Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Försöker hänga en hel del på gymmet och jobbar just nu mycket med core - har märkt att löpningen vinner mycket på att överkroppen är stabil och lagom muskulös.En fråga till er som springer mycket och långt. Hur mycket styrketränar ni? Jag försöker få in två helkroppspass i veckan även om jag hellre springer. Vad kör ni för övningar?
Mkt rumpa och rygg......så man orkar springa upprätt....inga bra att krumma som en fällkniv efter 10k.......En fråga till er som springer mycket och långt. Hur mycket styrketränar ni? Jag försöker få in två helkroppspass i veckan även om jag hellre springer. Vad kör ni för övningar?
Precis. Jag har sprungit regelbundet 3-5ggr i veckan i ett par år och det har varit efter ca 20km man börjat känna av kroppen. Så senaste halvåret har jag försökt köra två gympass i veckan för att bygga upp mer muskler som förhindrar just det.Mkt rumpa och rygg......så man orkar springa upprätt....inga bra att krumma som en fällkniv efter 10k.......
Jag kör ett Fitbit Alta HR och är ruggigt nöjdJag har använt både Apple Watch och Garmin Fenix 5 över längre perioder och gillar dom båda.
Men jag gillar inte att mina "riktig" klockor blir liggande på hyllan över dessa perioderna, det slutar alltid med att träningsklockan ryker till slut.
jag försöker hitta ett alternativ, ett armband med pulsfunktion eller dylikt, något som man kan bära tillsammans med den vanliga klockan.
Någon som har tips?
Dubbla klockor under kutandet? Då får du dessutom jämnvikt under löpturen.Jag har använt både Apple Watch och Garmin Fenix 5 över längre perioder och gillar dom båda.
Men jag gillar inte att mina "riktig" klockor blir liggande på hyllan över dessa perioderna, det slutar alltid med att träningsklockan ryker till slut.
jag försöker hitta ett alternativ, ett armband med pulsfunktion eller dylikt, något som man kan bära tillsammans med den vanliga klockan.
Någon som har tips?
Bra fart!"50-minutaren". Den absolut vidrigaste övningen i mitt träningsprogram. Enkla regler: 50 minuter. Spring så långt du hinner. Du mot klockan. Enkelt.
Har haft 12k som riktmärke under ganska lång tid och haft evinnerligt svårt att hinna. Men idag stod stjärnorna rätt. Vilken känsla!
![]()
I wishBra fart!
12 km lång nerförsbacke?![]()
Bra fart på riktigt då. Tror du springer ifrån mig... lite beroende på tjocklek på pannbenet och dagsform...I wishStart och mål ska givetvis vara samma punkt - annars blir det fusk
![]()
Meeeen, du kan la inte ha förutbestämt mål när du springer på tid inte distansI wishStart och mål ska givetvis vara samma punkt - annars blir det fusk
![]()
Det är klart att jag kanMeeeen, du kan la inte ha förutbestämt mål när du springer på tid inte distans![]()
![]()
Har varit ovanligt dåligt med träningen i år av diverse anledningar och tror att jag kanske precis kommer upp i 2.5 timmar löpning i snitt på de nio första veckorna. Nu ska det dock finnas betydligt bättre med tid och träningsmöjligheter så ska förhoppningsvis kunna bli ett ordentligt uppsving den närmsta tiden. Inledde med ett långpass (20,8 km, 90 minuter jämnt) ute på Djurgården idag som kändes oväntat bra bortsett från att jag blev väldigt hungrig på slutetSå mycket aktivitet kring jul och nyår och nu är tråden på utdöende. Kom igen nu, nu lyfter vi den igen. Annars visar vi bara att den här följer gängse nyårslöfte-cykel...![]()
Prag Marathon 3 Maj.Jag har anmält mig till två lopp i år, Sthlm Maraton i slutet av maj och Höga Kusten Trail i början av september. Jag har sprungit båda tidigare och ska försöka putsa tiderna från senast.
Bifogar en jämförelse mellan banprofilerna på Höga Kusten och Lidingöloppet, det blir att nöta mycket backe i sommar..
![]()
Vilka lopp springer ni?
I år ligger allt fokus på Berlin Marathon i slutet av september. Kommer eventuellt att springa några "stödlopp" för att göra träningen roligare men inget lopp kommer att ges energi som tar fokus från Berlin.Jag har anmält mig till två lopp i år, Sthlm Maraton i slutet av maj och Höga Kusten Trail i början av september. Jag har sprungit båda tidigare och ska försöka putsa tiderna från senast.
Bifogar en jämförelse mellan banprofilerna på Höga Kusten och Lidingöloppet, det blir att nöta mycket backe i sommar..
![]()
Vilka lopp springer ni?
Hörde att Rom Marathon nu vart inställt här i mars. Även Barcelona, dock inte kunnat bekräfta det. Fan nu får dom ta tag i det här viruset. Jag har inte tränat i 8-9månader för att loppet ska bli inställt! Då har jag gått ner i vikt och fått en hälsosammare livsstil helt i onödan!! :O
Aah ok, vi får se hur långt det går innan det vänder. Året ut känns det som det kommer hänga kvar alla gånger. Frågan är om det fortsätter eskalera och hur nervösa arrangörerna blir..Ryktades även här på morgonen att lopp här i Sverige under våren/tidig sommar diskuterades huruvida de skulle ställas in eller inte.
Hörde att Rom Marathon nu vart inställt här i mars. Även Barcelona, dock inte kunnat bekräfta det. Fan nu får dom ta tag i det här viruset. Jag har inte tränat i 8-9månader för att loppet ska bli inställt! Då har jag gått ner i vikt och fått en hälsosammare livsstil helt i onödan!! :O
Jag väljer att försöka tänka positivt här men visst fan oroar man sig, både för EM-resan och maratonstarten...Ryktades även här på morgonen att lopp här i Sverige under våren/tidig sommar diskuterades huruvida de skulle ställas in eller inte.
Jag är värdelös på löpbandet. Springer ibland intervaller där men försöker annars att låta bli bandet - steget är stummare, inte alls lika naturligt och det är så förbannat tråkigt.Vad har ni för tider på löpband jämfört med ute? För min del känns löpband en hel del tyngre men kanske är psykiskt pga. enformighet, sämre luft och att man hela tiden måste passa hur man står på bandet.
Jag är värdelös på löpbandet. Springer ibland intervaller där men försöker annars att låta bli bandet - steget är stummare, inte alls lika naturligt och det är så förbannat tråkigt.
Vad har ni för tider på löpband jämfört med ute? För min del känns löpband en hel del tyngre men kanske är psykiskt pga. enformighet, sämre luft och att man hela tiden måste passa hur man står på bandet.
För mig är det helt tvärtom. Kämpar som en dåre att nå samma tider som ute men ofta lyckas jag inte så väl.Generellt snabbare på band än ute.
Bandet ger ju lite hjälp med farten. Bara att lyfta på fötterna. Brukar kompensera genom att köra ett par graders lutning på bandet.
Med det sagt så undviker jag band så ofta jag kan, pga att jag tycker att en del av löpningen är att få vara utomhus, och när jag väl kör så blir det ofta intervall. Men på dessa kan jag ofta ligga typ 15-20 sekunder snabbare per kilometer än utomhus.
Tycker absolut bäst om att vara ute! Men det går att hålla högre fart på löpbandet, få konstant lutning (för backträning), få jämna krävande intervaller, köra väl kontrollerade negativa splittar.Vad har ni för tider på löpband jämfört med ute? För min del känns löpband en hel del tyngre men kanske är psykiskt pga. enformighet, sämre luft och att man hela tiden måste passa hur man står på bandet.
Jag tänkte ta sthlm marathon, peak performance vertical k i Åre, BAMM, big shaddow backyard ultra och black river run 8 miles. Blir mycket där i aug och i septemberJag har anmält mig till två lopp i år, Sthlm Maraton i slutet av maj och Höga Kusten Trail i början av september. Jag har sprungit båda tidigare och ska försöka putsa tiderna från senast.
![]()
Vilka lopp springer ni?
Generellt snabbare på band än ute.
Bandet ger ju lite hjälp med farten. Bara att lyfta på fötterna. Brukar kompensera genom att köra ett par graders lutning på bandet.
Med det sagt så undviker jag band så ofta jag kan, pga att jag tycker att en del av löpningen är att få vara utomhus, och när jag väl kör så blir det ofta intervall. Men på dessa kan jag ofta ligga typ 15-20 sekunder snabbare per kilometer än utomhus.
På intervaller kan jag hålla med men att hålla 20 sekunders högre fart på bandet över en längre sträcka är styvt.För mig är det helt tvärtom. Kämpar som en dåre att nå samma tider som ute men ofta lyckas jag inte så väl.