• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Coach, tröskeltest på Aktivitus, mer sportkläder än kostym numera, Garmin framför Day-Date. Har ju 30-årskris, vad ska man göra… :D

Kul med mål. Vilken mara ska du persa på?
Jönköping nu i augusti. Skiter det sig så blir det Uppsala eller Växjö. Men det tänker jag inte planera för.
Efter Jönköping så blir det skog, berg och ultralöpning….,

Egentligen bara att bli så bra som möjligt sen gillar jag strukturen och disciplinen det krävs. Är ny på löpning och gillar träningsformen. Endorfiner dagligen är ju trevligt! Kroppen verkar tåla den ökade volymen, tidigare tyckte jag att 40 km i veckan var stort för mig, och nu kunna ligga på det dubbla utan att känna sig sliten ger mig ”sense of achievement”. Enkla poäng.

Ska springa Sthlm halvmara i september och ev CPH veckan efter. Därav lite längre intervaller och progressiva långpass.

Låna mitt schema ovan om du vill! Det är anpassat för halvmara just nu, kanske kan du lägga på lite längre tempopass och intervaller för att anpassa?
Stockholm halv är fin. Spännande, lycka till.
Långspurten från slussen är riktigt låååååååång

Egentligen bara att bli så bra som möjligt sen gillar jag strukturen och disciplinen det krävs. Är ny på löpning och gillar träningsformen. Endorfiner dagligen är ju trevligt! Kroppen verkar tåla den ökade volymen, tidigare tyckte jag att 40 km i veckan var stort för mig, och nu kunna ligga på det dubbla utan att känna sig sliten ger mig ”sense of achievement”. Enkla poäng.

Ska springa Sthlm halvmara i september och ev CPH veckan efter. Därav lite längre intervaller och progressiva långpass.

Låna mitt schema ovan om du vill! Det är anpassat för halvmara just nu, kanske kan du lägga på lite längre tempopass och intervaller för att anpassa?
Förstår! Kände samma när jag började. Lite annan belöning än fotboll som jag höll på med då(på låg nivå). Skönt o kunna styra själv och så vidare också. Gillar att ha ett mål/måltid att gneta lite för också.

Kommer verkligen ta lite inspiration i alla fall! Ibland tycker jag det är skönt med strukturen och planeringen när det är mycket annat i vardagen men samtidigt är det skönt att det inte är måsten och att pass går att flytta på när det är tidsnöd eller dylikt.

Jag har också börjat titta åt dubbelpass-hållet… får blir att prova någon gång.

Kul att få lite inspiration såhär! Jag har alltid varit ostrukturerad och älgar på i mellanmjölksfart 😁 blir väl aldrig riktigt snabb men har blivit rätt uthållig istället.

Just nu springer jag 2-4 ggr i veckan, mestadels ~7km i zon2/3 med sporadiska tempo/fartleks pass. Någon gång ibland blir det långpass. Fungerar med livspussel med småbarn hemma och jag blir sakta snabbare enligt statistiken vilket är skoj.

Är dock anmäld till Broloppet nästa år och skulle vilja springa enligt gamla pers. För det krävs struktur och distans så inspiration och disciplin är behövligt båda två.

Jönköping nu i augusti. Skiter det sig så blir det Uppsala eller Växjö. Men det tänker jag inte planera för.
Efter Jönköping så blir det skog, berg och ultralöpning….,

Jönköping sätter du! Inga problem.

Stockholm halv är fin. Spännande, lycka till.
Långspurten från slussen är riktigt låååååååång

Tack! Ska bli kul! Sprang Gbg-varvet med min flickvän så detta blir mitt första själv.

Förstår! Kände samma när jag började. Lite annan belöning än fotboll som jag höll på med då(på låg nivå). Skönt o kunna styra själv och så vidare också. Gillar att ha ett mål/måltid att gneta lite för också.

Kommer verkligen ta lite inspiration i alla fall! Ibland tycker jag det är skönt med strukturen och planeringen när det är mycket annat i vardagen men samtidigt är det skönt att det inte är måsten och att pass går att flytta på när det är tidsnöd eller dylikt.

Jag har också börjat titta åt dubbelpass-hållet… får blir att prova någon gång.

Tror på att ”måsten” blir en rutin, vilket tar ett tag, för att sedan bara bli vardag. Men man måste vilja först och främst. Och fundera över varför man gör det.

Var försiktig med dubbelpassen så att du inte går sönder. Jag testade en gång förra året med intervaller morgon/kväll, gick lite väl hårt ut. Foten domnade bort medan jag sprang :D

Har däremot några vänner som kör lugna zon2-pass morgon/kväll à ca 8 km. Får in 16km volym istället för 10km som de brukar köra.

Springer också sjukt ostrukturerat men försöker hålla mig till 1-2 intervallpass per vecka, allt i från 25x 400m till 10x 1km och ibland 4x3 km eller något liknande långintervallpass. Sen försöker jag få in ett långpass på helgen oftast, över 25 km helst. Andra dagar är det lugna 10km rundor samt ett "gym"pass för underhålla höften och löparknät.

Edit: Landar allt som oftast på 6-8 mil i veckan.
Det där låter ungefär som hur det är för mig där familj och jobb styr planeringen mer än vad löpningen gör. Den mesta träningen blir därför till och från jobbet eller medan äldsta är på fotbolls-/friidrottsträning, så hinner jag få in ett eller två tröskelpass och ett långpass i veckan i kombination med transportlöpning är jag nöjd. Får inte heller in mer återhämtning än att det är ungefär vad kroppen klarar av nu. På helgerna och semestern får man oftast ta med löpvagnen och kanske ett barn på cykel om man ska få ihop det, så för löpningen är det nog egentligen bättre att jobba än att vara ledig.

Angående dubbelpass skulle jag säga att man behöver upp i ganska stora volymer innan det faktiskt behövs. 6 löppass i veckan räcker ju för att skrapa ihop 8-10 mil och då har man ändå en vilodag kvar… Vill du testa skulle jag som Ernesto är inne på hålla det till två lugna och inte så långa pass till en början. Jag kör dubbla pass de dagar jag springer både till och från jobbet (oftast tisdag till torsdag), men det är enbart av logistiska och tidsmässiga skäl nuförtiden.

Springer också sjukt ostrukturerat men försöker hålla mig till 1-2 intervallpass per vecka, allt i från 25x 400m till 10x 1km och ibland 4x3 km eller något liknande långintervallpass. Sen försöker jag få in ett långpass på helgen oftast, över 25 km helst. Andra dagar är det lugna 10km rundor samt ett "gym"pass för underhålla höften och löparknät.

Edit: Landar allt som oftast på 6-8 mil i veckan.
Mycket likt mina veckor.

Spännande hur man nördar ner sig…

AC4970A0-0134-43AD-8B49-90C6E845C597.jpeg

ON Cloudboom Strike
ON Cloudmonster Hyper
Nike Alphafly 3
adidas Prime x Strung 2
Nike Vaporfly 3
adidas Adios Pro 3
Asics Superblast 2

Spännande hur man nördar ner sig…

AC4970A0-0134-43AD-8B49-90C6E845C597.jpeg

ON Cloudboom Strike
ON Cloudmonster Hyper
Nike Alphafly 3
adidas Prime x Strung 2
Nike Vaporfly 3
adidas Adios Pro 3
Asics Superblast 2
Läckert. Jag har också hela garderoben full.
Nu kan jag inte alla dessa modeller på din bild men gissar att det är super-dojjor allihop.
Men mitt knep är att aldrig använda mina race-skor förutom med nummerlapp på och när det verkligen gäller.
Det blir en helt fantastisk känsla och jag inbillar mig att det sänker mina lopptider.
Jag har "lite enklare" kolfiberskor på mina snabbare intervaller och pass.
Samt att alla som påstår sig veta något anser att man ska variera skor, Höjd och hårdhet.

Läckert. Jag har också hela garderoben full.
Nu kan jag inte alla dessa modeller på din bild men gissar att det är super-dojjor allihop.
Men mitt knep är att aldrig använda mina race-skor förutom med nummerlapp på och när det verkligen gäller.
Det blir en helt fantastisk känsla och jag inbillar mig att det sänker mina lopptider.
Jag har "lite enklare" kolfiberskor på mina snabbare intervaller och pass.
Samt att alla som påstår sig veta något anser att man ska variera skor, Höjd och hårdhet.

Tackar!

Alla är super som i kolfiber, förutom Asics och Hyper. Har ett par Mach 6 som jag oftast kör på lätta distanspass, men de är på jobbet, ihop med Superblast. Hyper är roliga att ta fram på lite snabbare distanspass eller lätta distanspass man vill ha lite extra energi. Pro 3 på intervaller, Prime på långpass och resten med nummerlapp. Börjat köra nedjogg barfota på gräs om möjlighet finns.

Olika skolor när det gäller de som ”vet”. Tränar fötterna mer utan kolfiber, men låren får jobba mer. Med kolfiber jobbar vaderna mer, låren mindre. Dvs mindre sliten kropp med kolfiber eftersom vaderna är en så pass mycket mindre muskelgrupp.

Men som med allt i livet - balans är bäst? Bra att variera.

Vad kör du för enklare kolfiberskor?

Tackar!

Alla är super som i kolfiber, förutom Asics och Hyper. Har ett par Mach 6 som jag oftast kör på lätta distanspass, men de är på jobbet, ihop med Superblast. Hyper är roliga att ta fram på lite snabbare distanspass eller lätta distanspass man vill ha lite extra energi. Pro 3 på intervaller, Prime på långpass och resten med nummerlapp. Börjat köra nedjogg barfota på gräs om möjlighet finns.

Olika skolor när det gäller de som ”vet”. Tränar fötterna mer utan kolfiber, men låren får jobba mer. Med kolfiber jobbar vaderna mer, låren mindre. Dvs mindre sliten kropp med kolfiber eftersom vaderna är en så pass mycket mindre muskelgrupp.

Men som med allt i livet - balans är bäst? Bra att variera.

Vad kör du för enklare kolfiberskor?
Just nu springer jag nästan allt med Soucony.
Jag har 2 par Endorpine Pro 2 och ett par Pro 4.
Springer annars lunkar och distans i Triumph.

Just nu springer jag nästan allt med Soucony.
Jag har 2 par Endorpine Pro 2 och ett par Pro 4.
Springer annars lunkar och distans i Triumph.
Haha springer typ i samma bortsett från PRO 4 och istället med ett par gamla Adidas Adios pro 1.

Nummerlapp blir med Vaporfly 2 eller Alphafly 1:eek:r. Fast de hänger på sista svängen och blir nog intervallskorna snart…

Spännande inlägg här sista tiden. Presenterar först mitt veckoschema och mina förutsättningar och ber därefter om lite råd.

Springer idag runt 55-75 km per vecka fördelat på 4-5 pass. Vilket pass som körs vilken dag varierar men försöker få in två kvalitetspass, antingen 4x4 med 3 min vila i 3:40-3:45 min/km, tröskel 3x10 min med 2 min vila i 4:05-4:15 min/km eller långpass 20-25 km i 5:10-5:20 min/km. Mellan dessa pass distans 12-14 km i 5:10-5:20 min/km.

Tränat på detta sätt med lite uppehåll för diverse löparrelaterade skador nu i kanske 3 år men behövt minska volym och först sedan nyår åter kunnat springa kontinuerligt och öka volymen till nuvarande nivå. Sprang milen på ungefär 40 min för två år sedan och tror nu äntligen att jag är tillbaka i liknande kondition.

Gjorde ett tröskel- och VO2max-test i veckan och uppnådde 65 ml/kg/min med trösklar på 5:10 respektive 3:55 min/km. De senare har klart förbättrats sedan nyår, kanske med 20 sekunder vardera. Testade mig även i våras hos Fredrik Zillén och fick A++ på MotionMetrix i energieffektivitet (samt det muntliga beskedet att han endast såg kanske 10 bättre resultat per år).

1000025630.jpg

1000025626.jpg

1000025645.jpg

Min slutsats är således att mitt VO2max och löpsteg är ganska bra men att det är trösklarna som är den begränsande faktorn för min prestation. Vad skulle ni föreslå för justeringar i mitt veckoschema? Funderar på att byta ut 4x4 till ytterligare ett tröskelpass (kanske åt det snabbare hållet, runt 3:55 min/km). Målet är primärt att springa milen under 40 på tävling och sedan förbättras ytterligare och på sikt springa även maraton under 3 timmar.

Senast ändrad:
Jag har ett par Alphafly men jag tror det är gen 2. Tycker de varit lite ostadiga och tunga och mot dem föredrar jag mina Vaporfly.
Hoppas detta ska bli ytterligare ett litet lyft nu.

IMG_9723.JPG
Både sulan och ovandelen sviktar ganska mycket, så foten kan verkligen röra sig åt alla håll. Tyckte de var läskigt ostadiga i början men har jag vant mig nu. Just nu känner jag mig dock ovärdig springa med alphafly, sub 3 känns just nu en bit bort.

Spännande inlägg här sista tiden. Presenterar först mitt veckoschema och mina förutsättningar och ber därefter om lite råd.

Springer idag runt 55-75 km per vecka fördelat på 4-5 pass. Vilket pass som körs vilken dag varierar men försöker få in två kvalitetspass, antingen 4x4 med 3 min vila i 3:40-3:45 min/km, tröskel 3x10 min med 2 min vila i 4:05-4:15 min/km eller långpass 20-25 km i 5:10-5:20 min/km. Mellan dessa pass distans 12-14 km i 5:10-5:20 min/km.

Tränat på detta sätt med lite uppehåll för diverse löparrelaterade skador nu i kanske 3 år men behövt minska volym och först sedan nyår åter kunnat springa kontinuerligt och öka volymen till nuvarande nivå. Sprang milen på ungefär 40 min för två år sedan och tror nu äntligen att jag är tillbaka i liknande kondition.

Gjorde ett tröskel- och VO2max-test i veckan och uppnådde 65 ml/kg/min med trösklar på 5:10 respektive 3:55 min/km. De senare har klart förbättrats sedan nyår, kanske med 20 sekunder vardera. Testade mig även i våras hos Fredrik Zillén och fick A++ på MotionMetrix i energieffektivitet (samt det muntliga beskedet att han endast såg kanske 10 bättre resultat per år).

1000025630.jpg

1000025626.jpg

1000025645.jpg

Min slutsats är således att mitt VO2max och löpsteg är ganska bra men att det är trösklarna som är den begränsande faktorn för min prestation. Vad skulle ni föreslå för justeringar i mitt veckoschema? Funderar på att byta ut 4x4 till ytterligare ett tröskelpass (kanske åt det snabbare hållet, runt 3:55 min/km). Målet är primärt att springa milen under 40 på tävling och sedan förbättras ytterligare och på sikt springa även maraton under 3 timmar.
Hade själv nästan identiskt både tempo och upplägg av pass för några år sedan, då sprang jag milen på 40 och halvmaraton på 1:28. När jag ser dina siffror så tror jag att du är snabbare än så redan nu.

Sen ett par år har jag provat att köra kortare men snabbare trösklar tex 20*400m eller 20*90s med 30s ståvila, då kan man hålla ca 10k tempo utan att bli sliten.

På kanske varannat långpass lägger jag in en lång fartökning i HM-/mara-tempo. Exempelvis 12km långpassfart, 6km Hm-fart, 3km långpassfart.

Mer specifik hm/maraträning skulle kunna vara att lägga in 3-4*5km i tävlingsfart i ett långpass.

Jag skulle inte köra samma schema varje vecka, utan istället variera längden på trösklarna och även försöka få in något backpass per månad.

Senast ändrad:
Hade själv nästan identiskt både tempo och upplägg av pass för några år sedan, då sprang jag milen på 40 och halvmaraton på 1:28. När jag ser dina siffror så tror jag att du är snabbare än så redan nu.

Sen ett par år har jag provat att köra kortare men snabbare trösklar tex 20*400m eller 20*90s med 30s ståvila, då kan man hålla ca 10k tempo utan att bli sliten.

På kanske varannat långpass lägger jag in en lång förökning i HM-/mara-tempo. Exempelvis 12km långpassfart, 6km Hm-fart, 3km långpassfart.

Mer specifik hm/maraträning skulle kunna vara att lägga in 3-4*5km i tävlingsfart i ett långpass.

Jag skulle inte köra samma schema varje vecka, utan istället variera längden på trösklarna och även försöka få in något backpass per månad.

Tack! Toppen med tips från någon som redan gjort den resa jag vill göra. Ska testa några av de pass du föreslår.

Anledningen till att jag varierar med samma tre kvalitetspass är att det är lätt att se en progression. Tröskelpassen går lite snabbare för varje gång (från 4:30-4:10 kanske på ett halvår) liksom 4x4 (från 3:50 till 3:40) vilket känns inspirerande och som ett kvitto på att man gör något rätt.

Tänker du att detta är bra att variera ändå och att det i sig ger något extra (exv att kroppen får lära sig att hantera olika pass istället för att bara kunna en sak)? Man skulle ju kunna köra något av passen med viss regelbundenhet bara för att utvärdera utvecklingen och ändå få till variationen.

Tack! Toppen med tips från någon som redan gjort den resa jag vill göra. Ska testa några av de pass du föreslår.

Anledningen till att jag varierar med samma tre kvalitetspass är att det är lätt att se en progression. Tröskelpassen går lite snabbare för varje gång (från 4:30-4:10 kanske på ett halvår) liksom 4x4 (från 3:50 till 3:40) vilket känns inspirerande och som ett kvitto på att man gör något rätt.

Tänker du att detta är bra att variera ändå och att det i sig ger något extra (exv att kroppen får lära sig att hantera olika pass istället för att bara kunna en sak)? Man skulle ju kunna köra något av passen med viss regelbundenhet bara för att utvärdera utvecklingen och ändå få till variationen.
Finns absolut en fördel att köra samma pass eftersom man enkelt ser förändringar. Själv tycker jag att det är lättare att pressa sig om man varierar passen, lurar hjärnan lite 🙂 samt att det är roligt med olika längder och tempon men om det är det bästa vet jag inte.

Nu jagar jag inte tider på samma sätt som tidigare så jag springer inte optimalt. När jag ville prestera och hade coach så var det ett helt annat upplägg med exempelvis progressiva distans- och långpass, såna springer jag inte alls nu utan de är i zon 2, skulle ha svårt att orka med kvalitetspassen då

För att inte bli sliten, pga åldern är över 50, så prioriterar jag två kvalitetspass/vecka istället, kör hellre trösklar och färre VO2 max pass. Då kan korta trösklar vara bra för att ändå få lite högre farter tänker jag.

Tänker att det kan vara bra att springa något millopp och halvmaraton för att analysera vad man har för svagheter och vad man behöver förbättra och därefter förändra träningen.

Både sulan och ovandelen sviktar ganska mycket, så foten kan verkligen röra sig åt alla håll. Tyckte de var läskigt ostadiga i början men har jag vant mig nu. Just nu känner jag mig dock ovärdig springa med alphafly, sub 3 känns just nu en bit bort.
Äsch, du kan väl inte vara i dålig form.......
Kom ut till Haninge nästa lördag och kör "frontyard". Det verkar ju helskoj.

1000025630.jpg

1000025626.jpg

1000025645.jpg

Kul med mål! :) Jag känner igen mig i ditt upplägg, jag hade själv mål under 40 fram till i somras då jag äntligen gick under. Även sub 3 hägrar längre fram.

Det jag gjorde som jag tycker du kan testa är att bygga ut dina fyraminutare. Kör 6x 4min (alternativt 6x 1km) istället för att försöka springa snabbare. Sen bygger du ut ytterligare till 8x 4. Jag kortade även vilan mellan intervallerna, från 2 min till 1 min.

När jag kom upp i 8-10ggr 4min med 1min vila några veckor på raken utvecklades jag enormt mycket. Slitiga pass men jävligt sköna efteråt. :)

Finns absolut en fördel att köra samma pass eftersom man enkelt ser förändringar. Själv tycker jag att det är lättare att pressa sig om man varierar passen, lurar hjärnan lite 🙂 samt att det är roligt med olika längder och tempon men om det är det bästa vet jag inte.

Nu jagar jag inte tider på samma sätt som tidigare så jag springer inte optimalt. När jag ville prestera och hade coach så var det ett helt annat upplägg med exempelvis progressiva distans- och långpass, såna springer jag inte alls nu utan de är i zon 2, skulle ha svårt att orka med kvalitetspassen då

För att inte bli sliten, pga åldern är över 50, så prioriterar jag två kvalitetspass/vecka istället, kör hellre trösklar och färre VO2 max pass. Då kan korta trösklar vara bra för att ändå få lite högre farter tänker jag.

Tänker att det kan vara bra att springa något millopp och halvmaraton för att analysera vad man har för svagheter och vad man behöver förbättra och därefter förändra träningen.

Nu närmar jag mig (endast) 40 årsåldern men på grund av diverse löparrelaterade skador vill jag hellre skynda långsamt och köra mer distans och liksom du endast två kvalitetspass per vecka. Testar att inkorporera lite fler olika pass och fokuserar mer på tröskel och fartuthållighet ett tag. Tänkt springa något eller ett par millopp under september och/eller oktober och då får vi facit på träningen.

Tillbaka
Topp