• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Rörande skor så brukar jag bara köra med ett par som går till 90 % av passen. Jag brukar köra vanliga skor till trail också om den inte är allt för grisig.
Dock sa mina Kayano upp sig fullständigt runt jämtlandstriangeln tidigare i veckan.
IMG_20180719_094529.jpg

Så man kanske bör köra trailskor även då det inte är grisigt då sulan är bättre anpassad. Tror att jag har/hade runt 80 mil i dem.
Triangeln nonstop, eller stannade du till? Har vandrat den, men mött många löpare, såväl nonstop som övernattande. Sugen på att göra nonstop löpning, men kämpar med att få vänster knä att hålla längre distanser. Finns ju en del fjäll-trail med kortare distanser. Och apropå skor, så läste jag ngt om en löpare som sprungit Barkley Marathons (som konsumerar skor... och som jag bara har sett dokumentären om)... Tror Scarpa höll hela loppet... men osäker.

Edit: Inte Scarpa, utan La Sportiva Mutant. http://www.randomforestrunner.com/2017/05/2017-barkley-strategy-gear-nutrition/

Triangeln nonstop, eller stannade du till? Har vandrat den, men mött många löpare, såväl nonstop som övernattande. Sugen på att göra nonstop löpning, men kämpar med att få vänster knä att hålla längre distanser. Finns ju en del fjäll-trail med kortare distanser. Och apropå skor, så läste jag ngt om en löpare som sprungit Barkley Marathons (som konsumerar skor... och som jag bara har sett dokumentären om)... Tror Scarpa höll hela loppet... men osäker.

Edit: Inte Scarpa, utan La Sportiva Mutant. http://www.randomforestrunner.com/2017/05/2017-barkley-strategy-gear-nutrition/
Vi körde den utan övernattning, vi stannade dock på stationerna (Sylarna och Blåhammaren) och fyllde på förråden.
Det var helt galet många vandrare där, men det är ju å andra sidan bra ur en säkerhetsaspekt.
Hoppas du får ordning på knät och kan köra den.
Nu blir det frukost och sedan blir det delar av 27k på fjällmaratonbanan.

Rörande skor så brukar jag bara köra med ett par som går till 90 % av passen. Jag brukar köra vanliga skor till trail också om den inte är allt för grisig.
Dock sa mina Kayano upp sig fullständigt runt jämtlandstriangeln tidigare i veckan.
IMG_20180719_094529.jpg

Så man kanske bör köra trailskor även då det inte är grisigt då sulan är bättre anpassad. Tror att jag har/hade runt 80 mil i dem.
Det är säkert så, ska springa 25k i Vemdalen i augusti, får prova ut ett par trailskor till dess.

Det är säkert så, ska springa 25k i Vemdalen i augusti, får prova ut ett par trailskor till dess.
Det är synd att man bor så långt söderut, det blir så långt att köra till fjälloppen.

Tidigare körde jag med Saucony Peregrine, den passade min fot bra.
När jag inte kör vanliga löparskor nu så har jag ett par Brooks Pure Grit men de är tyvärr inget för mig.

31 grader i Stockholm, nästan dumt att springa, men man tar tillvara tillfällena man får möjlighet :) äntligen börjar träningen gå åt rätt håll efter skador och operationer som hindrat löpning nästan ett halvår...

Forza löpning!

image.jpeg

Bra effekt! Längesedan jag såg en 5a själv!

Och kul att träningen är på G igen. Grymt när det börjar släppa...

Morgonjogg. Mulade i mig 2 bananer o vatten innan läggdags. Nu ska vi se hur långt det räcker..

9C649E58-2238-4C2A-B095-26B3D455424B.jpeg

Ser ut som en fantastisk runda!

Bra effekt! Längesedan jag såg en 5a själv!

Och kul att träningen är på G igen. Grymt när det börjar släppa...

Ser ut som en fantastisk runda!

Tack! Ja mkt skönt att få ta ut sig igen! Grymt det sär i garmin att den meddelar träningseffekten, 5 innebär egentligen lite för hög belastning i längden så jättebra att man får den inputen att man ska ta det lite lugnare ett tag för att förbygga skador! Fick meddelanden efter passet om återhämtning på tre dagar, tyder också på att vila är behövligt :)

Tack! Ja mkt skönt att få ta ut sig igen! Grymt det sär i garmin att den meddelar träningseffekten, 5 innebär egentligen lite för hög belastning i längden så jättebra att man får den inputen att man ska ta det lite lugnare ett tag för att förbygga skador! Fick meddelanden efter passet om återhämtning på tre dagar, tyder också på att vila är behövligt :)
Ja att vila tillräckligt är inte alltid lätt....

Ett tips för att hålla koll på vila och återhämtning är att gå efter vilopuls, jag mäter min puls varje morgon och om den är mer än 5 slag över mitt ”normala” värde så kör jag bara lugna pass den dagen.

Jag har medvetet dragit ner på tempot (6:00 isf 5:30ish) och saktat ökat längden på passen vilket nu ligger på 5-6km. Ska ligga där 2v till. Det kändes nästan lika jobbigt o springa sakta som fort. Har ju trappat ner då jag fick känningar i båda benen i slutet på maj..

68F4C99E-3236-4226-8389-6BB41A0CF381.png

Om jag väl tänkt gå på i tempo under Midnattsloppet, ska jag gneta på 5-6km 2ggr i v o sen bomba på om en månad med ett gissat tempo på milen under loppet? I maj hade jag 5:40/km i 12km. Jag hade också 4:58/km på 5km i maj.

Senast ändrad:
Ett tips för att hålla koll på vila och återhämtning är att gå efter vilopuls, jag mäter min puls varje morgon och om den är mer än 5 slag över mitt ”normala” värde så kör jag bara lugna pass den dagen.
Bra tips om pulsen, som jag tycker fler kan använda sig av.

Håller koll på liknande sätt. Nu är jag för all del en motionär, men nöjet blir ju större om man i någon mån kan lägga de tuffa passen på de dagar då de dels känns bra och dels ger bra effekt. Har som många andra lagt lite tid på att ”tuna in” min träningsklocka, så att den ger mig användbar återkoppling. Just nu säger den att jag kan köra lite hårdare i morgon. Ska bara sova på om det ska få bli cykeln eller skorna.

Temperaturen gör för övrigt att det är svårt att hålla vätska, att vilopulsen ligger 2-3 slag högre och att passen blir tuffa nästan oavsett.

31 grader i Stockholm, nästan dumt att springa, men man tar tillvara tillfällena man får möjlighet :) äntligen börjar träningen gå åt rätt håll efter skador och operationer som hindrat löpning nästan ett halvår...

Forza löpning!

image.jpeg
Träningseffekt på 5, med knappa 30 minuters löpning? Riktigt hårt pass. Du måste ha legat en bra bit över tröskelpuls? Jag når en träningseffekt på 3 på den tiden vid fart över tröskel. 10 km i tröskelfart ger mig en 4a.

Skön känsla du beskriver!

Bra tips om pulsen, som jag tycker fler kan använda sig av.

Håller koll på liknande sätt. Nu är jag för all del en motionär, men nöjet blir ju större om man i någon mån kan lägga de tuffa passen på de dagar då de dels känns bra och dels ger bra effekt. Har som många andra lagt lite tid på att ”tuna in” min träningsklocka, så att den ger mig användbar återkoppling. Just nu säger den att jag kan köra lite hårdare i morgon. Ska bara sova på om det ska få bli cykeln eller skorna.

Temperaturen gör för övrigt att det är svårt att hålla vätska, att vilopulsen ligger 2-3 slag högre och att passen blir tuffa nästan oavsett.
Ja de flesta tränar långt ifrån optimalt och gör ofta snabba pass när kroppen inte är beredd på det. Har de senaste 3 veckorna haft en tss på strax över 1000, vilket tillsammans med värmen lett till att min vilopuls gått helt åt helvete. Gäller bara att anpassa sig efter hur man mår varje dag, inte vara rädd för att skippa ett passa eller köra lugnt.

Träningseffekt på 5, med knappa 30 minuters löpning? Riktigt hårt pass. Du måste ha legat en bra bit över tröskelpuls? Jag når en träningseffekt på 3 på den tiden vid fart över tröskel. 10 km i tröskelfart ger mig en 4a.

Skön känsla du beskriver!

Jag brukar ha 4+ men jag är ju mindre tränad nu så många pass tycker väl garmin att jag ger framsteg:) idag hade nog tempen och en maxpuls på närmare 190 en stark bidragande orsak, sköna eftersvettningar:)

Gillar att se att man ökar löpkadensen också vilket ska vara positivt både i effekt på löpning och minskad skaderisk

Vilken Garmin är detta? Funderar på att uppgradera mig från 235. :)

Vilken Garmin är detta? Funderar på att uppgradera mig från 235. :)
Min är garmin fr235 med hr, så vi har nog samma:) har varit sugen länge på att skaffa en nyare så man kan använda det mer avancerade pulsbandet så man får mer data kring löpdynamik, speciellt intresserad att veta om man springer jämt mellan höger och vänster fot eller om ena sidan belastas tyngre/mer

A8032E19-6542-4AE6-B7F4-3A5DEA685844.png
Min är garmin fr235 med hr, så vi har nog samma:) har varit sugen länge på att skaffa en nyare så man kan använda det mer avancerade pulsbandet så man får mer data kring löpdynamik, speciellt intresserad att veta om man springer jämt mellan höger och vänster fot eller om ena sidan belastas tyngre/mer
Mkt data från min XT920

Fasen nu blev man mer sugen att uppgradera :) grym löpkadens för övrigt!
Tack :).....ingen jag tänker på.....bara blir sas......180 ska tydligen vara en siffra att sträva efter......enligt manualen.... väldigt sällan jag hamnar på 50/50 på markkontakt.....är väl lite ramsne!!

Tillbaka
Topp