• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

816EA5D3-F2D6-4EDC-8CDC-2CF34BD2423F.jpeg

För mig blev det ett bra mängdår. Fokus på mil/vecka, kvalitén var sekundär.
Haft fokus på att bygga en rejäl bas då jag är ganska tung som fd. styrkeatlet och velat behålla så mycket styrka/muskler som möjligt ända sedan jag sadlade om till löpning.

Toppade ändå året med 38:53 på 10 KM (första gången under 40!) och gjorde min första ”riktiga” ultra i form av Ultravasan. Sprang ett par maror och traillopp utöver det.

255 löppass, 131 gympass, 2 längdskidor, 2 padel.

Hade en riktigt fin start på året, en grym vår och sommar där formen peakade.
I oktober åkte jag på en rejäl influensa/covid-någonting som sänkte mig i nästan tre veckor.
Efter det har jag haft extrema problem att komma tillbaka. Flåset kändes bortblåst och kroppen gnäller när jag är över 5-6 mil/v.
På väg tillbaka nu dock, ska börja köra lite intensivare pass nu igen men inget jag önskar min värsta löparfiende.
Bra år!
Sjukt trist och känns nästan hopplöst när man vill tillbaka till ”forna form”.
Men vi kämpar på.

Har lurkat lite i tråden under åren men nu passar jag på att dela mitt år. 2022 var mitt andra år som löpare. Började så smått, 50 år gammal, sommaren 2020. Har hela tiden fokuserat på trail, höjdmeter och lite längre distanser. Testade ultra i back yard-formatet i somras och avslutade med en trailmara vid nyår. 2023 ska det bli nån "riktig" ultra och i övrigt nöta mil i skog och mark.
strava5593596870362993672~2.jpg

Har lurkat lite i tråden under åren men nu passar jag på att dela mitt år. 2022 var mitt andra år som löpare. Började så smått, 50 år gammal, sommaren 2020. Har hela tiden fokuserat på trail, höjdmeter och lite längre distanser. Testade ultra i back yard-formatet i somras och avslutade med en trailmara vid nyår. 2023 ska det bli nån "riktig" ultra och i övrigt nöta mil i skog och mark.
Snyggt! Riktigt bra bas för att skörda under 2023!

Häftigt!
Får önska dig ett skadefritt år.

Lite sugen på att uppdatera min Gatmin 735xt. Är det nån som har 255 och kan ge ett utlåtande eller ska man gå på lillebror 245?

Om man springer inomhus på löpband, finns det något att tänka på för att det ska motsvara vanlig löpning? Har för mig att jag läst om att man t.ex. ska ha 0.5 eller om det var 1 i lutning.

Absolut, 0,5 eller 1%. Tycker man får lite bättre balans då.
Sen ska man nog inte stirra sig för blind på fart och distans. Tycker inte det stämmer riktigt.
Men kör på du och testa lite olika farter (intervaller)
Enig, brukar dock vara lat och köra utan lutning. Men på löpband handlar det mycket om känsla och knte lita på farten som står. Tvivlar på att gemene gym kalibrerar deras band regelbundet.

:D
0AE6E7DD-577C-4C0C-8F5C-085612F8DBF1.jpeg

Avslutade -22 med en tredje förkylning men är nu åter på banan.
Gjorde min första mara -21 och tänker att det kan väl vara skoj att köra en på andra sidan sundet:D Kanske lite bättre förberedd med fler och längre långpass innan.
Någon annan som ska köra?

Fan. Vilken mardröm. Jag har tappat bort (min andra) laddsladd till löparklockan. Beställt ny och får äta chips till den kommer.. ingen idé att träna i onödan.
Jag laddade klockan fö4 att springa efter förkylning. Sen blev jag inte bra snabbt nog, den laddade ur igen. Höll på att inte ta mig ut häromdagen efter nattningen på grund av det 🙃

Helt galet. Då körde jag ändå någon månad med enbart Casio f91w som löparklocka för inte så länge sen.

Springer 1-2 gånger i veckan och då oftast kota eller medellånga intervaller, typ 30sek-5min i hårt tempo och totalt blir det kanske 3-8km under ett pass.
Men så fort jag försöker springa längre sträckor utan vila får jag kramp i ländryggen, spelar ingen roll vilket tempo jag springer i utan efter 5-6 minuter så får jag kramp/mjölksyra i ländryggen vilket gör att löpningen sen blir väldigt lidande. Någon som upplevt liknande och hur har ni tacklat det?

Har sprungit väldigt mycket förut men haft ett uppehåll med löpningen på 5-6år fram tills förra året där jag nästan uteslutande tränade tung styrketräning och kan inte minnas att jag någonsin blivit trött i ländryggen förut.

Springer 1-2 gånger i veckan och då oftast kota eller medellånga intervaller, typ 30sek-5min i hårt tempo och totalt blir det kanske 3-8km under ett pass.
Men så fort jag försöker springa längre sträckor utan vila får jag kramp i ländryggen, spelar ingen roll vilket tempo jag springer i utan efter 5-6 minuter så får jag kramp/mjölksyra i ländryggen vilket gör att löpningen sen blir väldigt lidande. Någon som upplevt liknande och hur har ni tacklat det?

Har sprungit väldigt mycket förut men haft ett uppehåll med löpningen på 5-6år fram tills förra året där jag nästan uteslutande tränade tung styrketräning och kan inte minnas att jag någonsin blivit trött i ländryggen förut.
Det låter ju som om att du springer tekniskt ”fel”/annorlunda där du använder ländryggen mer än vad som behövs så du blir tröttare där snabbare än resten av kroppen. En utmattad muskel är den som krampar

Det låter ju som om att du springer tekniskt ”fel”/annorlunda där du använder ländryggen mer än vad som behövs så du blir tröttare där snabbare än resten av kroppen. En utmattad muskel är den som krampar
Jag springer som jag alltid gjort tänker jag :D
Har försökt springa på lite olika sätt för att avlasta ländryggen, mer upprätt/mer framåtlutad och mer ihopsjunken tex men det blir samma sak oavsett.

Tycker också oavsett hur jag springer så borde kroppen anpassa sig och ryggen vänja sig vid belastningen efter 7-8 månaders träning.

Har försökt springa på lite olika sätt för att avlasta ländryggen, mer upprätt/mer framåtlutad och mer ihopsjunken tex men det blir samma sak oavsett.

Tycker också oavsett hur jag springer så borde kroppen anpassa sig och ryggen vänja sig vid belastningen efter 7-8 månaders träning.
Har du varit hos en nappis, ryggen kan ju vara symptom på nåt annat? Är ju inte helt ovanligt. Svag i sätet tex, bäcken eller annat….låter ju liten märkligt. Kollat skorna och isättning?

Då skulle jag kika på funktionen och rörligheten i ländryggen för att se om det är något biomekaniskt som gör att musklerna överarbetar där eller rent av neurologiskt med lite för stor output. Hör av dig om du bor kring Sthlm så kan jag kika på det
//Naprapaten

Har du varit hos en nappis, ryggen kan ju vara symptom på nåt annat? Är ju inte helt ovanligt. Svag i sätet tex, bäcken eller annat….låter ju liten märkligt. Kollat skorna och isättning?
Nej inte kollat upp det då det egentligen inte är något större problem, kör mestadels intervaller ändå och då fungerar det ju. Blir mest bara besviken varje gång jag testar ge mig ut på ett längre pass.
Då skulle jag kika på funktionen och rörligheten i ländryggen för att se om det är något biomekaniskt som gör att musklerna överarbetar där eller rent av neurologiskt med lite för stor output. Hör av dig om du bor kring Sthlm så kan jag kika på det
//Naprapaten
Tack för svar, tycker ländryggen och musklerna kring höften är bra i övrigt och har som sagt aldrig problem vid tung styrketräning eller intervaller.
Men skickar ett pm till dig istället :)

Milstolpe passerad i morse: 39:51 på 10 km.

Löpband för all del med 0% lutning. Kanske lite självgott att posta, men i den här tråden är väl det ok? Är en faslig massa år sedan jag lyckades hålla den farten såpass länge. Kanske en engångsföreteelse. Vi får se…

En hel del av hösten har handlat om att jobba med VO2max och löpfart (kadens).

Nöjd just idag. 😀

Löpband för all del med 0% lutning. Kanske lite självgott att posta, men i den här tråden är väl det ok? Är en faslig massa år sedan jag lyckades hålla den farten såpass länge. Kanske en engångsföreteelse. Vi får se…

Nöjd just idag. 😀
Kul med milstolpe, grattis!

Nöjd just idag. 😀
Riktigt bra. Lite orolig för min sub40 på premiärmilen i år.

Tillbaka
Topp