• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Sugen på ett par nya asfalt/landsvägs skor med mkt dämpning (väger ca 90kg) jag springer mest i skogen men vill komplettera lite med asfalt också för variation.
Jag har tittat på new balance fresh foam 1080 v12 men också sneglat lite på salomons aero glide. Någon här som testat dom skorna? Känsla och kvalite?

Sugen på ett par nya asfalt/landsvägs skor med mkt dämpning (väger ca 90kg) jag springer mest i skogen men vill komplettera lite med asfalt också för variation.
Jag har tittat på new balance fresh foam 1080 v12 men också sneglat lite på salomons aero glide. Någon här som testat dom skorna? Känsla och kvalite?
Ingen koll på dessa. Men rekommenderar Hoka bondi för långa lugna turer. Fantastisk sko och dämpning.

Nöjd med dagens generalrep inför premiärmilen.
Inte kört någon fart sedan Lidingöloppet.
562632F2-E50F-44D8-9C64-7E161E1FE351.jpeg

Hej tråden!

Bytte jobb för ett tag sedan och vissa dagar går jag numera ca 2mil om dagen.
Säljare på typ Stadium o liknande säger att man skall ha löparskor. Vad säger panelen? Sommarvarianter är det ju mycket att välja bland, men vintertid känns lite svårare. Tips på skor? (helsvarta)

Hej tråden!

Säljare på typ Stadium o liknande säger att man skall ha löparskor. Vad säger panelen? Sommarvarianter är det ju mycket att välja bland, men vintertid känns lite svårare. Tips på skor? (helsvarta)
Halloj! Du säger att du behöver skor till vintertid, då måste jag fråga ungefär hur mycket is och snö som kan förväntas där du bor?

Många jag känner har dubbade skor, ex. Icebug Arcus, och är nöjda. Personligen fick jag lämna tillbaka mina Icebugs då jag upplevde de som alltför hårda, men då användes de å andra sidan för löpning. Kanske fungerar bättre om man går.

Om dubbat inte är nödvändigt så är jag ett stort fan av Nikes Pegasus-serie. En bra blandsko som jag tycker passar väl för både asfalt och elljusspår. Det har en svart modell i vattenanvvisande material som nog kan vara skönt när du har slaskig på väg till jobbet.

Hej tråden!

Jag håller inte alls med om att man generellt ska ha löparskor när man går. Löparskor är ju dämpade och formade för just löpning. Mitt tips är att gå till Löplabbet eller Runner's Store som säljer både löparskor och walkingskor så att du får riktig hjälp att prova ut ett par bra skor. Jag har väldigt dålig erfarenhet när det kommer till "sportbutiker" för deras personal har sällan tillräcklig kompetens på området. Det kostar lite mer men om du nu går så mycket så är det värt varenda krona. Ett annat alternativ är att köra något som är mer åt vandrings-/hiking-hållet för de är ju också utformade för promenad. Nu för tiden finns det många hybridskor som är en blandning mellan vandrings- och trailskor.

Bor nere i Malmö så mycket snö är det absolut inte. Kör som vanligt beprövade Salomon sen typ 10 är tillbaka och är väldigt nöjd. Den ena ersätter den andra paret. Skall testa löpplabbet, tack för tipset! 👍

Hej tråden!

Hoka bondi görs i helsvart med svart mellansula och har en fantastisk dämpning

Börjat springa en vandringsled på ett närliggande berg för att försöka samla mer höjdmeter. Ruskigt fina dagar på senaste, men herrejävlar vad trött jag är på snön nu. Tar mig inte längre än 2 km på leden innan det blir midjedjup i snön.
IMG_20230330_154833.jpg
Fy fasen vad fint!
Jag blir så jäkla sugen på att springa.
Har varit klen sedan i augusti och det har bara blivit lite styrketräning och löpband men tror och hoppas att jag kan lufsa igen nu.

Börjat springa en vandringsled på ett närliggande berg för att försöka samla mer höjdmeter. Ruskigt fina dagar på senaste, men herrejävlar vad trött jag är på snön nu. Tar mig inte längre än 2 km på leden innan det blir midjedjup i snön.
IMG_20230330_154833.jpg
Hehe, nice! Fantastiska vyer om man orkar titta mellan flämtningarna.

Körde löpning längst med hemmavägen vid huset och drog på slicks-skorna med tunn sula. Sa till frugan att jag skulle ut på Stockholmslöpning (vi flyttade därifrån för snart 2 år sen). Vilken jävla känsla att få dra på lite på ohalkigt underlag. 😀

Hamra trailrun ser ut att bli av vecka 30. Men det är i Tänndalen, så en bra bit från Uppsala…. Fantastiska vyer där! Och spännande trail-löpning, med en och annan höjdmeter. Vet dock inte hur bansträckningen blir än.
Svarar mig själv. Hamra Trailrun blir av vecka 30. Hoppas springa själv. Alternativt kan man få möta mig som funktionär. Det beror lite på om formen håller. Eller om arrangören behöver handräckning.

Inte omöjligt att jag kan bistå med kontakter för boende, oavsett om man vill komma ensam, med en kompis, eller med familjen. Kanske läge att etablera KS Trailrunners?

Bra läge även för vandring och fjällcykling (både XC och downhill).

Tänkte knipa nya trailskor. Har en disk långt ner som älskar att stöka när jag gör något jag gillar….så mkt dämpning är önskvärt. Har studerat mig fram till dessa, någon som provat? North Face och löpning gör mig lite misstänksam…..

Hoka Mafate
AA8523B8-01C2-4E7E-AC08-22647CB9FE80.jpeg

North Face Vective Pro

787834B3-D840-401E-AFF2-349988E58DE8.jpeg

Northface är hårda :/ jag gillar de inte alls. Kan däremot rekommendera nike zoomx zegama som precis som namnet antyder innehåller nikes pebax-foam zoomx. Det enda negativa jag kan komma på med zagaman är att överdelen är lite mjuk framme vid tårna, inte så mycket skydd om du dunkar i tårna i stenar etc. Men sjukt bra dämpning och studsig trailsko

Edit: missade att citera @Davvan

Tänkte knipa nya trailskor. Har en disk långt ner som älskar att stöka när jag gör något jag gillar….så mkt dämpning är önskvärt. Har studerat mig fram till dessa, någon som provat? North Face och löpning gör mig lite misstänksam…..

Hoka Mafate
AA8523B8-01C2-4E7E-AC08-22647CB9FE80.jpeg

North Face Vective Pro

787834B3-D840-401E-AFF2-349988E58DE8.jpeg
Speedgoaten är ju lite mjukare än Mafate, den har alltid fått höga betyg. Kanske ett alternativ?

Tillbaka
Topp