• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Rey

Rolex
Detta lät ju inte bra :D Föräldrarna har ett löpband i garaget så tänkte släpa dit högtalare och sen bara kötta fullt. Har inte sprungit några längre sträckor förut... Springer 2 km 4 dagar i veckan plus innebandy 1 dag. Springer 2950+ i cooper men jag måste erkänna att jag är lite nervös!

Varför inte springa ute? :)
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Detta lät ju inte bra :D Föräldrarna har ett löpband i garaget så tänkte släpa dit högtalare och sen bara kötta fullt. Har inte sprungit några längre sträckor förut... Springer 2 km 4 dagar i veckan plus innebandy 1 dag. Springer 2950+ i cooper men jag måste erkänna att jag är lite nervös!
Skulle inte växla upp direkt från 2km till halvmara. Bygg upp distansen successivt.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Du har ju rätt men känner ändå att jag måste prova :D
Ja härdningen av pannbenet är underskattad verksamhet, själsligen får man ut en del av det om man lyckas, skaderisken kan vara betydande......men är du ung och rask och tänker mycket på att fly till och sedan från Nordkorea, så blir detta ett upplyftande inslag :)
Lycka till

TT
 

LI0N

Panerai
Ja härdningen av pannbenet är underskattad verksamhet, själsligen får man ut en del av det om man lyckas, skaderisken kan vara betydande......men är du ung och rask och tänker mycket på att fly till och sedan från Nordkorea, så blir detta ett upplyftande inslag :)
Lycka till

TT

Haha är ganska ung ännu så får hoppas att kroppen inte tar så mycket skada! Har marscherat mycket med 20kg packning för ett par år sedan så kroppen är van med ansträngning.
Jag återkommer med resultat!
 

LI0N

Panerai
o_O

0-3 grader o regn samt över 26 grader o sol är de enda väder jag drar mig för. Jag köttar året runt. Finns sjukt bra kläder o skor som var och en passar in i alla våra årstider.

Löpband för lite variation men braka av varje vecka vettefan.
Lyssna inte på alla ovan, springa långt på löpband bygger karaktär! Tips är också att ställa en spegel bredvid så kan du hålla koll på din löpform också!


Nu har jag bestämt mig, springer 20km på löpbandet på lördag! Måste fixa till världens playlist så man inte blir allt för uttråkad!
 
  • Like
Reactions: Oew

Androl

Omega
Nu har jag bestämt mig, springer 20km på löpbandet på lördag! Måste fixa till världens playlist så man inte blir allt för uttråkad!
Glöm inte att ställa löpbandet på 1% i lutning för att kompensera diverse naturkrafter, om du vill att det ska bli typ som att springa ute. Sen får du springa en kilometer till för att det ska bli ett halvmaraton.

Men förstår inte riktigt varför du ska öka från 2km till 2,1 mil? Känns som en onödig risk oavsett ålder.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Men då är det väl iof inte så tokigt att köra löpband. Är ju bra mycket snällare/mjukare.
Inte tokigt, bara boring :)
Sprang alltid löpband förr om vintern......3 ggr/v a 10k...ofta ganska snabbt.....för mig då....4:30-4:45 tempo ish....med 0% i lutning......sen när våren kom så blev jag alltid förvånad hur långsamt jag sprang IRL........hade ju fan tränat hela vintern. Nu är jag gammal och vis......springer ute året runt och är mkt mer happy. Solig februaridag....lunchpass......-8 grader....magiskt....
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Exakt min tanke! Är mest för att se om jag har tillräckligt bra kondition.
Om du vill testa din kondition kan du med fördel göra ett Cooper-test på löpbandet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coopers_test
Värm upp 2-3 km i en långsammare takt. Och kom ihåg att varva ner. Det bör ge ett pass på totalt 7-8 km.
Att springa långt kräver inte toppkondition. Då handlar det mer om uthållighet.
 

sharetracker

Cartier
Inte tokigt, bara boring :)
Sprang alltid löpband förr om vintern......3 ggr/v a 10k...ofta ganska snabbt.....för mig då....4:30-4:45 tempo ish....med 0% i lutning......sen när våren kom så blev jag alltid förvånad hur långsamt jag sprang IRL........hade ju fan tränat hela vintern. Nu är jag gammal och vis......springer ute året runt och är mkt mer happy. Solig februaridag....lunchpass......-8 grader....magiskt....
Springa på vintern slår springa på sommaren. Sen jag köpte mina icebug så det ju en fröjd att fräsa runt på is och packad snö.
 

LI0N

Panerai
Om du vill testa din kondition kan du med fördel göra ett Cooper-test på löpbandet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Coopers_test
Värm upp 2-3 km i en långsammare takt. Och kom ihåg att varva ner. Det bör ge ett pass på totalt 7-8 km.
Att springa långt kräver inte toppkondition. Då handlar det mer om uthållighet.

Springer 2950+ i cooper så jag är ganska nöjd med det. Orsaken till att jag bara springer korta sträckor är för att jag inte tycker om löpning överhuvudtaget. Om jag skall springa en 5-10km länk springer jag alldeles för hårt (för att det är så tråkigt) och jag får inte ut något av det.
Jag skulle klassa mig som relativt uthållig, viljan finns åtminstone! Har marscherat 80km+3 km språngmarsch med 20kg packning i ösregn i november så kroppen har åtminstone varit van med påfrestning.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Springer 2950+ i cooper så jag är ganska nöjd med det. Orsaken till att jag bara springer korta sträckor är för att jag inte tycker om löpning överhuvudtaget. Om jag skall springa en 5-10km länk springer jag alldeles för hårt (för att det är så tråkigt) och jag får inte ut något av det.
Jag skulle klassa mig som relativt uthållig, viljan finns åtminstone! Har marscherat 80km+3 km språngmarsch med 20kg packning i ösregn i november så kroppen har åtminstone varit van med påfrestning.
Dåså.....Då finns det förutsättningar :)
Löpning är inte "kul"...magiskt eller frigörande förrän du kommer över den berömda tröskeln......när det väl är uppnått så är det en drog som alla andra :)
Runners high eller flow kanske jag uppnår en gång på 30 löprundor.......men de andra 29 tröskrundorna är helt klart värt det när känslan väl infinner sig.....lätt!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Dåså.....Då finns det förutsättningar :)
Löpning är inte "kul"...magiskt eller frigörande förrän du kommer över den berömda tröskeln......när det väl är uppnått så är det en drog som alla andra :)
Runners high eller flow kanske jag uppnår en gång på 30 löprundor.......men de andra 29 tröskrundorna är helt klart värt det när känslan väl infinner sig.....lätt!
Sprang en av de 29 rundorna i morse... nöjd ändå.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
F526B3E0-EC85-4D67-B9E1-C806F8599468.jpeg

Tycker löpband är ett bra komplement till utomhuslöpning. Första passet sedan halvmaran i lördags och ville bara lufsa.
 

Oew

Rolex
Glöm inte att ställa löpbandet på 1% i lutning för att kompensera diverse naturkrafter, om du vill att det ska bli typ som att springa ute. Sen får du springa en kilometer till för att det ska bli ett halvmaraton.

Men förstår inte riktigt varför du ska öka från 2km till 2,1 mil? Känns som en onödig risk oavsett ålder.
Det där är en myt, är ingen skillnad i vanliga hastigheter mellan löpband och ute, men kommer du över 15km/h bör du ha lite lutning och mer efter 20.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte skaffa mig en ny pulsklocka. Garmin 735 XT eller 235.
Är det någon som har några snabba för o emot så tar jag gärna det.
/j
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Det där är en myt, är ingen skillnad i vanliga hastigheter mellan löpband och ute, men kommer du över 15km/h bör du ha lite lutning och mer efter 20.

Whaaaaaat? Nu är du skyldig en rejäl förklaring. Detta går emot allt jag läst och egna upplevelser i frågan.
Är seriöst mycket nyfiken på redonemanget / fysiken kring det hela som jag tydligen missat. :)
 

Oew

Rolex
Whaaaaaat? Nu är du skyldig en rejäl förklaring. Detta går emot allt jag läst och egna upplevelser i frågan.
Är seriöst mycket nyfiken på redonemanget / fysiken kring det hela som jag tydligen missat. :)
Är inget konstigt alls, själva rörelsen du gör är likadan, den enda skillnaden är vindmotståndet och eftersom den kvadreras med hastigheten är den helt enkelt för lite för att märkas cid lägre hastigheter. Det hela härstammar egentligen från förenklingar på tester som gjorts på Paula Radcliffe.
Här är lite länkar
https://www.hillrunner.com/jim2/id110.html
https://www.google.se/amp/s/www.run...anics-expert-debunks-treadmill-running-myths/
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Är inget konstigt alls, själva rörelsen du gör är likadan, den enda skillnaden är vindmotståndet och eftersom den kvadreras med hastigheten är den helt enkelt för lite för att märkas cid lägre hastigheter. Det hela härstammar egentligen från förenklingar på tester som gjorts på Paula Radcliffe.
Här är lite länkar
https://www.hillrunner.com/jim2/id110.html
https://www.google.se/amp/s/www.run...anics-expert-debunks-treadmill-running-myths/
Dock så är det ju ganska stor skillnad i det att när du springer på ett band så rör sig underlaget, du behöver alltså inte röra någon annan massa än benen men när du springer ute så måste du flytta hela din kroppsvikt med varje steg.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Myt och myt det beror väl på vad man vill uppnå med sin träning. Men jag är enig gällande vindmotståndet.

Enligt studien nedan har man kommit fram till att 1% lutning liknar mest utomhuslöpning när man jämför energikostnaden.


Abstract:
A 1% treadmill grade most accurately reflects the energetic cost of outdoor running.

When rundning indoors on a treadmill, the lack of air resistance results in a lower energy cost compared with running outdoors at the same velocity. A slight incline of the treadmill gradient can be used to increase the energy cost in compensation.

J Sports Sci. 1996 Aug;14(4):321-7.
källa https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/8887211/
 

Oew

Rolex
Dock så är det ju ganska stor skillnad i det att när du springer på ett band så rör sig underlaget, du behöver alltså inte röra någon annan massa än benen men när du springer ute så måste du flytta hela din kroppsvikt med varje steg.
Nej, det stämmer inte heller, du flyttar hela din kroppsvikt på samma sätt när du springer utomhus. Om det inte var så skulle det vara jobbigare att springa åt motsatt håll som jorden snurrar. Läs det jag länkade innan eller detta
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18460996/
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Dock så är det ju ganska stor skillnad i det att när du springer på ett band så rör sig underlaget, du behöver alltså inte röra någon annan massa än benen men när du springer ute så måste du flytta hela din kroppsvikt med varje steg.
Tycker den här är ganska bra i diskussionen löpband/fast underlag: http://www.springsnabbare.se/lopband-lattare-men-kanske-inte-av-orsaker-du-tror/
Och denna om man vill gå in specifikt på just luftmotstånd: https://www.hillrunner.com/jim2/id39.html

Själv kör jag alltid plant när jag är tvungen att köra på band då jag tycker det blir mest naturligt och är medveten om att det inte går att översätta farten rakt av till förhållanden på fast underlag. Man tävlar ju ändå aldrig på löpband :)
 
Topp