• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Låter rätt vettigt. Du har tagit höjd för att första kilometern nog bara kommer gå i 5min tempo. Andra milen på 41 är tufft dock, i alla fall jag har alltid sprungit långsamt partiet efter man passerat lidingövallen. Realistiskt kan jag vara med och dra dit.
Jag tänker att andra milen är den plattaste, och netto nedför, och därför får man försöka tjäna lite tid här. Men det blir såklart tufft ändå. Skulle inte vara helt fel att satsa på 42 på de första 2 milen egentligen, men vill ta ordentlig höjd för sista milen och har en stretchgoal på 2:05

Hallå!

Hur många är det som springer Lidingö nästa helg?
@Urkvinnan ? @Oscaro ? @Tomas Eriksson ? @Jensab ?

Hur har uppladdningen varit?
Mål?
Startgrupp?

Själv fick jag träningen förstörd av tre veckors förkylning. Kör hårdkörning sen en vecka för att återfå lite form. Startar i Grupp 3. Mitt 4 år gamla pers är 2:41. Borde kunna nosa på det, men man vet först efter aborren hur det blir med den saken ;-)
Ah, jag har inte anmält mig och passar i år.
Lycka till alla som ska springa!!!

Hej. Ny i tråden men har ett stort intresse av löpning samt tips från andra löpare.
Jag sedan tidigare löpt på adidas någon av boost modellerna. En underbar sko, trodde aldrig att jag skulle hitta någon sko som var lika bra.
Jag ville prova något nytt så jag beställde hem ett under armour "speedform gemini 3".
Och efter ett par löprundor och längre promenader kan jag konstatera att det är det bästa skon jag har löpt i.
Den rekommenderas starkt!

IMG_0902.JPG

IMG_1718.JPG

Fick detta i brevlådan idag...från Stadium, tydligen öppnar de ny butik på Drottninggatan..men jag vet inte om dessa säljs endast där till detta pris...hursom så är dessa bland de bästa mängträningsskor jag haft när det gäller löpning...grymt stabila och perfekta för de av oss som pronerar...

IMG_1718.JPG

Fick detta i brevlådan idag...från Stadium, tydligen öppnar de ny butik på Drottninggatan..men jag vet inte om dessa säljs endast där till detta pris...hursom så är dessa bland de bästa mängträningsskor jag haft när det gäller löpning...grymt stabila och perfekta för de av oss som pronerar...
Bra pris, gällar att hänga på låset säkert :) flytefoam expanderar lite fortare än asics andra mellansulor så kan tänka mig att dom håller lite bättre med om man kör några pass i veckan.

Verkar som om flera här ska springa Lidingö loppet, coolt o stort!

Också lite sugen så har någon en startplats som ni vill skänka eller sälja, hör av er! :)

Mailat alla på blocket men ännu inget napp. Tror man även kan anmäla sig om det inte löser sig

EDIT, funnit en plats så det är löst för min del :)

Senast ändrad:
Trodde jag skulle frysa igår i 13 grader, ruggigt dis och skurar. Underställströja och tunn goretex skaljacka, blev snarare på gränsen till för varmt.

Hur kallt känner ni är löpbart? Några bra tips på hur man klär sig rätt? Finns det varma tights? Många frågor som newbie, tänkte få säsongen att sluta skapligt sent och börja någorlunda tidigt. Har iofs ett vinterhållet elljusspår i stan, plogas och sandas.
Förra året ställde jag undan cykeln i dec, mest för att det var så jäkla halt. Har inte tid med brutna handleder. Så i alla fall inte helt rädd för väder.

Trodde jag skulle frysa igår i 13 grader, ruggigt dis och skurar. Underställströja och tunn goretex skaljacka, blev snarare på gränsen till för varmt.

Hur kallt känner ni är löpbart? Några bra tips på hur man klär sig rätt? Finns det varma tights? Många frågor som newbie, tänkte få säsongen att sluta skapligt sent och börja någorlunda tidigt. Har iofs ett vinterhållet elljusspår i stan, plogas och sandas.
Förra året ställde jag undan cykeln i dec, mest för att det var så jäkla halt. Har inte tid med brutna handleder. Så i alla fall inte helt rädd för väder.

Jag brukar köra med fodrade tights och en längdskidjacka när jag löptränar på vintern. Men då är det ju i minusgrader då. Brukar bli lagom!

-15 går väl gränsen för mig och i minusgrader kör jag bara längre, lugnare pass och kör de med mer tempo på löpband. Kör på lite tjockare tights, knälånga strumpor och shorts ifall det är kyligt. Vindtät mössa, handskar, underställströja, fodrad löparjacka eller längdskidjacka är resten av kläderna. Oftast behövs mindre kläder än vad man tror och fryser man inte första kilometern kommer det bli alldeles för varmt sen :)

-15 går väl gränsen för mig och i minusgrader kör jag bara längre, lugnare pass och kör de med mer tempo på löpband. Kör på lite tjockare tights, knälånga strumpor och shorts ifall det är kyligt. Vindtät mössa, handskar, underställströja, fodrad löparjacka eller längdskidjacka är resten av kläderna. Oftast behövs mindre kläder än vad man tror och fryser man inte första kilometern kommer det bli alldeles för varmt sen :)

Håller med - fodrade tights räcker för att köra ner till under 15 iaf. Det jag brukar få problem med är tår och fingrar - resten är lugnt vad det gäller kyla.

Hallå!

Hur många är det som springer Lidingö nästa helg?
@Urkvinnan ? @Oscaro ? @Tomas Eriksson ? @Jensab ?

Hur har uppladdningen varit?
Mål?
Startgrupp?

Själv fick jag träningen förstörd av tre veckors förkylning. Kör hårdkörning sen en vecka för att återfå lite form. Startar i Grupp 3. Mitt 4 år gamla pers är 2:41. Borde kunna nosa på det, men man vet först efter aborren hur det blir med den saken ;-)
Blev en efteranmälan för att njuta av de 30 kilometerna runt Lidingö. Parkerade ordentligt sista milen så det var kanske inte så mycket njutning, men med rejält bristande träningsbakgrund får man ändå vara nöjd med 1.55.

Verkar som om flera här ska springa Lidingö loppet, coolt o stort!

Också lite sugen så har någon en startplats som ni vill skänka eller sälja, hör av er! :)

Mailat alla på blocket men ännu inget napp. Tror man även kan anmäla sig om det inte löser sig

EDIT, funnit en plats så det är löst för min del :)

Springer man Lidingöloppet utan ett enda backpass vet man att det blir tufft :D
Nöjd med pers iaf
16A0752C-13A1-4F05-9011-FBA226F803A6.jpeg

Blev en efteranmälan för att njuta av de 30 kilometerna runt Lidingö. Parkerade ordentligt sista milen så det var kanske inte så mycket njutning, men med rejält bristande träningsbakgrund får man ändå vara nöjd med 1.55.

Grattis till er!
Det var inte min dag. Karaftlösa ben och blev väldigt trött tidigt. Slog av på takten och tog det som ett långpass. Kom in på 2.50.
@vhedlof parkera och komma in på 1.55,, vad siktade du på? Träningsbakgrund?

Grattis till er!
Det var inte min dag. Karaftlösa ben och blev väldigt trött tidigt. Slog av på takten och tog det som ett långpass. Kom in på 2.50.
@vhedlof parkera och komma in på 1.55,, vad siktade du på? Träningsbakgrund?
Segt när det inte funkar som man vill och man känner det tidigt, men starkt att köra runt ändå!

Fick problem med baksidorna i våras och drog sedan på mig ett eländigt virus i början av sommaren som gjorde att kroppen inte funkade alls. Blev i princip ingen träning alls från mitten/slutet av maj och sen sprang jag igen första gången 13:e augusti. Veckorna har sedan dess varit 3,5h-4,5h-4,5h-5h-6,5h, men inga pass över 1h innan förra lördagen när jag fick in första långpasset (25km). Då tyckte jag iaf att det kändes tillräckligt bra för att jag skulle tycka det var värt att springa LL och sen körde jag 15km på kuperat elljusspår i nån slags tänkt LL fart i måndags.

Hade 36.53 vid passering 10km, andra milen gick på 37.06 och sedan 41.46 på sista. Man kan väl konstatera att benen kände av avsaknaden av både fler längre och fler hårdare pass under sista milen :dead:. Med facit i hand borde jag väl ha passerat 20km en minut långsammare eller så, men är som sagt ändå nöjd med tanke på uppladdningen.

Jävlar vilken fart alla har, en annan pallrade sig runt på 3:30 och är ganska nöjd med det, hade hoppats på att ta mig runt lite snabbare men hade i min orutin inte tagit med hur trångt det skulle vara och startgrupp 8 resulterade i att andra milen bara var att falla in i tempot som var i mitten av stigen för det hade kostat för mycket energi att ständigt försöka ta sig förbi folk i trängseln.

Segt när det inte funkar som man vill och man känner det tidigt, men starkt att köra runt ändå!

Fick problem med baksidorna i våras och drog sedan på mig ett eländigt virus i början av sommaren som gjorde att kroppen inte funkade alls. Blev i princip ingen träning alls från mitten/slutet av maj och sen sprang jag igen första gången 13:e augusti. Veckorna har sedan dess varit 3,5h-4,5h-4,5h-5h-6,5h, men inga pass över 1h innan förra lördagen när jag fick in första långpasset (25km). Då tyckte jag iaf att det kändes tillräckligt bra för att jag skulle tycka det var värt att springa LL och sen körde jag 15km på kuperat elljusspår i nån slags tänkt LL fart i måndags.

Hade 36.53 vid passering 10km, andra milen gick på 37.06 och sedan 41.46 på sista. Man kan väl konstatera att benen kände av avsaknaden av både fler längre och fler hårdare pass under sista milen :dead:. Med facit i hand borde jag väl ha passerat 20km en minut långsammare eller så, men är som sagt ändå nöjd med tanke på uppladdningen.
Hur många mil brukar du annars ligga på? Har svårt att orka mer än 10 mil i veckan med tanke på min cykling och simning, men borde ändå kunna göra rätt stora förbättringar då jag senaste året bara snittat 6.

Hur många mil brukar du annars ligga på? Har svårt att orka mer än 10 mil i veckan med tanke på min cykling och simning, men borde ändå kunna göra rätt stora förbättringar då jag senaste året bara snittat 6.
Under grundträningsperiod när det är lite mindre kvalitet och mer mängd mellan 12-16 mil i veckan. Kör då oftast i cykler om 3 sådana hårdare veckor och 1 lätt som kanske blir runt 7-9 mil beroende på hur mycket återhämtning som behövs. Ibland känner man sig fräsch och då kanske man kör på med fler hårda veckor.

Tränar man annat får man ju räkna på totalmängden. Oftast ger ju mer grenspecifik träning bättre resultat i den grenen, men inte alltid. Är så oerhört individuellt vilken träning man svarar bäst på och vad man klarar av att köra och samtidigt hålla sig hel och frisk.

Har man bara ullstrumpor, ullunderställ, mössa och och vindjacka klarar man det mesta. Det jobbigaste med kylan är att det blir tufft i luftrören så jag brukar ha en buff att andas genom. Finns diverse andningsmasker också men jag tycker de mest är i vägen. Har sprungit marathon i minus 26 grader och det funkade bra med ovan nämnda klädsel. Hade fleecejacka första km men när jag väl blev uppvärmd tog jag av den.
En annan sak som kan bli jobbig vintertid är halkan, men med "pensionärsbroddar" som finns på apoteken för en billig peng kan du hålla igång hela vintern.
Spring snyggt!

Har man bara ullstrumpor, ullunderställ, mössa och och vindjacka klarar man det mesta. Det jobbigaste med kylan är att det blir tufft i luftrören så jag brukar ha en buff att andas genom. Finns diverse andningsmasker också men jag tycker de mest är i vägen. Har sprungit marathon i minus 26 grader och det funkade bra med ovan nämnda klädsel. Hade fleecejacka första km men när jag väl blev uppvärmd tog jag av den.
En annan sak som kan bli jobbig vintertid är halkan, men med "pensionärsbroddar" som finns på apoteken för en billig peng kan du hålla igång hela vintern.
Spring snyggt!

Tänkte först och främst testa elljusspåret som plogas och sandas, borde funka i vanliga skor. Lite kinkiga fötter än :) Tror bara det är trean som plogas, men det får väl bli fler varv.

Kör underställ i jobbet, så rätt välförsedd med sådana. Tack för tipsen! :)

Om nån är i behov av ett par löparskor till, hojta! Ska dumpa dessa:
IMG_1852.JPG

storlek UK11 adidas Boston boost. Perfekta för speedpassen:)Jag kommer inte längre ner i dem iom. ortopedinlägg. 7 månader gamla. Använda 4 ggr, två på löpbandet en på löpbana och en gång på asfalt. 400 pix. Lägger upp en säljannons ikväll/imorgon i Lifestyle men tänkte att löpsektionen får förtur.
PMa....

Om nån är i behov av ett par löparskor till, hojta! Ska dumpa dessa:
IMG_1852.JPG

storlek UK11 adidas Boston boost. Perfekta för speedpassen:)Jag kommer inte längre ner i dem iom. ortopedinlägg. 7 månader gamla. Använda 4 ggr, två på löpbandet en på löpbana och en gång på asfalt. 400 pix. Lägger upp en säljannons ikväll/imorgon i Lifestyle men tänkte att löpsektionen får förtur.
PMa....
En storlek för stora tyvärr, annars hade jag klippt dem direkt. Riktigt bra skor, en av mina favoriter i skorotationen för distanspass.

Tillbaka
Topp