• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Hjärtats storlek påverkar maxpulsen. Ett mindre hjärta behöver slå fler slag för att få ut samma mängd syre, som ett större hjärta på lägre antal slag.

Ett större hjärta innebär inte nödvändigtvis att man är mer vältränad än om man har ett mindre hjärta.

Det är lite grand som bilmotorer. En mindre högvarvig italienare kan köra ifrån en stor lågvarvig amerikanare.

Och tvärt om...

Det handlar mer om hur man tar hand om den motor man har fått. Det är också en orsak till att en formel för maxpuls stämmer så dåligt.
Helt rätt, använder man puls som mätinstrument finns två sätt att avgöra hur ens progression går, antingen kollar man vilopulsen då den sjunker när man blir mer vältränad, eller så kollar man hur länge man kan ligga på en % av max pulsen. Jag använder bara vilopuls som datapunkt, men över en längre period kan det vara intressant att jämföra hur pulsen förändras vid en viss effekt.

Race day!! Öloppet here we go!!

9AB9A4AD-E84E-47AD-9BFE-D4ED97C31B04.jpeg

Forerunnermodellerna, är det värt flera tusen (gå upp från 235) för återhämtningsinfo och det där? Annat som talar för uppgradering? Springer och gymmar, inget annat. Har ”1st edition” 235 nu som gett upp och som jag varit nöjd med.

Forerunnermodellerna, är det värt flera tusen (gå upp från 235) för återhämtningsinfo och det där? Annat som talar för uppgradering? Springer och gymmar, inget annat. Har ”1st edition” 235 nu som gett upp och som jag varit nöjd med.
Nej det är det inte. Men det är ju ballt med en pryl på armen som ser dyr ut.
Behöver du något mer än tid, distans och puls egentligen?

Tänkte testa att kuta 4km på 5:20-tempo o känna hur det kändes (efter 2km jogg) Lite tungt. Visserligen kuperat motionsspår i grus och mina ”tyngsta dojor” men känns inte som jag kan ligga på det på asfalt med mina lätta dojor... i 10km.

Joggade av efter mina 4 snabba km men där kom en brant uppförsbacke efter 2min slöjogg och det kändes som jag nyss läst om maxpuls med mitt skiftande tempopass om jag dödsrycker på slutet. Maxgas 100m. Heeelt slut. Min defaultmaxpuls 178 stämde iaf inte. Kan kanske nå högre men vi kör en stund på 195. Kul med piulsklocka!
52D1ACB2-CDA5-4348-85BD-B56B3EB4F448.png

Senast ändrad:
Härligt jobbat!
Hur var det med vågor? (på land tyckte jag det blåste en del)

Tackar! Det var ganska mycket vågor på vissa sträckor, tror det var 12 m/s i byarna men tyckte mest det var kul med lite extra utmaning! Hör ju lite till göteborgs skärgård med lite blåst känns det som ;) Blåste ännu mer på söndagen och det var dock skönt att slippa!

Tackar! Det var ganska mycket vågor på vissa sträckor, tror det var 12 m/s i byarna men tyckte mest det var kul med lite extra utmaning! Hör ju lite till göteborgs skärgård med lite blåst känns det som ;) Blåste ännu mer på söndagen och det var dock skönt att slippa!
Ja det blåser rätt frekvent här.... ;)
Tur att ni inte drabbades av branden som var på söndagen också, förvisso var det på annan i skärgården men ändå.

• Like
Reactions: Rey
Tänkte testa att kuta 4km på 5:20-tempo o känna hur det kändes (efter 2km jogg) Lite tungt. Visserligen kuperat motionsspår i grus och mina ”tyngsta dojor” men känns inte som jag kan ligga på det på asfalt med mina lätta dojor... i 10km.

Joggade av efter mina 4 snabba km men där kom en brant uppförsbacke efter 2min slöjogg och det kändes som jag nyss läst om maxpuls med mitt skiftande tempopass om jag dödsrycker på slutet. Maxgas 100m. Heeelt slut. Min defaultmaxpuls 178 stämde iaf inte. Kan kanske nå högre men vi kör en stund på 195. Kul med piulsklocka!
52D1ACB2-CDA5-4348-85BD-B56B3EB4F448.png
Du kan nog manuellt sätt din maxpuls några slag högre än 195. ... om du hade haft en flock vargar efter dig, hade du nog kunnat pressa lite till... ;)

Apropå trail. Har en blånagel ... och en till på gång. Lite för små skor... eller för varma fötter den här sommaren.

Min svaga länk är svaga/ej uthålliga underben. Jag har variation i längd och tempo i löpningen (Jag undviker asfalt och alternerar med två par skor) men benen är inte glada om de inte får 4 dagars vila. Det är ju inte ok om man vill jobba mot 3 pass i veckan. Några förslag? Köra benpass på gymmet 1gång i v? El behöver jag springa kortare och långsammare (springer 5-6km)?

Min svaga länk är svaga/ej uthålliga underben. Jag har variation i längd och tempo i löpningen (Jag undviker asfalt och alternerar med två par skor) men benen är inte glada om de inte får 4 dagars vila. Det är ju inte ok om man vill jobba mot 3 pass i veckan. Några förslag? Köra benpass på gymmet 1gång i v? El behöver jag springa kortare och långsammare (springer 5-6km)?
Var brukar du ha ont? Är det utmed skenbenen eller är det vader och hälsenorna som spökar? Som ett första steg är mitt tips (om du inte har redan gjort så och om det är framsidan som spökar) att skaffa ortopediska inlägg. Efter det se om du behöver nya skor utifrån vad screeningen av dina fötter visar. För mig gjorde det enorm skillnad med ortopedinlägg och skor anpassade för min pronation. Då löpte jag 4 dagar i veckan blandat, dvs. asfalt/löpband/skog, 7 km i aeroba spannet som minst. Om det är vaderna så är mitt tips att vila och träna sedan ben minst två gånger per vecka där ett pass är explosiv (tyngre men färre reps) och den andra mer uthållig (lättare men fler reps). Om du har ont i hälsenorna är det bara att ta det lungt och boka en tid hos sjukgymnast.

Nu börjar uppladdning för lidingöloppet, tränat mycket terräng och backe i sommar och körde vertical K igår, så ska nog klara sista milen lite bättre än förra året. Vilka fler ska springa och vad har ni för mål? Sprang 2:12 förra året med noll backpass, satsar på sub 2 i år.
Edit: Gick igenom mina splitar från förra året och sista milen gick på 46 min och första km på 3:30 hehe...

Senast ändrad:
Är det någon här som kör med eller testat en triathlon-/multisportsklocka och kan rekommendera en?
Jag behöver en klocka som pallar både löpning och simning och har tittat lite på Garmin 735 XT.

Nu börjar uppladdning för lidingöloppet, tränat mycket terräng och backe i sommar och körde vertical K igår, så ska nog klara sista milen lite bättre än förra året. Vilka fler ska springa och vad har ni för mål? Sprang 2:12 förra året med noll backpass, satsar på sub 2 i år.

Galet starkt om du kör sub 2! Jag funderar på att möjligtvis åka ner över den helgen och springa då svågern har en startlapp han vill bli av med. Skulle vara kul att nosa på 2:30 i mitt fall, osäkert om jag orkar ner dock i nuläget då det blir rätt flängigt över en helg att åka ner och köra ensam. Blir nog ett sista minuten beslut isåfall! ;)

Galet starkt om du kör sub 2! Jag funderar på att möjligtvis åka ner över den helgen och springa då svågern har en startlapp han vill bli av med. Skulle vara kul att nosa på 2:30 i mitt fall, osäkert om jag orkar ner dock i nuläget då det blir rätt flängigt över en helg att åka ner och köra ensam. Blir nog ett sista minuten beslut isåfall! ;)
Rekommenderar det verkligen! Riktigt roligt lopp som testar en ordentligt! Kan svära på att aborrebacken är 5km lång...

Rekommenderar det verkligen! Riktigt roligt lopp som testar en ordentligt! Kan svära på att aborrebacken är 5km lång...

Körde för två år sedan med en ganska mycket lägre träningsdos, startade bland de sista grupperna och tyckte det var lite svårt att kunna ta sig förbi. Sprang på 2:55 då tror jag och minns att bland de som var kvar på banan när jag sprang var det inte många som sprang i abborrebacken haha! Hade varit kul atg köra i år just eftersom jag legat så pass mycket hårdare i träningen inför min swimrunsommar. Den som lever får se ;)

Körde för två år sedan med en ganska mycket lägre träningsdos, startade bland de sista grupperna och tyckte det var lite svårt att kunna ta sig förbi. Sprang på 2:55 då tror jag och minns att bland de som var kvar på banan när jag sprang var det inte många som sprang i abborrebacken haha! Hade varit kul atg köra i år just eftersom jag legat så pass mycket hårdare i träningen inför min swimrunsommar. Den som lever får se ;)
Ja man måste få en hyfsad startgrupp, hade samma upplevelse för några år sedan. Förra året var det dock tvärtom, köpte min plats av en bekant och hamnade i startgrupp 1a vilket ledde till en lite för ivrig start :D I år blev jag dock nedgraderad tlll 1b

Tillbaka
Topp