Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Oj oj, nu kommer det gå undan. Nåt som är säkert.Boom! Nya Saucony Endorphin Pro 3 inhandlades under förmiddagenDessa stackare har varit tejpade under höst och vinter. Tack för den här tiden, vi grejade PB på milen
Imponerande!Milstolpe passerad i morse: 39:51 på 10 km.
Löpband för all del med 0% lutning. Kanske lite självgott att posta, men i den här tråden är väl det ok? Är en faslig massa år sedan jag lyckades hålla den farten såpass länge. Kanske en engångsföreteelse. Vi får se…
En hel del av hösten har handlat om att jobba med VO2max och löpfart (kadens).
Nöjd just idag.
Sub 4h måste väl vara målet. jag tror 3.52 gör du plättlätt om du får till lite långpass varje vecka.Sitter och klurar på rimlig målsättning på tid för maran i maj. Om jag springer milen på 45:59, (04:36mm/km) vad skulle ni säga är rimlig målsättning för maran?
Internet säger 03:52 men det känns lite snabbt mot när jag sprang förra -21 på 04:10
Ja det var någonstans kring 25km som orken och tempot gick ned rejält förra gången. Hade dåligt med långpass i kroppen och så här i efterhand var nog inte skorna de bästa. 05:30min/km känns ju som bekvämt tempo för att springa milen men kanske lite slitigare att ta det x4. Sub4 är absolut målet, får se hur förberedelserna går vad jag siktar på vid startlinjenSub 4h måste väl vara målet. jag tror 3.52 gör du plättlätt om du får till lite långpass varje vecka.
Men vad som händer med kroppen vid 32-35 km är svårt att föreställa sig om man inte är van.
Jag har kört både två timmars löplektion på plats samt hans onlinekurs. Kan varmt rekommendera båda!Tjaa!
Någon här som har erfarenhet av Fredrik Zilléns löparkurser?
Tjaa!
Någon här som har erfarenhet av Fredrik Zilléns löparkurser?
Tack! Har varit lite sugen på att ta någon av hans onlinekurserJag har kört via jobbet där han kom förbi och gav oss instruktioner 4ggr. Sen körde jag själv via honom. Motion mertix 3träffar. Gick från gubblunk till 100% power… och överbelastningsskada som ett brev på posten Blev för het när jag plötsligt orkade och kunde springa snabbare. Kroppen var dock inte förberedd att hålla.
Han är enligt mig väldigt tydlig i instruktioner. Pedagogisk och informativ. Han har enkla och bra svar på frågor. Vissa kanske inte gillar hans humor men jag är full rek. Tror de flesta kan ha nytta av hans skills, oavsett nivå.
Jag tänker på att anpassa distansen. Lägg in enstaka kilometrar först där du håller måltempot, med lugnare tempo emellan.Börjat harva mig tillbaka till formen som fanns innan en ljumskskada som förstörde fjolåret.
Har dock märkt att jag har fruktansvärt svårt att hålla tempo kring 4:30-4:45, det blir antingen 4:00-4:15 och jag kroknar eller 5:30 och fartuthålligheten försvinner.
Har ni några bra tips på genvägar hur man lär sig annat än gneta och stirra på klockan hela tiden?
Ställa in löpband på 4:30-4:45 och gneta för att få in tempot kommer inte på fråga då jag avskyr löpband som pesten.
Skulle du lägga upp ett sånt pass? 1km on 1km off i 10km? Tanken är väl på sikt att kunna köra 10k i 4:15-4:30 och 21k i 4:40-4:50 utan att behöva smaka blod merparten av tidenJag tänker på att anpassa distansen. Lägg in enstaka kilometrar först där du håller måltempot, med lugnare tempo emellan.
Siktar du på milen i 4:30 eller lite snabbare hade jag först lagt in det tempot i 1km +1km och sen 1km+1km+1km på en träningsmil med lugnt tempo emellan. Jag behöver värma upp i typ 2-3km.Skulle du lägga upp ett sånt pass? 1km on 1km off i 10km? Tanken är väl på sikt att kunna köra 10k i 4:15-4:30 och 21k i 4:40-4:50 utan att behöva smaka blod merparten av tiden
Tack för förslaget, får försöka lägga in emellanåt!Siktar du på milen i 4:30 eller lite snabbare hade jag först lagt in det tempot i 1km +1km och sen 1km+1km+1km på en träningsmil med lugnt tempo emellan. Jag behöver värma upp i typ 2-3km.
Sen öka de delarna, typ 2 + 2 snabba, efter uppvärmning, lugn jogg emellan.
Har iaf gjort mig mer bekväm i mitt milatempo.
(De snabba distanserna i 4:30 tempo då)
Var ska man lägga sig tror du? Korta långa? Körde senast 7x3min med 1min vila i 4:00-4:10, de var vidrigt men gick åtminstone.jag är ingen guru på det här men jag skulle nog peta in intervaller som är snabbare också. På det sättet skulle det kännas mer soft att köra det ”långsamma” tempot. Inte dumt att vara uppe och köra i den röda zonen och förbättra förmågan att springa snabbare.
Jag har senaste året kört intervaller mitt i ett löppass om jag känt mig pigg. Tex fram till det här trädet på den här slingan ska jag springa i det här tempot. Sen joggar jag ner till jag kommit ner i näst lägsta pulszonen, sen kör jag på en ny vända. Ibland kör jag upp till 182< i puls (min Max är nog ca 190) sen går jag ner i pulsnivå/går. Jag har en Skogsträcka där jag kör uppför 400m. Sen går jag till jag fått ner pulsen samma väg tillbaka. Är pulsen tillräckligt låg joggar jag ner till vändpunkten på backen. 8-12 gånger beroende på ork. Jag experimenterar en hel del för att få variation.Var ska man lägga sig tror du? Korta långa? Körde senast 7x3min med 1min vila i 4:00-4:10, de var vidrigt men gick åtminstone.
Har aldrig testat själv men här är en beskrivning på hur du följer den i Strava appen.Förstår inte riktigt hur jag ska göra..jag har appen strava och hittat en rutt jag vill testa (hitta den på Maps,segment i appen) och vill få in den i min iPhone på kartor så jag kan följa den via GPS eller Google Maps.. men förstår inte hur de ska gå till? Har även tagit hem appen GPX viewer.. någon vänlig ks medlem som kan förklara hur de ska gå till?
Är inte så jäkla tekniskt så förklara isf så en ”gubbe” förstår
vad springer ni i för kläder nu när graderna ligger runt nollan?
Löptights, underställströja, regnjacka/vindjacka, mössa och vantarvad springer ni i för kläder nu när graderna ligger runt nollan?
Löparbyxor, ”tjock”tröja och en löparjacka över. Keps på huvudet. Kanske handskar om det känns bitigt.vad springer ni i för kläder nu när graderna ligger runt nollan?
Är lite på samma spår där..blir också väldigt varm trots 0 gradigt ute när man springerJag blir så varm när jag springer så runt nollan blir det:
Tights, tunn långärmad löpartröja och löparjacka.
Keps eller inget alls på huvudet. Tunna handskar.