• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Fick hem ett par endorphine speed 3 idag. Vilket jäkla klipp det var i dom. Upplevde att dom var riktigt snabba. Kapade typ 30 sek/km på 5km. Mycket kanske sitter i huvudet, men det fungerade iallafall :)
3254F95A-CE91-45CE-A0FB-3138A1CCF2D5.jpeg

Senast ändrad:
Vad är senaste nytt inom kategorin löpskor med minimal dämpning?
Efter många år med kraftigt dämpade svampiga skor såsom Asics Nimbus gick jag för ett par år sen över till Saucony Kinvara (12).

Börjar bli dags att köpa nya. Är det Kinvara som gäller?
Springer mest 3-8 km blandat underlag. Vill ej ha mycket dämpning längre då mina knän blivit bättre av mindre dämpning..

Vad är senaste nytt inom kategorin löpskor med minimal dämpning?
Efter många år med kraftigt dämpade svampiga skor såsom Asics Nimbus gick jag för ett par år sen över till Saucony Kinvara (12).

Börjar bli dags att köpa nya. Är det Kinvara som gäller?
Springer mest 3-8 km blandat underlag. Vill ej ha mycket dämpning längre då mina knän blivit bättre av mindre dämpning..
Det moderna i löpning är ju en mellansula med PEBAX istället för vanliga EVA. Detta skum är mer energiåtergivande samt betydligt roligare att springa med då det blir som ett studsigt steg. De flesta har en hög profil med en kolfiberplatta eller nylonplatta inbyggd men det finns skor som är mer minimalistiska och som saknar plattan. Exempel på dessa är ju nya Nike pegasus turbo samt New Balance fuelcell Rebel

Spana in dessa

Känns så jävla peppande att det fortsätter gå bra med löpningen. Kör också fredagspass. Mest för att jag skjutsar dottern till träningen vilket är under arbetstid. Men jag har 1h motion jag får utöva på arbetstid så det är bara att spätta på. 😀

Idag var det myspass i de sömnigare zonerna. Nästa fredag ska jag kötta in >60% i zon 4-5. Då kommer jag jobba vidare på uppåttrenden/månad också.
CDD628AF-E9A0-4DF8-9FF2-0BC1FBA1BBCD.png F4BA837E-E765-48F9-A5B4-CEE793FE5DD0.png

Behöver er hjälp med idéer för löp-mål för 2023. Har lite tomt på förslag och behöver hitta mitt why för nästa år.
Är inte intresserad av att springa marathon då jag tycker det är för långt...
Men gjorde milen under 40 år 2021, och gjorde Stockholm Halvmara under 1.30 nu i september.

Bortsett från mara, vad är nästa? Lidingöloppet? Eller något annat bra förslag?

Behöver er hjälp med idéer för löp-mål för 2023. Har lite tomt på förslag och behöver hitta mitt why för nästa år.
Är inte intresserad av att springa marathon då jag tycker det är för långt...
Men gjorde milen under 40 år 2021, och gjorde Stockholm Halvmara under 1.30 nu i september.

Bortsett från mara, vad är nästa? Lidingöloppet? Eller något annat bra förslag?

Vill du ha mål med tider, sträckor el specifika lopp?

Det kan vara kul att köra nåt på en specifik plats. Typ Tyskland, Italien el var som helst. Då kan du ha en väldigt tydlig morot till nästkommande år. Ta förra årets.. Kan vara millopp el mara. Då blir det en kombo av semester, äventyr och lopp.

Annars en totalsträcka på ett helt år.

Få ner snittpulsen under xxx på milen med tid under 45min.

Osv.

Vill du ha mål med tider, sträckor el specifika lopp?

Det kan vara kul att köra nåt på en specifik plats. Typ Tyskland, Italien el var som helst. Då kan du ha en väldigt tydlig morot till nästkommande år. Ta förra årets.. Kan vara millopp el mara. Då blir det en kombo av semester, äventyr och lopp.

Annars en totalsträcka på ett helt år.

Få ner snittpulsen under xxx på milen med tid under 45min.

Osv.
Tack!
Tänker nog sträckor och tider.
Men någon av löparkompisarna har nämnt lite löpturism, frågan är om fru och barn är lika pepp. Har du gjort? Om ja, hur sålde du in det?

Totalsträcka och snittpuls är inte min kopp thé, då jag lever på min genetiska fysik och springer mest 1-2 gånger i veckan.

Tack!
Men någon av löparkompisarna har nämnt lite löpturism, frågan är om fru och barn är lika pepp. Har du gjort? Om ja, hur sålde du in det?

Totalsträcka och snittpuls är inte min kopp thé, då jag lever på min genetiska fysik och springer mest 1-2 gånger i veckan.
Har inte gjort någon ännu men hoppas det blir. Flera har tjatat om Idre fjällmaraton och Göteborgsvarvet. Jag hade Midnattsloppet inbokat men där kom covid i vägen. Då drar jag nog med komoisar. Långresemässigt kan jag tänka mig ett lopp på 1-2mil i exempelvis i Italien. Där räknar jag med en vecka med familjen. Jag har inga jätteambitioner på loppet i sig så jag kommer kunna fokusera på semester också.

Tack!

Du verkar ju ha riktigt bra fart i kroppen.
Av de mål jag själv haft med min löpning så ser jag nog Lidingöloppet 30 på sub 2.15 som riktigt tufft utmaning, träningsmässigt och loppmässigt.
Och vägen dit är ju bland det bästa med mycket skog och kuperat.
Så det blir min rekommendation.

Du verkar ju ha riktigt bra fart i kroppen.
Av de mål jag själv haft med min löpning så ser jag nog Lidingöloppet 30 på sub 2.15 som riktigt tufft utmaning, träningsmässigt och loppmässigt.
Och vägen dit är ju bland det bästa med mycket skog och kuperat.
Så det blir min rekommendation.
Ja, är lyckligt lottad och medveten om att det inte är så för alla, men än så länge så funkar kroppen trots 40+. Får se hur länge jag kan hålla liv i det. Löpning är terapi för mig och vill inte få in något tvång i det, samtidigt som jag vill hålla kroppen i form.

2,15 på Lidingöloppet ser verkligen sjukt jobbigt ut. Tack för tips och förslag på mål.

Ja, är lyckligt lottad och medveten om att det inte är så för alla, men än så länge så funkar kroppen trots 40+. Får se hur länge jag kan hålla liv i det. Löpning är terapi för mig och vill inte få in något tvång i det, samtidigt som jag vill hålla kroppen i form.

2,15 på Lidingöloppet ser verkligen sjukt jobbigt ut. Tack för tips och förslag på mål.
Annars kan du ju sikta på nytt pers på Göteborgsvarvet. Det lutar åt att bli min nästa puck.
Kul lopp med mycket publik.

En fråga som det säkert finns många svar på men hur gör ni när ni är lite krassliga? Har haft ont i halsen / hosta ett par dagar så jag vilade en vecka sen höll jag på klättra på väggarna så jag sprang korta väldigt lugna pass, däremot verkar slemhostan sitta i och vägra ge sig.

Allmäntillståndet är bra och man är ju sugen på fortsätta i ett lugnare tempo men man har ju hört om hjärnhinneinflammation osv.

43 i vilopuls enligt Garmin. Säger kanske inget men det är normalt och pulsen generellt ligger som den brukar.

Vila eller bara köra på?

En fråga som det säkert finns många svar på men hur gör ni när ni är lite krassliga? Har haft ont i halsen / hosta ett par dagar så jag vilade en vecka sen höll jag på klättra på väggarna så jag sprang korta väldigt lugna pass, däremot verkar slemhostan sitta i och vägra ge sig.

Allmäntillståndet är bra och man är ju sugen på fortsätta i ett lugnare tempo men man har ju hört om hjärnhinneinflammation osv.

43 i vilopuls enligt Garmin. Säger kanske inget men det är normalt och pulsen generellt ligger som den brukar.

Vila eller bara köra på?
jag skulle köra kortare lugna pass men hålla koll på pulsen under passet

Vila eller bara köra på?
Jag lever efter regeln att om man har feber eller halsont är det no go i alla lägen. Speciellt om det halsonda sitter längre ner. Inte värt att riskera typ hjärtmuskelinflammation. Annars skulle jag köra och känna efter ordentligt under ett lungt pass

Vila eller bara köra på?
Jag ger mig ut oavsett vad jag känner förutom när jag har feber eller allvarlig förkylningssymptom. Kroppen är rätt självreglerande, känner du att du mår helt skit 2km in i passet så sluta spring och promenera hem.

Känns så jävla peppande att det fortsätter gå bra med löpningen. Kör också fredagspass. Mest för att jag skjutsar dottern till träningen vilket är under arbetstid. Men jag har 1h motion jag får utöva på arbetstid så det är bara att spätta på. 😀

Idag var det myspass i de sömnigare zonerna. Nästa fredag ska jag kötta in >60% i zon 4-5. Då kommer jag jobba vidare på uppåttrenden/månad också.
CDD628AF-E9A0-4DF8-9FF2-0BC1FBA1BBCD.png F4BA837E-E765-48F9-A5B4-CEE793FE5DD0.png
Köttade in >90% i zon 4 och 5. 🏋️‍♀️ Hade en uppvärmning innan löpningen så började inte på låg puls.

19ED5A87-DE2F-4013-9054-09F0F08EE3ED.png

PB!
Fick till en bra runda på Malmö Höstmil och kunde äntligen putsa på miltiden :D

Hade två mål, tiden och känslan. Fokuserade på känslan under loppet. Första kilometern gick något långsammare än tänkt sen höll jag ungefär planerat tempo, kanske något lugnare, fram till sista kilometern. Kunde då trycka på och få till en riktigt bra spurt sista kilometern. Grym känsla!
336F78CB-5CB2-4B31-AD01-E01EE38EB506.jpeg

+++ till lopp som har baristavagn så man kan dricka espresso innan.
4D14D3B3-D9E5-4C2A-8B9A-1EF210D2BF67.jpeg

Edit: ny PB-tid är 45:59 (puts med 24s).

Senast ändrad:
PB!

Hade två mål, tiden och känslan. Fokuserade på känslan under loppet. Första kilometern gick något långsammare än tänkt sen höll jag ungefär planerat tempo, kanske något lugnare, fram till sista kilometern. Kunde då trycka på och få till en riktigt bra spurt sista kilometern. Grym känsla!

Gratulerar 🍾, alltid trevligt med PB och framförallt fin känsla.

PB!

Grattis till ditt nya PB!

Jag har börjat få en svagt molande känsla i vänster knäveck. Aldrig haft förut. Smärtnivå 1/10 så minimal. Är det vila som gäller? Har läst mig till att vissa åkommor i knävecket blir det inte bättre av stretching andra bättre. Ska jag göra annat än löpning i några veckor el bör man dra direkt o kolla upp? Känns dock inte som man kan ”felbehandla” så där jättemycket tänker jag. Jag hade tänkt lätt stretching, inflammationsdämpande och fys.

Tillbaka
Topp