• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Låter som att ni hade en härlig tur i spåret ;) lite taggad blir man ju allt! Klarar jag en mara i vinter så kanske det kan gå att köra ultravasan nästa år 🤔
Absolut, det kan man ta sig igenom.
Men personligen så vill jag ju ha någorlunda samma tempo på "den andra maran" som den första.
Och där tror jag att det blir lite kämpigt om man inte har tränat tillräckligt.
Annars är det väl bara att gå sista 30-40 km, nån gång kommer man ju alltid fram.....
Träna på du och anmäl dig, då har du en jävligt bra morot för mycket mil i alla fall.

Absolut, det kan man ta sig igenom.
Men personligen så vill jag ju ha någorlunda samma tempo på "den andra maran" som den första.
Och där tror jag att det blir lite kämpigt om man inte har tränat tillräckligt.
Annars är det väl bara att gå sista 30-40 km, nån gång kommer man ju alltid fram.....
Träna på du och anmäl dig, då har du en jävligt bra morot för mycket mil i alla fall.
Efter att ha sprungit ett antal ultradistanser så har jag tappat hoppet om att kunna hålla samma tempo gen hela. Det varierar för mycket med tiden, terrängen och alla möjliga faktorer. :)

Men att gå 3-4 mil på slutet är hemskt 😅 gjorde en sån dödsmarsch i alperna 2017 men där hade jag ju backarna och utsikten att skyla över det med!

Hoppas på att kunna köra maraton inom ett år och fortsätta öka upp mot 80-90km igen i alla fall 🤞

Har varit hel i år.
D85E175D-18AD-4E7C-B57D-50C060CDEE3D.jpeg

Ja, det försvinner mycket mil direkt.
Jag har ju tyvärr ingen transportlöpning så allt måste planeras in och utföras.
Kräver sin tid att snacka ihop 200mil. Imponerande! Jag har lyxen att ha en timme betald motion/v. Dottern kör ridning 1h på fredagarså jag skjutsar iväg på den och kör lite blandat på stigarna som veckoslut. Jävla smart av arbetsgivaren.

Sen behöver jag peppra in träning efter jobbet andra dagar. Bygger på hus på helger. Vardagsmotion dock utan garminräkning så gills givetvis inte.

Kroppen utan skador vilket är skönt. Börjat sova på nätterna igen vilket hjälper till rejält i hälsan.

Finns det några inspelade pass man kan lyssna på under löpning? Typ intervaller och någon skriker ”10 SEKUNDER KVAR, ÖKA!!! Och där får du 30 s ståvila” Så följer man passet offline. Tänker om jag kan få in variation med nåt sånt. Kör löpning solo.

Jag har via ett tidigare jobb provat nån lösning under pandemin men det var live i örat.

Hjälp mig med det här problemet: Som många stretar jag på med stela hamstrings. Lustigt nog (tycker jag) att det känns både mindre stelt och också skönare att öka farten. Att ”lufsa” på i 5:30-5:45-fart känns mer påfrestande än 4:30-4:45-fart. Har precis gjort ett pass med pyramidupplägg, med ökade fart från 5:30 till 3:30 och sedan ner till stabila 4:15 i tre kilometer med avtrappningen ner till 5:30 sista 2 km. Blir väldigt tydligt i ett sådant pass. Stelheten återkommer mot slutet… (Allt på löpband, så lätt att ha koll på både fart och när känslan uppstår).

Några tankar kring detta?

Hjälp mig med det här problemet: Som många stretar jag på med stela hamstrings. Lustigt nog (tycker jag) att det känns både mindre stelt och också skönare att öka farten. Att ”lufsa” på i 5:30-5:45-fart känns mer påfrestande än 4:30-4:45-fart. Har precis gjort ett pass med pyramidupplägg, med ökade fart från 5:30 till 3:30 och sedan ner till stabila 4:15 i tre kilometer med avtrappningen ner till 5:30 sista 2 km. Blir väldigt tydligt i ett sådant pass. Stelheten återkommer mot slutet… (Allt på löpband, så lätt att ha koll på både fart och när känslan uppstår).

Några tankar kring detta?
Intressant! Din kropp kanske är tränad för lite högre fart? Högre fart kanske ger ett annat steg vilket känns ”lättare”?

Kör du öht några långa lågintensiva pass? Hur jobbar du med stretch och styrketräning? Jag har löst de flesta löprelaterade problem med anpassad styrketräning 👌🏻

Intressant! Din kropp kanske är tränad för lite högre fart? Högre fart kanske ger ett annat steg vilket känns ”lättare”?

Kör du öht några långa lågintensiva pass? Hur jobbar du med stretch och styrketräning? Jag har löst de flesta löprelaterade problem med anpassad styrketräning 👌🏻
Har varit på motion metrix-test sent förra året. Helt klart så att löpsteget är bättre runt 4:14-fart (men det är också ungefär min tröskelfart - så inga långpass där inte.)

Springer en hel del trail/fjäll och där går det rejält långsamt med stor variation. Men det är många år sedan jag sprang pass på upp till tre timmar. Då funkade 4:50-5:15-fart.

Provat det mesta kring dynamisk stretch och styrketräning. Blir inte riktigt klok på det hela.

(Får väl jobba ännu mer med konditionen… så att 4:15-fart känns ”enkelt”). 😄

Jag har inte direkt några problem med att springa i olika fart. Vad jag upptäckt är att mitt löpsteg rent teknisk tenderar att förbättras vid högre tempo. Vid 5:15 fart blir kadensen 160 med ganska tydlig häl-/mittfotslandning. Vid 4:15 blir det istället 180 i kadens och mitt-/framfotslandning. Mina Fuelcell TC funkar kanon när det ska gå fort men springer jag lugnt så blir den instabila hälen på skon jobbig. Kan ju vara så att du inte bara anstränger musklerna mer vid högre fart utan ändrar vilka muskler som gör jobbet?

Vad gäller stretch har jag i princip lagt ner det helt. Upplever att det mest lett till instabilare leder utan någon tydligt uppsida vad gäller rörlighet, träningsvärk eller återhämtning.

Jag har inte direkt några problem med att springa i olika fart. Vad jag upptäckt är att mitt löpsteg rent teknisk tenderar att förbättras vid högre tempo. Vid 5:15 fart blir kadensen 160 med ganska tydlig häl-/mittfotslandning. Vid 4:15 blir det istället 180 i kadens och mitt-/framfotslandning. Mina Fuelcell TC funkar kanon när det ska gå fort men springer jag lugnt så blir den instabila hälen på skon jobbig. Kan ju vara så att du inte bara anstränger musklerna mer vid högre fart utan ändrar vilka muskler som gör jobbet?

Vad gäller stretch har jag i princip lagt ner det helt. Upplever att det mest lett till instabilare leder utan någon tydligt uppsida vad gäller rörlighet, träningsvärk eller återhämtning.
Yeah! Lite så jag tänkte också men inte lyckades skriva. Olika muskler jobbar vid olika tempon.

Har varit på motion metrix-test sent förra året. Helt klart så att löpsteget är bättre runt 4:14-fart (men det är också ungefär min tröskelfart - så inga långpass där inte.)

Springer en hel del trail/fjäll och där går det rejält långsamt med stor variation. Men det är många år sedan jag sprang pass på upp till tre timmar. Då funkade 4:50-5:15-fart.

Provat det mesta kring dynamisk stretch och styrketräning. Blir inte riktigt klok på det hela.

(Får väl jobba ännu mer med konditionen… så att 4:15-fart känns ”enkelt”). 😄
Låter som att de testat en del ja ✅

Det kanske är så enkelt att du måste springa fler pass i det tempo som känns jobbigt?

Själv skiter jag i tempo utan fokuserar bara på puls.

Låter som att de testat en del ja ✅

Det kanske är så enkelt att du måste springa fler pass i det tempo som känns jobbigt?

Själv skiter jag i tempo utan fokuserar bara på puls.
… man vill ju kunna vara ute när man vill, och hur länge som det bara går… så idealt (för mig) vill jag att benen funkar så länge som möjligt, oavsett fart. Kanske kan höja tröskeln något, men tveksamt om det finns så mycket mer att få. Dessutom brukar ju andra skador komma som brev på posten om man bara kör högre tempo. Detta är mitt dilemma. Det funkar alltså ganska ok att hålla 4:15 eller så, i bortåt en trekvart men inte 5:30 i två timmar… eller längre.

(Kanske helt enkelt är så att jag är en sån där 5k-10k-löpare… )

Ja, det är helt otroligt vad jobbigt det är att pumpa upp och ner. Jag försöker även trycka på utför, samt att jag kör en 100m rusch var 2km.
Bra träning att lyckas få ner pulsen medan man fortsätter i samma tempo när backarna går över till flaken. Annars blir man ju tvungen att slå av på tempot antingen i backarna eller efter så man inte hamnar över tröskeln. Kanske testa upplägget, jag brukar lägga in lite spontana rusher men inte så strukturerat (förutom vid intervaller).

Om ngn vill följa TOR450:

Fascinerande utmaning. (Inte för mig, alltså… ska bara följa på distans… )

På väg tillbaks efter operation av hälen i april 2021. Varit lång tid innan hälen blivit stark nog. Nu har jag sprungit ca 5 km var tredje dag sen i början på augusti och peppar peppar det verkar funka. Senaste veckan sprungit varannan dag och igår hela 7,5 km 😅.

Tar det mycket varligt för att inte få några bakslag. Otroligt skön känsla att komma tillbaks. Väldigt kul att läsa om era lopp och framsteg!

Tillbaka
Topp