• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Min är garmin fr235 med hr, så vi har nog samma:) har varit sugen länge på att skaffa en nyare så man kan använda det mer avancerade pulsbandet så man får mer data kring löpdynamik, speciellt intresserad att veta om man springer jämt mellan höger och vänster fot eller om ena sidan belastas tyngre/mer
Ahh I see nu att jag har 225 så ännu simplare :) jag gillar dock med puls i handleden men då får man ju som sagt kompromissa på datan. Kanske ska tänka om...

A8032E19-6542-4AE6-B7F4-3A5DEA685844.png

Mkt data från min XT920
Sjukt bra kadens, själv kämpar man att komma upp över 170...

Varför jag kämpar eller varför det var bra kadens? För den fösta så skulle jag löpekonomiskt tjäna på att höja min kadens och korta stegen något men det är svårt men långa tunga ben som jag har. Nu intervallpass på lunchen!
Varför du eftersträvar det. Hur vet du att du skulle tjäna på din kadens? Överstrider nu? Jag har också långa ben och som jag och flera andra nämnt här flera gånger så finns det inget magiskt med hög kadens, speciellt inte vid lägre hastigheter. Min kadens vid lugna pass är runt 80, och jag når inte upp till 90 innan jag kommer till ungefär 3k-pace. Jim Walmsley springer milen på under 29 min med en kadens på omkring 80 också.
Om du vill förbättra din löparekonomi så kör mycket stegringslopp och snabba 200ingar, kadens kommer inte ge dig något.
Här är några av mina pass i olika farter där du kan se hur kadensen ändras av farten jag springer
Lugnt=
upload_2018-7-26_11-23-40.png

Mellan=
upload_2018-7-26_11-22-38.png

Tröskel=
upload_2018-7-26_11-25-56.png

Varför du eftersträvar det. Hur vet du att du skulle tjäna på din kadens? Överstrider nu? Jag har också långa ben och som jag och flera andra nämnt här flera gånger så finns det inget magiskt med hög kadens, speciellt inte vid lägre hastigheter. Min kadens vid lugna pass är runt 80, och jag når inte upp till 90 innan jag kommer till ungefär 3k-pace. Jim Walmsley springer milen på under 29 min med en kadens på omkring 80 också.
Om du vill förbättra din löparekonomi så kör mycket stegringslopp och snabba 200ingar, kadens kommer inte ge dig något.
Här är några av mina pass i olika farter där du kan se hur kadensen ändras av farten jag springer
Lugnt=

Mellan=

Tröskel=
Mkt fina tider oavsett tempo du kör i!!!

Lugnt=

Mellan=

Tröskel=
Riktigt bra farter - mycket bättre än mina :) Man lär sig något nytt varje dag - det har hängt kvar sen jag gick en löptekninkskurs för några år sedan. Men ska fokusera på stegringslopp och korta intervaller och inte stirra mig bling på kadensen. Ligger inne minst ett pass i veckan med det i mitt program mot New York. Siktar på under 3.30 där - hoppas det går vägen!

• Like
Reactions: Oew
Hej löparklockbröder! Weird request men måste kolla! Har vait anmäld till Swimrunloppet Öloppet nästa helg sedan augusti för ett år sedan! Min teampartner har dragit på sig en sträckning i vaden och blir borta flera veckor. Är fortfarande sjukt laddad då detta har varit mitt huvudlopp för hela året så vill inte bara ge upp.

Någon som löper en del och även bemästrar crawl? 34km löpning över göteborgs södra skärgård och 5.7km simning totalt! Klocksnack före och efter utlovas, öl likaså! Min moster bor på brännö som är en av öarna man har loppet på så boende kan ordnas post race också! Long shot men man måste försöka!! Avgiften för laget på 3000 är redan betald så det är gratis om man ställer upp!

Löper en mil på 42-43 min om jag kör just en mil, har tänkt köra ca 5- 5:30 tempo på de sträckor som är löpbara. Kan såklart justera löpplanen vid behov! Simmar en km på ca 17min.

Mvh
Rey

Falkenbergs Stadslopp genomfördes i ett väldigt soligt Falkenberg där temperaturen var ca. 32 °C.
De första 5 kilometrarna gick rätt bra men sedan hade jag en dipp till runt 8 kilometer, därefter kunde jag höja mitt lufsartempo något och då också plocka lite placeringar. Sista kilometern var den snabbaste (med någon sekunds marginal) så det var nog rätt optimalt utefter min nuvarande form. Måste komma igång och köra intervaller igen....

Hej löparklockbröder! Weird request men måste kolla! Har vait anmäld till Swimrunloppet Öloppet nästa helg sedan augusti för ett år sedan! Min teampartner har dragit på sig en sträckning i vaden och blir borta flera veckor. Är fortfarande sjukt laddad då detta har varit mitt huvudlopp för hela året så vill inte bara ge upp.

Någon som löper en del och även bemästrar crawl? 34km löpning över göteborgs södra skärgård och 5.7km simning totalt! Klocksnack före och efter utlovas, öl likaså! Min moster bor på brännö som är en av öarna man har loppet på så boende kan ordnas post race också! Long shot men man måste försöka!! Avgiften för laget på 3000 är redan betald så det är gratis om man ställer upp!

Löper en mil på 42-43 min om jag kör just en mil, har tänkt köra ca 5- 5:30 tempo på de sträckor som är löpbara. Kan såklart justera löpplanen vid behov! Simmar en km på ca 17min.

Mvh
Rey
Hejsan!
Tyvärr är jag inte så haj på crawl, har dessutom ingen våtdräkt, annars hade jag gärna ställt upp.
Hoppas att du hittar någon ersättare till din partner.
M.v.h.
Ulf L.

Mvh
Rey
Om jag inte själv hade mitt A-lopp nästa helg skulle jag gärna ställa upp! Ska höra med några vänner om de är sugna.

Hade varit kul!! Har hittat partner nu så det är löst!! :D tack för omtanken!! Borde kanske planera något forn av lopp med lite KS-folk till nästa år, hade varit skoj med lite gtg efteråt!
Grymt! Ja det borde vi verkligen! Brukar ju vara ett gäng som springer sthlm mara, Vi skulle kunna köra nått i samband med det

Ont i en vad.....så lite uppehåll......hängde på MTB nörden till Svågern idag istället.....47k på Finnmarksturen..........satan va tungt.....respekt till MTB:are.......ska aldrig tänka illa om en igen........

Ont i en vad.....så lite uppehåll......hängde på MTB nörden till Svågern idag istället.....47k på Finnmarksturen..........satan va tungt.....respekt till MTB:are.......ska aldrig tänka illa om en igen........
Tryckte gilla för MTB-kommentaren. Hoppas vaden blir bättre! Fuskar själv med en del cykling. För nöje, pendling och hyfsat lättillgänglig träning. Körde vilse häromdagen. Hade laddat en 6 mil lång MTB-rutt i klockan. En mix av ca 10 km landsväg, 20 km grus och resten skogsväg (traktorstig) och single track/stig. Efter sisådär 40 km (jag vet inte exakt) orkade klockan inte längre med navigeringen med alla dess datapunkter utan frös/kraschade. Blev sen till middagen... men det var en spännande runda...

Körde pulsband idag för att testa hur det funkar. Spännande men tror jag behöver köra en egen uträkning på maxpuls. Standardinställningen gav mig att jag var 1slag ifrån maxpuls under passet och att jag låg 48% av passet i zon 5 (jag fick googla lite om vad zonerna innebar och den fördelningen var inte riktigt det jag tror är bra för mig).

Körde pulsband idag för att testa hur det funkar. Spännande men tror jag behöver köra en egen uträkning på maxpuls. Standardinställningen gav mig att jag var 1slag ifrån maxpuls under passet och att jag låg 48% av passet i zon 5 (jag fick googla lite om vad zonerna innebar och den fördelningen var inte riktigt det jag tror är bra för mig).
Springer numera bara på puls.......låga km tider lockar inte som för några år sedan......tar ett tag innan man lär sig springa på puls.......men det är spännande när man väl hittar sina värden som man känner igen.

Hur länge har du kört med pulsbandet/pulsmätning innan/tidigare?

Den brukar vara bananas innan man kört några pass och mätt (typ minst 10 pass) så att den pejlat in dig. Jag låg typ konstant i zon 5 och fick 5,0 i ’training effect’ på alla pass i början när jag började mäta.

Nu når jag knappt zon 5 om jag inte kräks lungorna ur mig.

Hur länge har du kört med pulsbandet/pulsmätning innan/tidigare?

Den brukar vara bananas innan man kört några pass och mätt (typ minst 10 pass) så att den pejlat in dig. Jag låg typ konstant i zon 5 och fick 5,0 i ’training effect’ på alla pass i början när jag började mäta.

Nu når jag knappt zon 5 om jag inte kräks lungorna ur mig.
1a gången. Tränat 1 år utan o bara kört gps. Menar du att trackade pulsen inte heller stämmer? 178 i max o medel på 155. Är det rent av en dålig idé o maxtesta?

1a gången. Tränat 1 år utan o bara kört gps. Menar du att trackade pulsen inte heller stämmer? 178 i max o medel på 155. Är det rent av en dålig idé o maxtesta?

Jo, jag tror nog att mätt puls stämmer, men jag tror att den har väldigt svårt att bedöma vad som är en ’hög belastning’ för dig baserat på ett pass.

Maxpuls varierar ju väldigt mycket mellan individer och klockan kör ju någon standardalgoritm som den försöker förhålla sig till att börja med.

För mig förändrades värdena väldigt mycket i början. Jag låg i början i Zon 5 kanske 80% av passen. Nu ligger jag i princip aldrig i zon 5 när klockan kalibrerat in sig/mig.

Dock inga extrema värden du nämner tycker jag, har legat betydligt högre än så själv tidvis. Speciellt när kroppen inte varit 100.

Kör maxtest om du vill - jag tycker det verkar skitjobbigt! :D

Att kika lite på VO2-max kan vara en ledsagare också. Nästan det intressantaste tycker jag för att bedöma form och progress. Tar iof också ett tag/ett antal pass för att få tillförlitliga värden.

Senast ändrad:
Hur bra stämmer 220-ålder som maxpuls? På mig stämmer det bra.....177 enligt formeln och 180 på arbetsprov.....

Det finns flera olika zonsystem, men de flesta träningsklockor använder sig av 5-zonssystemet baserat på maxpuls. Då brukar man säga att ”time to exhaustion” i zon 5 är 10-20 minuter ungefär, beroende på hur vältränad man är. Zon 5 ska vara ovanför tröskelpuls (den puls då kroppen inte längre klarar av att ventilera ut mjölksyra). Den pulsen kan man känna igen genom att notera när andningen övergår från ”enkelandning” till ”dubbelandning”. Ungefär där börjar zon 5. Och man brukar säga att tröskelpulsen är någonstans runt 85% av maxpuls. Men det varierar. Min tröskel ligger på 90% av max.

Ett förenklat tröskeltest, om man inte vill göra ett maxpulstest, är att springa ”all out” (efter uppvärmning) under 6 minuter och mäta pulsen efter varje minut. Snittet av dessa sex pulsnivåer ligger väldigt nära din tröskel.

På så sätt kan man få ngt att utgå från. Dvs tröskel delat med 0,85 ger en bättre indikation på maxpuls.

Alternativt så har man en klocka som jag, där man kan sätta zonerna efter tröskelpuls i stället för maxpuls. Då hamnar förstås zon 5 på över 100% av tröskelpuls.

Maxpulsformeln är väldigt oprecis. Min maxpuls ligger 17 slag över vad formeln anger.

Hjärtats storlek påverkar maxpulsen. Ett mindre hjärta behöver slå fler slag för att få ut samma mängd syre, som ett större hjärta på lägre antal slag.

Ett större hjärta innebär inte nödvändigtvis att man är mer vältränad än om man har ett mindre hjärta.

Det är lite grand som bilmotorer. En mindre högvarvig italienare kan köra ifrån en stor lågvarvig amerikanare.

Och tvärt om...

Det handlar mer om hur man tar hand om den motor man har fått. Det är också en orsak till att en formel för maxpuls stämmer så dåligt.

Tillbaka
Topp