• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Har efter 6 års icketränande börjat köra igen. Äldsta barnet 6år så uppenbarligen inte mitt fel att det inte hänt nåt på ett tag!

Kört 5 våndor ca 3,5km eldjusspår och kuperat. En garmin forerunner 230 ligger i kartongen här hemma nu.

Har ni några tips? :)

Har kört med 3-4 dagar mellan passen. När köra längre? Oftare?

Har tränat rätt mycket i åldern 7år-35år. Väger 76kg o är 1.82. Klämt en Vasa i tidigare livet men är nu på dekis med blodsmak i munnen när jag ser en cykel :) planen är en halvvasa 2018 o Midnattsloppet.

Körde igång i maj förra året och körde från start 3ggr/veckan, började på 3km och ökade 1km per vecka upp till 7,5km där jag nog låg en månad för att sedan gå upp på milen vilket jag tycker är lagom fortfarande.

Har efter 6 års icketränande börjat köra igen. Äldsta barnet 6år så uppenbarligen inte mitt fel att det inte hänt nåt på ett tag!

Kört 5 våndor ca 3,5km eldjusspår och kuperat. En garmin forerunner 230 ligger i kartongen här hemma nu.

Har ni några tips? :)

Har kört med 3-4 dagar mellan passen. När köra längre? Oftare?

Har tränat rätt mycket i åldern 7år-35år. Väger 76kg o är 1.82. Klämt en Vasa i tidigare livet men är nu på dekis med blodsmak i munnen när jag ser en cykel :) planen är en halvvasa 2018 o Midnattsloppet.

Intervaller är "the shit" om man vill utvecklas och springa snabbare samt framöver längre. Börja mellan lyktstolpar, tokrusa och gå eller jogga däremellan.

Har du tillgång till någon 400m friidrottsbana kan man nöta en hel del där, 100, 200, 300, 400, 800m upp till 1km. Eller spring 30s till en minut och gå/jogga motsvarande. Man kan och klarar betydligt mycket mer än man tror och man märker fort skillnad :)

Harvar man på med sina 5km eller vilken slinga man nu har så kommer man troligen fortsätta vara så bra som man är efter ett tag. Men intervaller och backträning rekommenderas om man vill utvecklas! Samt gärna lite styrka, ben, rygg och bål är något som löparkroppen och även huvudet kommer gilla!

Löpning, 10% teknik och flås och 90% pannben har någon sagt och man får väl ta det med en nypa salt.

Allt annat som underlättar löpningen bör också införskaffas. Gärna minst två par löparskor (och då inte av samma märke/modell) som du kan alternera. En löparklocka eller Runkeeper som lojal träningspartner kan också sporra än att springa lite mer och se resultat.

Intervaller är "the shit" om man vill utvecklas och springa snabbare samt framöver längre. Börja mellan lyktstolpar, tokrusa och gå eller jogga däremellan.

Har du tillgång till någon 400m friidrottsbana kan man nöta en hel del där, 100, 200, 300, 400, 800m upp till 1km. Eller spring 30s till en minut och gå/jogga motsvarande. Man kan och klarar betydligt mycket mer än man tror och man märker fort skillnad :)

Harvar man på med sina 5km eller vilken slinga man nu har så kommer man troligen fortsätta vara så bra som man är efter ett tag. Men intervaller och backträning rekommenderas om man vill utvecklas! Samt gärna lite styrka, ben, rygg och bål är något som löparkroppen och även huvudet kommer gilla!

Löpning, 10% teknik och flås och 90% pannben har någon sagt och man får väl ta det med en nypa salt.

Allt annat som underlättar löpningen bör också införskaffas. Gärna minst två par löparskor (och då inte av samma märke/modell) som du kan alternera. En löparklocka eller Runkeeper som lojal träningspartner kan också sporra än att springa lite mer och se resultat.
Jag skulle absolut inte rekommendera intervaller för en nybörjare. Skaderisken är enorm och han kommer bli snabbare av att bara springa mer.
Jag skulle rekommendera att långsamt bygga upp till ca 5 mil i veckan, sen när du gjort det kan du börja med intervaller. Istället för intervaller funkar det också hur bra som helst att göra stegringslopp under dina rundor, spring 100m där du börjar i vanlig takt och mot slutet är rätt nära maxfart. Gör det 3 ggr i början och bygg upp till 6 ggr, 3 gånger per vecka.

Jag skulle absolut inte rekommendera intervaller för en nybörjare. Skaderisken är enorm och han kommer bli snabbare av att bara springa mer.
Jag skulle rekommendera att långsamt bygga upp till ca 5 mil i veckan, sen när du gjort det kan du börja med intervaller. Istället för intervaller funkar det också hur bra som helst att göra stegringslopp under dina rundor, spring 100m där du börjar i vanlig takt och mot slutet är rätt nära maxfart. Gör det 3 ggr i början och bygg upp till 6 ggr, 3 gånger per vecka.

Håller med dig om att skaderisken är rätt hög vid intervallträning om man ligger nära max och är i början av sin löpning. Att man ska behöva springa 5 mil i veckan dock innan man kör intervaller tror jag skulle utesluta de flesta motionärslöpare som vill ha variation och chans till utveckling i sin löpning. Jag tror att om man kört på med sin löpning i några månader och känner att man behärskar milen ganska bra kan man ju för sin utvecklings skull köra något pass med lite mer intensitet (t.ex intervaller). Kör själv inte mycket mer än 30-35km i veckan över ca 3 pass, försöker få in intervaller åtminstone varannan vecka :)

Håller med dig om att skaderisken är rätt hög vid intervallträning om man ligger nära max och är i början av sin löpning. Att man ska behöva springa 5 mil i veckan dock innan man kör intervaller tror jag skulle utesluta de flesta motionärslöpare som vill ha variation och chans till utveckling i sin löpning. Jag tror att om man kört på med sin löpning i några månader och känner att man behärskar milen ganska bra kan man ju för sin utvecklings skull köra något pass med lite mer intensitet (t.ex intervaller). Kör själv inte mycket mer än 30-35km i veckan över ca 3 pass, försöker få in intervaller åtminstone varannan vecka :)
Precis som du säger så behöver inte de flesta köra motionärer. Kan nästan garantera att de flesta skulle vara snabbare av 50km lugn löpning jämfört med 30km med ett intervallpass. Sen att det är kul med variation är en annan sak, men det är verkligen inte något som behövs för farten. Började inte köra ordentligt med intervaller innan jag sprang milen under 42 och även då hade jag lika gärna kunnat bara springa mer, men tycker det är kul att springa fort ibland.

Precis som du säger så behöver inte de flesta köra motionärer. Kan nästan garantera att de flesta skulle vara snabbare av 50km lugn löpning jämfört med 30km med ett intervallpass. Sen att det är kul med variation är en annan sak, men det är verkligen inte något som behövs för farten. Började inte köra ordentligt med intervaller innan jag sprang milen under 42 och även då hade jag lika gärna kunnat bara springa mer, men tycker det är kul att springa fort ibland.

Håller med dig om att lång lugn löpning är underskattat. De flesta jag pratar med om löpning och som inte gillar det tenderar att bara köra köttiga pass med spykänslan nära till hands. Det var nog min största lärdom när jag började löpa att man faktiskt får ta det lugnt också fast dra ut på längden på passen!

För att återkoppla till intervaller och det du säger, det är kul! Variation är en av nycklarna till att ha kul och har man kul i löpningen ökar sannolikheten att man vill fortsätta springa! :)

Garmin sa 4,6 och inte 3.6 vid dagens Pass. Ska se om jag hittar den där ryska satellitgrejen bland inställningar och se om den håller med el inte. Jag har försökt gissa utifrån Google Maps (3,6km) och har lite svårt o tro på så stor skillnad. Vore naja dock om jag "redan" är på 24min på 4,6 halvkuperat eldjusspår.

Jag har aldrig varit en periodare så det ska bli spännande o se var det här tar vägen. Jag har bara kompletterat med lite löpning till andra sporter. Oklart vad det här blir. :) Har lite tankspritt funderar om jag kommer ner under 50min på milen på 1-2 år. Jag är dock skynda långsamt då jag inte vill skada mig i onödan. Maraton är jag för skraj för. Har en del i närheten som fått tråkiga skador efter asfaltsloppen.. Asfalt kan slita hårt.

Bra där med prylförslagen! Jag har rätt bra grejer faktiskt förutom extra par skor! Det blir nog shopping inom 1 mån iaf. Är det riktigt kasst o handla på Intersport/stadium? Om man tänkt nöta 2-3ggr/v? Är 900bagis för snålt?

Jag kan tillägga att jag har lagt upp allt kring att inte gå sönder och precis som ovanstående skriver lägger jag fortfarande efter ett år hellre in ett långpass än ett intervallpass.
Jag har i år börjat och kört enstaka intervallpass i backe men då också enkom för skoj skull och ändå väldigt lugnt.
Springer också enkom på mjukt underlag för att spara knän.
Jag har passerat 40 och känner ingen prestige i att försöka hålla högre tempo utan gör det enkom för att försöka hålla mig i form.
Har haft två stopp under detta dryga år, inflammation i ljumsken pga att jag var dum nog att köra 100mil i sträck sittandes på en secrid i bakfickan förra sommaren samt i sommar en infektion i armbågen som genererade 1 månads stillestånd med penicillinkur, inget som dock slitits sönder pga överansträngning.

Nån av dessa ni skulle avråda av någon anledning? Hittade nåt test o googlade lite capriser för de med bra betyg. Ska in o testa om jag hittar nån i närmsta affären.

Adidas ultraboost 1100kr
Adidas adizero Boston 6 m 1100kr
Nike air zoom Pegasus 34 1000kr
Saucony ride 10 1200kr
Ascis roadhawk ff 1000kr

Jag köpte ett par Salming Race 5 som jag tyvärr inte riktigt kommer överens med. Någon som vill köpa dem av mig? Jag har sprungit 3 km i dessa. Nypris är 1400 kr så tänker mig kanske 1000 kr för dem?

Nån av dessa ni skulle avråda av någon anledning? Hittade nåt test o googlade lite capriser för de med bra betyg. Ska in o testa om jag hittar nån i närmsta affären.

Adidas ultraboost 1100kr
Adidas adizero Boston 6 m 1100kr
Nike air zoom Pegasus 34 1000kr
Saucony ride 10 1200kr
Ascis roadhawk ff 1000kr
Vad ska du ha skorna till? Och har du kollat pronation eller ej??
Ultraboost är fantastiskt sköna att gå i tycker jag, men jag är för tung för att springa i dem (188/82) plus att de är neutrala.
Boston 6or har jag använt några kortare pass, inte särskilt förtjust eftersom jag tycker att de är väldigt stumma, men de är i alla fall lätta...
Pegasus är ju typ världens mest sålda löpsko och Mo Farah är dess största förespråkare men jag tycker att de är för tunga.
De andra två har jag inte löpt i så jag kan ej uttala mig om dem.
Jag kör i NB 1500v2, både långpass och korta speedpass. Är väldigt nöjd. Innan dess körde jag i Kayano och GT men i min mening är NB bäst. Dock ska jag tillägga att jag inte kört Asics senaste premiumsegmentet vilket också ska vars grymt bra.

Vad ska du ha skorna till? Och har du kollat pronation eller ej??
Ultraboost är fantastiskt sköna att gå i tycker jag, men jag är för tung för att springa i dem (188/82) plus att de är neutrala.
Boston 6or har jag använt några kortare pass, inte särskilt förtjust eftersom jag tycker att de är väldigt stumma, men de är i alla fall lätta...
Pegasus är ju typ världens mest sålda löpsko och Mo Farah är dess största förespråkare men jag tycker att de är för tunga.
De andra två har jag inte löpt i så jag kan ej uttala mig om dem.
Jag kör i NB 1500v2, både långpass och korta speedpass. Är väldigt nöjd. Innan dess körde jag i Kayano och GT men i min mening är NB bäst. Dock ska jag tillägga att jag inte kört Asics senaste premiumsegmentet vilket också ska vars grymt bra.
Lätt pronation på ena o neutralt steg på andra. Planen är löpning på 10%asfalt o 90% mjukare underlag. Nybörjare på löpning så inget längre än 1mil på ett år gissar jag. 76kg, 182cm. Löpning 2-3ggr/v om kroppen håller. Har ett par dojor i bra skick men läst att det vore vettigt med ytterligare par att alternera med.

Lätt pronation på ena o neutralt steg på andra. Planen är löpning på 10%asfalt o 90% mjukare underlag. Nybörjare på löpning så inget längre än 1mil på ett år gissar jag. 76kg, 182cm. Löpning 2-3ggr/v om kroppen håller. Har ett par dojor i bra skick men läst att det vore vettigt med ytterligare par att alternera med.
Ja, om du har möjlighet till att ha två par tycker jag att du ska slå till. Kanske då ha ett par för kortare snabbare pass och ett par för längre långsammare pass. När jag höll på som mest förra året hade jag ett sådant upplägg. Till långpassen hade jag Kayano och till snabbhetspassen NB. Hursom, lycka till och våga prova skorna ordentligt i butiken men även hemma och lämna tillbaka om den rätta känslan inte infinner sig när du har dem på dig.

Hallå!

Hur många är det som springer Lidingö nästa helg?
@Urkvinnan ? @Oscaro ? @Tomas Eriksson ? @Jensab ?

Hur har uppladdningen varit?
Mål?
Startgrupp?

Själv fick jag träningen förstörd av tre veckors förkylning. Kör hårdkörning sen en vecka för att återfå lite form. Startar i Grupp 3. Mitt 4 år gamla pers är 2:41. Borde kunna nosa på det, men man vet först efter aborren hur det blir med den saken ;-)

Hallå!

Mål?
Startgrupp?

Själv fick jag träningen förstörd av tre veckors förkylning. Kör hårdkörning sen en vecka för att återfå lite form. Startar i Grupp 3. Mitt 4 år gamla pers är 2:41. Borde kunna nosa på det, men man vet först efter aborren hur det blir med den saken ;-)
Jag springer, men kommer ta det som ett hårdtempo-pass inför Växjö. Springer många mil, men inte så mycket terräng vilket jag kommer få äta upp. Ska försöka komma under 2:10

Hallå!

Mål?
Startgrupp?

Jag springer inte LL. Det är så myclet människor. Jag sprang Lidingö ultra för några år sedan. Sprang gärna två mil extra för att slippa trängseln.
Oroa dig inte för att du varit sjuk. Det har alla som startar lopp varit. Det finns aldrig så många halta, lytta och sjuka samlade på ett och samma ställe som det gör på startlinjen på ett lopp. I alla fall om man får tro försnacken :)

Jag springer inte LL. Det är så myclet människor. Jag sprang Lidingö ultra för några år sedan. Sprang gärna två mil extra för att slippa trängseln.
Oroa dig inte för att du varit sjuk. Det har alla som startar lopp varit. Det finns aldrig så många halta, lytta och sjuka samlade på ett och samma ställe som det gör på startlinjen på ett lopp. I alla fall om man får tro försnacken :)
Ja det är mycket folk. För mycket. Inte orolig men skulle gärna slå mitt pers vilket blir svårt utan träning.

Hallå!

Mål?
Startgrupp?

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska springa :bag: eftersom uppladdningen varit helt off. Har som mest sprungit 1,5 mil åt gången i år. Tanken var att jag skulle testat formen förra helgen på halvaran men det gick ju inte pga. förkylning:mad:..ska försöka cykla lite längre i helgen för att se hur benen känns efteråt och bestämma mig. Alla ni andra som ska springa stort lycka till!!

Hallå!

Mål?
Startgrupp?

Inte anmäld men inte omöjligt att jag springer åt någon annan. Ärligt så är jag rätt ur form, kan inte skylla på sjukdom utan dekadensen har varit total i sommar. Distansen är inga problem men farten är nog inte där. Men inte omöjligt att jag startar, ska ta ett långpass imorgon och känna efter.
@Oscaro startar du i 1B?

Inte anmäld men inte omöjligt att jag springer åt någon annan. Ärligt så är jag rätt ur form, kan inte skylla på sjukdom utan dekadensen har varit total i sommar. Distansen är inga problem men farten är nog inte där. Men inte omöjligt att jag startar, ska ta ett långpass imorgon och känna efter.
@Oscaro startar du i 1B?
Vet inte än, är inte anmäld utan ska ta över startplats. Som det ser ut nu blir det 1a, men det är egentligen för snabbt för mig. Sugen på att springa med och hjälpa till att dra?

1A är inte så dumt. Jag har startat i 1B ett par gånger och det är trångt första 4-5km även om man går ut hårt på fältet i starten.
Draghjälp kanske jag skulle kunna hjälpa med... Du siktar på att gå i mål med lite marginal mot medaljtid, du måste hålla 4min-tempo på stora delar av banan.

1A är inte så dumt. Jag har startat i 1B ett par gånger och det är trångt första 4-5km även om man går ut hårt på fältet i starten.
Draghjälp kanske jag skulle kunna hjälpa med... Du siktar på att gå i mål med lite marginal mot medaljtid, du måste hålla 4min-tempo på stora delar av banan.
Nej det kanske inte är så farligt, har tänkt köra första 10 på 42, andra på 41 och sen sista ~43

Nej det kanske inte är så farligt, har tänkt köra första 10 på 42, andra på 41 och sen sista ~43
Låter rätt vettigt. Du har tagit höjd för att första kilometern nog bara kommer gå i 5min tempo. Andra milen på 41 är tufft dock, i alla fall jag har alltid sprungit långsamt partiet efter man passerat lidingövallen. Realistiskt kan jag vara med och dra dit.

Tillbaka
Topp