• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Ett par gånger i sommar har jag gett mig ut i för varmt väder och kört alldeles för hårt, jäklar vad man blir utslagen:dead:. Idag skön morgonrunda med fartlek och några km i milatempo (och dopp halvvägs).
Hur tacklar ni värmen?
9D9B86D9-3A41-46E6-AB7A-E86063FC24CB.jpeg
Jag jiddrar aldrig med värmen utan låter den styra mitt tempo redan från start. Blir inte direkt ledsen av att se hur tempot sjunker utan bara tänker positivt hur bättre och bättre acklimatiserad jag blir. Ibland tänker jag också på Carolina Wikström som acklimatiserade sig inför marathon i OS i Tokyo genom att springa på löpband bland en massa värmepannor i en källare och samtidigt titta på gamla lopp på tv :)

Vad ska jag ha för skor på Ultravasan 90 ????
Jag funderar på endorfin speed 3 vilka jag precis köpt och som känns bra.
Köpte även en halv stl för stora.

Springer annars mina lugna och långa pass i Hoka Bondi som är superskön men kanske inte ger den där kicken som jag skulle vilja ha.

Kommer ha följebil, så kanske ska starta med ”snabba” skor för att sedan skifta om dom känns hårda.

Någon input?
Hur är underlaget?

Vad ska jag ha för skor på Ultravasan 90 ????
Jag funderar på endorfin speed 3 vilka jag precis köpt och som känns bra.
Köpte även en halv stl för stora.

Springer annars mina lugna och långa pass i Hoka Bondi som är superskön men kanske inte ger den där kicken som jag skulle vilja ha.

Kommer ha följebil, så kanske ska starta med ”snabba” skor för att sedan skifta om dom känns hårda.

Någon input?
Hur är underlaget?

Troligen ganska torr bana i år? Det är ju inte överdrivet svår trail så vilka distansskor som helst är nog nog.

Värt att tänka på är att det är mest stig på första halvan av loppet.

Jag har sprungit två gånger. Första i North face ultra trail. Snabb sko med minimala dobbar. Andra gången i Saucony kinvara. Båda var bra nog för banan :)

Troligen ganska torr bana i år? Det är ju inte överdrivet svår trail så vilka distansskor som helst är nog nog.

Värt att tänka på är att det är mest stig på första halvan av loppet.

Jag har sprungit två gånger. Första i North face ultra trail. Snabb sko med minimala dobbar. Andra gången i Saucony kinvara. Båda var bra nog för banan :)
Tack, jag vet att jag kommer få grillor i huvvet om jag kör med för tröga skor.

Jag har också fått tipset av de som kört tidigare att inte köra trailskor utan gå för något snabbare.
Så sålänge det inte är tokblött (då blir det kanske Speedgoat med ett eventuellt skifte halvvägs) så kör jag på deras tips.

Sjukt sugen att stå på startlinjen. Kikade lite på Cykelvasan idag så man känner att det är nära. Om UV går på närheten av samma bana så är trailskor helt fel val - såg otroligt lättcyklat/löpt ut mot vad jag är van vid.

Jag har också fått tipset av de som kört tidigare att inte köra trailskor utan gå för något snabbare.
Så sålänge det inte är tokblött (då blir det kanske Speedgoat med ett eventuellt skifte halvvägs) så kör jag på deras tips.

Sjukt sugen att stå på startlinjen. Kikade lite på Cykelvasan idag så man känner att det är nära. Om UV går på närheten av samma bana så är trailskor helt fel val - såg otroligt lättcyklat/löpt ut mot vad jag är van vid.
Precis. Tror något lite snabbare blir bra. Kikade också på cyklingen, mycket grus.

Det är aningen mer stig på UV än CV om jag inte minns fel. Eftersom de kan dra löpturen på lite mindre stigar än vad cyklarna kan. :) Men det är verkligen marginellt. Det är fint grus på det loppet.

Ny i löpningstråden men tänkte fråga! Precis börjat ta mig an lite större distanser (20km-krokarna), hur får man i sig nog vätska/energi på bästa sätt? Vätskeväst? Bälten? Flaskjävel i handen som en vanlig dödlig?

Ny i löpningstråden men tänkte fråga! Precis börjat ta mig an lite större distanser (20km-krokarna), hur får man i sig nog vätska/energi på bästa sätt? Vätskeväst? Bälten? Flaskjävel i handen som en vanlig dödlig?
Det är ju så klart lite beroende på ditt behov men jag tycker att dagens löparvästar är så bekväma så jag skulle definitivt säga det.
Det som skulle tala för ett bälte är ju om det är så varmt som det är idag, västen värmer ju lite i och med att den täcker ryggen till stor del.

Det är ju så klart lite beroende på ditt behov men jag tycker att dagens löparvästar är så bekväma så jag skulle definitivt säga det.
Det som skulle tala för ett bälte är ju om det är så varmt som det är idag, västen värmer ju lite i och med att den täcker ryggen till stor del.
Och vid vilka distanser börjar det vara dags att fundera på detta?

Håller med @MrIzoard med bälte när det är varmt. Annars väst med softflask. Jag tar med mig vätska allt över 15 km men i värme även vid kortare sträckor
Västar jag använder mig av är

Samt ett par av raidlight i olika packvolymer

Bälte jag kör är https://www.compressport.com/inter/en/bags-and-belts/767-trail-running-belt-7640314046283.html

Jag kör vätskeväst från åtminstone 12K i den här värmen. Vid mer mer normala temperaturer på 21K uppåt. Blir egentligen lite varmt med väst i den här värmen men jag får fnatt på löparbälten, för jag får dem aldrig att sitta still och det stör mig nåt enormt. Gillar annars västen för att det har skönt att ha någonstans att ha telefon, hörlurar, nycklar, osv när man ska ut på en tur.

Nya löptester gjorda, ändå nöjd med utvecklingen från April:
VO2 max 55 —> 60,5 utan viktminskning
Tröskeltempo från 5.20 —> 4.25

Bara att fortsätta gneta mot halvmaran i september :)
Det där är ju en riktigt bra utveckling! Att sänka tröskelfarten med nästan en minut! Från typ 50 minuter på milen till 40 på några månader.

Bra jobbat. (Eller/och bra fysiska förutsättningar).

Nån som kör Bagheera Fjällmaraton i år? Jag siktar på 21km igen. Gubbtempo. Avslutade söndagens runda med en stukning. Tro om det hinner läka till 3/9 😀

Tips på huskurer mottages tacksamt! Kör stödförband, högläge och jobbar på rörligheten i foten. Vad mer kan man göra?

Ursäkta gorillafötterna!
B9C6E52F-4873-42EA-BE51-EDFC2873DDFC.jpeg
14B5593F-5BC7-4AC8-9F2B-F923557B3CE2.jpeg

Senast ändrad:
Nån som kör Bagheera Fjällmaraton i år? Jag siktar på 21km igen. Gubbtempo. Avslutade söndagens runda med en stukning. Tro om det hinner läka till 3/9 😀

Tips på huskurer mottages tacksamt! Kör stödförband, högläge och jobbar på rörligheten i foten. Vad mer kan man göra?

Ursäkta gorillafötterna!
B9C6E52F-4873-42EA-BE51-EDFC2873DDFC.jpeg
14B5593F-5BC7-4AC8-9F2B-F923557B3CE2.jpeg
Maxdos NSAID typ Ipren och sen tejpa. Inget jag rekommenderar om du inte måste springa loppet dvs

Ser ut att bli allt annat än torrt i morgon för de som startar Ultravasan eller Idre fjällmarathon i morgon. Lycka till i morgon @jerka2.0 :) Vi får åtminstone en historia att berätta om vi tar oss i mål.
Mmmm, verkligen. får se till att ha lite ombyten med om det torkar upp.
Svårt med sko-valet tycker jag.
Tar med 4 par skor så får jag välja i sista stund, eller byte på vägen.

Kör hårt, lycka till

Fjällmaror löps i shorts. För att citera team silvas kapten Björn.

Jag skulle, om det inte är för lerigt, köra på vaporfly. Ovandelen absorberar inte lika mycket vatten och ha med new balance där som reserv om det blir för halt
Tror du vaporfly klarar 90km?
Eller rättare sagt, min fot i vapor.

Jag har en scout ute och springer lite i skogen nu men det ser ut att regna rejält inatt och att första timmen blir riktigt blöt (som prognosen säger nu 16:45).
Håller det sig till i morgon bitti startar jag nog i Speedgoat och byter i Evertsberg till snabbare skor.

Jag har en scout ute och springer lite i skogen nu men det ser ut att regna rejält inatt och att första timmen blir riktigt blöt (som prognosen säger nu 16:45).
Håller det sig till i morgon bitti startar jag nog i Speedgoat och byter i Evertsberg till snabbare skor.
Lite så jag tänker. Börja med lite grövre skor.

Stort lycka till nu på loppet imorgon!
Skriv gärna en rapport när ni orkar sedan.

Själv är jag lite nere i skadeträsket, skulle sprungit en backyard förra helgen men det var ju tyvärr bara att ställa in.

Tillbaka
Topp