Inspirerad av den här artikeln https://www.svd.se/a/Kn1d0y/stanfor...box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2023-08-10 (Kanske inte främst det där med bukfetma, utan mer triatleten i artikeln.) satte jag löpbandetpå max lutning (18%) och lallade på. Blev dryga 1300 höjdmeter, utan att jag egentligen förflyttade mig uppåt… och det fick jag ha koll på genom att helt enkelt memorera lutning och antal kilometrar. Blev ungefär så här: Först en dryg kilometer med stegrande lutning från 0 till 18%. Sedan 3 km på den lutningen, följt av 2 km på 5% lutning. Sedan 3 km till på 18% och avslutat med dryga kilometern på 5%. Allt i pulszon 2. Gick initialt att hålla uppåt 7 km/h med löpsteg i 18%, men det dröjde inte förrän pulsen ville uppåt zon 3, så det var bara att börja gå (vandra) i 6 km/h. På ”platten” (5%) blev det 10 km/h för att inte gå ovan zon 2. Andra omgången 3 km/18% fick jag sänka farten något.
Varför gör man ens det här på löpband? Jo, hemma igen från fjällen. Tråkigt väder ute. Och omöjligt att få ihop så mkt lutning hemmavid.
Bra zon 2 pass. Lyssnade på ljudbok som höll intresset uppe…
Har gjort backpass på band förr, men det här var väl lite speciellt… (körde intervaller 1200/400*3 + 2000/400*3 igår, så zon 2 passade bra idag).
Någon mer som gör knasiga pass på löpbandet?
Varför gör man ens det här på löpband? Jo, hemma igen från fjällen. Tråkigt väder ute. Och omöjligt att få ihop så mkt lutning hemmavid.
Bra zon 2 pass. Lyssnade på ljudbok som höll intresset uppe…
Har gjort backpass på band förr, men det här var väl lite speciellt… (körde intervaller 1200/400*3 + 2000/400*3 igår, så zon 2 passade bra idag).
Någon mer som gör knasiga pass på löpbandet?