• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Ska köpa ett par mjukare löparskor för längre långsammare pass, typ 10-25km och 5-5.30 tempo.

Står mellan Saucony Triumph 22 och de ännu mer dämpade New Balance More v5. Någon som har input?

Beställde ett par Triumph 22, blev retur. Tycker att ovandelen känns billig. Testat Superblast 2? Täcker det du vill använda de till och mycket mer.

Beställde ett par Triumph 22, blev retur. Tycker att ovandelen känns billig. Testat Superblast 2? Täcker det du vill använda de till och mycket mer.
Nope, men tycker de ser lite för raciga ut men de kanske funkar bra även för långsam löpning?
Testade springa kort med Triumph 22 på löpbandet och kändes bra, tänkte inte på ovandelen särskilt

Ska köpa ett par mjukare löparskor för längre långsammare pass, typ 10-25km och 5-5.30 tempo.

Står mellan Saucony Triumph 22 och de ännu mer dämpade New Balance More v5. Någon som har input?
Köpte precis ett par On cloudmonster 2. Körde Hoka clifton 9 innan.
har hunnit ta något kortare pass och ett ordentligt distanspass infon och är riktigt nöjd.
IMG_5232.jpeg

Nope, men tycker de ser lite för raciga ut men de kanske funkar bra även för långsam löpning?
Testade springa kort med Triumph 22 på löpbandet och kändes bra, tänkte inte på ovandelen särskilt

De funkar bra för långsammare, det är löpskornas Datejust. Funkar till ”allt”. Cloudmonster 2 är bra också för ändamålet om du vill ha fler alternativ att prova innan du slår till. Huvudsaken är att du gillar skorna och att de sitter bra.

De funkar bra för långsammare, det är löpskornas Datejust. Funkar till ”allt”. Cloudmonster 2 är bra också för ändamålet om du vill ha fler alternativ att prova innan du slår till. Huvudsaken är att du gillar skorna och att de sitter bra.
Testade Superblast 2 snabbt i butiken idag, de var möjligtvis inte helt perfekt storlek som fanns inne men de satt inte så skönt på min fot tyvärr.
Blev ett par Triumph 22 istället :)

D592BE75-C67E-4476-8362-347909EB1F42.jpeg

Blev ett par idag, nu får jag lugna mig tills adidas Adios pro 4 kommer nån gång i framtiden 🤣 Asics metaspeed sky paris, har första versionen av metaspeed som är så sjukt trevlig men börjar bli sliten så var dags och uppgradera, trevligt att nya är lättare också 😍
A224521A-F3F4-4D29-8553-0708AB0CFD35.jpeg

1FCA6B13-5AC8-44D5-9E10-ED7CE593E7BC.jpeg

Med lite självdiagnos 😎 (och googling) har jag kommit fram till att jag råkat ut för piriformis syndrome... 😜 (dvs ont i ena delen av röven)

Någon som haft liknande besvär och har något bra/snabbt sätt att bli av med det? Övningar, stretching?

Med lite självdiagnos 😎 (och googling) har jag kommit fram till att jag råkat ut för piriformis syndrome... 😜 (dvs ont i ena delen av röven)

Någon som haft liknande besvär och har något bra/snabbt sätt att bli av med det? Övningar, stretching?

Stretcha höft/röv och Quadratus Lumborum. Då lär det försvinna efter nån dag :)
T.ex "pigeon stretch", "90/90 stretch" och så valfri övning från youtube för QL som du tycker fungerar.

Förutsätter att du stretchar andra delar också (höftböjare, baksidor osv) som vanligt, men lägg lite mer fokus på ovan.

D592BE75-C67E-4476-8362-347909EB1F42.jpeg

Blev ett par idag, nu får jag lugna mig tills adidas Adios pro 4 kommer nån gång i framtiden 🤣 Asics metaspeed sky paris, har första versionen av metaspeed som är så sjukt trevlig men börjar bli sliten så var dags och uppgradera, trevligt att nya är lättare också 😍
A224521A-F3F4-4D29-8553-0708AB0CFD35.jpeg

1FCA6B13-5AC8-44D5-9E10-ED7CE593E7BC.jpeg
Hur är FF Turbo i jämförelse med Nikes motsvarande?

ON Cloudboom Strike. Rätt spännande sko. De har lagt in studs i innersulan, känns som en trampolinstuds i steget. Har sedan tidigare Pro 3, Vaporfly 3 och Alphafly 3. Gillar känslan i dessa, mer än ovan faktiskt. Rekommenderar att testa!

3C8C2092-E18A-48BA-A919-8608E4776B0C.jpeg
E220E88B-AC68-413A-8208-B9688157E160.jpeg

”Mellansulan i Cloudboom Strike är helt unik. Den består av ultraresponsiva materialet Helion HF och är skapad i tre partier: två under kolfiberplattan och ett över. De nedersta lagren under kolfiberplattan är frikopplade från varandra genom ONs Cloudtech-kanaler, vilket ger en extra grad av stötreducering. Ovan kolfiberplattan har sedan ON lagt en extremt tjock innersula som kallas Bounceboard. Det gör att ON kan ta bort lager med lim, sömmar och andra material som vanligtvis behöver användas. På så vis får man in mer superfoam under foten inom ramen för World Athletics max tillåtna tjocklek på sulan. Detta gör också att foten står direkt på Helion HF-skum, vilket ger en extremt mjuk och bekväm känsla”

ON Cloudboom Strike. Rätt spännande sko. De har lagt in studs i innersulan, känns som en trampolinstuds i steget. Har sedan tidigare Pro 3, Vaporfly 3 och Alphafly 3. Gillar känslan i dessa, mer än ovan faktiskt. Rekommenderar att testa!

3C8C2092-E18A-48BA-A919-8608E4776B0C.jpeg
E220E88B-AC68-413A-8208-B9688157E160.jpeg

”Mellansulan i Cloudboom Strike är helt unik. Den består av ultraresponsiva materialet Helion HF och är skapad i tre partier: två under kolfiberplattan och ett över. De nedersta lagren under kolfiberplattan är frikopplade från varandra genom ONs Cloudtech-kanaler, vilket ger en extra grad av stötreducering. Ovan kolfiberplattan har sedan ON lagt en extremt tjock innersula som kallas Bounceboard. Det gör att ON kan ta bort lager med lim, sömmar och andra material som vanligtvis behöver användas. På så vis får man in mer superfoam under foten inom ramen för World Athletics max tillåtna tjocklek på sulan. Detta gör också att foten står direkt på Helion HF-skum, vilket ger en extremt mjuk och bekväm känsla”
Spännande. Kanske värt att kolla upp.
Men det som är intressant (för mig) är hur skon levererar mot slutet på ett längre lopp, typ halv eller helmara.
Jag har nya Vaporfly 3 men funderar ändå på Alphafly 3 till kommande mara då jag hoppas på lite mer hjälp fram emot slutet.

Behöver assistans från likasinnade klockorakel! Är på jakt efter ett par race-skor för mig som pronerande person. Jag springer mina dagliga mil i ett par Saucony Guide och hade inte haft något emot att fortsätta sporta Saucony (men är såklart öppet för annat)... Några rekommendationer på vilken linje jag bör utforska?

Tänkte att det kan vara kul att veta hur andra tränar och kanske kan det inspirera andras träning! Hur ser en vanlig vecka ut för er?

Jag kör enligt nedan just nu, ex uppvärmning/nedvarvning.

Måndag: zon2 lätt distanspass 8-12 km + strides 4 x 15 sekunder, 90 sekunder ståvila

Tisdag: 10 min LT1 intervall + kortare intervaller t.ex. 20 x 400m, 30 sekunder ståvila

Onsdag: zon2 lätt distanspass 8-12 km + strides 4 x 15 sekunder, 90 sekunder ståvila

Torsdag: tempopass t.ex. 14 km där varannan km är snabbare och varannan km är långsammare eller progressivt snabbare hela passet

Fredag: vila

Lördag: progressivt långpass à 22 km

Söndag: zon2 lätt distanspass 11 km + strides 4 x 15 sekunder, 90 sekunder ståvila

Blir strax över 80km i totalvolym.

Senast ändrad:
Tänkte att det kan vara kul att veta hur andra tränar och kanske kan det inspirera andras träning! Hur ser en vanlig vecka ut för er?

Jag kör enligt nedan just nu, ex uppvärmning/nedvarvning.

Måndag: zon2 lätt distanspass 8-12 km + strides 4 x 15 sekunder, 90 sekunder ståvila

Tisdag: 10 min LT1 intervall + kortare intervaller t.ex. 20 x 400m, 30 sekunder ståvila

Onsdag: zon2 lätt distanspass 8-12 km + strides 4 x 15 sekunder, 90 sekunder ståvila

Torsdag: tempopass t.ex. 14 km där varannan km är snabbare och varannan km är långsammare eller progressivt snabbare hela passet

Fredag: vila

Lördag: progressivt långpass à 22 km

Söndag: zon2 lätt distanspass 11 km + strides 4 x 15 sekunder, 90 sekunder ståvila

Blir strax över 80km i totalvolym.
Oj, det var bra och ordning o reda.
Jag är ganska ostrukturerad för det mesta
Och springer en hel del bara rakt av i ca 5-fart och i skogen så ofta det går.
Försöker få till 4-5 pass löpning i veckan och ca 60km. Verkar vara lagom för att inte bli skadad.
Nu blir det mer preciserat när jag ska försöka persa på Marathon. Blev 93km förra veckan och då mycket fart och intervaller.

Dagens pass blev på band. Först 30x45s sedan 10x45s med 12 grader i lutning. Progressivt. Startar på 12 och höjer med 0.2.

IMG_1637.jpeg

Senast ändrad:
@Ernesto , kör du mest på band eller bana, eller väg.
Jag har för mig att du tidigare skrev att du sprang i någon grupp, då är det ju betydligt enklare och trevligare med tuffa intervaller.

Springer också sjukt ostrukturerat men försöker hålla mig till 1-2 intervallpass per vecka, allt i från 25x 400m till 10x 1km och ibland 4x3 km eller något liknande långintervallpass. Sen försöker jag få in ett långpass på helgen oftast, över 25 km helst. Andra dagar är det lugna 10km rundor samt ett "gym"pass för underhålla höften och löparknät.

Edit: Landar allt som oftast på 6-8 mil i veckan.

@Ernesto , kör du mest på band eller bana, eller väg.
Jag har för mig att du tidigare skrev att du sprang i någon grupp, då är det ju betydligt enklare och trevligare med tuffa intervaller.

Mest väg. Intervallerna på bana, ensam. Tempopassen ibland på bana om jag inte orkar tänka på en runda som passar annars väg. Band ytterst sällan nu när det är bra väder.

Kör med gruppen på söndagar, blir mer socialt. Vi kör intervaller på onsdagar men det passar inte mitt schema tyvärr.

Mest väg. Intervallerna på bana, ensam. Tempopassen ibland på bana om jag inte orkar tänka på en runda som passar annars väg. Band ytterst sällan nu när det är bra väder.

Kör med gruppen på söndagar, blir mer socialt. Vi kör intervaller på onsdagar men det passar inte mitt schema tyvärr.
Jobbar du för något speciellt lopp/tid eller är det bara skönt med strukturen och schemat?

Har senaste månaden just försökt strukturera upp löpningen lite dels pga att pappaledigheten är slut samt att det blir ett elddop i september med Hgb-maraton första helgen och Lidingöloppet sista helgen i månaden.

Oj, det var bra och ordning o reda.
Jag är ganska ostrukturerad för det mesta
Och springer en hel del bara rakt av i ca 5-fart och i skogen så ofta det går.
Försöker få till 4-5 pass löpning i veckan och ca 60km. Verkar vara lagom för att inte bli skadad.
Nu blir det mer preciserat när jag ska försöka persa på Marathon. Blev 93km förra veckan och då mycket fart och intervaller.

Dagens pass blev på band. Först 30x45s sedan 10x45s med 12 grader i lutning. Progressivt. Startar på 12 och höjer med 0.2.

IMG_1637.jpeg

Coach, tröskeltest på Aktivitus, mer sportkläder än kostym numera, Garmin framför Day-Date. Har ju 30-årskris, vad ska man göra… :D

Kul med mål. Vilken mara ska du persa på?

Jobbar du för något speciellt lopp/tid eller är det bara skönt med strukturen och schemat?

Har senaste månaden just försökt strukturera upp löpningen lite dels pga att pappaledigheten är slut samt att det blir ett elddop i september med Hgb-maraton första helgen och Lidingöloppet sista helgen i månaden.

Egentligen bara att bli så bra som möjligt sen gillar jag strukturen och disciplinen det krävs. Är ny på löpning och gillar träningsformen. Endorfiner dagligen är ju trevligt! Kroppen verkar tåla den ökade volymen, tidigare tyckte jag att 40 km i veckan var stort för mig, och nu kunna ligga på det dubbla utan att känna sig sliten ger mig ”sense of achievement”. Enkla poäng.

Ska springa Sthlm halvmara i september och ev CPH veckan efter. Därav lite längre intervaller och progressiva långpass.

Låna mitt schema ovan om du vill! Det är anpassat för halvmara just nu, kanske kan du lägga på lite längre tempopass och intervaller för att anpassa?

Tillbaka
Topp