• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Dagens långpanna blev på delar av östkustleden på Gotland. Mellan ljugarn och katthammarsvik.
Troligen en av Sveriges finaste sträckor.
7C29AAE7-1BD1-4648-AAC9-AB7873317BDF.jpeg
B022D13F-BD65-4753-ACDC-4C0CC009E8DB.jpeg
8AD96B72-0CC8-447A-846F-E0BBF03CDA77.jpeg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Grymt! Går du för någon speciell tid?
För min del är allt norr om drygt fem timmar löpning outforskad mark så jag siktar endast på att ta mig i mål, så får vi se hur kroppen samarbetar längs vägen.
Jag tänker att 9 mil på 9 timmar låter lagom och bra. Men har väl inget direkt tidsmål.
Kommer spara lite på kroppen då Lidingöloppet är mitt större mål i höst.

Lycka till, det kommer gå fint. Du verkar ju gjort bra ifrån dig både i terräng och på 10km i år........
 

wlk

Omega
Jag tänker att 9 mil på 9 timmar låter lagom och bra. Men har väl inget direkt tidsmål.
Kommer spara lite på kroppen då Lidingöloppet är mitt större mål i höst.

Lycka till, det kommer gå fint. Du verkar ju gjort bra ifrån dig både i terräng och på 10km i år........
Det låter helt klart rimligt med din kapacitet. Lycka till du med! 💪🏻
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Passar på att slänga in en blänkare. Har en ultimate direction fastpack 20 som inte passar min kropp riktigt. Är det nån som är intresserad så dra ett PM
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Fan alltså. Sprang Kungsholmen runt idag efter jobbet. Klockade in milen på ganska exakt under timmen. Just nu känns en mara på 4h jäääääkligt långt borta…
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
23CC1475-CB03-4C95-89A5-2A5DF7E75FED.jpeg


Flyttade från Stockholm och verkar ha hittat i rutiner igen! Positiv trend här även om det är en bit kvar till gamla formen. Har lovat mig att få köpa en ny Garmin när jag kan springa en hel mara utan problem. Oavsett tid såklart.

Skadade mig 2017, nedsjunket förfotsvalv och nervskada i ena foten. Det har varit många många promenader för att ta mig till den punkt jag är på nu där löpning är riktigt roligt igen!
 

nobblan

Omega
Någon som har bra tips och/eller tips på läsning eller program för att komma igång med intervaller? Har snittat 3-4 mil löpning i veckan senaste 10 åren men vill mixa upp min träning mer framöver. Förutom löpning tränar jag styrka två gånger i veckan, men vill som sagt komma igång med just intervaller också. Har runt 59-60 i VO2 Max, om nu det är relevant för ovan :)
 
Någon som har bra tips och/eller tips på läsning eller program för att komma igång med intervaller? Har snittat 3-4 mil löpning i veckan senaste 10 åren men vill mixa upp min träning mer framöver. Förutom löpning tränar jag styrka två gånger i veckan, men vill som sagt komma igång med just intervaller också. Har runt 59-60 i VO2 Max, om nu det är relevant för ovan :)

Förutom tröskelpass och långpass kör jag endast ett annat kvalitetspass och det är klassiska 4x4-intervaller. Efter uppvärmning kör man 4 minuters löpning varvat med 3 minuters löpvila. Tempot ska vara så högt att du orkar en minut till i samma tempo på varje intervall och sedan en femte intervall på slutet. Jag brukar köra i ungefär 3 km-tempo och vilan i distansfart. Är vetenskapligt bevisad att öka VO2max snabbare än andra alternativ även om du såklart kan nå samma resultat med andra upplägg.

Tyvärr har jag, trots ingen förändring i underlag, volym eller kvalitet, dragit på mig benhinneinflammation så just nu tränar jag bara cykling och crosstrainer.
 
Topp