• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Själv sprang jag idag 7 km som del av en återkomst till löpningen. Opererade foten för 2 år sen och vägen tillbaks har varit kantad med problem av olika slag. Nu har jag gett mig fan på att lyckas att åtminstone kunna springa en halvmara igen. Den som lever får se!
Ja bara låt det ta sin tid och stegra inte för fort.
Men håll i och kämpa på så fixar du det 👍

Tjena örebrobor el de som har koll på närområdet. Scandic Örebro väst. Om jag har orken, finns det nåt ok att springa till i närheten av hotellet el är det lämpligt att ta bilen till Tysslingen el annan plats för lite finspring? Är ju hyfsat nära svartån också. Planen: 10-12km. Helst inte tokkuperat (om det ens finns 😉)

Då var första marathonet avklarat (Göteborgsvarvet marathon). Usch vad jobbigt det var, inte nådigt att ta sig över fyra broar!
Krampkänningar efter 22 km och det var mycket nära många gånger...

Det var ett trevligt lopp genom Göteborg med mycket publik och bra löparväder. Jag oerhört nöjd med min prestation, att jag klarade det och att jag orkade kämpa sista 10 km när benen sade stopp. Älvsborgsbron vid 38 km var inte kul:dead:

Insett att jag tränat alldeles för lite långdistanspass med högre tempo. Bra lärdom till nästa gång (om det blir någon nästa gång vill säga haha).

Skor: Hoka Clifton 9
Distans: 42,2 km
Tid: 03:09:40
Pace: 4,27 min/km
Placering: 172 av ca. 11 000
Löparväder: 9/10
Känsla i kroppen efteråt: 😫

Nu blir det vila i måååånga dagar. Riktigt kul att kunna bocka av ett marathon✅

Då var första marathonet avklarat (Göteborgsvarvet marathon). Usch vad jobbigt det var, inte nådigt att ta sig över fyra broar!

Det var ett trevligt lopp genom Göteborg med mycket publik och bra löparväder. Jag oerhört nöjd med min prestation, att jag klarade det och att jag orkade kämpa sista 10 km när benen sade stopp. Älvsborgsbron vid 38 km var inte kul:dead:

Insett att jag tränat alldeles för lite långdistanspass med högre tempo. Bra lärdom till nästa gång (om det blir någon nästa gång vill säga haha).

Grymt ju, stort grattis!
3.09 första maran 💪
Ett par snabbare skor och du är under 3h nästa gång

Snyggt jobbat!

Jag sprang också min första mara igår. Siktade på att gå i mål före 4:30, men knäna satte stopp. Haltade sista 12 km, landade tillslut på 4:55. Om det blir fler marathon så får jag nog bygga mer benmuskler för att stabilisera bättre.

Överlag är jag ändå nöjd, kul att ha gjort det, och känslan fram till knäna pajade var mycket god. Jag var egentligen aldrig trött, utan kunde jogga på utan problem.

Kom idag men blir retur med vändande post. Sjukt små! Inte bara på längden utan extremt smala också 🫤 Tveksamt om det blir ett par nya, får bli andra med annan passform i så fall

Hur storlekarna förhåller sig till andra märken har jag inte koll på, men i proportionerna skulle jag inte säga att den är smalare än tex Clifton eller Ghost, även om den är smal jämfört med andra skor från Altra. Däremot har tåboxen inte så mycket utrymme uppåt, och hälen är rätt vaderad vilket trycker foten framåt lite så den känns rätt tight. Överlag är nog vanish tempo och carbon de minst "Altra" skorna från Altra, så jag är som sagt inte ett så stort fan.

Lugnt och städat pass! Solnedgång och en jättefin joggingtur. Nu går jag på kvällsbärsen för att känna lugnet av att inte natta barn eller gräva källare.
IMG_4052.jpeg IMG_4059.jpeg IMG_4061.jpeg IMG_4064.jpeg IMG_4063.jpeg IMG_4070.png

Va? Är 160 i snittpuls konstigt? (en helt ärlig fråga eftersom jag typ alltid har ca 160 i snitt när jag springer)
Säkert inte.....men beror ju på hur fort man springer. Pulsen är ju högst inviduell, i 6.30 tempo ligger min snittpuls på runt 135 på milen.......så 160 för mig är Duracell.
Snittade 168 på ett millopp....men då var tempot 4:15.....

Säkert inte.....men beror ju på hur fort man springer. Pulsen är ju högst inviduell, i 6.30 tempo ligger min snittpuls på runt 135 på milen.......så 160 för mig är Duracell.
Jag har nog snitt på 180 om jag kryddar på i löpstegen under en mil. Toppar nog på 190, snart 50 år 😳

Men i mitt tempo på turen hade jag hoppats på 5-10 slag mindre/min. Har kanske nåt i kroppen.

Va? Är 160 i snittpuls konstigt? (en helt ärlig fråga eftersom jag typ alltid har ca 160 i snitt när jag springer)
Om du har intresse för en förbättring av din löpning så skulle jag reka att försöka nå pass med både lägre och högre puls än att hitta komfort zone/standard. Jag har pass där jag håller puls kring 150 vilket är lätt träning för mig (zon 2). Sen är jag inne o vevar ibland på 170-185 (zon 4-5). Oftast vid intervaller.

Du kutar nog snabbare än mig o så men ligger du ofta på samma puls rekar jag att sakta ner eller kötta på lite mer. Inte bara köra mellanmjölk.

Ah, missade själva tempot i posten... (men min fråga om min egen puls var ändå kul att få svar på)... :)

Om du har intresse för en förbättring av din löpning så skulle jag reka att försöka nå pass med både lägre och högre puls än att hitta komfort zone/standard. Jag har pass där jag håller puls kring 150 vilket är lätt träning för mig (zon 2). Sen är jag inne o vevar ibland på 170-185 (zon 4-5). Oftast vid intervaller.

Du kutar nog snabbare än mig o så men ligger du ofta på samma puls rekar jag att sakta ner eller kötta på lite mer. Inte bara köra mellanmjölk.
Ja, det är nog rätt, borde kanske satsa på lite mer olika tempon när jag är ute o springer. Brukar försöka hålla mig runt 4.45-5.00 per km på 10k och 4.15-4.30 på 5k (med ngt långsiktigt graal-mål att komma ner till 4.00). Och då brukar som sagt oftast snittpulsen ligga runt 160.

Måste kanske köpa en pulsklocka så jag springer efter nuvarande puls istället för tid...(nu kollar jag bara pulsen efter passet) (mest prylar vinner) :)

En fin eftermiddag i Sthlm igår. Lite för varmt för snabbt lopp kanske och ännu svårare att sätta en bra tid när man tar över kompisens startbevis och startar i näst sista grupp. Fick springa slalom hela loppet och kom i mål på 1.47 vilket jag ändå är nöjd med då halva loppet fick springas på gräs för att komma runt folk 🤣

IMG_3164.jpeg

Är det nån som har tips på hållbara trailskor? Jag har gjort slut på två par Saucony Peregrine 12 på ett drygt halvår. Höll ca 60 mil var. I juni köpte jag INOV-8 X-TALON ultra och nu börjar de spricka efter ca 40 mil.

Är det nån som har tips på hållbara trailskor? Jag har gjort slut på två par Saucony Peregrine 12 på ett drygt halvår. Höll ca 60 mil var. I juni köpte jag INOV-8 X-TALON ultra och nu börjar de spricka efter ca 40 mil.
Hur hård terräng springer du i? Om ett par skor håller 60 mil terräng i åre hade jag varit väldigt nöjd.

Tillbaka
Topp