• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag har en Forerunner 35 och den funkar bra.

Enda grejen är väl att gpsen kräver lite lugn och ro när den hittar satelliterna. Om man inte väntar lite innan man börjar springa så ballar den ur lite första två hundra meterna och så tycker den man sprungit genom huset. Men om man bara tar det lite lugnt och väntar lite så funkar det bra.
Då har du nog ett måndagsex för så gör inte min frus klocka.
 

nept

Panerai
Då har du nog ett måndagsex för så gör inte min frus klocka.
Må så vara, men det är oftast inga stora utflykter genom husen det handlar om
upload_2020-6-17_12-46-54.png
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Efter en månad med allergichocker och annat skit lossnade det äntligen någorlunda idag. Vilken känsla.
PSX_20200621_133527.jpg

Snyggt jobbat!

I år måste varit extremt med pollen och skräp. Jag hade små känningar förra året för första gången i livet - men i år har varit kaos. Har sprungit intervaller några ggr och suttit utslagen typ flera dagar med rinnande ögon efter det.

Tycker fortfarande kroppen känns tung under passen även om det börjar lossna lite
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Snyggt jobbat!

I år måste varit extremt med pollen och skräp. Jag hade små känningar förra året för första gången i livet - men i år har varit kaos. Har sprungit intervaller några ggr och suttit utslagen typ flera dagar med rinnande ögon efter det.

Tycker fortfarande kroppen känns tung under passen även om det börjar lossna lite
Ja, det är vidrigt. Har dessutom "förmånen" att vara mer allergisk än de flesta så för mig är det kortisonsprutor och skit som kompletterar tabletterna. Jag får räkna in 2-3 tillfällen då jag är helt däckad och ett gäng gånger då lungorna känns som att de tänker ge upp. Men då gläds man desto mer när kroppen känns fin :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ganska otränad vad gäller löpning de senaste åren har jag satt igång för några veckor sedan. Skalar upp antalet kilometer sakta men säkert, men kör just nu mest en runda som är ca 3.5km.

Hur mycket bör man vila mellan varje löptur? Känner mig trots allt hyfsat fräsch och vill inte vila i onödan. :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ganska otränad vad gäller löpning de senaste åren har jag satt igång för några veckor sedan. Skalar upp antalet kilometer sakta men säkert, men kör just nu mest en runda som är ca 3.5km.

Hur mycket bör man vila mellan varje löptur? Känner mig trots allt hyfsat fräsch och vill inte vila i onödan. :)
Så länge du känner dig fräsch är det lugnt. Det är när du kommer upp i längd som du bör vila lite mer. Tar du det bara lugnt så att leder och muskler hinner med är det ingen fara.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Så länge du känner dig fräsch är det lugnt. Det är när du kommer upp i längd som du bör vila lite mer. Tar du det bara lugnt så att leder och muskler hinner med är det ingen fara.

Man brukar väl prata om typ 5% distansökning per vecka.

Är oerhört lite dock och har inte följt det själv. Men håller man är väl 3-4 pass i veckan åtminstone inget problem.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Så länge du känner dig fräsch är det lugnt. Det är när du kommer upp i längd som du bör vila lite mer. Tar du det bara lugnt så att leder och muskler hinner med är det ingen fara.
Man brukar väl prata om typ 5% distansökning per vecka.

Är oerhört lite dock och har inte följt det själv. Men håller man är väl 3-4 pass i veckan åtminstone inget problem.
Fast 5% är ju snarare när man kommit upp i distans? Att @vaniljglass skulle öka med 175 meter känns inte direkt rimligt :D Håller med om att 4 pass borde kroppen klara.
Gött! Kör på ganska lugnt, formen är ju sisådär.. ca 5min/km och jobbar upp distansen några hundra meter för varje runda. :)
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Mitt lokala sommarlopp, Runmarö halvmarathon, har precis som många lopp ersatts av en "spring på egen hand"-variant. En mycket vacker bana genom skärgårdsbyar, på grusvägar och trailstigar. Gav mig ut idag. Några minuter långsammare än i fjol men kändes bra givet nuvarande form och att jag sprang själv.

Efteråt kunde jag kvittera ut en medalj och cola på öns restaurang som ligger strategiskt vid start och mål.

IMG_20200703_153923.jpg
received_2662804074043419.jpeg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Mitt lokala sommarlopp, Runmarö halvmarathon, har precis som många lopp ersatts av en "spring på egen hand"-variant. En mycket vacker bana genom skärgårdsbyar, på grusvägar och trailstigar. Gav mig ut idag. Några minuter långsammare än i fjol men kändes bra givet nuvarande form och att jag sprang själv.

Efteråt kunde jag kvittera ut en medalj och cola på öns restaurang som ligger strategiskt vid start och mål.

IMG_20200703_153923.jpg
received_2662804074043419.jpeg
Bra jobbat!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Fått bra flow sista tiden i löpningen, kul med lite positiv utveckling

77D3F85D-98C7-4F0F-95DD-8C769B58608D.jpeg
Bra jobbat, men hur lyckas ni hitta så plana vägar med så lite höjdökning som 29 meter över 10km?
När jag ska ha mina längre lunkpass i pulszon 2/3 i Stockholm (norra delarna) så kommer jag inte undan minst 100-150 höjdmeter vart jag än springer vilket ofrivilligt leder till kraftiga höjningar av pulsen i vissa delar.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bra jobbat, men hur lyckas ni hitta så plana vägar med så lite höjdökning som 29 meter över 10km?
När jag ska ha mina längre lunkpass i pulszon 2/3 i Stockholm (norra delarna) så kommer jag inte undan minst 100-150 höjdmeter vart jag än springer vilket ofrivilligt leder till kraftiga höjningar av pulsen i vissa delar.
Detta var Skåne...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Bra jobbat, men hur lyckas ni hitta så plana vägar med så lite höjdökning som 29 meter över 10km?
När jag ska ha mina längre lunkpass i pulszon 2/3 i Stockholm (norra delarna) så kommer jag inte undan minst 100-150 höjdmeter vart jag än springer vilket ofrivilligt leder till kraftiga höjningar av pulsen i vissa delar.

Vi bor andra änden av landet ;)
 
Topp