• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

DCB18705-EE7E-4689-9F7B-8C4F77B1340E.jpeg
Lite sjukdom i februari men har nu äntligen blivit kry och bytt ut snökaos mot sandstrand. Varit ute på magisk morgonjogg på 10k, så skönt att springa ute! Siktar på att få till 10 mil eller mer närmaste 2 veckorna.
Hasta luego :)

0458F135-606E-4BF4-8127-C04FC5803124.jpeg

Mkt rumpa och rygg......så man orkar springa upprätt....inga bra att krumma som en fällkniv efter 10k.......
Precis. Jag har sprungit regelbundet 3-5ggr i veckan i ett par år och det har varit efter ca 20km man börjat känna av kroppen. Så senaste halvåret har jag försökt köra två gympass i veckan för att bygga upp mer muskler som förhindrar just det.

Oavsett så mängdlöpning utan alternativ träning är nog inte optimalt.

Jag har använt både Apple Watch och Garmin Fenix 5 över längre perioder och gillar dom båda.
Men jag gillar inte att mina "riktig" klockor blir liggande på hyllan över dessa perioderna, det slutar alltid med att träningsklockan ryker till slut.

jag försöker hitta ett alternativ, ett armband med pulsfunktion eller dylikt, något som man kan bära tillsammans med den vanliga klockan.
Någon som har tips?

Jag har använt både Apple Watch och Garmin Fenix 5 över längre perioder och gillar dom båda.
Men jag gillar inte att mina "riktig" klockor blir liggande på hyllan över dessa perioderna, det slutar alltid med att träningsklockan ryker till slut.

jag försöker hitta ett alternativ, ett armband med pulsfunktion eller dylikt, något som man kan bära tillsammans med den vanliga klockan.
Någon som har tips?
Jag kör ett Fitbit Alta HR och är ruggigt nöjd :) Bra pris och alla de funktioner jag vill ha av ett aktivitetsarmband. När jag är ute och springer kompletterar jag förvisso med en Garmin löparklocka.

Någon som har tips?
Dubbla klockor under kutandet? Då får du dessutom jämnvikt under löpturen. :)

Är man stenålders om man kör hederlig klocka på handleden för att det är nice och mobiltelefonen med app i handen? Känner när jag skrev ner det att jag kanske borde uppdatera min setup... Iaf fixa hållare till telefonen..

I wish :D Start och mål ska givetvis vara samma punkt - annars blir det fusk ;)
Bra fart på riktigt då. Tror du springer ifrån mig... lite beroende på tjocklek på pannbenet och dagsform...

edit: äh, vem försöker jag lura? Var ju ett bra tag sedan jag var nere på 42-43 minuter på milen. Ett par år sedan tror jag. Du är snabbare!

Senast ändrad:
Meeeen, du kan la inte ha förutbestämt mål när du springer på tid inte distans ;) ;)
Det är klart att jag kan ;) Jag vet ju hur snabbt jag springer, så jag vet också hur långt jag bör komma. Rundan jag springer är ~13k, och då blir det fullt ställ i 50 minuter och sen nedjogg resten. Så visst, inte exakt samma start och mål - men mer eller mindre.

Så mycket aktivitet kring jul och nyår och nu är tråden på utdöende. Kom igen nu, nu lyfter vi den igen. Annars visar vi bara att den här följer gängse nyårslöfte-cykel... ;)
Har varit ovanligt dåligt med träningen i år av diverse anledningar och tror att jag kanske precis kommer upp i 2.5 timmar löpning i snitt på de nio första veckorna. Nu ska det dock finnas betydligt bättre med tid och träningsmöjligheter så ska förhoppningsvis kunna bli ett ordentligt uppsving den närmsta tiden. Inledde med ett långpass (20,8 km, 90 minuter jämnt) ute på Djurgården idag som kändes oväntat bra bortsett från att jag blev väldigt hungrig på slutet :)

Jag har anmält mig till två lopp i år, Sthlm Maraton i slutet av maj och Höga Kusten Trail i början av september. Jag har sprungit båda tidigare och ska försöka putsa tiderna från senast.
Bifogar en jämförelse mellan banprofilerna på Höga Kusten och Lidingöloppet, det blir att nöta mycket backe i sommar.. :)
7CEEBEB2-91E2-43A8-975E-AB6254A007D0.png

Vilka lopp springer ni?

Jag har anmält mig till två lopp i år, Sthlm Maraton i slutet av maj och Höga Kusten Trail i början av september. Jag har sprungit båda tidigare och ska försöka putsa tiderna från senast.
Bifogar en jämförelse mellan banprofilerna på Höga Kusten och Lidingöloppet, det blir att nöta mycket backe i sommar.. :)

Vilka lopp springer ni?
Prag Marathon 3 Maj.
Min första Mara så banprofilen känns viktig och rimlig.
profile.png

Vilka lopp springer ni?
I år ligger allt fokus på Berlin Marathon i slutet av september. Kommer eventuellt att springa några "stödlopp" för att göra träningen roligare men inget lopp kommer att ges energi som tar fokus från Berlin.

• Like
Reactions: R0B
Hörde att Rom Marathon nu vart inställt här i mars. Även Barcelona, dock inte kunnat bekräfta det. Fan nu får dom ta tag i det här viruset. Jag har inte tränat i 8-9månader för att loppet ska bli inställt! Då har jag gått ner i vikt och fått en hälsosammare livsstil helt i onödan!! :O

Ryktades även här på morgonen att lopp här i Sverige under våren/tidig sommar diskuterades huruvida de skulle ställas in eller inte.

Ryktades även här på morgonen att lopp här i Sverige under våren/tidig sommar diskuterades huruvida de skulle ställas in eller inte.
Aah ok, vi får se hur långt det går innan det vänder. Året ut känns det som det kommer hänga kvar alla gånger. Frågan är om det fortsätter eskalera och hur nervösa arrangörerna blir..

Hörde att Rom Marathon nu vart inställt här i mars. Även Barcelona, dock inte kunnat bekräfta det. Fan nu får dom ta tag i det här viruset. Jag har inte tränat i 8-9månader för att loppet ska bli inställt! Då har jag gått ner i vikt och fått en hälsosammare livsstil helt i onödan!! :O

Jag väljer att försöka tänka positivt här men visst fan oroar man sig, både för EM-resan och maratonstarten...

Vad har ni för tider på löpband jämfört med ute? För min del känns löpband en hel del tyngre men kanske är psykiskt pga. enformighet, sämre luft och att man hela tiden måste passa hur man står på bandet.

Vad har ni för tider på löpband jämfört med ute? För min del känns löpband en hel del tyngre men kanske är psykiskt pga. enformighet, sämre luft och att man hela tiden måste passa hur man står på bandet.
Jag är värdelös på löpbandet. Springer ibland intervaller där men försöker annars att låta bli bandet - steget är stummare, inte alls lika naturligt och det är så förbannat tråkigt.

• Like
Reactions: Zed
Jag är värdelös på löpbandet. Springer ibland intervaller där men försöker annars att låta bli bandet - steget är stummare, inte alls lika naturligt och det är så förbannat tråkigt.

Lite så, men vid denna årstiden i Gbg är det inte lätt att löpa ute varje dag så ibland är man bekväm och kör bandet.

Generellt snabbare på band än ute.

Bandet ger ju lite hjälp med farten. Bara att lyfta på fötterna. Brukar kompensera genom att köra ett par graders lutning på bandet.

Med det sagt så undviker jag band så ofta jag kan, pga att jag tycker att en del av löpningen är att få vara utomhus, och när jag väl kör så blir det ofta intervall. Men på dessa kan jag ofta ligga typ 15-20 sekunder snabbare per kilometer än utomhus.

• Like
Reactions: Zed

Bandet ger ju lite hjälp med farten. Bara att lyfta på fötterna. Brukar kompensera genom att köra ett par graders lutning på bandet.

Med det sagt så undviker jag band så ofta jag kan, pga att jag tycker att en del av löpningen är att få vara utomhus, och när jag väl kör så blir det ofta intervall. Men på dessa kan jag ofta ligga typ 15-20 sekunder snabbare per kilometer än utomhus.
För mig är det helt tvärtom. Kämpar som en dåre att nå samma tider som ute men ofta lyckas jag inte så väl.

Tycker absolut bäst om att vara ute! Men det går att hålla högre fart på löpbandet, få konstant lutning (för backträning), få jämna krävande intervaller, köra väl kontrollerade negativa splittar.

Hade en period 2018, då jag jobbade regelbundet med 800-metersintervaller 10x800/400 (inte alltid jag orkade alla) med negativa splittar, dvs snabbare och snabbare. Galet jobbigt. Provade att köra ute också, men lättare att tvinga på sig själv när bandet driver framåt.

Kör kortare uppvärmning på löpband innan viktträning också. Men ska det handla om nöje och glädje är det ute som gäller. Allra helst skogen, eller berg. Eller både och. Då spelar hastigheten mindre roll.

Vilka lopp springer ni?
Jag tänkte ta sthlm marathon, peak performance vertical k i Åre, BAMM, big shaddow backyard ultra och black river run 8 miles. Blir mycket där i aug och i september :bag:

För mig är det helt tvärtom. Kämpar som en dåre att nå samma tider som ute men ofta lyckas jag inte så väl.
På intervaller kan jag hålla med men att hålla 20 sekunders högre fart på bandet över en längre sträcka är styvt.

Tillbaka
Topp