• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Vad kör du för typ av intervaller och hur snabbt? För att bli snabb måste man springa snabbt :) Nu bara drar jag till med något, men säg att du vill göra milen på 40 så behöver du nog kunna göra tusingar där du är nere under 3:30.
Nja nu tar du väl ändå i lite? När jag sprang milen på 40 skulle jag inte klara mer än ett par tusingar under 3:30. Även nu så skulle 6x1000 m 90s vila vara ett grymt jobbigt pass om jag ska träffa under 3:30 och då kör jag nu milen en bra bit under 40.
Skulle väl egentligen säga att för 10km så ska man satsa på typ 5x1600/4x2000/8x1000 i din tänkta milfart och försöka hålla jämn fart, sedan bara lägga till lite stegringslopp för att få lite extra fart.

Nja nu tar du väl ändå i lite? När jag sprang milen på 40 skulle jag inte klara mer än ett par tusingar under 3:30. Även nu så skulle 6x1000 m 90s vila vara ett grymt jobbigt pass om jag ska träffa under 3:30 och då kör jag nu milen en bra bit under 40.
Skulle väl egentligen säga att för 10km så ska man satsa på typ 5x1600/4x2000/8x1000 i din tänkta milfart och försöka hålla jämn fart, sedan bara lägga till lite stegringslopp för att få lite extra fart.
Du har nog helt rätt, jag litar mer på dina råd än mina egna :eek:. Min erfarenhet av intervallpass under min löpkarriär var pinsamt få :D. Jag minns ungefär vad jag höll för fart de få intervallpass jag gjort...

Tips för att överkomma en platå?
Jag kör intervaller, varierar distanser och försöker mig på lite fartlekar.
Men nu har jag legat på 46 min /10km i månader.

Jag kan garanterat pressa ner tiden ett par minuter med lite vila, förberedning och vilja...
Men då får jag fanimej pusha.. Hårdare än vad jag vill pusha mig på ett motionspass.

Så sjukt frustrerande när ens löppartner (f.d elit) började motionslöpa igen för ett halvår sedan. Och han är nere och slickar på 40min redan.....
Jadu, sorry men det finns inget annat sätt att passera platån än med att just pusha sig förbi bekvämlighetszonen. Men det kan man göra successivt förvisso. Säg att du efter 2km i passet stegrar och springer 20sec snabbare/km i 3km, sen går du tillbaka till din vanliga fart i 2km och så 2km till med 10sec snabbare/km och så slutligen sista kilometern på din vanliga fart. Och så höjer du farten varje vecka. Min erfarenhet är att på så sätt får du en successivt uppbyggd fart samt uthållighet. Detta upplägg kan du variera i oändlighet och som sagt håller den i längden (belastning/skador). Alternativt kör du Coopertest två gånger i veckan i fyra veckor där målet är att springa 500 meter längre för varje gång med en bucket bredvid löpbandet;)det brukar ge resultat på milen också:)

Tips för att överkomma en platå?
Jag kör intervaller, varierar distanser och försöker mig på lite fartlekar.
Men nu har jag legat på 46 min /10km i månader.

Jag kan garanterat pressa ner tiden ett par minuter med lite vila, förberedning och vilja...
Men då får jag fanimej pusha.. Hårdare än vad jag vill pusha mig på ett motionspass.

Så sjukt frustrerande när ens löppartner (f.d elit) började motionslöpa igen för ett halvår sedan. Och han är nere och slickar på 40min redan.....
Tror nog inte du behöver pusha dig i träning om du inte vill långt ner, du skriver inget om ålder, men är du under 45 skulle jag säga att du får ner din miltid närmre 40 rätt fort genom att bara springa oftare. Satsa på 6-7 mil per vecka om det går, varav ett längre pass på 15+km. Med det kommer du långt! Sen lägger du till stegringslopp ett par gånger i veckan, först 3-4 och bygg successivt upp till 6-8ggr. Det här upplägget kommer inte slita ut dig, och du behöver inte döda dig själv på träningarna, men du kommer se resultat.

IMG_0405.PNG
Yddingeloppet avklarat. 12 km trevlig löpning med inslag av backar och lera. Kom in på 1:02, hade en del seriösa svackor men känns helt ok efter förutsättningarna. 0 backträning och partaj i fredags:D.

Jag har också gått över till bara Hoka, kör Tracer på lopp och Clifton på träning. Brukar dock få lite ont i vristerna efter 3+ mil i tracer pga dåligt stöd så de passar egentligen bäst för mig upp till halvmara. Ska köpa ett par ON och testa nu.

Hoka ser ju helt galna ut så jag har inte vågat testa bara därför.

ON ser däremot spännande ut - recensera gärna när du testat! :)

...köttade ett mörkertrail lopp igår - jäääklar vad kul det är. Blött, lerigt och kallt! Mys!

Fanns en bit med totalt ospårat på kanske 1 km i mitten - fy fasen vad jag stumnade av det. Måste träna på ospårat, nu blir det reflexbana!

Någon som har tips på bra/pedagogiska videos om löpteknik på youtube? Handlar inte om att komma igång med löpning utan snarare utvecklas till en bättre löpare

Någon som har tips på bra/pedagogiska videos om löpteknik på youtube? Handlar inte om att komma igång med löpning utan snarare utvecklas till en bättre löpare
Om du har sprungit ett tag skulle jag inte försöka ändra något då det är en lätt väg till skador. Det finns inte en teknik som funkar för alla. Vill du förbättra din löparekonomi så skulle jag lägga till stegringslopp samt korta 200/400m intervaller i ditt veckoprogram. Du behöver inte göra många av dem, men man har nästan alltid bättre teknik vid högre hastigheter och därför lär sig kroppen mycket.

Om du har sprungit ett tag skulle jag inte försöka ändra något då det är en lätt väg till skador. Det finns inte en teknik som funkar för alla. Vill du förbättra din löparekonomi så skulle jag lägga till stegringslopp samt korta 200/400m intervaller i ditt veckoprogram. Du behöver inte göra många av dem, men man har nästan alltid bättre teknik vid högre hastigheter och därför lär sig kroppen mycket.
Bra svar :) ska få in det i träningen då, jag upplever att träningen blir roligare om jag får nya tips och idéer att prova men det kanske inte är så att tekniken behöver slipas till utan snarare variera mig lite vad gäller distans och fart. Har tankar på att göra en mara alt springa lidingöloppet så vore kul att få en bra väg dit

Bra svar :) ska få in det i träningen då, jag upplever att träningen blir roligare om jag får nya tips och idéer att prova men det kanske inte är så att tekniken behöver slipas till utan snarare variera mig lite vad gäller distans och fart. Har tankar på att göra en mara alt springa lidingöloppet så vore kul att få en bra väg dit
Då skulle jag definitivt börja lägga in lite stegringslopp, börja med 3x100m ett par gånger i veckan och öka sedan till 6x100 när du börjat vänja dig. Beroende på hur mycket du springer, kan det räcka som fartträning, men annars är Intervaller kul :D

Då skulle jag definitivt börja lägga in lite stegringslopp, börja med 3x100m ett par gånger i veckan och öka sedan till 6x100 när du börjat vänja dig. Beroende på hur mycket du springer, kan det räcka som fartträning, men annars är Intervaller kul :D
Gött :) springer 1-2 mil i veckan i kombination med annan träning. Men det går fort att snöra på sig skorna för att dra ut så ska verkligen prova detta. Köpt två par löparskor senaste tiden så får se till att få lite valuta för pengarna nu :cool:

• Like
Reactions: Oew
Bokat in mitt första lopp ever, Midnattsloppet. Satte mig på intervallet 55-60 och hoppas springa om fler än jag omsprungen av.

Kört en skogsbana där jag varit sjukt sliten efter 3-4km. Insåg efter min första asfaltsträning att jag var i bättre skick än väntat.. snabbt gick det för att vara jag. 5km i 5:30tempo.

Ska hålla mig frisk och få in 2-3pass/v så borde gubbfettet sjunka undan. :)

Jag började löpträna i Juni för första gången i mitt liv. Jag har alltid hatat att springa men det blev en nödvändig del i ett försök på en seriös viktnedgång. Nu var vikten inte horribel men ändå så pass att det var nödvändigt. Jag hade ont i fötterna och just börjat känna av ryggen vilket gjorde mig livrädd så sagt och gjort. Först cykling sedan blev det som sagt löpträning.

Jag orkade knappt 3km i början av Juni. Men jag fortsatte mata på och gav inte upp. 3km blev 5km som blev 7km och till slut hade jag klarat 10km. Inga jättetider men ändå.

Nu ca 5-6 mån senare har jag tagit milen på 57 min och 5km på ca 26. Gått från 114kg till 95kg. Mest är givetvis kosten men löpningen har ju sin del i det också.

Nästa år blir det en halvmara!

Jag började löpträna i Juni för första gången i mitt liv. Jag har alltid hatat att springa men det blev en nödvändig del i ett försök på en seriös viktnedgång. Nu var vikten inte horribel men ändå så pass att det var nödvändigt. Jag hade ont i fötterna och just börjat känna av ryggen vilket gjorde mig livrädd så sagt och gjort. Först cykling sedan blev det som sagt löpträning.

Jag orkade knappt 3km i början av Juni. Men jag fortsatte mata på och gav inte upp. 3km blev 5km som blev 7km och till slut hade jag klarat 10km. Inga jättetider men ändå.

Nu ca 5-6 mån senare har jag tagit milen på 57 min och 5km på ca 26. Gått från 114kg till 95kg. Mest är givetvis kosten men löpningen har ju sin del i det också.

Nästa år blir det en halvmara!
Antar att vi ses i Göteborg i maj då.

Bra progression, jag kommer ingenstans med min löpning. Ligger på samma tempo alltid. Måste komma på hur jag ska öka farten. Kanske pressa lite mer.

Bra progression, jag kommer ingenstans med min löpning. Ligger på samma tempo alltid. Måste komma på hur jag ska öka farten. Kanske pressa lite mer.

Ibland står det stilla så är det. Men som nån sa, för att springa snabbare så måste man springa snabbare. Intervaller är mitt amatörtips det har hjälpt mig.

Senast ändrad:

Mitt tips för att utveckla sina tider är att försöka att varje pass göra något mer än förra gången, antingen lite längre eller lite snabbare. Längre är lättast i början om man känner sig trött vid högre hastigheter. Kroppen kommer inte göra dig märkvärt snabbare än nuläget om man bara kör samma pass hela tiden, så funkar det för mig iaf.

Plockade upp löpningen lite mer i somras efter fokus på lite annan träning, gick från 57 på milen då i Juli till 43 idag i november och går fortfarande framåt, siktar på sub 40 till nästa höst. Kört ca 30-35km i veckan tillsammans med lite simning. Ett tips är att dokumentera träningen samt att sätta mål, det gör utveckling mycket enklare!

Tänkte se med er, på gymmet har vi ett springband som kallas curve
Någon som testat det? Skitsvårt att hålla tempo på det :)

Tycker den funkar mycket bra till det jag använder den till. Hittar satelliter snabbt och synkar snabbt mot telefonen.

Det enda jag stör mig på är att jag tycker att fartgrafen i appen borde inverteras... :)
Alright :) Har du testat den i skogstäta områden, tänkte ifall den hittar satelliter snabbt där med? Har själv en edge 1000 till cykeln som jag tycker är helt ok men inte riktigt värd priset dom vill ha. Kunde däremot inte låta bli att beställa klockan för den billiga pengen...

Alright :) Har du testat den i skogstäta områden, tänkte ifall den hittar satelliter snabbt där med? Har själv en edge 1000 till cykeln som jag tycker är helt ok men inte riktigt värd priset dom vill ha. Kunde däremot inte låta bli att beställa klockan för den billiga pengen...

Kutar mycket i skogen. Har aldrig glitchat hittills.

Dock skall det funka ännu bättre om du kör GLONASS när det blir dålig mottagning - jag har dock aldrig tvingats till det.

Sen känns det dock som att den ibland drar lite väl raka spår, kan ev tyda på att den missar ibland. Men inget större problem.

Kutar mycket i skogen. Har aldrig glitchat hittills.

Dock skall det funka ännu bättre om du kör GLONASS när det blir dålig mottagning - jag har dock aldrig tvingats till det.

Sen känns det dock som att den ibland drar lite väl raka spår, kan ev tyda på att den missar ibland. Men inget större problem.

Kör också Garmin Fenix och en annan löpare tipsade om att synka den via datorn och dess tillhörande program Garmin Express så ni får uppdaterat "EPO" till klockan. Lättast är bara att kolla under Inställningar - System - Om - och så längst ned bör det stå EPO: Aktuellt. Annars kan det stå inaktuellt och då får man uppdatera så synkar den bättre och snabbare med GPS :)

Tillbaka
Topp