• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Roligt med långrace.
Jag har inte jättemycet erfarenhet av långa race men ändå gjort en del. Samt att jag har en del löparvänner som också springer långt.
Min erfarenhet är att det händer något vid 60-70 km, framförallt med magen och intag av energi. Jag har svårt att hålla tempo och ett bra steg.
Jag kanske har sprungit något snabbare men då får jag ofta gå en del och springa om vart annat Mot slutet av lopp på 8-9 mil.

Jag tror dock inte du behöver träna så mycket annorlunda om du får in lite långpass utan mer se till att du är pigg i kroppen när dagen kommer och fått i dig bra med energi innan.
Ja, snabb är inte jag. Dock hade jag för bråttom de första 30 på Österlen (pb!) så andra halvan gick långsamt. Planen är nu att hålla lågt men stabilt tempo. Ska försöka få till längre långpass den kommande månaden. Nu ligger de sällan över 25.

Boom! Under 40 för första gången på Sommarmilen i Umeå. Jävligt kul! 🥳
IMG_3084.jpeg

Loppet ser trevligt ut. Men det gäller nog att ha bra pannben när det är två varv.
Lycka till.
Tack! Jag valde H2 för 100k-debut eftersom det är i mina gamla hemtrakter vilket ger en logistisk trygghet och att två varv gör att man, på gott och ont, vet vad som väntar på andra varvet. Pannbenet klarade i alla fall de 5 varven på Alpaca.

Nån som har tips på tunna och luftiga löparshorts som har två sidofickor med dragkedja? Som ska rymma t.ex en mobil.

Efter ca 6 år gav mina gamla upp, tyvärr kommer jag inte ihåg vilket märke det är då det är helt utraderat efter alla tvättar :) Enda som finns kvar är "180 bpm" på resåren.

Nån som har tips på tunna och luftiga löparshorts som har två sidofickor med dragkedja? Som ska rymma t.ex en mobil.

Efter ca 6 år gav mina gamla upp, tyvärr kommer jag inte ihåg vilket märke det är då det är helt utraderat efter alla tvättar :) Enda som finns kvar är "180 bpm" på resåren.
Kör dessa, mobilen i tight ficka längs låret. Två vanliga öppna fickor + en extra med dragsko!!

Har sprungit i mina Asics GT-2000 12 sedan slutet av maj och är mycket nöjd med skorna, snittar cirka 80km per vecka. En fröjd för easy och long runs, däremot är jag mindre nöjd med hur de presterar vid högre tempon. Har sprungit 5K på 20:04 i skorna, men siktar på att slå sub 19:45 innan sommaren är slut. Mottar gärna tips och rekommendation på bra tempo/raceskor som är hyfsat stabila.

Har sprungit i mina Asics GT-2000 12 sedan slutet av maj och är mycket nöjd med skorna, snittar cirka 80km per vecka. En fröjd för easy och long runs, däremot är jag mindre nöjd med hur de presterar vid högre tempon. Har sprungit 5K på 20:04 i skorna, men siktar på att slå sub 19:45 innan sommaren är slut. Mottar gärna tips och rekommendation på bra tempo/raceskor som är hyfsat stabila.
Jag kör också med GT-2000 på alla distans- och långpass. Till kvalitetspassen har jag Puma Deviate Nitro 3, har även haft version 1 och 2. Upplever Deviate Nitro som en stabil och hållbar träningssko. Har även en tidig version av Asics Magic Speed, också hyfsat stabil.

Om du inte ska ha de allra värsta så skulle jag säga att Soucony Endophine Speed eller Pro är riktigt trevliga och snabba.

Du skriver "Tunna och luftiga", jag använder alltid 2 in 1 shorts och då kan jag rekommendera Craft ADV.
En suverän ficka i svanken för mobil, utan dragkedja men telefonen ligger hur bra som helst i alla farter.
De har även en lårficka på innertightsen för energi eller annat. Samt två vanliga sidofickor för promenader eller tennis (tre bollar i varje ficka).

KÖP! (tror det är dessa men är inte helt säker)

Jag kör också med GT-2000 på alla distans- och långpass. Till kvalitetspassen har jag Puma Deviate Nitro 3, har även haft version 1 och 2. Upplever Deviate Nitro som en stabil och hållbar träningssko. Har även en tidig version av Asics Magic Speed, också hyfsat stabil.
Lite sugen på Puma, några av mina löparvänner kör Puma som dom fått i någon form av spons. Dom är nöjda.

Jag springer med en apple watch och kör den vanliga träningsappen, tycker den är toppen förutom 2 funktioner som jag kanske bara är för dum för att hitta.

-Kartan som visar löprundan, kan man inte få specificerat vart varje kilometer är? Jag får ju splittarna per kilometer så datan finns ju där.
-Filtrera på tidigare tränings pass, kunna filtrera på längd/tempo osv samt få en sammanställning per period (total kilometer osv)

Körde tidigare med Puma Deviate Nitro 2 för alla pass, hade mycket problem med skav och blåsor i början. Likaså blev jag skadad allt för ofta (det felet låg till stor del på mig och inte skorna). Upplevde skorna som bra för tempopass och intervaller. Inga problem att hålla snabbare tempon 3:45 och 3:30 under intervallpass. Med mina Asics GT 2000 får man kämpa för att hålla sig på 4:00.

Ska köpa ett par mjukare löparskor för längre långsammare pass, typ 10-25km och 5-5.30 tempo.

Står mellan Saucony Triumph 22 och de ännu mer dämpade New Balance More v5. Någon som har input?

Tillbaka
Topp