• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Anslut KS-gubbmarathongäng, vi behöver få in juniorer. Med dina mått behöver du inte springa snabbt alls för gå in under tre timmar.
Nej, 3h är väl ungefär den fart jag har på distans/långpass. Men behöver få ordning på problemen med smärtan/krampen under revbenen först innan det kan bli aktuellt med Marathon. Har haft det som plan tidigare då det är kul att testa något nytt och lite annan form av träning. Startade även Stockholm 2022, men fick lägga mig ner i ett dike ute vid Manilla av samma anledning som jag fick bryta igår…

Mina tankar under hösten har därför varit att det får bli mer 3000 och 5 km då det är sjukt tråkigt att behöva bryta. Vill dock gärna kunna springa åtminstone 10 då det ger betydligt större utbud av lopp så det är väl steg ett att försöka komma dit. Gårdagens lopp var ett bra test för att se hur det utvecklats, plus att jag så gott som bor längs med banan.

Blev inge mustaschkampen för min del då sjuk veckan innan så kände inte värt att gå för PB med kassa förutsättningar 😢 vette tusan om det finns något mer lopp nu i år för PB chans på 10km, någon som har koll?
Surt med sjukdom!

Sylvesterloppet i GBG har snabb bana om du är där i krokarna till nyår. Vallentuna kör också ett nyårslopp på 10 km, där vet jag dock inte hur banan är. Väglagsberoende är det ju oavsett vilket om man ska persa.

Kan tipsa om Runningwarehouse.eu om man letar efter nya skor till bra pris, t.ex Hoka. (RUNBLOG10 ger 10%)
Köpte två par Rincon 4 för €90/styck :) snabb leverans också.

Lite trevlig kvällsläsning 🚀

1000004253.jpg

Inga här som springer reflexbana nu när mörkret är här? Om inte, testa!

Jag har sprungit mycket stig men det här är något nytt för mig och jag blev förälskad direkt. Tekniskt och snårigt, becksvart skog, pannlampa och bara följa reflexbitarna längs träden. Allt bara susar förbi i rörelseoskärpa och det känns som att jag är med i ett tv-spel varje gång!

Kolla upp din närmsta bana på https://reflexbanor.com/

IMG_20241023_195708.jpg

Inga här som springer reflexbana nu när mörkret är här? Om inte, testa!

Jag har sprungit mycket stig men det här är något nytt för mig och jag blev förälskad direkt. Tekniskt och snårigt, becksvart skog, pannlampa och bara följa reflexbitarna längs träden. Allt bara susar förbi i rörelseoskärpa och det känns som att jag är med i ett tv-spel varje gång!

Kolla upp din närmsta bana på https://reflexbanor.com/

IMG_20241023_195708.jpg
Skoj, det ska jag absolut göra. Bra karta. Har bara kört ursvik tidigare.

Hej på er!
Har en tröja ifrån tracksmith i en helt otrolig merinoullsblandning som används mycket frekvent under det kalla halvåret. Skulle behöva en till tröja att rotera med men är inte sugen på att lägga 1500 för en tröja då jag lyckades knipa den första på rea för 800. Någon som har tips på merinoullströjor som är bra för löpning men inte lika dyra?

Senast ändrad:
Hej på er!
Har en tröja ifrån tracksmith i en helt otrolig merinoullsblandning som används mycket frekvens under det kalla halvåret. Skulle behöva en till tröja att rotera med men är inte sugen på att lägga 1500 för en tröja då jag lyckades knipa den första på rea för 800. Någon som har tips på merinoullströjor som är bra för löpning men inte lika dyra?
Jag som också spelar golf kan slå ett slag för de flesta golftröjorna som är helt underbara att springa i under vintern. Ofta får du med dragkedja och en hög krage du kan gömma halsen bakom. Har du ett Dormy i närheten där du bor är exempelvis den här ett hett tips (om du däremot bastant måste ha en undertröja kan du ignorera mig ;))

Jag som också spelar golf kan slå ett slag för de flesta golftröjorna som är helt underbara att springa i under vintern. Ofta får du med dragkedja och en hög krage du kan gömma halsen bakom. Har du ett Dormy i närheten där du bor är exempelvis den här ett hett tips (om du däremot bastant måste ha en undertröja kan du ignorera mig ;))
Nu är det i och för sig rätt stor skillnad på 100% merino kontra polyester. Men jag förstår din tanke.

Jag gissar att utbudet ökar rejält om man breddar sökandet från långärmad löpartröja i 100 % merino till underställströja i 100% merino. Ser inte riktigt vad skillnaden skulle vara.

För övrigt tycker jag inte man bör vara skraj för en lite andel syntetiska fiber i ull för högintensiv aktivitetet, vilket jag upplever sliter onödigt hårt på ett så ömtåligt material som merino. Woolpower gör bra skit, svensktillverkat i Östersund.

Senast ändrad:
Jag gissar att utbudet ökar rejält om man breddar sökandet från långärmad löpartröja i 100 % merino till underställströja i 100% merino. Ser inte riktigt vad skillnaden skulle vara.

För övrigt tycker jag inte man bör vara skraj för en lite andel syntetiska fiber i ull för högintensiv aktivitetet, vilket jag upplever sliter onödigt hårt på ett så ömtåligt material som merino. Woolpower gör bra skit, svensktillverkat i Östersund.
Problemet är svårigheten att hitta rätt blandning tycker jag. 100% merino har jag när jag åker skidor och upplever inte att det andas riktigt lika bra som den från tracksmith som i alla fall är 10% syntet om jag minns rätt. När jag letat runt har jag haft svårt att hitta tröjor där mer än 50% är merinoull.

Problemet är svårigheten att hitta rätt blandning tycker jag. 100% merino har jag när jag åker skidor och upplever inte att det andas riktigt lika bra som den från tracksmith som i alla fall är 10% syntet om jag minns rätt. När jag letat runt har jag haft svårt att hitta tröjor där mer än 50% är merinoull.
Jag tycker det är stor skillnad beroende på vilken tjocklek på merino man har (jag har olika från tex Icebreaker, Inov-8, Odlo som jag gillar som underställ vid löpning). En som är 150 (dvs tunn) upplever jag andas betydligt bättre än en som är 200 eller tjockare. Smartwool Classic All Season (https://www.smartwool.eu/eu/men-s-classic-all-season-merino-base-layer-crew-sw016953k891.html) har ungefär samma blandning som den du har från tracksmith och går att hitta för rätt bra pris. Har inte testat den själv så vet inte hur den är och det kan ändå bli skillnader jämfört med den du har som beror det på hur de använt de olika materialen.

Tänkte att jag skulle dela med mig av dagens bandpass.
Brukar köra lugnt långpass på fredagarna men idag kröp jag in på gymet och körde lite tuffare.
Farten på intervallerna får ju såklart anpassas efter egen löpform.

Passet är 85 min totalt, ca 16,7 totalt km på klockan
10min 10.4
10min fart 12.0
6 x 4min med 1min ståvila. 15.0, 15.5, 16,0
6 x 2min med 30s ståvila. 16.5, 17.0, 17.5
10min 12.0
10min 10.4
IMG_4108.jpg

Snarare regel än undantag på mina rundor i Stockholm. Runkeeper med iPhones GPS fungerar bättre än min min Garminklocka...
Lite diff är inte ovanligt vid dåligt väder eller om man springer i skog. Men detta är galet, avslut på fel ställe och 10% fel på distans.
Ibland tänker jag att gps:en blir sämre och sämre med åren…

@jerka2.0 En och en halv timme på band kräver sitt pannben. Jag är nöjd så lång jag slipper ställa mig på bandet…

Jag kan väl fortsätta på den inslagna vägen och dela med mig av veckans två kvalitetspass.

Tisdag: Tröskel, 8x1200m (vila 45s) på bana. Snitt 3.56,5. Första hårda passet på 10 dagar då jag fick en liten känning i vad/baksida efter Höstrsuket som jag behövde bli av med, så tog en stund att komma in i löpningen.
Capture1.PNG.PNG

Lördag: Tröskel, 5x2km (vila 1’), väg. Snitt 6.42,5. Fick bli fram och tillbaka på sopsaltad och lite kuperad cykelbana längs med motorväg. Inte det mest inspirerande, men underlaget var i alla fall bra (inte perfekt, men nästan).
Capture2.PNG.PNG

@jerka2.0 En och en halv timme på band kräver sitt pannben. Jag är nöjd så lång jag slipper ställa mig på bandet…

Jag kan väl fortsätta på den inslagna vägen och dela med mig av veckans två kvalitetspass.

Tisdag: Tröskel, 8x1200m (vila 45s) på bana. Snitt 3.56,5. Första hårda passet på 10 dagar då jag fick en liten känning i vad/baksida efter Höstrsuket som jag behövde bli av med, så tog en stund att komma in i löpningen.
Capture1.PNG.PNG

Lördag: Tröskel, 5x2km (vila 1’), väg. Snitt 6.42,5. Fick bli fram och tillbaka på sopsaltad och lite kuperad cykelbana längs med motorväg. Inte det mest inspirerande, men underlaget var i alla fall bra (inte perfekt, men nästan).
Capture2.PNG.PNG
Snygga pass.
Men 8x1200 med lite upp o ner jogg tar ju 90 min för oss motionärer 😉

Lite diff är inte ovanligt vid dåligt väder eller om man springer i skog. Men detta är galet, avslut på fel ställe och 10% fel på distans.
Ibland tänker jag att gps:en blir sämre och sämre med åren…
Det är inte ryssen som stör ut gpsen då? Finns kartor på vart felmätningar visas och det går ut en bra bit ut i Östersjön

Tillbaka
Topp