• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Nu börjar uppladdning för lidingöloppet, tränat mycket terräng och backe i sommar och körde vertical K igår, så ska nog klara sista milen lite bättre än förra året. Vilka fler ska springa och vad har ni för mål? Sprang 2:12 förra året med noll backpass, satsar på sub 2 i år.
Edit: Gick igenom mina splitar från förra året och sista milen gick på 46 min och första km på 3:30 hehe...
Grymt!
Jag ska springa. Långt ifrån din snabbhet men skulle vara Nice och komma ner mot 2:20. Startar i grupp 2 så säkert bättre flyt än förra gången jag sprang då det var lite trångt.

• Like
Reactions: Oew
Min svaga länk är svaga/ej uthålliga underben. Jag har variation i längd och tempo i löpningen (Jag undviker asfalt och alternerar med två par skor) men benen är inte glada om de inte får 4 dagars vila. Det är ju inte ok om man vill jobba mot 3 pass i veckan. Några förslag? Köra benpass på gymmet 1gång i v? El behöver jag springa kortare och långsammare (springer 5-6km)?
Som PartiSan frågade, var gör det ont?
När jag hade haft uppehåll på grund av skada i några år och började köra igen så fick jag inflammation i benhinnorna då jag körde för mycket löpning utan att man längre var van vid det.
Så beroende på var och hur det gör ont så kan det nog bli lite olika svar/spekulationer :)

Nu börjar uppladdning för lidingöloppet, tränat mycket terräng och backe i sommar och körde vertical K igår, så ska nog klara sista milen lite bättre än förra året. Vilka fler ska springa och vad har ni för mål? Sprang 2:12 förra året med noll backpass, satsar på sub 2 i år.
Edit: Gick igenom mina splitar från förra året och sista milen gick på 46 min och första km på 3:30 hehe...
Sub 2 är ruggigt bra.
Att sänka sig lite över 12 minuter är väldigt mycket vid de tiderna men helt rätt att satsa!
Fasen jag börjar bli lite sugen på loppet igen men i år blir det inte.

Sub 2 är ruggigt bra.
Att sänka sig lite över 12 minuter är väldigt mycket vid de tiderna men helt rätt att satsa!
Fasen jag börjar bli lite sugen på loppet igen men i år blir det inte.
Ja det är helt klart en stor sänkning, men är i betydligt bättre form i år så hoppas det ska gå. Led dessutom ordentligt av bristen på backpass förra året, var fram till 25km på pace för 2:06.
Kör!

Ja det är helt klart en stor sänkning, men är i betydligt bättre form i år så hoppas det ska gå. Led dessutom ordentligt av bristen på backpass förra året, var fram till 25km på pace för 2:06.
Kör!
Jag håller tummarna :)
Förhoppningsvis så blir det ett annat lopp för min del på samma datum.
Så Lidingö får vänta minst ett år på att återse min nuna ;)

• Like
Reactions: Oew
Som PartiSan frågade, var gör det ont?
När jag hade haft uppehåll på grund av skada i några år och började köra igen så fick jag inflammation i benhinnorna då jag körde för mycket löpning utan att man längre var van vid det.
Så beroende på var och hur det gör ont så kan det nog bli lite olika svar/spekulationer :)
Svagt utsida/framsida. Strålade lite nedåt baksida idag + framsida. Tycker jag kör förhållandevis lugnt o har gnetat på i ett år. Kört endast en gång med en dags uppehåll, annars 3-5 dagars vila. Ska nog dra in på löplabbet o testa om de ser något i löpsteget om skorna inte är optimala med nuvarande steg. Ortopedbesök?

Bättre o kolla upp än att googla alla fel.. :)

Tack för input!

Dokumentärtips, har några år på nacken men.

Rich Roll har även en bra podd med många Ultraatleter och individer som gått från missbruk till elitidrottare.

Sjukt skeptisk mot inlägg......la ner rätt mkt stålar och tid att komma till rätta med vader som bråkade.......höll på ett år...lät gjuta inlägg på sofiahemmet och träffade ortoped som sa att jag var plattfot....var nära att ge upp när träffade jag ett bra naprapat som sa släng den där skiten. Ett par behandlingar senare var jag 100% igen. Kroppen är byggd för löpning så är man inte xtrem plattfot eller tokpronerar kan man träna/justera väldigt mkt med bra hjälp. Mina vadproblem satt i rygg och höft.....allt hänger ihop sas...

Svagt utsida/framsida. Strålade lite nedåt baksida idag + framsida. Tycker jag kör förhållandevis lugnt o har gnetat på i ett år. Kört endast en gång med en dags uppehåll, annars 3-5 dagars vila. Ska nog dra in på löplabbet o testa om de ser något i löpsteget om skorna inte är optimala med nuvarande steg. Ortopedbesök?

Bättre o kolla upp än att googla alla fel.. :)

Tack för input!
Jag har "tyvärr" ingen erfarenhet av sådana symptom/känningar så jag kan inte bidra.
Men att kolla upp att dina skor passar dig och ditt löpsteg en bra början.

Nu borde det gå undan även i spåret och på fjället. Kan nog vara klokt att ha något stadigare med grepp till Vemdalen och lidingöloppet.
0B7CFA5F-1808-452B-9E39-FE83BAAC8CEC.jpeg

Håller tummarna för att backpassen ger effekt då. 12 minuter är mycket att kapa, men inte omöjligt.
Osäkert om det blir något LL för min del i år? Måste känna att jag är bättre än vad jag var förra året (1.55 efter 37-37-41) om det ska kännas värt att springa och där är jag inte just nu. Förhoppningsvis går det iaf att få in lite bra träning de närmaste veckorna så får vi se vad som händer...

Håller tummarna för att backpassen ger effekt då. 12 minuter är mycket att kapa, men inte omöjligt.
Osäkert om det blir något LL för min del i år? Måste känna att jag är bättre än vad jag var förra året (1.55 efter 37-37-41) om det ska kännas värt att springa och där är jag inte just nu. Förhoppningsvis går det iaf att få in lite bra träning de närmaste veckorna så får vi se vad som händer...
Ja det är mycket att kapa, men är som sagt betydligt snabbare i år, körde samma långpass för några veckor sedan på 34km med 4x5km fartökning, förra året körde jag alla på ganska exakt 20 min, i år var alla under 19 med sista på 18:02. 1:55 är riktigt bra och relativt jämna splittar ändå, tror man ska räkna med 1-2 min extra för sista milen oavsett hur snabb man är.

• Like
Reactions: Rey
Är det någon som vet någon affär i eller kring Göteborg som har Saucony Peregrine 8 i storlekar runt 43 hemma?
Jag vet inte rätt storlek på den skon så jag måste prova och kan inte beställa via nätet.
Jag har kollat med Löp och Sko, Löplabbet, SM Sport, Intersport, Team Sportia och Stadium. Men känner någon till något ytterligare ställe som jag borde kolla med så skriv gärna en rad.

Ja det är mycket att kapa, men är som sagt betydligt snabbare i år, körde samma långpass för några veckor sedan på 34km med 4x5km fartökning, förra året körde jag alla på ganska exakt 20 min, i år var alla under 19 med sista på 18:02. 1:55 är riktigt bra och relativt jämna splittar ändå, tror man ska räkna med 1-2 min extra för sista milen oavsett hur snabb man är.
Ja, då borde du ha några minuter per mil att kapa plus att du har erfarenheten från förra året i bagaget. Har du bara kört backe upp eller har du också kört backe utför, dvs intervaller/snabbdistans/tröskel i kuperad terräng eller har det mest varit distanspass du kört i terräng? Finns mycket tid att tjäna/energi att spara på att klara av utförslöpningen på ett bra sätt, särskilt när det blir så långt som LL och alla stötar man behöver ta.
Håller med om att man inte riktigt kan förvänta sig att gå helt jämnt och det gäller nog egentligen redan från halva loppet.

Ja, då borde du ha några minuter per mil att kapa plus att du har erfarenheten från förra året i bagaget. Har du bara kört backe upp eller har du också kört backe utför, dvs intervaller/snabbdistans/tröskel i kuperad terräng eller har det mest varit distanspass du kört i terräng? Finns mycket tid att tjäna/energi att spara på att klara av utförslöpningen på ett bra sätt, särskilt när det blir så långt som LL och alla stötar man behöver ta.
Håller med om att man inte riktigt kan förvänta sig att gå helt jämnt och det gäller nog egentligen redan från halva loppet.
Har kört uppför och utför, har tränat senaste året för ett triathlon där man på löpningen först sprang uppför lillskutan och sen uppför åreskutan så har sett till att jag snittat omkring 3-4000 höjdmeter/v. Håller verkligen med om att man kan tjäna mycket nerför, blir verkligen förvånad över hur många som saktar ner i nerförsbackar. Det ska se ut ungefär så här!
Känns som att man måste lura lite på taktiken inför loppet

Har kört uppför och utför, har tränat senaste året för ett triathlon där man på löpningen först sprang uppför lillskutan och sen uppför åreskutan så har sett till att jag snittat omkring 3-4000 höjdmeter/v. Håller verkligen med om att man kan tjäna mycket nerför, blir verkligen förvånad över hur många som saktar ner i nerförsbackar. Det ska se ut ungefär så här!
Känns som att man måste lura lite på taktiken inför loppet
Vilken jävla speed och balans filmaren har som piper på i bra tempo efter... :)

Idag var det sprintorientering i Partille.
Tyvärr hade jag huvudet under armen till första kontrollen, efter det gick det bra. Jag skyller på att det är andra gången i år som jag håller i en karta ;)

Senast ändrad:
Jag har fått ställa in första loppet tyvärr men ingen fara med det. Finns många lopp kvar..

Det jobbiga är symptomen sedan i tis. Yrsel, högre vilopuls, lätt huvudvärk och svajig syn. Bokade in sjukan i fredags men min tid blev cancelerad pga akutfall. Ska in på måndag igen.. hoppas jag. Har bokat synundersökning också. Har aldrig haft den här bakiskänslan utan alkohol. Vi håller tummarna att det är något enkelt som en udda förkylning utan vanliga symptom.

Jag har fått ställa in första loppet tyvärr men ingen fara med det. Finns många lopp kvar..

Det jobbiga är symptomen sedan i tis. Yrsel, högre vilopuls, lätt huvudvärk och svajig syn. Bokade in sjukan i fredags men min tid blev cancelerad pga akutfall. Ska in på måndag igen.. hoppas jag. Har bokat synundersökning också. Har aldrig haft den här bakiskänslan utan alkohol. Vi håller tummarna att det är något enkelt som en udda förkylning utan vanliga symptom.
Ja det är alltid trist att ställa in men det låter som det var ett klokt beslut.

Idag var det Partilletrippeln men denna gång medeldistans (orientering).
Kartan och verkligheten stämde hyfsat bra för mig idag, några små bommar och ett vägvalet som jag är lite osäker på om det var snabbast (men det var garanterat enklast kontrolltagning från mitt håll).
Så jag är nöjd.

• Like
Reactions: Rey

:(

Nu hoppas jag det är borelia. Annars vettefan.. börjar fundera på alla möjliga riktigt dåliga grejer. Varit på akuten i måndags (vårdcentralen som nekade mig i fredags skickade mig till Huddinge sjukhus på mån morgon... yay, vad dom kan. Idioter) o blir väl neurologen snart. Boreliatest idag. De kunde de inte göra på Huddinge.. det behövde man boka tid på vårdcentralen. Men först ta tid av en doktor där för att sen få ok att ta prov. Sicken jävla byråkrati!

Hoppas börja med runacademy i höst. Då lär jag få bra tips på löpteknik, skor o prylar osv från erfarna. Ska bli frisk först.

Nu är jag ju ingen läkare dårå.....men som du beskriver det kan det inte vara stress? Klassiska symptom? Behöver ju inte vara stress relaterat till arbete.......finns ju andra saker att noja över. Du får väl invänta resultatet och visar andra blodprov osv inget så får du fundera lite.....

:(

Nu hoppas jag det är borelia. Annars vettefan.. börjar fundera på alla möjliga riktigt dåliga grejer. Varit på akuten i måndags (vårdcentralen som nekade mig i fredags skickade mig till Huddinge sjukhus på mån morgon... yay, vad dom kan. Idioter) o blir väl neurologen snart. Boreliatest idag. De kunde de inte göra på Huddinge.. det behövde man boka tid på vårdcentralen. Men först ta tid av en doktor där för att sen få ok att ta prov. Sicken jävla byråkrati!

Hoppas börja med runacademy i höst. Då lär jag få bra tips på löpteknik, skor o prylar osv från erfarna. Ska bli frisk först.

Hoppas du kryar på dig - är sjukt jobbigt att vara rasslig!

Anmälde mig också till Runacademy. Hoppas det ger något - har aldrig kutat organiserat tidigare. Hoppas på inspiration till att ta de riktiga grispassen.

Jag ska springa min första sthlm halvmara den 15/9 och tar tacksamt emot alla kloka tips och råd från er rutinerade löpare. Framförallt hur mycket vila gäller inför? När ska jag tex göra mitt sista långpass (15-20Km) innan loppet?

Jag ska springa min första sthlm halvmara den 15/9 och tar tacksamt emot alla kloka tips och råd från er rutinerade löpare. Framförallt hur mycket vila gäller inför? När ska jag tex göra mitt sista långpass (15-20Km) innan loppet?

Kul!! Önskar dig lycka till, det är en kul distans tycker jag! Gå inte ut för hårt är ett gammalt välanvänt tips, ät något på morgonen som magen är van vid. Försök ha kul också ;)

Brukar köra sista långpasset på typ 80% av sträckan 7-10 dagar innan loppet och dra ner på träningsmängd/intensiteten sista veckan :) Ligga på sofflocket sista veckan är inget jag kan rekomendera iaf, bra att vara igång men i lägre doser.

Kul!! Önskar dig lycka till, det är en kul distans tycker jag! Gå inte ut för hårt är ett gammalt välanvänt tips, ät något på morgonen som magen är van vid. Försök ha kul också ;)

Brukar köra sista långpasset på typ 80% av sträckan 7-10 dagar innan loppet och dra ner på träningsmängd/intensiteten sista veckan :) Ligga på sofflocket sista veckan är inget jag kan rekomendera iaf, bra att vara igång men i lägre doser.
Stort tack för snabbt svar och för peppen!. Ja, alla säger åt en att ta det lugnt :) Har en känsla av att jag kommer stressa upp mig en del då jag startar i sista gruppen och det förmodligen kommer vara mycket sick-sackande de första kilometerna. För jag tar för givet att det är den sista gruppen som har den mest blandade nivån på motionärer. En vanlig frukost låter klokt, men hur gör man med lunch? Jag startar kl 16, så det känns svårt att avgöra om en stor lunch är bättre än en liten med någon mellis strax innan start.

Tillbaka
Topp