• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Om höften fixar roddmaskin (ergometer typ Concept2) är det ju en träningsform som är oerhört mycket mångsidigare än cykel. Och det ska inte vara några problem att hitta maxpulsen snabbare än du kanske önskar.
Sen jag skaffade en Concept2 till hemmet blir nästan varannat pass på den, även på sommaren. Grymt allsidig träning och "low impact". Rätt teknik och det är inga problem att nöta mil utan skador. Bygger karaktär gör det också för det är helvetes mycket jobbigare än att vara ute och skutta i naturen när mjölksyran kommer i baksida lår, framsida lår, röv, hela ryggen och bålen nästan samtidigt...
IMG_3468.jpg
Pannan borde vara blåfärgad
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Grymt jobbat på Lidingöloppet! Själv anmälde jag mig till mitt andra organiserade lopp. Göteborgsvarvet! Tidigare har jag bara sprungit Blodomloppet på en mil. Ska bli oerhört kul att både träna inför och springa en halvmara. :)
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Hur gick det på Lidingöloppet för er som sprang? Jag lyckades med nöd o näppe klara mig under min måltid på 3:30. Kom i mål strax över 3:28 :)
8BF0BED2-530F-47A6-A3FD-DDBC0EE903C4.jpeg
89180519-1922-4D12-9B15-237262AC9516.jpeg
49154031-C4E3-4FF4-BDFC-1C8528669DA2.jpeg
Grymt, alltid gött när man klarar sin måltid!

För egen del blev det en riktigt tung avslutning, framförallt sista 5. Hade lite svårt att hitta rätt känsla/fart i början och passerade 10 kilometersmarkeringen på 35.37, vilket var lite fortare än jag tänkt mig. Tyckte ändå att jag kände mig fräsch och hittade en bra rytm sen. Lugnt och kontrollerat uppför och flöt på fint där det var lättöpt så nästa 10 km avverkades på 36.35. Rätt fart och fortsatt bra känsla i kroppen. Blev därför väldigt förvånad när benen plötsligt inte svarade alls uppför Grönstabacken. Höll ihop det hyggligt nästa 5 (strax under 20 på den 5an) men efter Aborrbacken fanns det som sagt inte mycket kvar i benen. Delvis promenad uppför Karins backe och stapplade till slut i mål på 1.53.28.

Med tanke på att jag bara tränat ordentligt i 6 veckor får jag ändå vara hyfsat nöjd. Med en minut lugnare öppning på första milen hade jag sannolikt hållit ihop bättre och kanske kunnat springa ett par minuter snabbare, men nu blev det som det blev. Har känt på de hårdare passen på träning att jag saknar en del styrka i benen och det var väl det som lös igenom idag. Det blir till att försöka åtgärda under de kommande månaderna :)
 

R0B

Panerai
Grymt, alltid gött när man klarar sin måltid!

För egen del blev det en riktigt tung avslutning, framförallt sista 5. Hade lite svårt att hitta rätt känsla/fart i början och passerade 10 kilometersmarkeringen på 35.37, vilket var lite fortare än jag tänkt mig. Tyckte ändå att jag kände mig fräsch och hittade en bra rytm sen. Lugnt och kontrollerat uppför och flöt på fint där det var lättöpt så nästa 10 km avverkades på 36.35. Rätt fart och fortsatt bra känsla i kroppen. Blev därför väldigt förvånad när benen plötsligt inte svarade alls uppför Grönstabacken. Höll ihop det hyggligt nästa 5 (strax under 20 på den 5an) men efter Aborrbacken fanns det som sagt inte mycket kvar i benen. Delvis promenad uppför Karins backe och stapplade till slut i mål på 1.53.28.

Med tanke på att jag bara tränat ordentligt i 6 veckor får jag ändå vara hyfsat nöjd. Med en minut lugnare öppning på första milen hade jag sannolikt hållit ihop bättre och kanske kunnat springa ett par minuter snabbare, men nu blev det som det blev. Har känt på de hårdare passen på träning att jag saknar en del styrka i benen och det var väl det som lös igenom idag. Det blir till att försöka åtgärda under de kommande månaderna :)
Satan vad bra! Skönt att höra att det inte bara är amatörerna som har svårt att hålla igen i början :)
 

Zingo

Rolex
Premiär idag. Hört alla varningar om att det är kuperat och att sista milen är tung. Gjorde exakt samma fel som många andra och körde på. Låren tog helt slut med milen kvar, ren smärta att bara ta sig i mål. Ingen tid att vara stolt över men utifrån den ringa träningen så var det ok för en glad amatör. Bästa beslutet var massagen efter, om än 15 min av ren smärta. :)
 

Ettåttatvåtre

Cartier
2-Faktor
Sista etappen på klassikern för mig.
Min måltid var under 3 timmar men missade tyvärr med 7 minuter...
Riktigt roligt lopp, blir nästa år igen men då kommer jag att springa ett seedningslopp innan. Startade i sista gruppen idag och det blev bra trångt i skogen på sina ställen..
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Någon har tips på lopp senare i år? Sprang sörmlands ultra i helgen och det kändes faktiskt ganska bra, behöver något nytt att sikta på
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Någon har tips på lopp senare i år? Sprang sörmlands ultra i helgen och det kändes faktiskt ganska bra, behöver något nytt att sikta på

Är anmäld till detta lopp.....känns kul och är bekant med omgivningen. Valde iofs endast 10k......MEN.....stöp förra veckan på en fekking rot och körde en faceplant.......har lite känningar i ett knä.....hoppas det ger sig bara....#klantröv#lyftpåfötterna#
http://nighttrailrun.se/
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är anmäld till detta lopp.....känns kul och är bekant med omgivningen. Valde iofs endast 10k......MEN.....stöp förra veckan på en fekking rot och körde en faceplant.......har lite känningar i ett knä.....hoppas det ger sig bara....#klantröv#lyftpåfötterna#
http://nighttrailrun.se/
Bra tips! Det där ser kul ut!
Känner igen problemet, hemligheten är att ramla oftare så man blir härdad. Har nog inte sprungit en ultra utan att ha kommit mål med blödande knän, skrapsår, svullen hand och knäckta stavar.
 

zeke_varg

Omega
Kört kompressionsstrumpor för första gången. Tro på fan att vadkänningar frampå uteblev som jag känt efter passen sen i maj.

Vore jävligt smutt att kunna köra 2ggr i veckan igen. Känns löjligt o hålla på o dutta med löpningen. Tråkigt att ta det lugnt... ”vänta till benen mår bra innan nästa pass”.
 
Har planer på att fortsätta springa min skogsrunda hem från jobbet, nu när mörkret faller på. Stigarna är inte belysta så jag behöver tips på en ok pannlampa som går att ha på en mössa och som helst inte kostar mer än 500:- Tar tacksamt emot alla tips här i tråden :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har planer på att fortsätta springa min skogsrunda hem från jobbet, nu när mörkret faller på. Stigarna är inte belysta så jag behöver tips på en ok pannlampa som går att ha på en mössa och som helst inte kostar mer än 500:- Tar tacksamt emot alla tips här i tråden :)

Denna är mer än 500 spänn men väl värd sina pengar tycker jag - kört denna två säsonger och är mycket nöjd, skulle köpt en likadan igen om jag skulle köpa ny lampa:

https://www.valostore.se/produkt/lu...MIz92V0_6Z3gIVi08YCh38tAApEAQYASABEgLjdPD_BwE
 
Denna är mer än 500 spänn men väl värd sina pengar tycker jag - kört denna två säsonger och är mycket nöjd, skulle köpt en likadan igen om jag skulle köpa ny lampa:

https://www.valostore.se/produkt/lu...MIz92V0_6Z3gIVi08YCh38tAApEAQYASABEgLjdPD_BwE
Säkert en bra lampa, men den känns lite overkill för mig,då jag inte har fullt fötroende för mig själv, och att jag kommer springa i mörker 2ggr/veckan o_O Så det vore skönt att börja lite enklare
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Säkert en bra lampa, men den känns lite overkill för mig,då jag inte har fullt fötroende för mig själv, och att jag kommer springa i mörker 2ggr/veckan o_O Så det vore skönt att börja lite enklare
Ett bra ställe och trevlig gubbe är SMSport:
https://smsport.se/produkt-kategori/pannlampor/
Kanske finns billigare att hitta på annat ställe men du får en uppfattning för vad du får för din peng.
Själv har jag ett par olika kinalampor som jag varierar mellan när jag inte är skadad.
 

R0B

Panerai
Försöker hitta något att ladda till inför nästa år. Någon som sprungit Höga Kusten Trail? Verkar vara ett sjukt vackert lopp, och 43 km känns som ett naturligt nästa steg efter Sthlm Marathon 2017 och Lidingöloppet 2018. :)
 
Ett bra ställe och trevlig gubbe är SMSport:
https://smsport.se/produkt-kategori/pannlampor/
Kanske finns billigare att hitta på annat ställe men du får en uppfattning för vad du får för din peng.
Själv har jag ett par olika kinalampor som jag varierar mellan när jag inte är skadad.
Blev en Silva Trail 4 till slut, Clas Ohlsson av alla ställen hade den på kampanj för 499:- så jag slog till! Men ditt tips kan ju bli aktuellt nästa gång!
 
Försöker hitta något att ladda till inför nästa år. Någon som sprungit Höga Kusten Trail? Verkar vara ett sjukt vackert lopp, och 43 km känns som ett naturligt nästa steg efter Sthlm Marathon 2017 och Lidingöloppet 2018. :)
För mig som sprang halvmaran i år, tycker du jag ska satsa på riktigt maran eller lidingöloppet (förmodligen blir det bara en av dem iaf)till 2019?
 

Tre333

Cartier
För mig som sprang halvmaran i år, tycker du jag ska satsa på riktigt maran eller lidingöloppet (förmodligen blir det bara en av dem iaf)till 2019?
Absolut, bara testa och kör! Enda sättet att se om kroppen håller/klarar av det är att testa :)
Svårt att veta exakt hur du kommer reagera och kan hantera det förrns du själv verkligen har prövat. Alla reagerar olika
 
Topp