• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Gott att höra!

Bittert när det blir så. Kriga vidare!

Själv sprang jag 14k i blåsten innan idag, och nu har jag precis varit ute på en stödrunda med frun. Hyfsat sliten nu.
Screenshot_20200218-193945.jpg
Screenshot_20200218-193923.jpg
Du är i ditt esse.....men var försiktig och dont overdo it.......har sett en ultralöpare på jobbet gå från 0 mill till 10 mil i veckan på ett par år.....nu tillbaka på 0 mil pga skador och överträning........springer nu max 5 k med smärtor......

Du är i ditt esse.....men var försiktig och dont overdo it.......har sett en ultralöpare på jobbet gå från 0 mill till 10 mil i veckan på ett par år.....nu tillbaka på 0 mil pga skador och överträning........springer nu max 5 k med smärtor......
Absolut, det är viktigt att tänka på och jag gör det. Idag var nog ett steg över gränsen men annars håller jag mig oftast på rätt sida :)

Har i princip inte sprungit på ett halvår då hälkudde eller hälsporre ställer till det. Men på torsdag skall bilen på service så då blir det att lufsa lätt till och från jobbet från servicen.
Måtte det inte bli bakslag....
Många cykelpass har det blivit istället....

Tog en runda i solen och blåsten idag. Förvånansvärd bra fart (för mig). Är inne i en dipp när det gäller löpning. Har tränat fotboll 3 gånger i veckan o inte riktigt orkat komma ut när det inte varit fotboll.

Behöver även öka distansen vid varje pass. Funderar på att springa på tid ist för distans.
2F2FFB13-B4B4-4D18-ABA7-0631634D1475.jpeg
Att just springa på tid har jag nyligen börjat varva med och det är riktigt roligt :)

Så mycket aktivitet kring jul och nyår och nu är tråden på utdöende. Kom igen nu, nu lyfter vi den igen. Annars visar vi bara att den här följer gängse nyårslöfte-cykel... ;)
Häromdagen i Pyrenéerna.
E10DD17C-F670-4DCA-A25D-E55022500D77.jpeg

Utförsåkning på dagarna givetvis, men varmt nere i byn. Gjorde ett kortare pass med höjdmetrar igår också. Men inga foton. Känns att man är på högre höjd...

En fördel med att semestra på skidort (givet att det är möjligt), är att man kan klämma in såväl höghöjdsträningen som backträning när väl liftarna stänger:
A5C9BFFE-D08B-4FE7-85B1-9F7B1887F304.jpeg

Först uppför, uppför, uppför. Tog en knapp halvtimme att plussa 317 meter över ca 4,5 km. Hyfsat långsamt alltså. Men sedan gick det snabbt utför... Träningsklockan säger att jag är acklimatiserad till 1100 meter idag. Vi bor på dryga 1500 och åker skidor mellan 2000 och ca 2600 meters höjd. Har fått till tre löppass dessa dagar. En mix av asfalt och ett pass med mycket teknisk trail. Höjden märks. Pulsen säger zon 3, andningen zon 4. Tempot - eller snarare ansträngningen - påverkas uppenbart av både höjden i sig och stigningen förstås. Uteslutande uppför i 30 min. Som att sätta löpbandet på 6,7% samt 9 km/h. Med 10% sämre kondition. Det var mitt pass idag. Och sedan 20 minuters nedvarvning i 4:25-fart. :)

En fördel med att semestra på skidort (givet att det är möjligt), är att man kan klämma in såväl höghöjdsträningen som backträning när väl liftarna stänger:
A5C9BFFE-D08B-4FE7-85B1-9F7B1887F304.jpeg

Först uppför, uppför, uppför. Tog en knapp halvtimme att plussa 317 meter över ca 4,5 km. Hyfsat långsamt alltså. Men sedan gick det snabbt utför... Träningsklockan säger att jag är acklimatiserad till 1100 meter idag. Vi bor på dryga 1500 och åker skidor mellan 2000 och ca 2600 meters höjd. Har fått till tre löppass dessa dagar. En mix av asfalt och ett pass med mycket teknisk trail. Höjden märks. Pulsen säger zon 3, andningen zon 4. Tempot - eller snarare ansträngningen - påverkas uppenbart av både höjden i sig och stigningen förstås. Uteslutande uppför i 30 min. Som att sätta löpbandet på 6,7% samt 9 km/h. Med 10% sämre kondition. Det var mitt pass idag. Och sedan 20 minuters nedvarvning i 4:25-fart. :)
X=€><|{%^+....

Får fira med att jag nu kan posta i denna del av forumet med att ställa en helt otroligt spännande fråga....:banghead:

Någon här som har erfarenhet av löparknä och vad man kan göra dels för att kortsiktigt få bukt med besväret, men även långsiktigt hur det går att förebygga?

Får fira med att jag nu kan posta i denna del av forumet med att ställa en helt otroligt spännande fråga....:banghead:

Någon här som har erfarenhet av löparknä och vad man kan göra dels för att kortsiktigt få bukt med besväret, men även långsiktigt hur det går att förebygga?

Har erfarenhet! Tips är ju att kolla tuben för bra stretchövningar samt hitta en bra naprapat som kan hjälpa dig. I sthlm är har jag god erfarenhet från AccessRehab tex. Sen beror det på hur svåra smärtor du får. För mig låste sig knäna efter xakt 15 min....

Har haft det i bägge knän, opererat bägge sidor och är nu 100% igen.....senaste operationen var nog 10 år sedan...

Har erfarenhet! Tips är ju att kolla tuben för bra stretchövningar samt hitta en bra naprapat som kan hjälpa dig. I sthlm är har jag god erfarenhet från AccessRehab tex. Sen beror det på hur svåra smärtor du får. För mig låste sig knäna efter xakt 15 min....

Har haft det i bägge knän, opererat bägge sidor och är nu 100% igen.....senaste operationen var nog 10 år sedan...

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Mina ”problem” är än så länge ganska ringa, brukar gå över med lite vila och genom att använda ett Knee Strap under en period. Däremot återkommer problemen regelbundet.

Får helt enkelt ta tag i att få anpassade stretchövningar av expertis....(men stretcha är ju pesten). :bawling:

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Mina ”problem” är än så länge ganska ringa, brukar gå över med lite vila och genom att använda ett Knee Strap under en period. Däremot återkommer problemen regelbundet.

Får helt enkelt ta tag i att få anpassade stretchövningar av expertis....(men stretcha är ju pesten). :bawling:
Om problemen är återkommande måste du ta tag i roten till dem, annars blir det bara värre i längden. Tro mig, jag har varit där.

Två stretchövningar jag brukar köra är:
Dra upp benet bakåt och foten mot rumpan, men istället för att dra med höger arm runt höger vrist för att få upp foten så kör man diagonalt, d.v.s. höger arm dra upp vänster vrist och vice versa.
Stå med fötterna lite isär, för höger fot bakom den vänstra och sätt foten på yttersidan cirka 20 cm. till vänster om den vänstra. Skjut höften åt höger så att du får lite "bananform" på kroppen.
Båda dessa är bra för min del, jag känner knappt att det sträcker på utsidan men fungerar bra för mig.

Två stretchövningar jag brukar köra är:
Dra upp benet bakåt och foten mot rumpan, men istället för att dra med höger arm runt höger vrist för att få upp foten så kör man diagonalt, d.v.s. höger arm dra upp vänster vrist och vice versa.
Stå med fötterna lite isär, för höger fot bakom den vänstra och sätt foten på yttersidan cirka 20 cm. till vänster om den vänstra. Skjut höften åt höger så att du får lite "bananform" på kroppen.
Båda dessa är bra för min del, jag känner knappt att det sträcker på utsidan men fungerar bra för mig.

Blir till att testa dessa övningar i helgen. Tack!! :)

Hej,

Har dragits med Plantar Fasciit sedan oktober men har nu med hjälp av massageboll, strassbourg strumpa samt nya inlägg kommit tillbaka. Nu är jag lite osäker på hur jag ska lägga upp min löpning framöver. Problemen kom när jag gick från 5-6 mil i veckan till 7-9 på kort tid.
Ska jag börja om helt på nytt med 1-2 kilometer i långsamt tempo eller kan man vara lite kaxigare? Är ju också lite osäker på om det är hastigheten eller distansen som är orsaken till problemen..

Någon med bra tips? :)

Så mycket aktivitet kring jul och nyår och nu är tråden på utdöende. Kom igen nu, nu lyfter vi den igen. Annars visar vi bara att den här följer gängse nyårslöfte-cykel... ;)

Äh du kan vara lugn - vi tuggar på i tysthet.

Exakt!

..men när det frågas.

677BD53C-88C6-431C-BEA6-7F8EA8597CBB.png

Gott att höra!

Bittert när det blir så. Kriga vidare!

Själv sprang jag 14k i blåsten innan idag, och nu har jag precis varit ute på en stödrunda med frun. Hyfsat sliten nu.
Screenshot_20200218-193945.jpg
Screenshot_20200218-193923.jpg
I tysthet är vi några stycken som kör halvmara före frukost varje lördagsmorgon. Femte gången idag. Man längtar lite efter vindstilla och en värmande morgonsol :)

Hej,

Har dragits med Plantar Fasciit sedan oktober men har nu med hjälp av massageboll, strassbourg strumpa samt nya inlägg kommit tillbaka. Nu är jag lite osäker på hur jag ska lägga upp min löpning framöver. Problemen kom när jag gick från 5-6 mil i veckan till 7-9 på kort tid.
Ska jag börja om helt på nytt med 1-2 kilometer i långsamt tempo eller kan man vara lite kaxigare? Är ju också lite osäker på om det är hastigheten eller distansen som är orsaken till problemen..

Svårt, men att ta det toklugnt är ju rätt sätt att starta. Lökigt men värt det. Vid längre skadeuppehåll har jag kört 5x2k, 5x3k, 5x4k osv....tar ju tid att komma upp i distans igen........men har sluppit bakslag. Testa dig fram..:.:

Hej,

Jag skulle satsa på kortare sträckor med ett högre tempo.

Testa vad som eventuellt ger mer smärta. Typ av sko, typ av tempo, typ av underlag, distana etc.

Även om passet/hälen känns bra, håll dig till planen för du vet ju inte hur det känns nästa morgon

Hej,

Har nyligen blivit av med pf efter 1,5 års kamp. Mina erfarenheter så här i efterhand är:
* spring inte med pronationsskor, skadliga
* Stretcha ut dina vader så mycket du kan varje dag
* Stretcha ut dina fötter varje dag, på båda hållen
* Gå i foppatofflor inomhus, absolut inte barfota
* Använd formgjutna skoinlägg
* Ha tålamod och spring men känn efter om det blir bättre eller sämre efteråt.
Lycka till!

Tillbaka
Topp