• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

galácticon

Patek
2-Faktor
Vi kommer tillfälligt flytta till Kalifornien i vår pga fruns arbete så det blir Big Sur International Marathon i april. Ska vara riktigt häftig mara men tyvärr allt annat än platt. Blivit dåligt med träning under hösten så får skärpa till mig om det inte ska bli en alltför obehaglig upplevelse.
IMG_20191129_115343.jpg
Lycka till, både med flytt, lopp och träning :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Efter två veckors avhållsamhet pga muskelbristning i vaden var det dags idag. Knappa 11k i rejäl snålblåst, och med något lägre fart än vanligt. Det viktigaste, vaden höll. För er som också har issues med vaderna kan jag rekommendera Rehbands värmeskydd som ger både värme och kompression.
PSX_20191207_114804.jpg
 

TomGanks

Panerai
Efter två veckors avhållsamhet pga muskelbristning i vaden var det dags idag. Knappa 11k i rejäl snålblåst, och med något lägre fart än vanligt. Det viktigaste, vaden höll. För er som också har issues med vaderna kan jag rekommendera Rehbands värmeskydd som ger både värme och kompression.
PSX_20191207_114804.jpg
Bra jobbat! 4,30? Vad är vanlig fart då? :)
 

zeke_varg

Omega
Det är ju det som är det fina; man kör sitt eget race. Bara kämpa på i din egen fart :)
Absolut!

Vissa vill underhålla sin kondis o hälsa vilket givetvis är riktigt bra. Jag jobbar mot ett, vad jag tror, bättre liv vilket innebär att jag ska uppnå högre hastighet under en längre tid. Bra med lite delmål.

5-tempo under en mil vore superkul att nå! Jag är på väg sakta men säkert. Däri testet av 4:a. Kuta snabbt o kort. Kuta långt o långsamt.
 

Oew

Rolex
Imorgon är det dags för året största löphändelse, nämligen Fakk Santa! Reglerna är enkla, spring 10km på tid, fotobevis krävs samt tagga @terrible_Tuesdays_Triathlon och #fakksanta
Roliga utstyrslar eller brist på det ger stilpoäng!
Bild från min outfit från förra året
C6B311C4-93F0-4BFC-9DEC-F26AC772351A.jpeg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Absolut!

Vissa vill underhålla sin kondis o hälsa vilket givetvis är riktigt bra. Jag jobbar mot ett, vad jag tror, bättre liv vilket innebär att jag ska uppnå högre hastighet under en längre tid. Bra med lite delmål.

5-tempo under en mil vore superkul att nå! Jag är på väg sakta men säkert. Däri testet av 4:a. Kuta snabbt o kort. Kuta långt o långsamt.
Ett ganska roligt sätt att nå bättre tider är att sätta upp en kilometertid du vill uppnå och sedan löpa kortare sträckor och successivt öka.

Spring ex 5 km tills du klarar det på uppsatt km-tid, öka till 7 km och upprepa, osv.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Springer bara snabbt på lopp....finner ingen mening med att plåga mig själv vid träning! Är heller inte supersnabb. Gjort 43 på milen och drömmer om sub 40......men inser att jag inte gillar att kräkas efter ett vanligt löppass. Det handlar mer om att få springa och rensa skallen.....få mil i benen.....inte bli tjock av all mat jag äter :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Springer bara snabbt på lopp....finner ingen mening med att plåga mig själv vid träning! Är heller inte supersnabb. Gjort 43 på milen och drömmer om sub 40......men inser att jag inte gillar att kräkas efter ett vanligt löppass. Det handlar mer om att få springa och rensa skallen.....få mil i benen.....inte bli tjock av all mat jag äter :)
Fint tänkt och jag önskar att jag kunde göra så. Hos mig tar tävlingsinstinkten över direkt :)
 

TomGanks

Panerai
Springer bara snabbt på lopp....finner ingen mening med att plåga mig själv vid träning! Är heller inte supersnabb. Gjort 43 på milen och drömmer om sub 40......men inser att jag inte gillar att kräkas efter ett vanligt löppass. Det handlar mer om att få springa och rensa skallen.....få mil i benen.....inte bli tjock av all mat jag äter :)
Så började det för mig i augusti. Nu sitter jag med en plan och vill f*n inte komma 3pass/vecka. Även om jag som ni springer för milen inte tiden. Det till trots har gett viktminskning och snabbare tider. Kommer ner på 5min/km på 8km pass. Det var otänkbart för 6månder sen. Väldigt tillfredställande att se en utveckling i tiderna och orken.
Ps. Jag började med typ 4km pass i 6,30 tempo
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Så började det för mig i augusti. Nu sitter jag med en plan och vill f*n inte komma 3pass/vecka. Även om jag som ni springer för milen inte tiden. Det till trots har gett viktminskning och snabbare tider. Kommer ner på 5min/km på 8km pass. Det var otänkbart för 6månder sen. Väldigt tillfredställande att se en utveckling i tiderna och orken.
Ps. Jag började med typ 4km pass i 6,30 tempo
Bra jobbat tycker jag!
Jag har sprungit i av och till i ett antal år och började precis som du med att springa 3-4km i 6:30 temp. Det tog ett tag, mest för att jag aldrig sprungit i hela mitt liv och helt enkelt inte visste vad som krävdes för att kunna springa vettig distans (5km+) I vettigt tempo (under 6min/km).

Nu vet jag. Trots periodiska uppehåll på flera månader så kan jag nu komma tillbaka till vettig fart ganska fort, bara för att jag vet att jag kan.

Det viktigaste är, som andra säkert nämnt, är att hitta en distans som funkar och som man klarar av att köra regelbundet.
Efter det faller det mesta på plats, oavsett om man vill öka distansen eller farten.
Mitt problem är egentligen bara tiden.. Jag måste springa på kvällen, annars går det inte.
 
Topp