Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har nyligen blivit av med pf efter 1,5 års kamp. Mina erfarenheter så här i efterhand är:
* spring inte med pronationsskor, skadliga
* Stretcha ut dina vader så mycket du kan varje dag
* Stretcha ut dina fötter varje dag, på båda hållen
* Gå i foppatofflor inomhus, absolut inte barfota
* Använd formgjutna skoinlägg
* Ha tålamod och spring men känn efter om det blir bättre eller sämre efteråt.
Lycka till!
Pronationsskor är stumma på insidan. För min del tror läkaren och jag att med åldern, är 53, så orkade min sena under foten inte hålla emot stötarna börjat landar med foten, så den blev inflammerad. Nu springer jag enbart i Nike Vaporfly som är en helt neutral och mjuk sko. Mycket skonsammare för foten. Jag sprang 42 km i helgen. Inga problem. Pratade med en säljar på löplabbet om det och hon höll med. De rekommenderar knappt pronationsskor längre.Tack för tipsen. Hur går tankarna kring pronationsskor? Jag har mer eller mindre alltid sprungit i Kayano till i våras då jag provade ett par Nike Pegasus Turbo. Det var en kortvarig lycka innan jag fick problem med benhinnorna. Sedan tillbaka till Kayano och allt gick strålande tills hälsporren kom. Nu har jag precis gjutit inlägg och funderar på om jag ska köra dessa i Kayano (kaka på kaka?) eller testa ett par Hoka Clifton eller liknande..
Har aldrig riktigt förstått mig på vare sig träningseffekt eller återhämtningstid enligt Garmins formler. Gissar att träningseffekt bygger på tid i olika pulszoner? Det går att sätta alerts för pulszoner men vet inte om man kan få alert för en angiven tid i en specifik zon. Kanske finns appar för det. Ett alternativt tips kan vara att sätta alerts så man håller pulsen på ungefär önskad nivå och sedan får man i förväg bestämma hur många minuter man vill ligga där.Fråga till er garminprofs:
Kan man ställa in så man får notiser om training effect under själva löpningen? Nu kommer den efter att man kutat klart. Ibland är man uppe på 5 i kond.träning vilket ibland kanske vore bra att veta om/när man når den..
el tänker jag galet?
Fråga till er garminprofs:
Kan man ställa in så man får notiser om training effect under själva löpningen? Nu kommer den efter att man kutat klart. Ibland är man uppe på 5 i kond.träning vilket ibland kanske vore bra att veta om/när man når den..
el tänker jag galet?
Har aldrig riktigt förstått mig på vare sig träningseffekt eller återhämtningstid enligt Garmins formler. Gissar att träningseffekt bygger på tid i olika pulszoner? Det går att sätta alerts för pulszoner men vet inte om man kan få alert för en angiven tid i en specifik zon. Kanske finns appar för det. Ett alternativt tips kan vara att sätta alerts så man håller pulsen på ungefär önskad nivå och sedan får man i förväg bestämma hur många minuter man vill ligga där.
Finns inte notiser, men väl som datafält i min klocka. Kolla om du har det också. Då kan du ha träningseffekt som ett datafält på en skärm. Jag använder det regelbundet för att både hålla igen och trycka på lite extra.
En träningseffekt på 5 är extremt högt. Kolla att du har rätt maxpuls inställd. Om du regelbundet får en effekt på 5 har du förmodligen högre maxpuls än den du har inställd i klockan.
Finns bra så kallade vitpapper på Firstbeat.com, vilket är den finska firma som utvecklat de algoritmer som Garmin använder sig av.
Maxpuls är viktigt att ange korrekt, men pulszoner behövs inte för att räkna på träningseffekt.
Men om man vill styra sin träning efter tid i zon, så finns också det som datafält.
Vafan, har den hamnat i en flismaskin? Ser för jävlig ut. Tur att foten klarade sig.Fnulat på nya trailskor då dessa är uppe på +90 mil inför dagens tur........och lite småtrasiga.......fastnade med foten under turen i en metallpinne som stack upp ur marken och totaltshredda ena skon!!! Foten klarade sig sjukt nog utan en skråma.....skon tog allt!! Vad köper man nu......är lite Saucony fanboy....men sugen på Brooks trailsko Ghost om någon testat den?
![]()
Skönt att foten klarade sig!Fnulat på nya trailskor då dessa är uppe på +90 mil inför dagens tur........och lite småtrasiga.......fastnade med foten under turen i en metallpinne som stack upp ur marken och totaltshredda ena skon!!! Foten klarade sig sjukt nog utan en skråma.....skon tog allt!! Vad köper man nu......är lite Saucony fanboy....men sugen på Brooks trailsko Ghost om någon testat den?
![]()
Salomon speedcross och sense ride/sense pro har funkat fint för mig så här långt. Den första hårdare och de senare helt ok för asfaltssträckor också, men kanske lite för mjuka över kross/sten. Bra grepp i båda och bra storlek (för mig) i tåboxen, men ändå tight kring foten. Inga blånaglar vid långa utförslöpor. Men just trail köper jag gärna med lite luft framför tårna. Salomon är en gnutta små i storlekarna... och gör inte samma miss som jag och blanda ihop US och UK storlekar... köpte en storlek för stora nu senast... men det funkar för all del ändå. Sitter ju tight om foten.Fnulat på nya trailskor då dessa är uppe på +90 mil inför dagens tur........och lite småtrasiga.......fastnade med foten under turen i en metallpinne som stack upp ur marken och totaltshredda ena skon!!! Foten klarade sig sjukt nog utan en skråma.....skon tog allt!! Vad köper man nu......är lite Saucony fanboy....men sugen på Brooks trailsko Ghost om någon testat den?
![]()
Så det blir ett par Brooks maoSalomon speedcross och sense ride/sense pro har funkat fint för mig så här långt. Den första hårdare och de senare helt ok för asfaltssträckor också, men kanske lite för mjuka över kross/sten. Bra grepp i båda och bra storlek (för mig) i tåboxen, men ändå tight kring foten. Inga blånaglar vid långa utförslöpor. Men just trail köper jag gärna med lite luft framför tårna. Salomon är en gnutta små i storlekarna... och gör inte samma miss som jag och blanda ihop US och UK storlekar... köpte en storlek för stora nu senast... men det funkar för all del ändå. Sitter ju tight om foten.
Hustrun köpte Scarpa Proton XT alldeles nyss, men för tidigt för ngt utlåtande... fanns inte i min storlek... Har provat Saucony Xodus, tror jag (hållbara, men jisses så slut de är i sulan nu...), North Face trailskor (inte imponerad alls...), läst och hört mkt gott om La Sportiva mutant (nyfiken, men inte provat), grannen köpte Innov8. Tror han är nöjd.
Köp La Sportiva och rapportera vad du tycker, säger jag. Eller kör lite Salomon. Speedcross om du bara är ute i terrängen, eller Sense om det krävs lite asfalt också.
Edig: Saucony-skorna är nog över 10 år nu, så inte underligt att sulan är slut. De tjänstgör som "fixarskor" på lilla lantstället numera... men jag sprang till nöds något pass i dem i somras... inte smart..,
Haha! Men lova att rapportera, så kanske jag följer efter...Så det blir ett par Brooks mao
Tack!!
Jag har Ghost 12.Fnulat på nya trailskor då dessa är uppe på +90 mil inför dagens tur........och lite småtrasiga.......fastnade med foten under turen i en metallpinne som stack upp ur marken och totaltshredda ena skon!!! Foten klarade sig sjukt nog utan en skråma.....skon tog allt!! Vad köper man nu......är lite Saucony fanboy....men sugen på Brooks trailsko Ghost om någon testat den?
![]()
Grymt, tack för infon!!Jag har Ghost 12.
Har haft problem med hälkudde/hälsporre från andra skor så jag har inte mer än cirka 10 mil i dem.
Jag gillar dem skarpt, passar mina fötter väldigt bra och dämpningen är väldigt skön.
Skulle dock inte kalla dem för trailskor.
Jag har sprungit en del stig med dem och det fungerar väldigt bra men ovansida tål nog inte obanat för mycket, sulan vet jag heller inte om den pallar för mycket stenbunden terräng, t.ex. som kan finnas i vissa område i fjällen.
tack!
ska kolla klockan för att få den i visningsläge under löpning. Sällan jag har 5 på slutlöpningen nu för tiden men det förekommer. 1ggr/kvartal. Däremot kan det vara fint att veta halvvägs in i tänkt träningspass om det är bra att trycka på lite mer.
Känns superkul just nu med bra kontinuitet. Snabb återhämtning, både under passet och efteråt. Däremot känns det inte som jag får upp km/h. Ska kanske vara glad att kroppen inte blir skadad och att jag springer 2ggr/v men jag vill gärna fortsatt utvecklas o ibland springa snabbare under längre tid.
Bara att ladda ordentligtGrymt! Jag laddar inför imorgon. 15 km-passet står på tröskeln och knackar på...
Satan. Bra jobbat!Efter två veckor i Pyrenéerna (givetvis med den allra största tiden i skidbackarna), med några rejäla löppass med höjdmetrar fick man efter hemkomst leta höjdmetrar på de vanliga ställena.
![]()
![]()
Men jisses så lerigt. Sämsta tiden på länge (men man räknar väl inte tid när man springer trail?) Stod på näsan, nåja, händer och knän, vid ca 12 km.
![]()
Skulle haft mina skor med ännu grövre mönster.
![]()
Bra jobb, jag var också där och harvade lite i morse. Dock inte extreme. Lerigt var bara förnamnet.Efter två veckor i Pyrenéerna (givetvis med den allra största tiden i skidbackarna), med några rejäla löppass med höjdmetrar fick man efter hemkomst leta höjdmetrar på de vanliga ställena.
![]()
![]()
Men jisses så lerigt. Sämsta tiden på länge (men man räknar väl inte tid när man springer trail?) Stod på näsan, nåja, händer och knän, vid ca 12 km.
![]()
Skulle haft mina skor med ännu grövre mönster.
![]()
Ja, sladdrigaste rundan hittills....Bra jobb, jag var också där och harvade lite i morse. Dock inte extreme. Lerigt var bara förnamnet.