• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

När ni ändå diskuterar Garmin Fenix:
Jag är väldigt sugen på att skaffa en Fenix 5 för att ersätta dels min Forerunner 220 som löparklocka men även min Seiko SKX/diverse G-Shock som beater.

Det jag är rädd för är:
1: Fenix 5 inte är stryktålig i längden (boett, glas etc, samt armbanden som jag läst inte verkar hålla jättelänge?)
2: Batteritiden blir gradvis och snabbt sämre efter något års användning

Vad säger ni som ägt klockan ett tag?

Hur ser kalendern ut för alla under 2018? Hur många springer Stockholm?
Min A race är Swedeman triathlon där löpningen har 2600 höjdmeter varav 1000 sista 5 km så kommer bli mycket backträning!
Annars blir det även Premiärmilen, Sthlm marathon, Kungsholmen runt och Lidingöloppet. Funderar även på Ursvik xtreme och lite annat kul!
Nu är det fokus de sista veckorna av året, har ett inomhus 5000m lopp kvar där jag ska försöka springa under 17:30, klarar jag det har jag gjort alla mina mål förutom 37:30 mil vilket jag tror jag skulle klara idag om det var lite varmare ute. Kanske fuskar lite och tar det på löpband :)

Hur ser kalendern ut för alla under 2018? Hur många springer Stockholm?
Min A race är Swedeman triathlon där löpningen har 2600 höjdmeter varav 1000 sista 5 km så kommer bli mycket backträning!
Annars blir det även Premiärmilen, Sthlm marathon, Kungsholmen runt och Lidingöloppet. Funderar även på Ursvik xtreme och lite annat kul!
Nu är det fokus de sista veckorna av året, har ett inomhus 5000m lopp kvar där jag ska försöka springa under 17:30, klarar jag det har jag gjort alla mina mål förutom 37:30 mil vilket jag tror jag skulle klara idag om det var lite varmare ute. Kanske fuskar lite och tar det på löpband :)

Mitt huvudmål för nästa år är Öloppet Swimrun! Kommer nog klämma in lite annat när jag vet hur sommaren ser ut med jobb osv. Lidingöloppet vore kul att köra igen!

Swedeman låter omänskligt, inte avundsjuk på dig ;)

• Like
Reactions: Oew
Mitt huvudmål för nästa år är Öloppet Swimrun! Kommer nog klämma in lite annat när jag vet hur sommaren ser ut med jobb osv. Lidingöloppet vore kul att köra igen!

Swedeman låter omänskligt, inte avundsjuk på dig ;)
Funderar på något swimrun också, har lyckats övertala sambon att testa med mig :)
Finns ju ett roligt off road triathlon på lidingö i augusti också!

Funderar på något swimrun också, har lyckats övertala sambon att testa med mig :)
Finns ju ett roligt off road triathlon på lidingö i augusti också!

Det blir mitt första Swimrun! Kör med en av mina bästa polare som bor i Sthlm, stor utmaning för oss båda då vi inte simmat mer än inför några Halv-Ironman distanser tidigare och kul grej som gör att vi hörs flera gånger i veckan och peppar varandra! :) Gillar att det är en två-manna sport!

Härligt att köra med sambon! Min har sagt att hon möjligtvis skulle kunna tänka sig något kortare om några år. Man får ta det man får! ;)

• Like
Reactions: Oew
När ni ändå diskuterar Garmin Fenix:
Jag är väldigt sugen på att skaffa en Fenix 5 för att ersätta dels min Forerunner 220 som löparklocka men även min Seiko SKX/diverse G-Shock som beater.

Det jag är rädd för är:
1: Fenix 5 inte är stryktålig i längden (boett, glas etc, samt armbanden som jag läst inte verkar hålla jättelänge?)
2: Batteritiden blir gradvis och snabbt sämre efter något års användning

Vad säger ni som ägt klockan ett tag?
Jag har en Fenix 5X som klocka som sitter på dygnet runt och alltid. Åkt på ett par smällar. Men det är safir glas mm. Visst blir det dings och så. Men ingen större fara.

Något problem med batteri har jag inte märkt. Varken på 5X eller 3HR (som jag hade förut).

5X har bästa batteritiden på marknaden. Jag tränar kanske 6 timmar i veckan. Gps på då. Och annars har jag wi-fi och blåtand på alltid. Och laddar klockan kanske varannan eller var tredje vecka. Laddning tar ca en timma.

Ska man köpa en träningsklocka som har ALLT så köper man 5X. Vill man gå ner i pris (och några färre funktioner/kvalité) så köper man 5 eller kanske 935.

Bir du i 08 så kan du hänga med ut en kort sväng och få testa den live. 5X är grym. Inte lika bra som en vanlig smartklocka på att svara på sms mm. Men notifikationer från iPhone fungerara bra.

Någon som kutar runt vintertid? Jag hade tänkt köra ute på helger om det är möjligt utan alltför stor halkrisk. Sen löpband på jobbet. 1ggr/v.

Sneglat på dubbskor men oklart om de kommer användas o känns värt? Några tips?

Någon som kutar runt vintertid? Jag hade tänkt köra ute på helger om det är möjligt utan alltför stor halkrisk. Sen löpband på jobbet. 1ggr/v.

Försöker springa året runt. Hatar löpband så det görs utomhus. Speciellt i år tänkte jag försöka hålla upp kilometersnittet, finkat okej hittills.

Egentligen väldigt få dagar om året då det är riktigt besvärligt att springa pga halka. Senaste veckorna har ju dock bjudit på en sådan period. När snön väl lagt sig brukar det vara hur lugnt som helst att kuta.

Personligen försöker jag ta mig till skogen/grusväg/löpspår som är mindre halkdrabbat än asfalt.

Jag har själv funderat på dubbskor men utnyttjandegraden kommer att bli låg just pga att det är få dagar då det verkligen inte går att springa. Riktig halka kräver också bra fotisättning så det kan vara bra träning.

Eftersom halka och kyla kan göra det svårt att hålla tempot på topp så kan vintern också vara bra för mängdträning och långsamma långpass.

Tycker jag iaf.

Försöker springa året runt. Hatar löpband så det görs utomhus. Speciellt i år tänkte jag försöka hålla upp kilometersnittet, finkat okej hittills.

Egentligen väldigt få dagar om året då det är riktigt besvärligt att springa pga halka. Senaste veckorna har ju dock bjudit på en sådan period. När snön väl lagt sig brukar det vara hur lugnt som helst att kuta.

Personligen försöker jag ta mig till skogen/grusväg/löpspår som är mindre halkdrabbat än asfalt.

Jag har själv funderat på dubbskor men utnyttjandegraden kommer att bli låg just pga att det är få dagar då det verkligen inte går att springa. Riktig halka kräver också bra fotisättning så det kan vara bra träning.

Eftersom halka och kyla kan göra det svårt att hålla tempot på topp så kan vintern också vara bra för mängdträning och långsamma långpass.

Tycker jag iaf.

Låter vettigt!

Helgen kör jag skogsstig/spån/barkspår då det just är så mycket mindre halkrisk. 1ggr/v är dock lite tunt. 1400kr för 10pass/år är lite knas imo.

Hört nån som slänger på broddar men det känns inte som en bra lösning..

Känner mig pepp då vågen visat att saker händer åt det bättre hållet. Jag är absolut inte fet men har haft ruskigt dålig hälsa och ork. Känns bra!

Låter vettigt!

Helgen kör jag skogsstig/spån/barkspår då det just är så mycket mindre halkrisk. 1ggr/v är dock lite tunt. 1400kr för 10pass/år är lite knas imo.

Känner mig pepp då vågen visat att saker händer åt det bättre hållet. Jag är absolut inte fet men har haft ruskigt dålig hälsa och ork. Känns bra!

Jag har bekanta som kör broddar, de säger att det funkar fint! Jag har aldrig testat men det kan ju vara värt att prova! :)

Låter vettigt!

Jag har Icebugs på vintern och älskar dem, tycker det brukar vara halt en del plus att man ofta springer i mörker under vintern och då är det skönt att inte behöva oroa sig för halka. Dessutom det enda sättet för mig att få in lite mer fart på utepassen under vintern. Har haft 2 par innan som hållit länge och ska köpa ett till par nu, men har gissningsvis satt omkring 200 mil vardera på de tidigare så helt klart en värd investering. Passa på och köp nu, är rea på Addnature

Jag har Icebugs på vintern och älskar dem, tycker det brukar vara halt en del plus att man ofta springer i mörker under vintern och då är det skönt att inte behöva oroa sig för halka. Dessutom det enda sättet för mig att få in lite mer fart på utepassen under vintern. Har haft 2 par innan som hållit länge och ska köpa ett till par nu, men har gissningsvis satt omkring 200 mil vardera på de tidigare så helt klart en värd investering. Passa på och köp nu, är rea på Addnature

Frun sa: ”Springer du jävligt mycket kan du handla”.

Gick på era råd med isskalbagge. Hittade 50% via prisjakt så blev ett köp. Hade verkligen tänkt att inte handla något idag men kortet behövde tydligen luftas!

Kör med pigg/dubbskor nu på vintern när det är halt. Man kan slappna av och lunka på vilket jag gillar. Tänkte pröva köpa såna man kan skruva i ett par Hoka One One så får jag se hur det känns. Men jag tycker helt klart det är värt o lägga några kronor på extra skor för träningens skull :)

Köpte ett par Icebugs förra året, Lätt värt det! Första jag gjorde innan jag sprang med dom, hittade en isfläck hoppade på den för att kolla ifall jag skulle halka och ramla, still standing :D

Har sprungit ute året om de senaste fem åren. Använder Asics utan dubb. Tycker de har ett ganska bra grepp, bortsett blankis. Temperaturen kan vara ett större problem. Ned till minus tio går fint, men sedan känns deti lungorna. Tror inte jag har kört ngt pass i lägre än femton minus (inklusive långdskidor). Har skaffat värmeväxlare (en sådan man har i munnen) som jag ska prova den här säsongen.

För övrigt så skedde en av mina snabbaste milpass i löpning vid tio minus. Hade bara sommartights på benen, och för få lager på överkroppen. Frös hela tiden, så det enda som återstod var att öka takten och försöka komma hem igen.

Ser fram mot skidåkningen nu. Och förhoppningsvis långfärdsskridsko.

Helt OT:
Någon som kan guida mig (total nybörjare) med rullskidor? Stockholmsområdet, för att träna kondition mm, spara på knän, ha en vettig möjlighet att eventuellt åka vasaloppet45/90.

Har sprungit ute året om de senaste fem åren. Använder Asics utan dubb. Tycker de har ett ganska bra grepp, bortsett blankis. Temperaturen kan vara ett större problem. Ned till minus tio går fint, men sedan känns deti lungorna. Tror inte jag har kört ngt pass i lägre än femton minus (inklusive långdskidor). Har skaffat värmeväxlare (en sådan man har i munnen) som jag ska prova den här säsongen.

För övrigt så skedde en av mina snabbaste milpass i löpning vid tio minus. Hade bara sommartights på benen, och för få lager på överkroppen. Frös hela tiden, så det enda som återstod var att öka takten och försöka komma hem igen.

Ser fram mot skidåkningen nu. Och förhoppningsvis långfärdsskridsko.
Jag kör shorts och tunn tröja mer till 0. Sedan en jacka ner till -10. Efter det är det för kallt...

Skor behöver jag inga dubb om det inte är blankis

Funkar inte för mig med så lite kläder... men har noterat att det varierar mkt. Kanske var dig jag mötte förra helgen?
Det varierar massa. Håller med om det. Jag tycker det är skönt när man slipper svettas massa. Och då slipper man släpa på vatten för att täcka upp för den vätskeförlusten.

Jag fryser dock tidigt om tummarna. Måste ha tunna vantar på när termometern kryper ner mot 5 grader (plus), annars fryser tummarna och det blir tråkigt att springa.

Fodrade tights var en sjukt bra idé. Blev en mil i fredags, sol, krispig höstluft, rätt blåsigt från Vänern. Helt underbart!

Fortfarande nyfiken på hur spåren vinterhålls här, tydligen ska 3,5-spåret (som är 4 km..) plogas och sandas. Jäkligt nöjd med Asicsarna jag har nu, och haft en historik med krånglande benhinnor och så, så funkar dom även på vintern i spåret får det duga. Får ta att jag får ta mig ut till spåren, rätt skönt att komma ut i skogen ändå. Är inte spåren välhållna får jag väl kika på ice bugs och hoppas på att ben och fötter är såpass med i matchen nu.

Ni inbitna löpare, behöver lite input.

Har senaste veckorna bara promenerat och gjort excentriska tåhävningar pga ömmande hälsena. Innan det körde jag 5 pass i veckan med löpning och 2-3 pass styrka, så har svår abstinens nu.

Är det värt att ta lättare löpning trots vissa känningar i hälsenan, eller är det helt huvudlöst?? Vad gör ni?

Några mer bra tips för hälseneproblem.
(Kommer uppsöka idrottsläkare om det inte blir bättre, men tills dess vill jag göra vad jag kan)

Har senaste veckorna bara promenerat och gjort excentriska tåhävningar pga ömmande hälsena. Innan det körde jag 5 pass i veckan med löpning och 2-3 pass styrka, så har svår abstinens nu.

Är det värt att ta lättare löpning trots vissa känningar i hälsenan, eller är det helt huvudlöst?? Vad gör ni?

(Kommer uppsöka idrottsläkare om det inte blir bättre, men tills dess vill jag göra vad jag kan)
Generellt ska du inte träna om du har ont. Men samtidigt är det bra att röra på sig, vilket du redan gör.

Fundera exempelvis över annan träning för att hålla igång. Simning, rodd, cykel eller skidor exempelvis.

Spring på mjukt underlag - gjorde susen för min när jag hade hälseneinflammation. Det i kombination med lite tåhäv/stretchövningar för hälsenan så är du snart på banan igen!

Om du har tillgång till gym, så kör crosstrainer, trappmaskin, roddmaskin eller cykel för konditionsträning. Hälarna ska inte hindra styrketräningen. Men du, fem pass löpning i veckan är mycket. Cykla lite också det ger puls det med. Om man står på.

Jag har en Fenix 5X som klocka som sitter på dygnet runt och alltid. Åkt på ett par smällar. Men det är safir glas mm. Visst blir det dings och så. Men ingen större fara.

Något problem med batteri har jag inte märkt. Varken på 5X eller 3HR (som jag hade förut).

5X har bästa batteritiden på marknaden. Jag tränar kanske 6 timmar i veckan. Gps på då. Och annars har jag wi-fi och blåtand på alltid. Och laddar klockan kanske varannan eller var tredje vecka. Laddning tar ca en timma.

Ska man köpa en träningsklocka som har ALLT så köper man 5X. Vill man gå ner i pris (och några färre funktioner/kvalité) så köper man 5 eller kanske 935.

Bir du i 08 så kan du hänga med ut en kort sväng och få testa den live. 5X är grym. Inte lika bra som en vanlig smartklocka på att svara på sms mm. Men notifikationer från iPhone fungerara bra.
Är på jakt efter en ny Garmin och har lust på en Fenix 5x men så hittade jag en Fenix 3hr till nästan halva priset jämfört med 5x ifrån butik. Så jag bollar fram och tillbaka om det är värt 2700 extra för en 5x!? Yes integrerad karta, safir etc med 5x men vete fasiken! Vad säger du som har erfarenhet av båda?

Hittar du inget tydligt som påvisar hälseneproblem, kolla ryggen. Springer mkt med en kompis och hon har en del trassel med ömma och stela hälsenor. Kommer från hennes rygg, troligen svag bål. Efter ett besök hos naprapaten så är hon problemfri i ett par månader.....

Hittar du inget tydligt som påvisar hälseneproblem, kolla ryggen. Springer mkt med en kompis och hon har en del trassel med ömma och stela hälsenor. Kommer från hennes rygg, troligen svag bål. Efter ett besök hos naprapaten så är hon problemfri i ett par månader.....

Intressant. Vet att jag har lite olika långa ben efter höftoperationer, men enl nappen har ryggen ”justerat” sig?!
Men det är det kortare benet där hälsenan tar stryk.. så får ta en vända till hos någon duktig naprapat och hoppas de kan fixa till mig lite.

Intressant. Vet att jag har lite olika långa ben efter höftoperationer, men enl nappen har ryggen ”justerat” sig?!
Men det är det kortare benet där hälsenan tar stryk.. så får ta en vända till hos någon duktig naprapat och hoppas de kan fixa till mig lite.

Går det att kompensera med skor/ilägg kanske?

Går det att kompensera med skor/ilägg kanske?

Borde gjort det för länge sen, enl de lärde får jag nog problem om jag nu börjar med det.
Har högst sannolikt haft olika långa ben sen 7-8 års åldern (40 nu), så rygg, bäcken mm har anpassat sig.
Ortopeden som skurit i mig åtskilliga ggr säger att höftgeometrin ändrats så många ggr att ingen vet hur det skall sluta :)

Alltså vilka jävla sköna dojjor! Provsprang idag med ett par dubbade skor på isig väg och mark. Jävlar vilket grepp! Kanske har fel men kändes som jag hade bättre klipp i steget när sulan lämnade marken. :heart:

Tillbaka
Topp