Swordthain
Basic
Kul med mål! Jag känner igen mig i ditt upplägg, jag hade själv mål under 40 fram till i somras då jag äntligen gick under. Även sub 3 hägrar längre fram.
Det jag gjorde som jag tycker du kan testa är att bygga ut dina fyraminutare. Kör 6x 4min (alternativt 6x 1km) istället för att försöka springa snabbare. Sen bygger du ut ytterligare till 8x 4. Jag kortade även vilan mellan intervallerna, från 2 min till 1 min.
När jag kom upp i 8-10ggr 4min med 1min vila några veckor på raken utvecklades jag enormt mycket. Slitiga pass men jävligt sköna efteråt.
Testade nu på förmiddagen att springa runt måltempo för att känna på tävlingsfarten. Tanken var 4x2 km (2 min joggvila) i 3:55 min/km-tempo.
Startade varje intervall lite för optimistiskt (runt 3:30 första hundra metrarna och saktade sedan in lite för att snitta måltempo efter 2 km). Efter tredje intervallen bestämde jag mig för att endast köra tre då jag var rejält slut (3:51, 3:48 resp 3:51 min/km och 178, 185 resp 190 slag/min i hjärtfrekvens). Körde dock en sista 500 meter i 3:45 min/km och 189 slag/min.
Tänkte att detta skulle höja mitt självförtroende att klara milen sub 40 men nu känns det snarast tvärt om. Kanske är det dock väldigt mycket tuffare att springa i 3:50 min/km och att jag nästa gång verkligen ska hålla 3:55-4:00 min/km som var tanken. Pannbenet fick dock jobba och jag är glad att jag körde en sista 500 meter trots att jag bara ville krypa hem (även om jag inte klarade passet som jag tänkt).
En reflektion såhär efter passet är att jag tidigare inte har haft pass där jag pressar mig. Tröskelpassen är snabba men bara lite obekväma (springer 30 min i ett tempo jag ska orka i 60). 4x4 springer jag i ett tempo att jag skulle orka 1 min till på varje intervall och en extra intervall efter sista. Kanske kan det vara nyttigt med pass som också tränar pannben som dagens där jag fick jobba mulet mentalt för att fortsätta.
Senast ändrad: