• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Min fru har också Garmin 35 enligt samma resonemang. :) När hon började följa ett schema med specifika löppass var hon lite missnöjd att hon inte kunde knappa in dem på datorn/appen och skicka till telefonen som man kan göra med mer avancerade modeller. För övrigt nöjd. Jag är också nöjd med min Garmin 235 som funkat i princip felfritt i ca 350 mil och kan typ allt som jag vill att den ska kunna. Möjligheten att ladda hem användargjorda widgets (appar) till klockan är ett plus.
Jag beställde en Garmin Forerunner 245 Music. Den var marginellt tunnare än 645 så valet föll på den.
Gick på 3 papp vilket kändes rimligt. Tack för era inputs!

Vilka är era favorit-widgets? Har inte tankat ner en enda till min garmin 235... Har ingen aning om vilka som är värda att använda för en motionslöpare

Har som sagt också 235 och det är ju en lite enklare modell som inte har stöd för alla widgets. Jag har en app som jag använder och rekommenderar: Race screen. https://apps.garmin.com/en-RO/apps/6a30651b-ca67-41a5-96dc-60634983fc93

Man får mycket data på samma skärm och framförallt så kan man lägga in distansen för loppet och så får man sedan under ett lopp löpande förväntad sluttid baserat på den sträcka man avverkat hittills och aktuell hastighet. Mycket användbart tycker jag. Man kan också justera avverkad distans efter kilometermarkeringarna på loppet. Märker man att det börjar diffa mellan klockans och loppets kilometermarkeringar (t ex om man sprungit i tunnlar med dålig täckning) så trycker man bara på "lap" när man passerar en markering så justeras värdena i appen så förväntad sluttid blir korrigerad.

Har nyligen också börjat med en som heter Hike. Vet inte exakt vad den är bra på förutom att den direkt kan mata in aktiviteter som vandring eller gång, som annars inte finns som förval på 235. En kul annan widget är Time Flies där man kan designa egna analoga urtavlor. Tyvärr tycker jag att klockan blir slöare i menyerna när man har en sån urtavla aktiverad så har tagit bort den igen.

Stela ben idag efter årets första runda igår. Har aldrig varit mycket till löpare men har hållit igång rätt bra sen tidig höst och har nuprecis anmält mig till Stockholm halvmara! Siktar på att ta mig runt!

Screenshot_20200105-173234_Runkeeper.jpg

Inte riktigt ett "löpinlägg" men fick precis hem denna. Ska bli intressant att köra dygnet runt och få reda på total aktivitetsnivå. Kommer dock absolut att kombineras med löparklocka.
PSX_20200105_185636.jpg

Har dragit på mig någon form av överansträngning i min bakre lårbensmuskel sedan i hösten och trots att jag dragit ner på löpsträckorna, tempo och tar kortare steg för att inte anstränga lika mycket blir jag inte av med smärtan/ömmandet. Jag har den konstant i vardagen så jag börjar tröttna. Någon som sitter inne på ett episkt life hack som får det att försvinna omgående utan seg rehab och utan att jag behöver se säsongen som förstörd :D

Har dragit på mig någon form av överansträngning i min bakre lårbensmuskel sedan i hösten och trots att jag dragit ner på löpsträckorna, tempo och tar kortare steg för att inte anstränga lika mycket blir jag inte av med smärtan/ömmandet. Jag har den konstant i vardagen så jag börjar tröttna. Någon som sitter inne på ett episkt life hack som får det att försvinna omgående utan seg rehab och utan att jag behöver se säsongen som förstörd :D
Rehab behöver du nog ändå ägna dig åt men jag hade testat att gå till en sjukgymnast och satsa på IMS-nålar. Komplettera det med en spikmatta och en foamroller så ska du nog vara tillbaka i god form snart.

Du kanske får göra som mig som hade en inflammation i axeln som inte gick bort ens med rehab. 1år senare. Jag pajade tummen o gick med mitella o skena i 12v... tadaaa, axeln frisk.

Skämt åsido. Tungt det där. Prova rodd, simning el annat som aktiverar kroppen inkl benen men lindrigt. Då får du upp pulsen utan tunga grejer för skadan.

nu är jag ingen expert men skulle själv testa det. Annars som komplement kolla med idrottsnaprapat el liknande om de har nåt bra tips.

Rehab behöver du nog ändå ägna dig åt men jag hade testat att gå till en sjukgymnast och satsa på IMS-nålar. Komplettera det med en spikmatta och en foamroller så ska du nog vara tillbaka i god form snart.

Foamrollern går varm här hemma.
Förbannat, då får jag väl uppsöka riktig vård. Jag hade hoppats på ”gräv ner två silvermynt på åkern och sjung refrängen till Björnes magasin baklänges” så är du frisk nästa morgon.

Foamrollern går varm här hemma.
Förbannat, då får jag väl uppsöka riktig vård. Jag hade hoppats på ”gräv ner två silvermynt på åkern och sjung refrängen till Björnes magasin baklänges” så är du frisk nästa morgon.
Hade en djävulsk tennisarmbåge som vägrade ge med sig men efter tre behandlingar med IMS-nålar var den som borta. Testa!

Tänkte att jag ska sätta ett mål för att få lite kontinuitet under året. Sverige är drygt 157 mil, så jag tänkte försöka springa minst den sträckan under 2020. 3 mil/vecka. Har redan avverkat 3,5 så jag ligger på plus. Återkommer med uppdatering senast på nyårsafton :)

Sista rundan som 40-åring. 15,5k med tre mål:
1) Känna mig fräsch när jag kom i mål: check
2) Snitta utopimåltid på maraton (4:30): check
3) Ligga nära men aldrig över 4:30: miss! Hade en kilometer på 4:34
Screenshot_20200106-132204.jpg
Efter 40 kommer du att bli snabbare! :)
Edit: efter 41... eller annorlunda uttryckt: Ju äldre man blir desto snabbare blir man. For real! Eller också känns det bara så...

Efter 40 kommer du att bli snabbare! :)
Edit: efter 41... eller annorlunda uttryckt: Ju äldre man blir desto snabbare blir man. For real! Eller också känns det bara så...
En av mina största förebilder inom löpning Marco Olmo var som bäst i 50-årsåldern och springer fortfarande ultralopp vid +70-års ålder. Så ja, ålder är ingen ursäkt för någon här :)
Ursvik levererar. extreme med några extra knorrar.
Edit: Vad märkligt, den visar bara 277 meters höjning. När jag la in det på Jogg blev det 899m.
Något där emellan verkar rimligt....
Harvat många varv där ute när jag var lite yngre och jagade sub 60..., det är nånstans lite under 300m i stigning på ett varv.

Hej! Efter en hård höst med mycket löpning har jag fått problem med plantar fasciitis och har fått det bekräftat hos en naprapat. Vi har konstaterat att jag har en väldigt hög hålfot.. Har testat allt möjligt men de vill inte riktigt ge sig, vilka är era bästa tips?

TACK!

Hej! Efter en hård höst med mycket löpning har jag fått problem med plantar fasciitis och har fått det bekräftat hos en naprapat. Vi har konstaterat att jag har en väldigt hög hålfot.. Har testat allt möjligt men de vill inte riktigt ge sig, vilka är era bästa tips?

TACK!
Det du ska göra direkt är att börja rulla golfboll med foten och massera undersida (gör ont som fan)... Har du ökat på träningsmängd lite för aggressivt? Jag har själv inte fötter skapade för löpning och om jag ökar träningsmängd för snabbt så kommer plantaren direkt.

En av mina största förebilder inom löpning Marco Olmo var som bäst i 50-årsåldern och springer fortfarande ultralopp vid +70-års ålder. Så ja, ålder är ingen ursäkt för någon här :)

Harvat många varv där ute när jag var lite yngre och jagade sub 60..., det är nånstans lite under 300m i stigning på ett varv.
Okej, tack. Då visade den inte allt för fel.
I år ska jag jaga mitt pers på 1.13.02. under 60, du måste ha flugit fram.

Det var lite så jag tänkte... ju äldre man blir... Nej, men lite får man skoja om det. Och förebilder behövs.

För egen del har jag försökt tangera tider från när jag var strax under tjugo. Typ fyraminuterstakt på terrängspår à la Ursvik. Där är i varje fall inte jag längre. Och det kräver en hel del att bibehålla såväl kondition som uthållighet som tålighet i muskler etc. Men givetvis är det ansatsen som räknas! Och att ha kul.

Det du ska göra direkt är att börja rulla golfboll med foten och massera undersida (gör ont som fan)... Har du ökat på träningsmängd lite för aggressivt? Jag har själv inte fötter skapade för löpning och om jag ökar träningsmängd för snabbt så kommer plantaren direkt.

Tack, dags att införskaffa en golfboll! Jajamen, jag ökade från 3-4 mil i veckan till 7-8mil i veckan på ett par månader.. Men man blir ju så jäkla taggad när det går bra...

Hallå alla grymma löpare!
Är det någon av er som ska springa detta lopp?
https://www.edsvikenmarathon.se/
Jag har tänkt köra det med en kollega men han ska operera axeln veckan innan så hans plats är ledig, betald och klar. Vill någon springa med mig så hör gärna av er via pm så tar vi det detaljerna där. Springer inte i något super tempo men kring 6m/km så borde sluta på ca 2h 15m cirkus.
Lite osäker på hur loppet kommer se ut lördagen den 15/2 kl. 13 då det verkligen är beroende på väder. Vid is/kyla är tanken att man ska springa över Edsviken som man sprang runt på sommaren. Så kanske det blir runt den igen pga ingen is men ännu lite tid kvar så vi får se :)

Hallå alla grymma löpare!
Är det någon av er som ska springa detta lopp?
https://www.edsvikenmarathon.se/
Jag har tänkt köra det med en kollega men han ska operera axeln veckan innan så hans plats är ledig, betald och klar. Vill någon springa med mig så hör gärna av er via pm så tar vi det detaljerna där. Springer inte i något super tempo men kring 6m/km så borde sluta på ca 2h 15m cirkus.
Lite osäker på hur loppet kommer se ut lördagen den 15/2 kl. 13 då det verkligen är beroende på väder. Vid is/kyla är tanken att man ska springa över Edsviken som man sprang runt på sommaren. Så kanske det blir runt den igen pga ingen is men ännu lite tid kvar så vi får se :)
Verkar vara ett kul lopp!
Misstänker att du inte springer två varv, utan en halvmara?

Verkar vara ett kul lopp!
Misstänker att du inte springer två varv, utan en halvmara?

Ja det är lite mindre lopp så det rekommenderas om man vill testa något annat. Nej det är ett varv per gång, alltså ett varv nu på vintern och så ett varv på sommarn så blir det som "världens längsta" maraton eller hur de nu tänker :)
Tanken nu över vintern är att man ska korsa/springa över Edsviken men då krävs is så blir svårt som det nu ser ut. Jag har bara löpt sommardelen nu i aug 2019. Det finns bilder från vinterdelen i feb 2019 som tydligen var rysligt blöt! Så vi får hoppas på bättre väder och förhållanden nu i feb :)

Ja det är lite mindre lopp så det rekommenderas om man vill testa något annat. Nej det är ett varv per gång, alltså ett varv nu på vintern och så ett varv på sommarn så blir det som "världens längsta" maraton eller hur de nu tänker :)
Tanken nu över vintern är att man ska korsa/springa över Edsviken men då krävs is så blir svårt som det nu ser ut. Jag har bara löpt sommardelen nu i aug 2019. Det finns bilder från vinterdelen i feb 2019 som tydligen var rysligt blöt! Så vi får hoppas på bättre väder och förhållanden nu i feb :)
Cool idé! Lycka till :)

Tillbaka
Topp