Någon som har erfarenhet att löpa med Garmin forerunner 245(m)? Funderar på att införskaffa löparklocka som jag också vill använda på gymmet. Det viktigaste för mig är någorlunda precis gps, tidtagarur och lagring för låtar. Duger 245M eller finns det bättre alternativ i någorlunda samma prisklass? Tack!
Har en 245 som jag använt ett drygt år. Är svinnöjd med den. Har iof inte musikmodellen.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Någon som har erfarenhet att löpa med Garmin forerunner 245(m)? Funderar på att införskaffa löparklocka som jag också vill använda på gymmet. Det viktigaste för mig är någorlunda precis gps, tidtagarur och lagring för låtar. Duger 245M eller finns det bättre alternativ i någorlunda samma prisklass? Tack!
Har 245:an utan musik sedan ett år tillbaka och jag är nöjd. GPS:ens noggrannhet lämnar lite att önska. Den är ofta inkonsekvent i tillryggalagd sträcka och den mäter ofta sträckorna något "kort". På min nivå inget jätteproblem men lite störigt eftersom det påverkar ens statistik.
 

R0B

Panerai
Någon som har erfarenhet att löpa med Garmin forerunner 245(m)? Funderar på att införskaffa löparklocka som jag också vill använda på gymmet. Det viktigaste för mig är någorlunda precis gps, tidtagarur och lagring för låtar. Duger 245M eller finns det bättre alternativ i någorlunda samma prisklass? Tack!
Jag har 245 m och är nöjd. Bytte från Polar och gillar Garmins app bättre. Dessutom är det sjukt nice att man kan springa utan telefonen och fortfarande lyssna på podd eller musik.

Ett alternativ borde ju vara nya modellen 255 music. Lite dyrare men gissar att den är uppdaterad med fler funktioner.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Har slagit till på en 955. 😂 Är på semester en vecka till, men sedan blir min nästan nya 745:a till salu. Om någon här funderar.
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Tack för alla omdömen! Jag slog till på en 245M till ett ändå hyfsat pris (2100kr). Dessvärre fanns bara ljusblått band så det får jag byta vid tillfälle! :D

En annan fråga, om ni ursäktar mig, har ni typ skärmskydd eller annan typ av skydd för era klockor? Känns ju rimligt att ha, men det fanns inte där jag köpte (Sportamore)

Tack igen!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Funderar på Sthlm maraton nästa år. Sprang halvmaran förra året och det är fortfarande det längsta jag sprungit. Hur skulle ni lägga upp träningen? Fokusera på långpass? Hur ofta och hur långa?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tack för alla omdömen! Jag slog till på en 245M till ett ändå hyfsat pris (2100kr). Dessvärre fanns bara ljusblått band så det får jag byta vid tillfälle! :D

En annan fråga, om ni ursäktar mig, har ni typ skärmskydd eller annan typ av skydd för era klockor? Känns ju rimligt att ha, men det fanns inte där jag köpte (Sportamore)

Tack igen!

Vet att det finns och att vissa kör, men jag har aldrig gjort det. Använder klockan dygnet runt. Är väl ”normalt” aktiv på fritiden och skrivbordsjobb på dagarna. Jag har inte fått några repor på någon av mina klockor. Upplever att plasten är rätt tålig.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Funderar på Sthlm maraton nästa år. Sprang halvmaran förra året och det är fortfarande det längsta jag sprungit. Hur skulle ni lägga upp träningen? Fokusera på långpass? Hur ofta och hur långa?
Jag skulle säga att pass av den typ som mitt i posten ovanför har varit lite av nyckelpass inför min mara.
Långa intervaller i tänkt mara-fart eller lite fortare.
Samt så klart en hel del pass mellan 25-35km,
Varje eller varannan vecka.
Sedan så är väl frågan om du har ett tidsmål eller bara att ta dig igenom.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag skulle säga att pass av den typ som mitt i posten ovanför har varit lite av nyckelpass inför min mara.
Långa intervaller i tänkt mara-fart eller lite fortare.
Samt så klart en hel del pass mellan 25-35km,
Varje eller varannan vecka.
Sedan så är väl frågan om du har ett tidsmål eller bara att ta dig igenom.
Ta mig runt på 6 min- tempo är väl mitt tänkta (realistiska) mål. Tanken är inte att utmana mig med tiden utan bara distansen. Men klart att 5.40-tempo och att komma in under 4h är någon sorts ”dröm”.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ta mig runt på 6 min- tempo är väl mitt tänkta (realistiska) mål. Tanken är inte att utmana mig med tiden utan bara distansen. Men klart att 5.40-tempo och att komma in under 4h är någon sorts ”dröm”.
Då skulle jag säga att det viktiga är långpass på 30-35 km, eller att faktiskt vara ute i 4 timmar. Så att kroppen vänjer sig vid tiden/distansen.

Sub 4h är inga problem om du bara gör träningen/milen.
 
Topp