• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Tack så mycket!

Man tackar! Lyckligt lottad med bra grundkondis skulle jag gissa - fotboll och handboll på någorlunda hög nivå fram till 4 år sedan :)

Tack så mycket! Viktig poäng - och försöker skynda långsamt trots att det är svårt :D. Värt att lyfta att jag inte gick direkt från 2 pass i veckan till 60km kanske haha, vart progressivt från 40 till 60 under 11 veckor med styrka varje vecka förutom de två sista. Framöver tänkte tänkte jag bygga lite bas nu innan nästa cykel. Nevertheless,kan mycket väl vara så att skadan dyker upp om jag inte är försiktig - några tips på hur man kan undvika det?
Jag är tyvärr inte rätt person att tipsa, jag springer bara på på tills nåt pajar. Har haft en strulande ljumske nu sedan förra lidingöloppet som
vägrar ge med sig.

Men det finns ju massvis med löprelaterad styrketräning som jag tror är viktigt att få in.

Började springa seriöst för 11 veckor sen, då jag gick från slumpmässiga 1-2 pass i veckan till fullt nörderi med 5-6 pass och en gedigen hemmasnickrad träningsplan. 81 pass senare nådde jag mitt stora mål - gå under 40 på milen. Kollar man på Strava visar splitsen till och med under 39 - och det är väl Strava som räknas ;)

Sällan man fått känna den kombinationen av glädje, smärta och utmattning. Löpning är minst sagt fantastiskt!

Kan varmt rekommendera Adidas Runners City Night i Berlin om man råkar hänga i Tyskland. Bra lopp.

Än finns det dock mycket att lära om strategi i race, speciellt att inte trycka i mig så förbannat mycket mat varje gång. Glupsk som en mört under dagen.

Ser fram emot att fortsätta gneta på med mer löpning. Nästa etapp blir nog en halvmara under 1.30. För att ta mig dit blir det att försöka gå upp mot 80km per vecka istället för att peaka på 60 som nu, samt längre tempopass.

Därtill ska det bli kul att kunna följa andras resa här och nörda ner sig än mer här. Slut på detta lilla inlägg - hoppas alla får en fin söndag.
IMG_9503.jpeg
IMG_9498.jpeg
Snyyggt!👏🏼👏🏼

Tack så mycket!

Man tackar! Lyckligt lottad med bra grundkondis skulle jag gissa - fotboll och handboll på någorlunda hög nivå fram till 4 år sedan :)

Tack så mycket! Viktig poäng - och försöker skynda långsamt trots att det är svårt :D. Värt att lyfta att jag inte gick direkt från 2 pass i veckan till 60km kanske haha, vart progressivt från 40 till 60 under 11 veckor med styrka varje vecka förutom de två sista. Framöver tänkte tänkte jag bygga lite bas nu innan nästa cykel. Nevertheless,kan mycket väl vara så att skadan dyker upp om jag inte är försiktig - några tips på hur man kan undvika det?
Som jerka skriver, så kommer skador som ett brev på posten om man bara gasar.
Styrkträning, klok planering (inte för många hårda intervallpass eller galet långa långpass) avbryta pass direkt om något gör ont, lugnare veckor varje tredje-fjärde vecka.
Dvs. helt sunt förnuft men det är förbannat tråkigt att hålla igen vilket gör att vi är många som gått i skadefällan. Men det är ännu tråkigare att gå skadad och se konditionen rinna iväg så gör jobbet medan du har chansen. Det är när allt känns som bäst som man skadar sig.

Finns det någon mindre klocka för löpning som ni kan rekommendera? Kan Coros Pace 2 vara något?

Fick för mig att börja löpa för två veckor sen… Gbg-varvet ska bli den första tävlingen.

15E27147-FB26-4B06-9D0C-806EA1B6D0B5.jpeg

Finns det någon mindre klocka för löpning som ni kan rekommendera? Kan Coros Pace 2 vara något?

Fick för mig att börja löpa för två veckor sen… Gbg-varvet ska bli den första tävlingen.

15E27147-FB26-4B06-9D0C-806EA1B6D0B5.jpeg
Coros pace 2 är mest bang for the buck. Vill du åt garmins ekosystem så har du 255s eller 265s alternativ fenix 7s som ligger alla mellan 41-42 mm. Men tänk på att det är svårt att se displayen på små klockor när du är trött :)

Någon som vet varför Garmin lägger in massa gång i iOS Health när jag sover?

Tar jag bort datan så dyker den upp igen.

Bilagor

• IMG_9590.png
    IMG_9590.png
    72.6 KB · Visningar: 8
Bjuder på kort racereport från en flopp-mara:
Målet var alltså under 4h.
Startade snabbt, kanske 10s/km snabbare än jag behövt.
Efter inte ens 2 mil känner jag att det inte håller och får slå av rejält.
3:e milen stannar jag till för att knyta skor/bryta ihop. Efter någon minuts snörvlande kommer andra löpare förbi och snackar lite. Får åter lite pepp.
Får ett till ihopbryt och går en hel del men springer iaf sista 4 km, knappt styrfart.
Springer in på typ 4:30 där väntar belöningen: familj, vatten OCH sten (ist för medalj)!!
IMG_8688.jpeg

25 min långsammare än PB, trots många bra pass innan. Tror det var flera saker gjorde det:

• lite för mycket mat i magen, första milen klunkade det från min mage så hela klungan hörde.
  • klunkade för mkt rödbetsjuice innan
  • gick ut för snabbt i början
  • ovan starttid (em ist för fm).

Så kan det gå! 😀

Senast ändrad:
3:e milen stannar jag till för att knyta skor/bryta ihop. Efter någon minuts snörvlande kommer andra löpare förbi och snackar lite. Får åter lite pepp.
Får ett till ihopbryt och går en hel del men springer iaf sista 4 km, knappt styrfart.
Springer in på typ 4:30 där väntar belöningen: familj, vatten OCH sten (ist för medalj)!!
IMG_8688.jpeg

25 min långsammare än PB, trots många bra pass innan. Tror det var flera saker gjorde det:

• lite för mycket mat i magen, första milen klunkade det från min mage så hela klungan hörde.

Så kan det gå! 😀
Tack för en RR.

Efteråt är det alltid lätt att säga att det gick för fort i början men när man väl har en nummerlapp på bröstet och springer mot andra är det inte så lätt att hålla igen alltid....
Så länge man inte alltid gör det så tycker jag ändå att det är bra att man vågar satsa och ibland går in i väggen, men gör man det hela tiden ja då är det så klart inte bra.
Nåväl, det är bara att bryta ihop och komma igen :)

Tack för en RR.

Efteråt är det alltid lätt att säga att det gick för fort i början men när man väl har en nummerlapp på bröstet och springer mot andra är det inte så lätt att hålla igen alltid....
Så länge man inte alltid gör det så tycker jag ändå att det är bra att man vågar satsa och ibland går in i väggen, men gör man det hela tiden ja då är det så klart inte bra.
Nåväl, det är bara att bryta ihop och komma igen :)
Ja nu tror jag det var andra saker tillsammans med för högt tempo i början. Men. Det är ju fasen knepigt med tempo; för lugnt känns det ibland ineffektivt. Trodde lite snabbare skulle hålla mig pigg :rolleyes:

IMG_8688.jpeg

Så kan det gå! 😀
En floppmara är också en mara😁 Du kanske skulle satsa på längre distanser så spelar tempo mindre roll och utmaningen ligger i att komma i mål. Stenmedaljen var "speciell"🤔

De har tre olika skum (ego, ego max och ego pro) där den första är rätt studsig och finns i deras tunnare skor (tex Escalante, 24 mm, Rivera 26 mm), den andra är lite pluffsigare för tjockare skor (tex Torin, 30 mm), och den tredje är deras "superfoam" och finns bara i Vanish-skorna som är typ 33 mm.

De har även tre olika "fits" med olika bredd och det är inte helt uppenbart vilka som är vilka. Men jag tror Torin är i mitten, Escalante är bredare och Rivera är smalare. Så det kan vara lite lurigt. Lättaste är nog att testa i butik :)

Edit: några bilder på mina skor (Vanish Tempo, torin 6, Lone peak 6, Escalante 2.5)
IMG_20230701_101535.jpg
IMG_20230701_102027.jpg
Blev ett par Vanish Tempo till slut! Fick lite olika besked på hur tts de är så gick på min vanliga storlek men får byta mot en större i värsta fall 🤷‍♂️ Återkommer med utlåtande senare i veckan när jag fått dem och vart ute på en runda

Behöver tips! Mina Endorphin Speed 3 börjar ge upp. Tips på skor för tempo/intervaller emottages varmt. Testade Hoka Mach 5 som kändes bra men tar gärna andra tips. För tävling hr jag ett par Adios pro 2. Tack!

Behöver tips! Mina Endorphin Speed 3 börjar ge upp. Tips på skor för tempo/intervaller emottages varmt. Testade Hoka Mach 5 som kändes bra men tar gärna andra tips. För tävling hr jag ett par Adios pro 2. Tack!
Adidas prime x är helt magisk som en snabb träningssko. Ryktas om en prime x 2 i närtid också

Testat Hoka Mach X? Är lite som om ES3 och Mach 5 hade ett kärleksbarn. Tänk dig Mach 5 fast något smalare (jag kör en EU strlk upp) och studsigare pga plastplatta. Eller som en lite mjukare men stabilare ES3 🤷‍♂️. Jag har alla tre och gillar Mach X starkt även om jag gärna hade sett att den var lite bredare (jag har dock ankfötter)

Tillbaka
Topp