• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Tycker den här är ganska bra i diskussionen löpband/fast underlag: http://www.springsnabbare.se/lopband-lattare-men-kanske-inte-av-orsaker-du-tror/
Och denna om man vill gå in specifikt på just luftmotstånd: https://www.hillrunner.com/jim2/id39.html

Själv kör jag alltid plant när jag är tvungen att köra på band då jag tycker det blir mest naturligt och är medveten om att det inte går att översätta farten rakt av till förhållanden på fast underlag. Man tävlar ju ändå aldrig på löpband :)
Bra inlägg på Spring Snabbare. Har varit på hans löpteknikkurs och den har hjälpt mig en hel del.

Det där är en myt, är ingen skillnad i vanliga hastigheter mellan löpband och ute, men kommer du över 15km/h bör du ha lite lutning och mer efter 20.

Det ligger något i det du skriver. Har också läst om det.

Men jag tror ju att man behöver kompensera oavsett, för att springer man utomhus har man ju alltid något typ av kupering på sträckan. Sen så är det ju aldrig vindstilla heller, jag menar att du kan springa i motvind i 1 mil innan du kanske kommer till någon typ av medvind.

Men tror inte vi behöver gå djupare in på det, då det inte är vi som ska springa ett halvmara på löpband. ;)

Sprang halvmara utomhus idag istället! Gick jävligt bra måste ja säga. Konditionen höll bra men lite ont och några skavsår fick man :D

21km, 02:26:46. Får dock räkna bort några minuter då jag en gång sprang in i lägenhet och fyllde på vatten och kollade en rutt och så sprang jag även in till en bensinstation och köpte en gatorade och frågade om de kunde fylla på vatten.

Sprang halvmara utomhus idag istället! Gick jävligt bra måste ja säga. Konditionen höll bra men lite ont och några skavsår fick man :D

21km, 02:26:46. Får dock räkna bort några minuter då jag en gång sprang in i lägenhet och fyllde på vatten och kollade en rutt och så sprang jag även in till en bensinstation och köpte en gatorade och frågade om de kunde fylla på vatten.
Bra jobbat, första gången är alltid tuffast. Nu kan det bara gå lättare ;)

Någon som springer i Hoka på asfalt?
Springer själv bara i skogen pga knäproblem, men sedan jag började med Hokas Speedgoat 2 så känner jag inte av någon smärta alls.
Yes, jag tycker de är grymma! Jag väger ca 95 kg och brukar känna av knän på längre pass. Sprang Sthlm Marathon förra året med deras Clifton och körde ca 20 mil väldigt tight innan utan att få de vanliga problemen jag brukar ha.

Nu har jag precis köpt Bondi 6 och hunnit med ca 25 mil inför Lidingöloppet, känns svinbra.

0B2F2B44-1E1E-410D-8752-5142070C97AE.jpeg

Har funderat lite på världsrekordet i maraton nyligen. Så idag gjorde jag ett ”fartlekspass” på löpbandet. Värmde upp ett par kilometer med stegrande tempo från 10 till 13 km/h. Skönt. Sedan blev det 1600 meter i 16 km/h (åttahundringar i den farten för mig). Kändes fint. Joggvila 400 meter. Tryckte sedan på 400 meter i 18 km/h (somliga här håller det en timme, men inte jag, det är max 400-ingar för mig) kändes uppmuntrande i benen. 400 joggvila på det och sedan upp i 21 km/h. Kom 200 meter, sedan började det bli kärvt att hinna flytta fötterna i takt med bandet. Andningen hängde med, vilket jag helt klart måste vara tacksam för, men kadensen... hann jobba lite med såväl steglängd som just kadens.

Hatten (eller löparkepsen) av för eliten.

Har funderat lite på världsrekordet i maraton nyligen. Så idag gjorde jag ett ”fartlekspass” på löpbandet. Värmde upp ett par kilometer med stegrande tempo från 10 till 13 km/h. Skönt. Sedan blev det 1600 meter i 16 km/h (åttahundringar i den farten för mig). Kändes fint. Joggvila 400 meter. Tryckte sedan på 400 meter i 18 km/h (somliga här håller det en timme, men inte jag, det är max 400-ingar för mig) kändes uppmuntrande i benen. 400 joggvila på det och sedan upp i 21 km/h. Kom 200 meter, sedan började det bli kärvt att hinna flytta fötterna i takt med bandet. Andningen hängde med, vilket jag helt klart måste vara tacksam för, men kadensen... hann jobba lite med såväl steglängd som just kadens.

Hatten (eller löparkepsen) av för eliten.
Ja det är extremt imponerande, just steglängden är rätt fantastiskt hos proffsen. Kollar man på ex Mo Farah så har han en normal kadens på omkring 180-190 som sedan ökar upp emot 210, och en steglängd som då går upp till 2,2m. Syns rätt bra på den här bilden.
rupp_farah.jpg

Ja det är extremt imponerande, just steglängden är rätt fantastiskt hos proffsen. Kollar man på ex Mo Farah så har han en normal kadens på omkring 180-190 som sedan ökar upp emot 210, och en steglängd som då går upp till 2,2m. Syns rätt bra på den här bilden.
rupp_farah.jpg
Sjukt imponerande. Sen väger han väl iofs ungefär hälften av en fullvuxen viking, lite lättare att orka då. Jag håller jämna steg i ett par hundra meter, max.

Sprungit 6 km två dagar i rad nu. Typ inte rört mig på 10 år och nu har man bra värk i höfterna. Bara att köra vidare eller? :p
Jadå. Kör stenhårt varje dag utan uppvärmning eller nedjogg. Stretcha helst aldrig. Funkar extra bra på oss med "bra grundkondition" som kan springa en halvmara helt otränad med lunginflammation på rent pannben.
#nopainnogain

Jo men vikten räcker tyvärr inte för att förklara det, Chris Solinsky låg på omkring 75kg när han sprang 26:59 ;)
250px-Solinsky5K.JPG
Shit, han såg ju faktiskt ut att ha passerat puberteten. Kul med någon som ser frisk ut men ändå kan springa fort som fan.
Och lustigt att du letade upp den första icke-afrikanen som sprängde 27-vallen.

Senast redigerad av en moderator:
Jadå. Kör stenhårt varje dag utan uppvärmning eller nedjogg. Stretcha helst aldrig. Funkar extra bra på oss med "bra grundkondition" som kan springa en halvmara helt otränad med lunginflammation på rent pannben.
#nopainnogain
Haha alldeles för slut efter för att stretcha. Får skärpa mig med det. Kom iofs på vad höftvärken kan bero på. Sprungit med en jävla barnvagn så inte supernaturlig löpstil för kroppen!

Shit, han såg ju faktiskt ut att ha passerat puberteten. Kul med någon som ser frisk ut men ändå kan springa fort som fan.
Och lustigt att du letade upp den första icke-afrikanen som sprängde 27-vallen.
Verkligen, önskar dock att jag inte känt till honom, innan hade jag en legitim anledning till att inte springa snabbt ca 30cm och 30kg, nu kan jag bara skylla på att jag lathet och att jag valt mina föräldrar dåligt.

Då kom domen idag. Överansträngning i vänster höft och ingen löpning närmsta tiden. Sjukgymnasten rekommmenderade cykling, nån som har nått bra alternativpass? Speciellt då jag måste flytta långpassen till cykeln. Tänkte också varva med simning eller är det dumt för höften?

Bara hoppas jag repar mig okej till NYC i början på november.

Då kom domen idag. Överansträngning i vänster höft och ingen löpning närmsta tiden. Sjukgymnasten rekommmenderade cykling, nån som har nått bra alternativpass? Speciellt då jag måste flytta långpassen till cykeln. Tänkte också varva med simning eller är det dumt för höften?

Trist med skadan, kör mycket tröskel på cykeln typ 2x20 min på en effekt strax under vad du kan hålla i en timme. Ingen anledning att köra snabba korta intervaller utan bättre att få mängd istället. Simning är bra och borde inte påverka din höft.

MTB är kul. Blir lätt naturlig fartlek. Landsväg är meditativt. Båda funkar för mig. Cyklar väsentligt mer än jag springer. Kan gärna köra ganska omfattande kombinationspass/uppbyggnadspass, med såväl tröskel- som kortintervaller, likväl som att ligga och trycka på stabilt under någon eller några timmar.
T ex
15 min uppvärmning,
2 x (7min/3min) tröskelpuls
5 min återhämtning
5 x (3 min/3 min) över tröskelpuls
5 min återhämtning
5 x (30s/30s) "all out"
10 min nedvarvning

Kan också roa mig med backintervaller, så många jag orkar...

Eller som @Oscaro är inne på, 2x20 eller 3x20 som kan vara galet tjurigt att köra.

Trist med skadan, kör mycket tröskel på cykeln typ 2x20 min på en effekt strax under vad du kan hålla i en timme. Ingen anledning att köra snabba korta intervaller utan bättre att få mängd istället. Simning är bra och borde inte påverka din höft.

MTB är kul. Blir lätt naturlig fartlek. Landsväg är meditativt. Båda funkar för mig. Cyklar väsentligt mer än jag springer. Kan gärna köra ganska omfattande kombinationspass/uppbyggnadspass, med såväl tröskel- som kortintervaller, likväl som att ligga och trycka på stabilt under någon eller några timmar.
T ex
15 min uppvärmning,
2 x (7min/3min) tröskelpuls
5 min återhämtning
5 x (3 min/3 min) över tröskelpuls
5 min återhämtning
5 x (30s/30s) "all out"
10 min nedvarvning

Kan också roa mig med backintervaller, så många jag orkar...

Eller som @Oscaro är inne på, 2x20 eller 3x20 som kan vara galet tjurigt att köra.

Tack! När ni ligger på tröskelpass kör ni högre kadens lägre motstånd eller tvärt om? Körde ett första pass på cykeln idag, blir rejält svettig men har svårt att få upp pulsen. Benen tar slut innan :) idag låg jag på ca 35km/h med kadens runt 100 och nötte i jämt tempo ca 50 min.

Tack! När ni ligger på tröskelpass kör ni högre kadens lägre motstånd eller tvärt om? Körde ett första pass på cykeln idag, blir rejält svettig men har svårt att få upp pulsen. Benen tar slut innan :) idag låg jag på ca 35km/h med kadens runt 100 och nötte i jämt tempo ca 50 min.
Maxpulsen är lägre vid cykling än vid löpning. Ca 10 slag för mig. Dito för tröskeln. Kombinerar kadens och utväxling, dvs låter det bero på vind och lutning, för att nå tröskelpuls. Gärna motlut. Svårt att hålla tröskel om det lutar för mycket nedåt.

... har kraftmätare på önskelistan...

Maxpulsen är lägre vid cykling än vid löpning. Ca 10 slag för mig. Dito för tröskeln. Kombinerar kadens och utväxling, dvs låter det bero på vind och lutning, för att nå tröskelpuls. Gärna motlut. Svårt att hålla tröskel om det lutar för mycket nedåt.

... har kraftmätare på önskelistan...
Aha jag förstår! Nu kommer jag mest sitta på motionscykeln (sjukt långtråkigt, nästan som långpass på löpbandet) så får laborera med motståndet för att hitta vad som funkar bäst. Får se det positiva i situationen, att jag lär mig träna på ett nytt sätt :)

Aha jag förstår! Nu kommer jag mest sitta på motionscykeln (sjukt långtråkigt, nästan som långpass på löpbandet) så får laborera med motståndet för att hitta vad som funkar bäst. Får se det positiva i situationen, att jag lär mig träna på ett nytt sätt :)
Om höften fixar roddmaskin (ergometer typ Concept2) är det ju en träningsform som är oerhört mycket mångsidigare än cykel. Och det ska inte vara några problem att hitta maxpulsen snabbare än du kanske önskar.
Sen jag skaffade en Concept2 till hemmet blir nästan varannat pass på den, även på sommaren. Grymt allsidig träning och "low impact". Rätt teknik och det är inga problem att nöta mil utan skador. Bygger karaktär gör det också för det är helvetes mycket jobbigare än att vara ute och skutta i naturen när mjölksyran kommer i baksida lår, framsida lår, röv, hela ryggen och bålen nästan samtidigt...
IMG_3468.jpg

Tillbaka
Topp