• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Hörni, jag behöver råd. Jag gubbjoggar kortare sträckor, 3-6 km som ett led i knärehabträsket. Idag håller jag mig omkring 5:30 men skulle vilka höja tempot en liten smula. Dock upplever jag att mina skor motverkar tempohöjning och nu kommer vi till pudelns kärna. Jag gillar mina skor, Altra via olympus 2, de är extremt sköna och fluffiga och molnlätta osv så jag söker något i liknande passform men med lite mindre dämpning, avsedda att vara snabbare och med samma 0-dropp samt ffa tåboxen som är oöverträffad. Altra är ju jävligt nischat och därför letar jag efter ett alternativ från något större brand. Tänker lättare att få tag i, större utvecklingsbudget so on so forth… Förslag?

Perfekt väder i Stockholm idag.
Solen tittade fram och typ 15 grader. Spontanade en halva :)
IMG_7654.jpeg

Hörni, jag behöver råd. Jag gubbjoggar kortare sträckor, 3-6 km som ett led i knärehabträsket. Idag håller jag mig omkring 5:30 men skulle vilka höja tempot en liten smula. Dock upplever jag att mina skor motverkar tempohöjning och nu kommer vi till pudelns kärna. Jag gillar mina skor, Altra via olympus 2, de är extremt sköna och fluffiga och molnlätta osv så jag söker något i liknande passform men med lite mindre dämpning, avsedda att vara snabbare och med samma 0-dropp samt ffa tåboxen som är oöverträffad. Altra är ju jävligt nischat och därför letar jag efter ett alternativ från något större brand. Tänker lättare att få tag i, större utvecklingsbudget so on so forth… Förslag?
Nu har man ju satt en gräns att en tävlingsko utanför friidrottens arenor max får vara 40mm dvs hade man velat haft en snabbare sko så hade man velat haft ännu mer dämpning. Sen är ju just Altra typ ensamma med att ha 0 drop och bred tåbox. Finns väl ytterligare ett märke som också har det men med lite mer trailfokus (minns ej namnet).

Så ska du ha en snabb sko så ska det vara mycket dämpning om dämpningen består av PEBAX och gärna en kolfiber, glasfiber eller nylonplatta som fördelar trycket jämnt och bänds upp och ger lite skjuts.

Jag har ingen erfarenhet av den men mizuno rebellion flash 2 och pro 2 har ju i alla fall lågt drop samt platta med pebax. Vet ej hur pass breda de är i tåboxen dock. De är också gjorda för framfot eller mellanfotslöpare men det å andra sidan passar dina knän bättre :)

Sorry, har ingen koll på noll-drop skor.
Hoka brukar väl ha lite mindre också.

Har du provat övriga Altraskor då?
Jag började med Olympus och gick sen över till Escalante vilket var ett riktigt lyft i fart. Sen har jag gått över till Topo för att få lite drop och styvare sula.

Inom Altra däremot så har du ju Vanquish Carbon, Torin, Escalante (race) och några till som ska vara bra landsvägsskor vad jag har förstått som kanske är lite rappare än Olympus.

Utanför altra så kan jag tipsa om Topo, samma tåbox men för det mesta med 4mm drop. De har ett gäng 0mm också. Sen är väl folk glada i joe nimble men de har betydligt tunnare sula än övriga.

0-drop är ju rätt nischat överlag och bred tåbox med så oavsett var du vänder dig så har tillverkarna inte de största volymerna :) Jag antar att det går för sig att testa sig fram bland alla skor därute och hitta någon som har haft tur, men det kommer nog ta tid :D

Har du provat övriga Altraskor då?
Jag började med Olympus och gick sen över till Escalante vilket var ett riktigt lyft i fart. Sen har jag gått över till Topo för att få lite drop och styvare sula.

Inom Altra däremot så har du ju Vanquish Carbon, Torin, Escalante (race) och några till som ska vara bra landsvägsskor vad jag har förstått som kanske är lite rappare än Olympus.

Utanför altra så kan jag tipsa om Topo, samma tåbox men för det mesta med 4mm drop. De har ett gäng 0mm också. Sen är väl folk glada i joe nimble men de har betydligt tunnare sula än övriga.

0-drop är ju rätt nischat överlag och bred tåbox med så oavsett var du vänder dig så har tillverkarna inte de största volymerna :) Jag antar att det går för sig att testa sig fram bland alla skor därute och hitta någon som har haft tur, men det kommer nog ta tid :D
Ksk borde testa escalante. Kolfiber känns just nu som pärlor för svin.
Det var mer tillgängligheten jag tänkte på där det går att larva in på närmsta affär och hitta ett par vettiga nike/adidas. Thx!

Det var mer tillgängligheten jag tänkte på där det går att larva in på närmsta affär och hitta ett par vettiga nike/adidas. Thx!
Har man risig DNA stege..... som även undertecknad har..... kan man inte förvänta sig att få ta del av den breda massans utbud.....allt blir special och krånligt :(

Plocka upp vettiga skor i närmsta affär har jag gett upp för länge sen! Men löplabbet brukar ha bra utbud och är du i Stockholm så har runners store också det. :)

Jag har 1700kr kvar att bränna på friskvård. Har kört det helt löparrelaterat i år med anmälningar till lopp. Funderar på om jag ska planera upp lite inför nästa år.

Är redan anmäld till Stockholm marathon och Broloppet. Tips på vettiga lopp att anmäla sig till önskas! Mitt mål är att springa ultra igen och få en vettig tid på maran så lopp under 21km känns överlag bortkastade om det inte är ett riktigt bra arrangemang 😁

Jag har 1700kr kvar att bränna på friskvård. Har kört det helt löparrelaterat i år med anmälningar till lopp. Funderar på om jag ska planera upp lite inför nästa år.

Är redan anmäld till Stockholm marathon och Broloppet. Tips på vettiga lopp att anmäla sig till önskas! Mitt mål är att springa ultra igen och få en vettig tid på maran så lopp under 21km känns överlag bortkastade om det inte är ett riktigt bra arrangemang 😁
https://lidingoloppet.se/sv/ ? Blir ju försent om du ska ha det som träning för maran, men fyller dina andra kriterier.

Om du springer så pass lite och långsamt tror jag inte att du behöver mindre dämpning eller "snabbare" skor. Har du sprungit mer innan skadan? Det kan det vara svårt att få en bra uppfattning vad man egentligen gillar och behöver som nybörjare. Om det är breda skor du behöver funkar Nike bra med sitt flyknit-material på ovansidan, väldigt elastiskt och anpassar sig efter foten. Det finns även extra breda varianter av många modeller.

Varför vill du ha 0 dropp? Vad har du för löpstil och hur landar du på foten?

Morgon folket, är det någon här som har sprungit Uppsala halvmara? Och som kan dela med sig lite erfarenheter av banan? Verkar vara en jobbig uppförsbacke hela sista kilometern?

Morgon folket, är det någon här som har sprungit Uppsala halvmara? Och som kan dela med sig lite erfarenheter av banan? Verkar vara en jobbig uppförsbacke hela sista kilometern?
Jag har sprungit varenda meter men inte i ett svep. Mycket platt och snabba cykel/gångbanor. Finalen är lite lurig eftersom det är en lätt utförslöpare efter första backen följd av en långsam hockeyklubba till sista backe.

Då var man anmäld till lotteriet för Berlin Marathon 2025, inga höga förhoppningar om att få en plats men man kan alltid hoppas. Börjar även bli dags att signa upp för Stockholm Marathon. Om någon råkar ha en kampanjkod så mottas den tacksamt!

tips på bra löpband? gärna inte över 10-12k

Väldigt mycket band för pengarna.

Behöver lite råd. Har börjat springa lite efter långt uppehåll sen tonåren, ca 15 år sen. Hade då väldigt bra flås och så känner att jag "har det i mig" att ta mig runt i hyfsad fart. Har alltså aldrig stuckit ut och sprungit på 15 år, men har tränat annat framförallt tennis, innebandy etc och är typ 20kg tyngre.
Jag upplever att jag har flås att springa snabbare och längre men att jag får väldigt ont i smalben och vader och att det sätter stopp. Springer mellan 5-10km på lite drygt 5/km-tempo. Fel skor? För dålig muskulatur i vad/ben? Fel teknik? Om någon har något tips tar jag tacksamt emot.

Behöver lite råd. Har börjat springa lite efter långt uppehåll sen tonåren, ca 15 år sen. Hade då väldigt bra flås och så känner att jag "har det i mig" att ta mig runt i hyfsad fart. Har alltså aldrig stuckit ut och sprungit på 15 år, men har tränat annat framförallt tennis, innebandy etc och är typ 20kg tyngre.
Jag upplever att jag har flås att springa snabbare och längre men att jag får väldigt ont i smalben och vader och att det sätter stopp. Springer mellan 5-10km på lite drygt 5/km-tempo. Fel skor? För dålig muskulatur i vad/ben? Fel teknik? Om någon har något tips tar jag tacksamt emot.
Spring kortare och/eller långsammare och hitta en nivå där du inte har ont dagen efter. Därifrån kan du öka försiktigt efter ett par veckor. Löpning sliter, speciellt när man har många kilo att släpa på och det tar lång tid att bygga tålighet i leder och ligament.
Det är bättre att springa kort och ofta än lite längre en gång i veckan.

Spring långsamt på mjukt underlag. Öka inte distans och fart samtidigt. Skynda långsamt är det tråkiga svaret.

Då var man anmäld till lotteriet för Berlin Marathon 2025, inga höga förhoppningar om att få en plats men man kan alltid hoppas. Börjar även bli dags att signa upp för Stockholm Marathon. Om någon råkar ha en kampanjkod så mottas den tacksamt!
Kul, lycka till! Även jag la en anmälan till Berlin och hoppas på att få göra mitt första maraton nästa år.

Då jag jobbar med tränings & idrottsskador kan jag kasta in en kort förklaring;

Kroppens vävnader anpassar olika fort när du börjar träna eller ökar träningsdosen. Lite förenklat kan du tänka att musklerna som är röda på en muskelplansch anpassar sig fort. Blodtillförsel mm ger goda möjligheter till snabb anpassning. All vävnad som är vit på en muskelplansch (ben, leder, senor, ligament) anpassar sig långsammare. På ett par veckor kan både din kondition och benstyra vara markant bättre än tidigare vilket känns bra och ger möjlighet att springa mer/fortare/längre. På den tiden har dina senor och leder inte hunnit anpassa sig och kan därav inte hantera belastningen riktigt än.

Det här är inte helt ovanligt på våren då en del sprungit 1ggr/v under vintern, men när snön släpper börjar de springa 3-4ggr/v utomhus istället. Musklerna anpassar sig snabbt och löparna kan öka distans, intensitet osv – men hälsena, knäskålssena, knän/underben eller annat hamnar på efterkälken och kan börja ömma efter en tid.

På engelska kallas fenomenet ibland för Terrible Too’s. Too much, too soon, too often, too fast with too little rest.

Det finns tyvärr lite olika siffror på vart gränsen går, men det jag sett presenteras är att någonstans mellan 10-15% dosökning per vecka tycks hålla dig på en lägre risknivå för den här typen av överbelastningskänningar jämfört med 20% eller mer.

Tillbaka
Topp