Spännande inlägg här sista tiden. Presenterar först mitt veckoschema och mina förutsättningar och ber därefter om lite råd.
Springer idag runt 55-75 km per vecka fördelat på 4-5 pass. Vilket pass som körs vilken dag varierar men försöker få in två kvalitetspass, antingen 4x4 med 3 min vila i 3:40-3:45 min/km, tröskel 3x10 min med 2 min vila i 4:05-4:15 min/km eller långpass 20-25 km i 5:10-5:20 min/km. Mellan dessa pass distans 12-14 km i 5:10-5:20 min/km.
Tränat på detta sätt med lite uppehåll för diverse löparrelaterade skador nu i kanske 3 år men behövt minska volym och först sedan nyår åter kunnat springa kontinuerligt och öka volymen till nuvarande nivå. Sprang milen på ungefär 40 min för två år sedan och tror nu äntligen att jag är tillbaka i liknande kondition.
Gjorde ett tröskel- och VO2max-test i veckan och uppnådde 65 ml/kg/min med trösklar på 5:10 respektive 3:55 min/km. De senare har klart förbättrats sedan nyår, kanske med 20 sekunder vardera. Testade mig även i våras hos Fredrik Zillén och fick A++ på MotionMetrix i energieffektivitet (samt det muntliga beskedet att han endast såg kanske 10 bättre resultat per år).
Min slutsats är således att mitt VO2max och löpsteg är ganska bra men att det är trösklarna som är den begränsande faktorn för min prestation. Vad skulle ni föreslå för justeringar i mitt veckoschema? Funderar på att byta ut 4x4 till ytterligare ett tröskelpass (kanske åt det snabbare hållet, runt 3:55 min/km). Målet är primärt att springa milen under 40 på tävling och sedan förbättras ytterligare och på sikt springa även maraton under 3 timmar.