• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hej,
Vad rekommenderar ni för pulsklocka för en glad amatör som springer 1-2 gånger i veckan? Har tänkt mig en max budget på 2000 kr och sneglat hittills på Garmin forerunner 45 som verkar vara en trevlig pjäs. Kommentarer?
Tack!
Jag tänkte likadant som du och köpte en Garmin Forerunner 45s (lilla modellen) och blev extremt besviken. Massor med synk-problem mot garmin Connect vilket i sig gjorde att jag inte får ut någon vettig data på mobilen. Blev trött på att alltid behöva krångla med ominstallering av appar, bluetooth inställning etc etc.. köpte istället en lättare begagnad Apple Watch series 5 och är toknöjd. Springer ca 2-3 ggr i veckan mellan 5-8 km.

Edit: Sen kan det vara så att jag har ett måndags-exemplar. Garmin supporten har bett mig skicka logg-rapporter osv och skulle återkomma denna vecka.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänkte likadant som du och köpte en Garmin Forerunner 45s (lilla modellen) och blev extremt besviken. Massor med synk-problem mot garmin Connect vilket i sig gjorde att jag inte får ut någon vettig data på mobilen. Blev trött på att alltid behöva krångla med ominstallering av appar, bluetooth inställning etc etc.. köpte istället en lättare begagnad Apple Watch series 5 och är toknöjd. Springer ca 2-3 ggr i veckan mellan 5-8 km.

Edit: Sen kan det vara så att jag har ett måndags-exemplar. Garmin supporten har bett mig skicka logg-rapporter osv och skulle återkomma denna vecka.
Hur länge sen var detta? Min Fenix 6 som helt rock solid med sync och allting sånt(jag har sjukt låg tolerans mot såna problem).
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Jag tänkte likadant som du och köpte en Garmin Forerunner 45s (lilla modellen) och blev extremt besviken. Massor med synk-problem mot garmin Connect vilket i sig gjorde att jag inte får ut någon vettig data på mobilen. Blev trött på att alltid behöva krångla med ominstallering av appar, bluetooth inställning etc etc.. köpte istället en lättare begagnad Apple Watch series 5 och är toknöjd. Springer ca 2-3 ggr i veckan mellan 5-8 km.

Edit: Sen kan det vara så att jag har ett måndags-exemplar. Garmin supporten har bett mig skicka logg-rapporter osv och skulle återkomma denna vecka.

Apple Watch fungerar bra! eller så kopplar man ett pulsband till telefonen och kör en valfri app för loggning.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hur länge sen var detta? Min Fenix 6 som helt rock solid med sync och allting sånt(jag har sjukt låg tolerans mot såna problem).
Köpte klockan i Augusti 2019 och har haft problem sedan dess. Tog tag i att kontakta Garmin för ca 3-4 veckor sedan. De har varit supertrevliga i supporten men inte jättesnabba. De sa via telefon ”vi har förstått att vissa har haft dessa problem med Garmin 45”. Jag skickade alla loggrapprter till dem förra veckan och väntar på att de ska återkoppla med lösning. :)
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Apple Watch fungerar bra! eller så kopplar man ett pulsband till telefonen och kör en valfri app för loggning.
Verkligen! Tycker att det går att få ut ”tillräckligt” men intressant data från Apple Watch appen :)
9BF5DC20-A7E0-4A62-BB85-9C4AEA3D971D.jpeg
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Hej,
Vad rekommenderar ni för pulsklocka för en glad amatör som springer 1-2 gånger i veckan? Har tänkt mig en max budget på 2000 kr och sneglat hittills på Garmin forerunner 45 som verkar vara en trevlig pjäs. Kommentarer?
Tack!
Jag kör Garmin Forerunner 45 och är toknöjd. Har tidigare haft 245, 235, Fenix 5 m.fl. Men för renodlad och endast löpning med standardfunktioner så duger 45 utmärkt tycker jag. Billig, superlätt och funkar kanon med synk osv för mig.

Lästips: https://klocksnack.se/threads/offic...ng-träningsklocka-tråden-exkl-g-shock.103060/
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
18824BD8-B6EC-4DFC-BB7C-AC5AB763DB47.jpeg
Hyfsat skön runda i förmiddagssolen. Känns tyvärr som jag inte kommer upp i det tempot som jag vill (detta är i o för sig med sammanlagt ca 3 km uppvärmning och nedjogg). Är det bara att inse att det är mera tröskel som gäller eller har någon några andra tips? :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Överansträngt en muskel i höger ben. Fått utmärkt hjälp och är nu på väg tillbaks efter rehab sen slutet på på april. I morgon får jag springa 14 km .

Lite flyt att maran flyttades. Får se om jag hinner komma i form till september. Om loppet nu blir av över huvud taget.
Vi andra som är halta och lytta lyfter på hatten......vi längtar efter skogsrundan nu...
 
18824BD8-B6EC-4DFC-BB7C-AC5AB763DB47.jpeg
Hyfsat skön runda i förmiddagssolen. Känns tyvärr som jag inte kommer upp i det tempot som jag vill (detta är i o för sig med sammanlagt ca 3 km uppvärmning och nedjogg). Är det bara att inse att det är mera tröskel som gäller eller har någon några andra tips? :)
Det var väl inget dåligt tempo?
Vad har du för mål?
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
18824BD8-B6EC-4DFC-BB7C-AC5AB763DB47.jpeg
Hyfsat skön runda i förmiddagssolen. Känns tyvärr som jag inte kommer upp i det tempot som jag vill (detta är i o för sig med sammanlagt ca 3 km uppvärmning och nedjogg). Är det bara att inse att det är mera tröskel som gäller eller har någon några andra tips? :)
Vill du bli snabbare på 10-21km så spring mycket tröskel och fyll på med distans. Och med tröskel menar jag en fart som du tror du kan hålla i ca 1h så lite snabbare än halvmara. Jag brukar köra mycket 10x4min eller 4x10min om jag har pigga ben. Eller bara kör på i 20-30 min.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
18824BD8-B6EC-4DFC-BB7C-AC5AB763DB47.jpeg
Hyfsat skön runda i förmiddagssolen. Känns tyvärr som jag inte kommer upp i det tempot som jag vill (detta är i o för sig med sammanlagt ca 3 km uppvärmning och nedjogg). Är det bara att inse att det är mera tröskel som gäller eller har någon några andra tips? :)
Dumstrut på mig kanske, men vad använder du för grejer för att få fram den infon?
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Det var väl inget dåligt tempo?
Vad har du för mål?
Absolut inte, inser att det låter som klassisk humle brag vilket inte var meningen. Det känns mer som att jag harvar på i samma tempo och inte blir "bättre". Målen detta året var egentligen milen sub 40 min, Lidingöloppet sub 2:20. Samt om det skulle bli något halvmara göra sub 1:30.

Vill du bli snabbare på 10-21km så spring mycket tröskel och fyll på med distans. Och med tröskel menar jag en fart som du tror du kan hålla i ca 1h så lite snabbare än halvmara. Jag brukar köra mycket 10x4min eller 4x10min om jag har pigga ben. Eller bara kör på i 20-30 min.
Tack! Blir att fylla på med mera tempo och kvalitet. :)

Dumstrut på mig kanske, men vad använder du för grejer för att få fram den infon?
Om du menar tider, tempo och så vidare så är det från Garmin Connect-appen som synkas med min klocka. Precis som @galácticon skrev :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Tack.

Några tips på vad man ska använda sig av som nybörjare? Apples egna Health-app är ju helknas och ger mig typ 6km när google maps säger att rundan var 7.
Om du söker löparklocka är jag svinnöjd med min Garmin forerunner 235, enkel och smidig att använda. Söker du app som sköter tempo och distans körde jag runkeeper ett tag men har tyvärr inte så bra koll på appar då jag knappt sprungit med mobilen.
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Tack.

Några tips på vad man ska använda sig av som nybörjare? Apples egna Health-app är ju helknas och ger mig typ 6km när google maps säger att rundan var 7.
Använder du Apples klocka då eller använder du telefonens stegräknaren som referens?
Jag kör numera med en blåtands pulsemätare till telefonen och jag loggar med appen iSmoothRun. Den appen är helt fristående och man kan exportera till de flesta tjänster och format. Kräver ingen klocka.
https://apps.apple.com/se/app/ismoothrun/id410965399?l=en
 
Senast ändrad:

galácticon

Patek
2-Faktor
Tack.

Några tips på vad man ska använda sig av som nybörjare? Apples egna Health-app är ju helknas och ger mig typ 6km när google maps säger att rundan var 7.

Om du söker löparklocka är jag svinnöjd med min Garmin forerunner 235, enkel och smidig att använda. Söker du app som sköter tempo och distans körde jag runkeeper ett tag men har tyvärr inte så bra koll på appar då jag knappt sprungit med mobilen.
Om det bara är de basala funktionerna du är ute efter så är Garmin Forerunner 35 eller 235 perfekta klockor att köra med. Garmin Connect- appen är jag förtjust i :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hur skulle ni lägga upp träningen för att bli snabbare på 3 km?
Jag är inte så van vid löpträning, gör ungefär 3 km på 11 -11:30 i nuläget skulle jag tro.
Tre pass i veckan är rätt lagom. Jag funderar på att köra ett längre pass på ca 6-7 km och sedan ett pass intervaller typ 4x1 km i 3.45-4 min/km.
Hur ska tredje passet se ut? Bra idé med de två första passen? Är som sagt väldigt ny till det här med löpträning. Målet är att komma ner mot 10:30 på 3 km :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hur skulle ni lägga upp träningen för att bli snabbare på 3 km?
Jag är inte så van vid löpträning, gör ungefär 3 km på 11 -11:30 i nuläget skulle jag tro.
Tre pass i veckan är rätt lagom. Jag funderar på att köra ett längre pass på ca 6-7 km och sedan ett pass intervaller typ 4x1 km i 3.45-4 min/km.
Hur ska tredje passet se ut? Bra idé med de två första passen? Är som sagt väldigt ny till det här med löpträning. Målet är att komma ner mot 10:30 på 3 km :)
Får man fråga varför tanken är att bli snabbare på 3k? Det är inte så vanligt att man satsar på så korta sträckor, så det är därför jag undrar.

Om du gör 3k på 11 minuter idag så behöver du egentligen bara en bra dag, pannben och lite mer blodsmak i munnen än vanligt för att komma ner 30 sekunder.

Att köra intervaller kortare än ditt mål, i ett lägre tempo förstår jag inte alls meningen med? Allt handlar om vad du har för mål med din löpning och om det är att bli snabb på 3k så är du ju redan där :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Får man fråga varför tanken är att bli snabbare på 3k? Det är inte så vanligt att man satsar på så korta sträckor, så det är därför jag undrar.

Om du gör 3k på 11 minuter idag så behöver du egentligen bara en bra dag, pannben och lite mer blodsmak i munnen än vanligt för att komma ner 30 sekunder.

Att köra intervaller kortare än ditt mål, i ett lägre tempo förstår jag inte alls meningen med? Allt handlar om vad du har för mål med din löpning och om det är att bli snabb på 3k så är du ju redan där :)
Tanken är egentligen ingen alls. Håller i vanliga fall på rätt intensivt med en annan idrott, men är skadad i axeln för tillfället. Jag upplever löpträning som rätt slitsamt och tycker nog det är roligare att springa snabbt än långt. Men 5 och 10 km vill jag gärna också bli vassare på.
Frågan handlade egentligen mer om hur man som oerfaren löpare kan lägga upp träningen på 3 pass vecka, än hur jag ska nå just 10:30 på 3 km. :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tanken är egentligen ingen alls. Håller i vanliga fall på rätt intensivt med en annan idrott, men är skadad i axeln för tillfället. Jag upplever löpträning som rätt slitsamt och tycker nog det är roligare att springa snabbt än långt. Men 5 och 10 km vill jag gärna också bli vassare på.
Frågan handlade egentligen mer om hur man som oerfaren löpare kan lägga upp träningen på 3 pass vecka, än hur jag ska nå just 10:30 på 3 km. :)

Ah, då förstår jag. Satsa på ett lite längre pass, med lägre fart, och två kortare, med högre fart, per vecka. Längd och fart anpassar du efterhand som du blir uthålligare och snabbare. Lycka till :)
 

nept

Panerai
Om det bara är de basala funktionerna du är ute efter så är Garmin Forerunner 35 eller 235 perfekta klockor att köra med. Garmin Connect- appen är jag förtjust i :)
Jag har en Forerunner 35 och den funkar bra.

Enda grejen är väl att gpsen kräver lite lugn och ro när den hittar satelliterna. Om man inte väntar lite innan man börjar springa så ballar den ur lite första två hundra meterna och så tycker den man sprungit genom huset. Men om man bara tar det lite lugnt och väntar lite så funkar det bra.
 
Senast ändrad:
Topp