• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det säger ju ganska mycket om dig om du tror att det har med klockan att göra när man ska mäta hur seriös man är med sin löpning. Jag hade en Garmin FR610 väldigt länge ända tills batteriet till slut inte orkade mer och jag skaffade en FR630. Enda anledningen till att jag tog en 630 istället för 230 är för att jag är van vid touch-funktionen. I övrigt så finns det inget som saknas på en 230 som en XT920 har för att man ska vara någon som "älskar löpning". Menyerna är ju heller inget att hänga upp sig på, det viktiga är hur användarvänlig den är under passet för det är då man inte vill hålla på och fixa en massa med klockan.
Snark......men visst va tråkig och kränkt för att du råkar ha en bäsch klocka.....mitt tips var dessutom inte till dig som redan är frälst på din lowtech produkt utan till en person som ville ha lite input.....
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Snark......men visst va tråkig och kränkt för att du råkar ha en bäsch klocka.....mitt tips var dessutom inte till dig som redan är frälst på din lowtech produkt utan till en person som ville ha lite input.....
Jag är inte det minsta kränkt och mitt tips är till samma person och det är enkelt; betala inte för en massa funktioner som du inte behöver eller kommer att använda. 230 har allt som du som vanlig motionär behöver, allt annat är skitsnack.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Snark......men visst va tråkig och kränkt för att du råkar ha en bäsch klocka.....mitt tips var dessutom inte till dig som redan är frälst på din lowtech produkt utan till en person som ville ha lite input.....
PS. Jag hoppas att du har ruskigt bra tider som kan backa upp dina claims om att man behöver så dyr utrustning...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
PS. Jag hoppas att du har ruskigt bra tider som kan backa upp dina claims om att man behöver så dyr utrustning...
Har väl inget med tider och prestation att göra att man vill ha en bra klocka, med många vettiga och användbara funktioner som är lättläst och smidig??? Har betydligt sämre tider än klockan förutsäger att jag konmer att ha på olika distanser.......bara det är ju en sporre.....och smart funktion!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Har väl inget med tider och prestation att göra att man vill ha en bra klocka, med många vettiga och användbara funktioner som är lättläst och smidig??? Har betydligt sämre tider än klockan förutsäger att jag konmer att ha på olika distanser.......bara det är ju en sporre.....och smart funktion!
Vad är det för funktioner du behöver som inte 230 har? 230 är väldigt lättläst (har ju 630 som är i princip samma). Så du har en funktion som inte ens visar rätt? Låter ju som något man vill betala för... :banghead: Jag är lite ironisk också, men jag tycker bara att man kan lägga pengarna på annat.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det för funktioner du behöver som inte 230 har? 230 är väldigt lättläst (har ju 630 som är i princip samma). Så du har en funktion som inte ens visar rätt? Låter ju som något man vill betala för... :banghead: Jag är lite ironisk också, men jag tycker bara att man kan lägga pengarna på annat.
Va fan...jag raljerar ju också såklart.....men vi pratar 1500 kontra 3000 sek.....vi är klockgeeks och i sammanhanget kaffepengar. Föredrar 920 pga layout av meny och
knapparnas placering. Touch är kef tycker jag. Små funktioner som är roliga är att kompisar + fru kan se var jag befinner mig, lite uppskattade tider inför lopp och mkt bättre pulsaband........
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Va fan...jag raljerar ju också såklart.....men vi pratar 1500 kontra 3000 sek.....vi är klockgeeks och i sammanhanget kaffepengar. Föredrar 920 pga layout av meny och
knapparnas placering. Touch är kef tycker jag. Små funktioner som är roliga är att kompisar + fru kan se var jag befinner mig, lite uppskattade tider inför lopp och mkt bättre pulsaband........
Förstår det men det är väl inte summan, onödiga pengar är onödiga pengar. :greedy: Ja, jag är typ den enda som gillar touch, hehe. Hade som sagt det på min första klocka och är så van vid det nu så jag inte vill byta. :rolleyes: Placering av knappar och sånt är ju en smaksak och framför allt en vanesak. Efter ett tag så kommer du att ha de där knapptryckningarna i muskelminnet så det spelar ingen roll var de sitter. Live tracking finns faktiskt också på 230/235. ;) Pulsbandet kan jag hålla med om, mycket bättre på både FR630 och 920XT.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
3AF0D63B-3E9E-445B-83F2-0190704A5A4E.jpeg
Förstår det men det är väl inte summan, onödiga pengar är onödiga pengar. :greedy: Ja, jag är typ den enda som gillar touch, hehe. Hade som sagt det på min första klocka och är så van vid det nu så jag inte vill byta. :rolleyes: Placering av knappar och sånt är ju en smaksak och framför allt en vanesak. Efter ett tag så kommer du att ha de där knapptryckningarna i muskelminnet så det spelar ingen roll var de sitter. Live tracking finns faktiskt också på 230/235. ;) Pulsbandet kan jag hålla med om, mycket bättre på både FR630 och 920XT.

Ok...,Kalla kör den och hon är stekhet.....nöjd?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
3AF0D63B-3E9E-445B-83F2-0190704A5A4E.jpeg


Ok...,Kalla kör den och hon är stekhet.....nöjd?
Såg ut som om hon hade dumpat 920n i vintras och använde en Fenix 5s på vitt band. Verkar rimligt eftersom 920n är en modell som inte längre produceras. Förstår att du är väldigt förtjust i den, men det är som sagt en utgående modell. Jämfört med Forerunner 935 (som är än mer innehållsrik än 920n), så är de enda anledningarna att rekommendera en 920, formatet och om de går att köpa till ett rejält sänkt pris.
 

Diogenes

Cartier
Vad använder du ditt "lull-lull" till?

@Diogenes
Är ju viss prisskillnad på en Garmin Fenix 5 plus (från 7,5 tkr och uppåt) och de enklare modellerna som fixar loggning av cykling och löpning (sisådär 2 tkr för en bra modell). Kan tipsa om http://www.firstbeat.com också, där det går att bilda sig en uppfattning om vilka modeller som har moderna och relevanta funktioner för att utvecklas i sin träning, till exempel VO2-max-estimering samt träningseffekt och last. Kolla in konsumentprodukterna! Du bör för övrigt inte ha för stora förväntningar med de inbyggda optiska puls-sensorerna, utan vara beredd på att komplettera med ett pulsbälte du sätter runt bröstet, för mer korrekt pulsmätning. Om det är av intresse.

Tack för kloka råd!
 

zeke_varg

Omega
Jag har nog milen på ca 53-54min idag. Jag springer kuperad grusväg och skogsstigar. När kroppen säger ja (haft lite ont frampå benen, förmodligen överansträngning) så kommer jag springa två ggr i v. Nu bara en. Börjat köra rodd.

OM jag ska ta mig till säg 49min/mil el snabbare, var skulle jag fokusera? Mest uppenbara är väl att skynda långsamt för att få in fler pass i v. Annat?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag har nog milen på ca 53-54min idag. Jag springer kuperad grusväg och skogsstigar. När kroppen säger ja (haft lite ont frampå benen, förmodligen överansträngning) så kommer jag springa två ggr i v. Nu bara en. Börjat köra rodd.

OM jag ska ta mig till säg 49min/mil el snabbare, var skulle jag fokusera? Mest uppenbara är väl att skynda långsamt för att få in fler pass i v. Annat?
Med tanke på att du verkar ha en överansträngning på gång i skenbenet så låter det vettigt att börja lugnt. Kör hellre fler kortare pass per vecka i början och lägg på kilometer allteftersom du känner att kroppen pallar trycket. För milen (om man ska förenkla) så hade jag föreslagit tre kvalitetspass per vecka där ett är intervaller, ett är distans och ett är ett långpass. (Om du inte vet vad ett distanspass är så googla det. Som så många andra trodde jag i början att det var samma som långpass). Hur du sen ska lägga upp dem med tempo och distans är ju helt efter egen förmåga. Googla lite, det finns riktigt bra tips på löparsidor på nätet där man kan lägga upp sina egna träningsprogram utifrån vilka mål man har.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag har nog milen på ca 53-54min idag. Jag springer kuperad grusväg och skogsstigar. När kroppen säger ja (haft lite ont frampå benen, förmodligen överansträngning) så kommer jag springa två ggr i v. Nu bara en. Börjat köra rodd.

OM jag ska ta mig till säg 49min/mil el snabbare, var skulle jag fokusera? Mest uppenbara är väl att skynda långsamt för att få in fler pass i v. Annat?
Anekdot från verkligheten: jag har förbättrat mig drygt 4 min på milen sen jag köpte en roddmaskin (Concept 2). Kör löpning som tidigare 2-3 ggr /v och rodd 2-3. Oftast distans i löpspåret och intervaller på roddmaskinen - tycker det är lättare att pressa kroppen på roddmaskinen.
På köpet får man fler muskler genomkörda.
 

Oew

Rolex
Jag har nog milen på ca 53-54min idag. Jag springer kuperad grusväg och skogsstigar. När kroppen säger ja (haft lite ont frampå benen, förmodligen överansträngning) så kommer jag springa två ggr i v. Nu bara en. Börjat köra rodd.

OM jag ska ta mig till säg 49min/mil el snabbare, var skulle jag fokusera? Mest uppenbara är väl att skynda långsamt för att få in fler pass i v. Annat?
@Carlf har ett bra förslag här. Löpintervaller ger i princip ingen ökad effekt om du inte springer minst 70km/v och även då måste du ha förståelse för hur man bygger pass och inte rejsar varje intervalpass. Lägg till rodd 2ggr/v och lägg till lite stegringslopp på ett av dina löppass. Börja med 2x100 och bygg långsamt upp till 5-6x100. Sedan jobbar du med styrka och rörlighet i vader/höft och lägger successivt på mer löpning.
 

Oew

Rolex
Vill du vara snäll och utveckla mer?
Det jag menar är att du får en större effekt av att helt enkelt bli bättre aerobiskt tränad vilket underskattas av de flesta. Om man springer 2-3 pass i veckan är det bättre att springa en högre mängd på varje pass eller ett extra pass jämfört med att byta ut ett pass mot intervaller och öka skaderisken avsevärt. Att bygga upp kapillärer och mitokondrierna genom en högre mängd aerobisk träning kommer ta dig väldigt nära din maxkapacitet även utan intervallpass, speciellt om man också kör stegringslopp.
 

zeke_varg

Omega
Det låter som att jag ska hellre köra 3,5km 2ggr/v isf 1 pass på 7km från start? Är 1mil så kort att det är bättre utvecklingsmässigt att köra fler pass än att känna av längre pass i benen?

Är lite sugen att testa vilket tempo jag kan hålla på en mil en gång så jag vet vad jag kan köra på Midnattsloppet. Kanske bättre o köra längre roddpass o korta löppass till benen är helt ok.. sen chansa på ett tempo i mitten av aug för milen.
 

Oew

Rolex
Det låter som att jag ska hellre köra 3,5km 2ggr/v isf 1 pass på 7km från start? Är 1mil så kort att det är bättre utvecklingsmässigt att köra fler pass än att känna av längre pass i benen?

Är lite sugen att testa vilket tempo jag kan hålla på en mil en gång så jag vet vad jag kan köra på Midnattsloppet. Kanske bättre o köra längre roddpass o korta löppass till benen är helt ok.. sen chansa på ett tempo i mitten av aug för milen.
3,5km är lite kort imo, men 2x5 i början är en bra start. Men kombinera det med mycket rodd så blir det bra snabbt. Se till att kolla lite videos på teknik på rodden bara
 
Det jag menar är att du får en större effekt av att helt enkelt bli bättre aerobiskt tränad vilket underskattas av de flesta. Om man springer 2-3 pass i veckan är det bättre att springa en högre mängd på varje pass eller ett extra pass jämfört med att byta ut ett pass mot intervaller och öka skaderisken avsevärt. Att bygga upp kapillärer och mitokondrierna genom en högre mängd aerobisk träning kommer ta dig väldigt nära din maxkapacitet även utan intervallpass, speciellt om man också kör stegringslopp.
Detta är jag också övertygad om. Blir nästan lite "sur" eller less kanske man ska säga när man läser alla dessa program i tidningar och nätet och även om de riktar sig till nybörjare eller sub 2h på halvmaran så är det en jäkla massa intervaller inlagda. Tror som ovan att man har betydigt mer ut av dem om man har en stabil grund med redan bra mängd. Så fokus på distans generellt till folk :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Apropå intervaller, så kan det vara värt att läsa på lite om tröskelintervaller respektive VO2-max-intervaller. För en motionär, som jag själv, så är nyttan av hög tröskel större än ett topp-värde på VO2-max.

Det ena utesluter förstå inte det andra, men "till vardags" är en bra tålighet vid tröskel fint att ha. Hjälper i varje fall mig att köra skiten ur en och annan kompis... och även att bli körd skiten ur, med den kompis som toppar min tröskel...

Jag kör nära på uteslutande intervaller i ngn träningsmaskin, som roddmaskin, crosstrainer eller trappmaskin. Även löpband (norska intervaller med lutning) och då och då spinningcykel. Kör inte sprintintervaller alls i löpning ute. Däremot stegringslopp.

Cykling på landsväg funkar fint för långa tröskelintervaller; t ex 3-4 x 12/3 eller 3 x 20/3 eller så. Kan bli riktigt tufft... Eller också cyklar man med en kompis som är bättre rakt av, då blir hela passet på tröskel... och lite till...
 

Mankebank

Cartier
Tycker att Suunto Spartan Trainer ser attraktiv ut. Går att hitta för ca 2000 kr.

Garmin Forerunner 645 är en ny, lätt löparklocka med fin spec. 645M kan lagra musik. Dyrare än Suunton dock.
Jag köpte en Forerunner 645 för ett par veckor sedan och de du listar var tillsammans med Fenix 5s mina huvudalternativ. Till slut gick Suunto bort på grund av allmän klossighet och avsaknad av barometrisk höjdmätning. Dessutom skilde det bara en tusenlapp om man valt bort Suunto helplastmodell i ful färg som för all del är väldigt billig. Fenix 5s kändes onödigt dyr för en löparklocka och dessutom gör bandhornens design att den ser större ut än den är medan 645 har en listig konstruktion som gör att den bär mindre än 42,5 mm.

Jag är väldigt nöjd och hade utan tvekan valt samma igen.
 

demondave

Rolex
09D20E82-8F29-4CCC-AE40-DAB53A2CD0D9.jpeg
Löpningen har gått skit i år. Mycket jobb, på tok för varmt för min smak och en trötthet som bara stegrade. Den sistnämnda krävde en rejäl penicillinkur, var inte ett dugg frisk. Så nu börjar jag känna mig lite piskad när energi så smått kommer tillbaka. Kör endel med viktväst i gymmet, verkligen skitkul! Så var tvungen att testa. Just kommit in från 3x1200m med 10kg extra på kroppen. Fy tusan så kul!

Tiderna, undrar ni? Well.. stigande.. ;)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Har ersatt originalarmbandet i plast på min Garmin FR630 mot ett i silikon istället. Så sjukt mycket skönare! Dessutom sitter hålen tätare på bandet så det är lättare att få till rätt passform. Köpte detta direkt från Garmin men går säkert att hitta på andra ställen också. Finns i ett gäng olika färger och passar även 230/235.
PSX_20180713_124111.jpg
PSX_20180713_124216.jpg
 
Topp