• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Norken

Panerai
2-Faktor
Kul! Är tanken att göra alla major och få den special medaljen? Måste man göra alla på samma år eller får det ta det som man vill för att förtjäna medaljen? Får man fråga vad man får räkna med att ligga ute med pengar i snitt per lopp med resa, boende och startavgift?
Precis vad tanken är! Nä man behöver inte göra alla samma år, blir väl tight emellan då ;). Priset är väldigt varierande, jag har valt att kombinera med semester också så blir svårt att säga. Helt beroende på standard etc. Men anmälningsavgiften har legat mellan typ tusenlapp för Berlin och nu över 300 USD för New York. Bäst hittills var Tokyo - riktigt fet stad! Rekommenderas!
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Osäkert om det blir något LL för min del i år? Måste känna att jag är bättre än vad jag var förra året (1.55 efter 37-37-41) om det ska kännas värt att springa och där är jag inte just nu. Förhoppningsvis går det iaf att få in lite bra träning de närmaste veckorna så får vi se vad som händer...
D6F2FA9F-6650-4A41-B72B-5A20CBE43129.jpeg
Bjuder på ett dubbel-WS från dagens pass: 18 km terränglöpning (elljusspår) med ca 330 m stigning. Det går att göra mycket på fyra veckor med lite ordentlig träning :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
D6F2FA9F-6650-4A41-B72B-5A20CBE43129.jpeg
Bjuder på ett dubbel-WS från dagens pass: 18 km terränglöpning (elljusspår) med ca 330 m stigning. Det går att göra mycket på fyra veckor med lite ordentlig träning :)
Utmärkt! Dela gärna din fyraveckorsplan, så att också jag kan springa 18 km på knappa 1:05. :)
Kul att se att din RS800 levererar. Min har gått i pension.
Skämt åsido. Du har fina förutsättningar för löpning. För egen del gjorde jag backintervaller i veckan. Under uppvärmningen gjorde jag fyra korta sprinter, ca 100 meter @ 3:10-3:20-tempo... så jag vet att mina ben kan röra sig i rätt takt i varje fall. Ska bara hålla det en dryg timme... o_O:)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Någon mer än jag som då och då följer ultraloppen? Tor des geants avslutas idag. Två svenskar i loppet, om jag inte har missat någon. Ca 33 mil och ca 30000 höjdmeter runt Aostadalen. Enastående prestationer, för någon som jag, som aldrig sprungit längre än en tiondel i distans.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Någon mer än jag som då och då följer ultraloppen? Tor des geants avslutas idag. Två svenskar i loppet, om jag inte har missat någon. Ca 33 mil och ca 30000 höjdmeter runt Aostadalen. Enastående prestationer, för någon som jag, som aldrig sprungit längre än en tiondel i distans.
En del lopp följer jag, detta hade jag inte pejl på alls....
Det finns rätt många lopp ;)
Själv har jag dragit på mig en skada och måste vila, annars var jag anmäld till ett loop som var ca. 50 miles.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
All Done! Klarade målet på under 1.40, gick in på 1.37.45 så mycket nöjd! Nu blir det hamburgare!

Första loppet någonsin. Hade som mål att komma under 1:45. Och slutade på 1:42:25. Tack för klädtips, shorts och kortärmat var helt rätt!

Grattis båda två, starkt jobbat och kul att ni båda träffade så nära era planerade tider. Det tyder på att man har lagt upp loppet rätt! :)
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Utmärkt! Dela gärna din fyraveckorsplan, så att också jag kan springa 18 km på knappa 1:05. :)
Kul att se att din RS800 levererar. Min har gått i pension.
Skämt åsido. Du har fina förutsättningar för löpning. För egen del gjorde jag backintervaller i veckan. Under uppvärmningen gjorde jag fyra korta sprinter, ca 100 meter @ 3:10-3:20-tempo... så jag vet att mina ben kan röra sig i rätt takt i varje fall. Ska bara hålla det en dryg timme... o_O:)
Ja, RS800an är still going strong. Jag kommer sörja dagen då jag behöver pensionera den och måste köpa något modernt med GPS och en massa annat lull lull som måste laddas stup i kvarten ;)

Den delar jag så gärna (och det är verkligen inget avancerat mer än att träning ska göras). Som referens kan vi utgå från att jag hade 22.26 på 2 varv (6 km) på samma elljusspår som igår för fyra veckor sedan och hade då högre snittpuls och var tröttare i benen på andra varvet jämfört med sista varvet igår. Vill minnas att det visserligen var väldigt varmt den dagen, men skiljer alltså ändå 25 sekunder per varv i snitt jämfört med igår. Sedan dess har jag kört följande:

Måndagar: Intervaller. Har två grusvarv med lätt kupering, antingen 880 m eller 1240 m, som jag kört. Totalt ca 6-8 km, 1’ vila mellan intervaller, 3’ vila mellan set om jag delat upp i det. Den här veckan körde jag t.ex 2x3x1240m.
Tisdagar: Distans (med löpvagn) ca 60 min.
Onsdagar: Backe. Ca 210-220 m, rejält brant första 150 sen planar den ute lite. Har kört från vecka 1-4: 2x5, 3x4, 2x6 och i onsdags skulle det varit 3x5 men grabben vaknade i vagnen så blev 2x5 där han fick följa med på de sista 3. Joggvila ner plus 3’ mellan seten.
Torsdagar: Som tisdag.
Fredagar: Tröskel (eller lite under) i terräng. V1-4: 9 km, 15 km (annan bana, något snällare), 12 km (planerat 15 men känningar i halsen), 18 km (igår).
Lördagar: Långpass. Lite varierande beroende på var jag varit. Första veckan körde jag t.ex 26 km inkl. LL-spåret från Lidingövallen till Grönsta då vi skulle till kompisar på Lidingö, idag körde jag 29,5 km där en stor del var ute på Djurgården. Förra veckan hade jag ont i halsen så då blev det inget långpass alls.
Söndag: Vila
Sen har jag även kört ett morgonpass i veckan på 45’ med vagnen vecka 1-3 och den här veckan två sånna morgonpass.

Sen har jag ju som du är inne på lite bakgrund att falla tillbaka på (som bäst en fjärdeplats på inomhus-SM på 1500 och SM-medaljer som ungdom/junior i både friidrott och orientering) även om det inte var helt nyss...
 

R0B

Panerai
Tjena,
Jag ska springa Lidingöloppet om ca 2 veckor. Jag är en glad motionär och har siktet inställt på under 3:30 iaf, men har ingen möjlighet att springa banan innan och tänkte kolla med er som har sprungit tidigare hur ni tycker banstäckan är? Är det ungefär lika tungt (och mycket backar) under hela loppet eller finns det partier för återhämtning?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena,
Jag ska springa Lidingöloppet om ca 2 veckor. Jag är en glad motionär och har siktet inställt på under 3:30 iaf, men har ingen möjlighet att springa banan innan och tänkte kolla med er som har sprungit tidigare hur ni tycker banstäckan är? Är det ungefär lika tungt (och mycket backar) under hela loppet eller finns det partier för återhämtning?
Jag har bara sprungit 1 gång tidigare och provsprang sista 22 för några veckor sedan.
Jag kan tycka att det är tungt mellan 15-20 där det är kuperat hela tiden.
Men jag tycker nog det finns sträckor för återhämtning, samt de tuffa backarna på slutet är
bra läge att gå upp, o pusta lite.

Lycka till, det kommer gå fin-fint.
 
  • Like
Reactions: R0B

R0B

Panerai
Jag har bara sprungit 1 gång tidigare och provsprang sista 22 för några veckor sedan.
Jag kan tycka att det är tungt mellan 15-20 där det är kuperat hela tiden.
Men jag tycker nog det finns sträckor för återhämtning, samt de tuffa backarna på slutet är
bra läge att gå upp, o pusta lite.

Lycka till, det kommer gå fin-fint.
Tack för svar! :) hur är det innan 15 km, finns det långa platta partier? Vet inte om jag bara är uppskrämd, men jag har fått för mig att det är upp o ner hela tiden :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ja, RS800an är still going strong. Jag kommer sörja dagen då jag behöver pensionera den och måste köpa något modernt med GPS och en massa annat lull lull som måste laddas stup i kvarten ;)

Den delar jag så gärna (och det är verkligen inget avancerat mer än att träning ska göras). Som referens kan vi utgå från att jag hade 22.26 på 2 varv (6 km) på samma elljusspår som igår för fyra veckor sedan och hade då högre snittpuls och var tröttare i benen på andra varvet jämfört med sista varvet igår. Vill minnas att det visserligen var väldigt varmt den dagen, men skiljer alltså ändå 25 sekunder per varv i snitt jämfört med igår. Sedan dess har jag kört följande:

Måndagar: Intervaller. Har två grusvarv med lätt kupering, antingen 880 m eller 1240 m, som jag kört. Totalt ca 6-8 km, 1’ vila mellan intervaller, 3’ vila mellan set om jag delat upp i det. Den här veckan körde jag t.ex 2x3x1240m.
Tisdagar: Distans (med löpvagn) ca 60 min.
Onsdagar: Backe. Ca 210-220 m, rejält brant första 150 sen planar den ute lite. Har kört från vecka 1-4: 2x5, 3x4, 2x6 och i onsdags skulle det varit 3x5 men grabben vaknade i vagnen så blev 2x5 där han fick följa med på de sista 3. Joggvila ner plus 3’ mellan seten.
Torsdagar: Som tisdag.
Fredagar: Tröskel (eller lite under) i terräng. V1-4: 9 km, 15 km (annan bana, något snällare), 12 km (planerat 15 men känningar i halsen), 18 km (igår).
Lördagar: Långpass. Lite varierande beroende på var jag varit. Första veckan körde jag t.ex 26 km inkl. LL-spåret från Lidingövallen till Grönsta då vi skulle till kompisar på Lidingö, idag körde jag 29,5 km där en stor del var ute på Djurgården. Förra veckan hade jag ont i halsen så då blev det inget långpass alls.
Söndag: Vila
Sen har jag även kört ett morgonpass i veckan på 45’ med vagnen vecka 1-3 och den här veckan två sånna morgonpass.

Sen har jag ju som du är inne på lite bakgrund att falla tillbaka på (som bäst en fjärdeplats på inomhus-SM på 1500 och SM-medaljer som ungdom/junior i både friidrott och orientering) även om det inte var helt nyss...
Tack för att du delar med dig. En så omfattande löpträning som du håller på med är inte möjlig för mig. Jag behöver mer återhämtning... och dessutom lockar andra aktiviteter, som cykling (och just nu rullskidor). För att få in det också behöver jag välja.

Men det även jag gör - och märker nytta av - är alla de moment du beskriver; intervaller i fart och backe, distans och tempo. Har den här sommaren kört mycket backe och de senaste veckorna fart i form av åttahundringar. (10x800/400). Jobbigt, men något jag kan rekommendera. Det roliga är förstås känslan av att vara stark uppför tuffa backar eller kunna hålla upp farten på flacken eller nedför.

När infästningen till glaset på min RS800 började släppa och det kom kondens innnför... då köpte jag en annan träningsklocka.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Chansar och kollar här...
Jag har problem med att min Garmin 235 inte synkar med telefon eller via sladd längre.
Någon som upplevt samma, och har förslag till lösning?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
169 är rätt lågt för mig, snittade 179 på senaste maran :p Yes det är planen! Ska du?
Inte anmäld men börjar blir sugen. Kände lite på distansen idag och känns görbart. Det är dock för sent för att officiellt bli seedad så jag behöver lite insiderhjälp alternativt att jag får springa åt någon annnan. Du står i 1B gissar jag?
Dagens lufsrunda på blandat underlag:
E7043F59-78DA-4ABB-A3F1-E6359454C410.jpeg
 
Senast ändrad:

vhedlof

Omega
2-Faktor
Tack för att du delar med dig. En så omfattande löpträning som du håller på med är inte möjlig för mig. Jag behöver mer återhämtning... och dessutom lockar andra aktiviteter, som cykling (och just nu rullskidor). För att få in det också behöver jag välja.

Men det även jag gör - och märker nytta av - är alla de moment du beskriver; intervaller i fart och backe, distans och tempo. Har den här sommaren kört mycket backe och de senaste veckorna fart i form av åttahundringar. (10x800/400). Jobbigt, men något jag kan rekommendera. Det roliga är förstås känslan av att vara stark uppför tuffa backar eller kunna hålla upp farten på flacken eller nedför.

När infästningen till glaset på min RS800 började släppa och det kom kondens innnför... då köpte jag en annan träningsklocka.
Ja, den mängden hade varit för mycket för många (blev väl ca 13 mil totalt den här veckan), men jag har ju några mil i bagaget genom åren som gör att jag tål det. Generellt tycker jag man ska köra det man tycker är roligt och som man mår bra av, oavsett om det är en eller flera olika idrotter.

Även om löpning i grunden är väldigt enkelt att träna (springa mycket ger bättre resultat än att springa lite i princip oavsett hur avancerat man lägger upp den mindre mängden) håller jag med om att variationen är viktig. Inte bara för kroppen utan även för huvudet. Sen gäller det att hitta sin grej då det är väldigt individuellt vad som funkar bäst och det kan också förändra sig över tid. 800ingar är en klassiker :), även om jag oftast brukar köra ståvila på den typen av pass.
 
Topp